mboost-dp1

Sonos' recycle mode


Gå til bund
Gravatar #1 - larsp
30. dec. 2019 15:24
https://www.inputmag.com/tech/sonos-recycling-mode...

Man kan tilsyneladende vælge at sortliste sit gamle Sonos udstyr på deres server og få rabat på nyt udstyr. Flot.

Men det er jo en funktion der direkte følger af den moderne måde at lave grej på - alt skal køre over en eller anden server. Når den server så udånder sit sidste gisp eller vælger at sparke en bruger af, er der bare ikke noget at gøre. Det er faktisk ret ringe vilkår at byde brugerne, der vel forventer at de ejer det hardware de køber.
Gravatar #2 - larsp
30. dec. 2019 15:30
Jeg er lige sprunget på Ikea's "trådfri" smart home halløj (pga. julegave) og bemærker til min lettelse at Ikea har valgt ikke at gøre udstyret afhængigt at en central server. Deres gateway forbinder bare fra lokalnettet til zigbee og en smartphone app eller en given open source home automation platform kan herefter få fat i diverse lamper osv. så længe man er på det lokale wifi. Dermed er systemet "self contained" og vil kunne bringes til at virke selv om 100 år. Det betyder så også at man ikke kan tilgå det udefra, umiddelbart, men det vil jeg mene er et udemærket kompromis.

Jeg vil så tilføje at Ikea har lavet nogle lidt pudsige designbeslutninger, men når man lige får vredet hjernen rundt om deres termer og koncepter er det egentlig ikke helt dumt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login