mboost-dp1

4K-fjernsyn?


Gå til bund
Gravatar #1 - idiotiskelogin
13. jan. 2014 07:12
Har ikke det store behov, hvis bare jeg kan få streaming 1080p i ordentlig kvalitet kan jeg godt vente til mit TV går i stykker. (og hvis det er i den nærmeste fremtid bliver det 1080p igen).

Jeg ser stort set kun amerikansk Netflix og så en smule torrents(nok 25% af hvad jeg ser).
Der er stadig noget color banding på Netflix. Især undrer det mig at deres egne flagskib, House of Cards, har tydelig color banding i introen, selv i 1080p "superHD" på min Western Digital Live.


Gravatar #2 - moulder666
13. jan. 2014 08:06
Stemte "Ikke interessant endnu, for lidt indhold". Men når der engang kommer masser af let tilgængeligt indhold, kunne det da helt klart være interessant!

Er der egentlig nogen, der kan fortælle mig, hvor stor en linje op/ned det ville kræve for at kunne streame 4K?
Gravatar #3 - XorpiZ
13. jan. 2014 08:07
Har ingen planer om at købe nyt fjernsyn i de næste mange år, forhåbentlig.

moulder666 (2) skrev:
Er der egentlig nogen, der kan fortælle mig, hvor stor en linje op/ned det ville kræve for at kunne streame 4K?


Det kommer an på bitraten af det du vil se.
Gravatar #4 - Magten
13. jan. 2014 08:08
Jeg tvivler på jeg køber et 4K foreløbigt, også selvom jeg snart skal have mig et nyt.
Gravatar #5 - moulder666
13. jan. 2014 08:25
XorpiZ (3) skrev:


Det kommer an på bitraten af det du vil se.


Og hvis man så går ud fra, at jeg ikke ved hvad bitraten er, men udelukkende er ude i et ca-tal?

Som i "Hvor går det ca. fra og til - skal man regne med et sted mellem en 50/10 og 100/20 linje, eller skal man endnu højere op?"
Gravatar #6 - Curon
13. jan. 2014 08:35
OLED > 4K ^^
Gravatar #7 - XorpiZ
13. jan. 2014 08:38
moulder666 (5) skrev:
Som i "Hvor går det ca. fra og til - skal man regne med et sted mellem en 50/10 og 100/20 linje, eller skal man endnu højere op?"


Ham her kommer frem til ca. 45 Mbit:

http://www.bobcowherd.com/2013/01/4k-resolution-wi...

Gravatar #8 - Montago.NET
13. jan. 2014 09:07
idiotiskelogin (1) skrev:
Der er stadig noget color banding på Netflix. Især undrer det mig at deres egne flagskib, House of Cards, har tydelig color banding i introen, selv i 1080p "superHD" på min Western Digital Live.


der kan være flere grunde til colorbanding end blot bitrate/encoding.

- 24bit farver = 256 gradienter pr farvekanal = ikke nok til at lave flydende overgange

- Dithering mangler/er disabled/virker ikke/er ikke encoded

- Dit TV / Skærm køre i en ikke-kallibreret tilstand, evt. med dynamisk kontrast

---
gider du lave et screenshot + episode + tidsangivelse af hvor du ser colorbanding ?

<ot>

4K er kun brugbart på computerskærme, eller TV på over 100 tommer (som ikke er til at betale) ... plus der intet indhold er endnu + tv stationer knap nok er FullHD... + 720p ofte er tilfredsstillende ...

læs her: http://tiamat.tsotech.com/4k-is-for-programmers
Gravatar #9 - Ronson ⅍
13. jan. 2014 09:36
moulder666 (5) skrev:
XorpiZ (3) skrev:


Det kommer an på bitraten af det du vil se.


Og hvis man så går ud fra, at jeg ikke ved hvad bitraten er, men udelukkende er ude i et ca-tal?

Som i "Hvor går det ca. fra og til - skal man regne med et sted mellem en 50/10 og 100/20 linje, eller skal man endnu højere op?"
4K er 4 x full HD, så det vil kræve ca. 4 gange så høj bitrate med samme type kompression. HEVC vil ca. halvere den krævede bitrate.



Curon (6) skrev:
OLED > 4K ^^
Det ene udelukker jo ikke det andet.
Gravatar #10 - idiotiskelogin
13. jan. 2014 09:38
Montago.NET (8) skrev:
der kan være flere grunde til colorbanding end blot bitrate/encoding.

