mboost-dp1

Endnu et tvivlsomt opkøb


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
20. dec. 2023 15:44
https://www.reuters.com/technology/ibm-buy-softwar...

https://www.forrester.com/blogs/software-ag-webmet...

IBM betaler 2.3 B$ for Software AG's web API management løsning.

Jeg kender ikke produktet, men jeg har svært ved at se pointen i opkøbet.

Der er en begrundet forventning om at web API management vil være et vækstområde de næste 10-20 år.

Den forudsætninger køber jeg.

Men jeg tvivler alligevel på at IBM vil tjene pengene ind igen.

En stor del af workload kører i cloud idag. AWS, Azure, GCP og OCI har løsninger for dette og deres brugere vælger den.

Blandt den resterende workload er en stor del lad os kalde det "omkostnings beviste" og vælger en af de mange gratis open source løsninger (Kong, Tyk, Gravity, APISIX etc.).

Blandt den resterende workload er den pæn del gift med en bestemt teknologi leverandør (Microsoft, IBM, Oracle etc.) og vælger løsningen fra deres faste leverandør uanset hvad.

Så er der ikke meget markede tilbage.

Matematik:
- 75% vælger cloud
- 67% af resterende vælger gratis open source
- 67% af resten vælger fast leverandør uanset produkter
betyder at der er 1/4 * 1/3 * 1/3 = 1/36 af markedet tilbage for IBM at konkurrere for. Kan IBM's stigning i deres andel af disse 1/36 af markedet begrunde en investering på 2.3 B$. Jeg tror ikke på det.
Gravatar #2 - larsp
27. dec. 2023 07:04
arne_v (1) skrev:
IBM betaler 2.3 B$ for Software AG's web API management løsning.

Hvordan kan et produkt være så meget værd, som er så meta som API management?
arne_v (1) skrev:
Der er en begrundet forventning om at web API management vil være et vækstområde de næste 10-20 år.

Tid til at læse op på hvad det handler om, for det er klart et emne jeg ikke forstår.

Men, mon ikke opkøbet i høj grad handler om at købe dygtige udviklerteams fra Software AG og, som der stod i en af artiklerne, at rydde en konkurrent af vejen.
Gravatar #3 - arne_v
27. dec. 2023 19:09
larsp (2) skrev:

arne_v (1) skrev:

IBM betaler 2.3 B$ for Software AG's web API management løsning.

Hvordan kan et produkt være så meget værd, som er så meta som API management?


Godt spørgsmål.

larsp (2) skrev:

arne_v (1) skrev:

Der er en begrundet forventning om at web API management vil være et vækstområde de næste 10-20 år.

Tid til at læse op på hvad det handler om, for det er klart et emne jeg ikke forstår.


API management kan dække mange ting:
* adgangskontrol - authn og authz
* monitorering sikkerhed
* monitorering performance og status
* virtuelle web services som aggergering af fysiske web services
* web site med dokumentation
etc.

Det er et behov som først opstår ved en vis størrelse, men tænk på et hypoteisk firma som har:
- 1000 services kørende i gennemsnitligt 2 versioner
- eksterne klienter
... 25 kunde servere
... 50 kunde client apps
... 25 leverandør servere
- interne klienter
... 1000 services
... 100 client apps
... ERP system
... Data Lake ETL
og man skal styre hvem der har adgang til hvad.

larsp (2) skrev:

Men, mon ikke opkøbet i høj grad handler om at købe dygtige udviklerteams fra Software AG og,


Købe firmaer for de ansatte er næsten altid en dårlig ide. Ansatte har kort opsigelsesvarsel.

larsp (2) skrev:

som der stod i en af artiklerne, at rydde en konkurrent af vejen.


Oplagt tanke.

Men uanset om IBM planlægger at fortsætte med begge produkter eller vil droppe deres gamle produkt og kun sælge det nue produkte (og forsøge at presse kunderne fra det gamle til det nye produkt) eller fortsætte med det gamle produkt og droppe det nye projekt (og forsøge at presse kunderne fra det nye til det gamle produkt) så er der stadig 2.3 B$ som skal tjenes ind.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login