- 24bit farver = 256 gradienter pr farvekanal = ikke nok til at lave flydende overgange

- Dithering mangler/er disabled/virker ikke/er ikke encoded

- Dit TV / Skærm køre i en ikke-kallibreret tilstand, evt. med dynamisk kontrast

---
gider du lave et screenshot + episode + tidsangivelse af hvor du ser colorbanding ?

<ot>


- Min gamle WDTV Live havde mulighed for at vælge flere bits i farverne(kan ikke huske detaljerne og hvad 3gen kan. må grave i det igen)
- Aner ikke hvad WDTV kan med hensyn til dithering, men hvis en anden boks kan afspille det bedre er jeg frisk på at købe den. :)
- Jeg har kæmpet lidt med kalibreringen af TVet, kunne være jeg skulle arbejde mere på det.
-Yep laver gerne et screenshot.
Gravatar #11 - Chucara
13. jan. 2014 09:42
Mit næste TV skal være 4K OLED, ellers er det jo forældet allerede et par dage efter det er købt

Plus at prisen skal længere ned.

Plus at indholdet mangler endnu (som jeg stemte)
Gravatar #12 - tentakkelmonster
13. jan. 2014 12:27
Når først det går stærkt på skærmen (f.eks. når sværd, rustninger og hænder flyver over skærmen i Game of Thrones), så synes jeg ikke opløsningen gør den store forskel.

Det er farvernes renhed og kontrastforhold som virkeligt tilføjer noget til en films stemning. Og det er derfor jeg synes at OLED er det store spring fremad.
Gravatar #13 - chris
13. jan. 2014 12:59
Nu er 4K jo ikke bare opløsning.

Det er jo også en opgradering af farvespectrummet:
man går fra Rec.709, som bruges i Full HD standarden, til Rec.2020 der blandt andet betyder at man går fra 8bit til 12bit farvedybde
12-bit på hver farvekanal R-G-B
= 36-bit i alt
= 4096x4096x4096
= 68,71 milliarder farver.
Til sammenligning har 8bit 16,777 millioner farver.

Derudover indeholder 4K standarden support for videokilder med op til 60 billeder i sekundet. (HFR-60)

Lige nu er der ikke noget forbruger-TV der kan levere 4K HFR-60.
- og jeg tror ikke at der er noget LED-TV der nogensinde kommer til at kunne gengive det fulde Rec.2020 farvespectrum til "menneskepris". OLEDproducenterne kan ikke levere HFR-paneler, og hvad der er endnu værre, så falmer den nuværende generation af paneler betydeligt hurtigere end Plasma og LED skærme, fordi man endnu ikke kan lave blå pixels i en kvalitet der gør at de holder længe.

Ligesom at der meget lidt infrastruktur der kan levere ægte 4K. Blu-Ray er for begrænset til at kunne levere andet end 24fps, ligesom at farvespectrummet vil blive begrænset til 10bit.
Streaming-tjenesterne er endnu ikke kommet med indhold, blandt andet fordi h.265/HEVC understøttelsen endnu er minimal.


Derfor vil jeg anbefale folk at vente en generation eller 2, til man har fået styr på de blå pixels i OLED-skærmene og fået opgraderet opdateringshastigheden. Ligesom at +50mbit internethastigheder, h.265 og HDMI v2.0 vil være udbredt nok til at der er en ordentlig infrastruktur til at levere indhold.
Derudover vil der være indhold tilstede, hvilket er en fordel, medmindre man kan leve med lokalt opskalleret indhold.
Sidst men ikke mindst vil skærmene være billigere, smartere, tyndere og måske endda mere buede ;)
Gravatar #14 - Nagash
13. jan. 2014 14:46
Jeg skal ikke have et, før det er 4K OLED til rimelige penge.
Har et 1080p plasma nu, som nok tager alle LCD'er, 4k eller ej, i billedkvalitet. Hvis ikke det står af for min inden, så venter jeg til 4K OLED er klar. Har i øvrigt 50" nu. Næste skal være 60-65", ellers gider jeg heller ikke, at besvære mig med opgraderinger.
Gravatar #15 - demolition
13. jan. 2014 15:06
Har 50" plasma lige nu og har ikke rigtigt plads til et større i min nuværende lejlighed. Måske kan der lige presses et 55" ind, men det gør ikke den store forskel, derfor er 4K ret lige gyldigt på TVet. 4K vil dog være meget velkomment på min næste PC monitor, og jeg er ret sikker på at jeg får 4K her før TVet.

Mit næste TV (om mindst 2-3 år) bliver sandsynligvis et OLED, men om det bliver 4K afhænger af hvad der findes på markedet til den tid. Hvis 4K koster tæt på det samme som Full HD eller hvis de slet ikke laver Full HD til den tid, så må man jo vælge 4K. Da jeg købte mit første plasma og Full HD var i sin ungdom, da valgte jeg også et TV med 1024x768 panel. Det var kun på 42" og så betød Full HD ikke ret meget. Desuden kunne billedbehandlingen ikke rigtigt følge med til Full HD, så man endte med et ringere billede i sidste ende.
Gravatar #16 - Slettet Bruger [1128879987]
13. jan. 2014 15:09
40" 4K skærm (ville vel svare til 4x 20" FHD?) til PC ville være dejligt, men det ville også betyde ny PC, så der går nok lidt endnu.
Gravatar #17 - idiotiskelogin
13. jan. 2014 18:56
Montago.NET (8) skrev:
der kan være flere grunde til colorbanding end blot bitrate/encoding.

- 24bit farver = 256 gradienter pr farvekanal = ikke nok til at lave flydende overgange

- Dithering mangler/er disabled/virker ikke/er ikke encoded

- Dit TV / Skærm køre i en ikke-kallibreret tilstand, evt. med dynamisk kontrast

---
gider du lave et screenshot + episode + tidsangivelse af hvor du ser colorbanding ?

<ot>

4K er kun brugbart på computerskærme, eller TV på over 100 tommer (som ikke er til at betale) ... plus der intet indhold er endnu + tv stationer knap nok er FullHD... + 720p ofte er tilfredsstillende ...

læs her: http://tiamat.tsotech.com/4k-is-for-programmers



Nu slog jeg alle diverse "forbedringer" fra, som dynamisk sort, kant forbedring, digital noise reduction. etc etc og det har faktisk givet et langt bedre billede når jeg streamer(hvilket jeg gør det meste af tiden).

Kunne ikke lige få taget et billede der så fint ud med mobilen, men et eksempel kunne være House of Cards episode 9, 3:00 minutter. En dejlig mørk himmel.

Jeg tror jeg lige vil bruge lidt tid på at justere kontrast og andre ting ind, hvis jeg lige kan finde noget at justere ind efter og så bliver det et rigtig godt billede. :)

Gravatar #18 - OxxY
13. jan. 2014 19:14
Langt de fleste tv har væsentlig bedre billedkvalitet med alle de der "forbedringer" slået fra. Kig evt på flatpanels.dk om dit tv har været anmeldt, for hvis det har er der højst sandsynligt et forslag til farvegengivelse.

ellers kan du bruge de her artikler som inspiration: http://flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showful...

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subactio...

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subactio...

Jeg har min kalibrations blu-ray liggende i en flyttekasse somewhere så kan ikke tilbyde at låne den ud desværre. Flatpanels har også den her hjælpe app som kan klare det værste http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php
Gravatar #19 - Montago.NET
13. jan. 2014 20:46
#18

med hensyn til indstilling af HUE / Saturation - så brug den her guide jeg strikkede sammen for maaaaange år siden :D
http://www.mdk-photo.com/tvsetup/
Det er kun den første guide som er noget værd (punkt 1.2.3)

-----

#17

Jeg tjekkede lige min kopi af den episode... ja æv .. gradienten er hæslig :(

men det afhænger helt klart af hvem der har encoded den og med hvilket program / codecs..

min version er 2.2 GB/eps men er rigtig dårligt encoded i forhold til størrelse og kvalitet :( - Det var dog ikke noget jeg lagde mærke til da jeg så den.
Gravatar #20 - idiotiskelogin
14. jan. 2014 07:38
#18 Tak. Det var lige det jeg skulle bruge.

#19 OK, så jeg har nok også fundet det værste eksempel. :) Bare sjovt at noget de selv har produceret ikke har fået top behandling. Det blev også mindre synligt nu hvor jeg er begyndt at justere TVet ordenligt. Og det vil jeg kigge på. :)
Gravatar #21 - gramps
14. jan. 2014 10:03
chris (13) skrev:
Til sammenligning har 8bit 16,777 millioner farver.


Det er vel underordnet at komme over de 16,8 mio. farver når mennesket kun kan differentiere mellem op til 10 mio. farver?
Gravatar #22 - Montago.NET
14. jan. 2014 11:06
gramps (21) skrev:
Det er vel underordnet at komme over de 16,8 mio. farver når mennesket kun kan differentiere mellem op til 10 mio. farver?


ikke hvis du vil lave trinløse gradienter...

godt nok kan man snyde, ved at bruge dithering (som ingen vil opdage) - alternativt skal man have gradienten i så mange steps at man umuligt kan se farveforskel...

med 24Bit er der kun 256 niveauer pr farve - hvilket er for lidt, og derfor synligt i visse tilfælde.
Gravatar #23 - Dr_Mo
14. jan. 2014 20:29
gramps (21) skrev:
chris (13) skrev:
Til sammenligning har 8bit 16,777 millioner farver.


Det er vel underordnet at komme over de 16,8 mio. farver når mennesket kun kan differentiere mellem op til 10 mio. farver?


Mennesket kan differentiere imellem to identiske farver:
http://engineering.curiouscatblog.net/wp-content/u...
A og B er den samme farve:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60...

Åbenbart er det mange andre faktorer der spiller ind. Er 16,8 mio nok? Det ved jeg ikke. jeg har ikke læst op på det, men man skal undlade med at komme med hurtige konklusioner, fordi man lige har læst noget på nettet.
Gravatar #24 - gramps
14. jan. 2014 21:37
#23
Hvad får dig til at tro at jeg kun har læst noget på nettet og ikke, som tilfældet er, gennemgået to kurser på universitetet hvor menneskets syn blev grundigt beskrevet?
Gravatar #25 - Dr_Mo
14. jan. 2014 22:30
#24
Du har gennemgået to kurser i hvordan 10-bit farver på skærme er overflødige på universitetet? Jeg har læst oftalmologi og der kom jeg i hvert fald ikke ind på det.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_monochrome_and_RGB_palettes#30-bit_RGB skrev:
Some newer graphics cards support 30-bit RGB and higher. Its color palette contains (210)3 = 10243 = 1,073,741,824 colors. However, there are few operating systems or applications that support this mode yet. For some people, it may be hard to distinguish between higher color palettes than 24-bit color offers. However, the range of luminance, or gray scale, offered in a 30-bit color system would have 1,024 levels of luminance rather than the 256 of the common standard 24-bit, which the human eye notices more than what hue a color is.

Så det er åbenbart ikke fuldstændig overflødig med 30-bit farver. Men hvad ved jeg, jeg har ikke taget to universitetskurser omkring 10-bit farver på skærme. Det kan godt være det er fuldstændig overflødig, det er ikke noget jeg har sat mig ind i.
Gravatar #26 - gramps
15. jan. 2014 07:31
#25
Du trænger til at lære at læse.
Gravatar #27 - Montago.NET
15. jan. 2014 07:55
#25

Nu er der jo forskel på "Computer & Human Vision" på fx DTU og "Biologien i øjet" på KU ...
Gravatar #28 - gramps
15. jan. 2014 11:36
#27
Ikke desto mindre, så vil f.eks. "Computer & Human Vision" på DTU indeholde en del informationer om hvordan menneskets øje opfatter farver og lys.
Gravatar #29 - Nagelfar^^
16. jan. 2014 10:49
Venter til det bliver billigere, og for at se hvor lang UHD er nået til den tid.

Har lige købt TV sidste år (46" 1080p LED), så kan snildt vente et par år endnu. OLED kunne også være lækkert :)
Gravatar #30 - AndersAndersson
16. jan. 2014 16:41
chris (13) skrev:
Nu er 4K jo ikke bare opløsning.

Det er jo også en opgradering af farvespectrummet:
man går fra Rec.709, som bruges i Full HD standarden, til Rec.2020 der blandt andet betyder at man går fra 8bit til 12bit farvedybde
12-bit på hver farvekanal R-G-B
= 36-bit i alt
= 4096x4096x4096
= 68,71 milliarder farver.
Til sammenligning har 8bit 16,777 millioner farver.

Derudover indeholder 4K standarden support for videokilder med op til 60 billeder i sekundet. (HFR-60)

Lige nu er der ikke noget forbruger-TV der kan levere 4K HFR-60.
- og jeg tror ikke at der er noget LED-TV der nogensinde kommer til at kunne gengive det fulde Rec.2020 farvespectrum til "menneskepris". OLEDproducenterne kan ikke levere HFR-paneler, og hvad der er endnu værre, så falmer den nuværende generation af paneler betydeligt hurtigere end Plasma og LED skærme, fordi man endnu ikke kan lave blå pixels i en kvalitet der gør at de holder længe.

Ligesom at der meget lidt infrastruktur der kan levere ægte 4K. Blu-Ray er for begrænset til at kunne levere andet end 24fps, ligesom at farvespectrummet vil blive begrænset til 10bit.
Streaming-tjenesterne er endnu ikke kommet med indhold, blandt andet fordi h.265/HEVC understøttelsen endnu er minimal.


Derfor vil jeg anbefale folk at vente en generation eller 2, til man har fået styr på de blå pixels i OLED-skærmene og fået opgraderet opdateringshastigheden. Ligesom at +50mbit internethastigheder, h.265 og HDMI v2.0 vil være udbredt nok til at der er en ordentlig infrastruktur til at levere indhold.
Derudover vil der være indhold tilstede, hvilket er en fordel, medmindre man kan leve med lokalt opskalleret indhold.
Sidst men ikke mindst vil skærmene være billigere, smartere, tyndere og måske endda mere buede ;)


Du starter ellers godt :)
en af OLED styrker er meget høj opdaterings hastighed.
Selv LCD har absolut ingen problemer med at vise HFR-60 (eller bare 60hz)
Gravatar #31 - Hængerøven
16. jan. 2014 18:57
Der mangler en svar mulighed for os der har købt mere end et.. En afstemning for fattigrøve..

Ej, jeg tror ikke ligefrem jeg skal have et foreløbigt. Jeg har været med først så mange gange før og har egentligt altid fortrudt det.
Gravatar #32 - Monkey
17. jan. 2014 23:23
Når de kommer ned i en ordenlig pris, så jeg klar på at købe et.
Og ikke nok indhold i nu til det kan betale sig.

Mvh
Matt
Http://www.funnie.dk
Gravatar #33 - jblidd
19. jan. 2014 10:25
Betød pengene ikke noget så ville jeg i dag købe det største oled og bedste oled tv, for at få maximalt udbytte af de fuld hd materiale, der er tilsted, så kunne jeg altid udskifte det til et 4k oled tv, når udvalget af 4k materiale var blevet væsentligt bedre. Som situationen er nu, så bliver min 42 plasma først udskiftet, når det vælger at gå på pension om det bliver OLED LED eller plasma i fuldHD. Eller eventuelt 4k afhænger af udvalg og pris
Gravatar #34 - El_Coyote
19. jan. 2014 20:03
mit 720p fjernesyn er rigeligt til konen.
Gravatar #35 - VonDoom
20. jan. 2014 08:39
Skal man ikke op i en ret stor skærmstørrelse før man kan se forskel?

På mit 40" TV er der ikke nogen synlig forskel på 720P og 1080P.

En test på en vens 120" projektor viste dog en forskel på 720P og 1080P

Så jeg gætter at man skal meget højt op i skærm str. for at se forskellen mellem 1080P og 4K.

Der hvor vi kan mærke nogen forskel er så vidt jeg kan se hvor hårdt ens 1080P/720P er komprimeret. Her kan man eksempelvis se en tydelig forskel på 1080P bluray vs. 1080P fra Yousee...
Gravatar #36 - Slettet Bruger [1634397244]
20. jan. 2014 08:46
Er du sikker på at det ikke er et 40" 720p tv du har?
Gravatar #37 - VonDoom
20. jan. 2014 09:10
# 36
Yup, Jeg har lavet testen på flere forskellige TV, samme resultat.
Heraf et af dem et B&O BV 7. Jeg tror man skal over 50" før man får et synligt effekt af 1080p.

# 36
Har du prøvet at lave det samme eksperiment:
Samme film/samme scene.
Samme grad af komprimering.
På den samme skærm.

Du vil blive overrasket.
Gravatar #38 - Slettet Bruger [1634397244]
20. jan. 2014 10:16
Du kan bruge dit tv til andet end film.
Det er noget nemmere at skjule lav opløsninger når ting er i bevægelse.
Gravatar #39 - gramps
20. jan. 2014 22:36
VonDoom (35) skrev:
Her kan man eksempelvis se en tydelig forskel på 1080P bluray vs. 1080P fra Yousee...


For ikke at tale om at høre forskel. Føj for den lede, hvor lydkanalen tidligere var frygteligt komprimeret, også på HD-kanalerne.
Gravatar #40 - OxxY
21. jan. 2014 11:27
gramps (39) skrev:
VonDoom (35) skrev:
Her kan man eksempelvis se en tydelig forskel på 1080P bluray vs. 1080P fra Yousee...


For ikke at tale om at høre forskel. Føj for den lede, hvor lydkanalen tidligere var frygteligt komprimeret, også på HD-kanalerne.


TV3 og Kanal 4 er stadig vold komprimerede f.eks.
Gravatar #41 - Montago.NET
21. jan. 2014 14:48
#35, #40, #39

Yousee sender ikke 1080p ... eller dvs.. min Yousee Box kan kun vise 720p og 1080i

ved ikke om deres digitale signal rent faktisk sender 1080p ??
og at det er boksen som ikke kan vise 1080p ?

med hensyn til billedkvalitet afhænger det at bitrate..
tjek her :
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfu...
Gravatar #42 - OxxY
21. jan. 2014 15:06
Montago.NET (41) skrev:
#35, #40, #39

Yousee sender ikke 1080p ... eller dvs.. min Yousee Box kan kun vise 720p og 1080i

ved ikke om deres digitale signal rent faktisk sender 1080p ??
og at det er boksen som ikke kan vise 1080p ?

med hensyn til billedkvalitet afhænger det at bitrate..
tjek her :
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfu...

Det meste tv er stadig 720p.

Jeg referede til komprimering af lyden :)
Gravatar #43 - idiotiskelogin
27. jan. 2014 11:08
Montago.NET (41) skrev:
#35, #40, #39

Yousee sender ikke 1080p ... eller dvs.. min Yousee Box kan kun vise 720p og 1080i

ved ikke om deres digitale signal rent faktisk sender 1080p ??
og at det er boksen som ikke kan vise 1080p ?

med hensyn til billedkvalitet afhænger det at bitrate..
tjek her :
http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfu...

Puh, uanset hvilken encoder de bruger så ser det sku ikke godt ud for YouSee.
Så forstår jeg bedre hvorfor deres signaler manglede så mange detalier i billedet den gang jeg havde kabeltv.
De var skarpe nok i kanterne. men det mindede mest af alt om et maleri til tider.

Gravatar #44 - Da9L
29. jan. 2014 07:15
Er der nogen der kan sige mig hvorfor man har valgt at kalde det 4k? Jeg synes det er lidt underligt, da 2k ville give mere mening i mine øjne.

De to tidligere former for HD, altså 720p og 1080p, var jo navngivet udfra deres antal pixels på højden.. Hvorfor skal 4k så pludselig gå stik imod dette og navngive det udfra den anden led?
Gravatar #45 - Ronson ⅍
29. jan. 2014 09:49
Jeg har ingen ide om det er rigtigt - men 2k var formentlig en (de facto) standard længe før HD/Full HD/Ultra HD, og derfor den oprindelige/rigtige måde at angive en Full HD-opløsning på.

Og hvis man har kørt 4k et stykke tid inden for film/biografbranchen og konsummarkedet "overtager" opløsningen så er det vel helt fint at blive ved med at kalde den det.

Hellere det end "etellerandet HD".

Gad vide hvad 8k kommer til at hedde?
Gravatar #46 - kinaholm
29. jan. 2014 12:13
Bedre end HD-Ready, FullHD og alt muligt andet fis.
2K, 4K, 8K er måske sværere at huske, men det er veldefinerede termer, så ingen kan være i tvivl om hvad man mener.
Gravatar #47 - Slettet Bruger [1128879987]
29. jan. 2014 12:16
#44
Det er vel også smartere at kalde det efter den horizontale linje, f.eks. med film. De kaldes ofte Full HD eller 1080p selvom de er 1920 i bredden og 21:9 format, altså ikke 1080 i højden.

Det er samtidig sjælendt at bredden faktisk varierer på materialet.
Gravatar #48 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. jan. 2014 13:13
Ronson (45) skrev:
Gad vide hvad 8k kommer til at hedde?


Vi følger da bare det gamle Unreal Tournament! :D
Gravatar #49 - Prygg
5. feb. 2014 16:42
Jeg har haft et 4K TV i ca. et halvt år nu (39"), som jeg brugt som PC desktop monitor. Så hvis i har nogen spørgsmål kan jeg måske svare :) Hvis nogen er interesseret i at købe den, så er jeg også åben for forhandling!
Gravatar #50 - engfeh
5. feb. 2014 18:59
#49
Hvilken, hvorfor og hvor meget?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login