mboost-dp1

Er grafik eller gameplay vigtigst ved et nyt spil?


Gå til bund
Gravatar #1 - bjerh
4. apr. 2014 07:59
Som udgangspunkt er jeg for gameplay før grafik. MEN jeg er også lidt af en nørd der elsker udvikling, så jeg kan bliver nok så utilfreds med et spil, før jeg har spillet det, hvis det ligner noget fra en 3-4 år gammel grafikmotor (her er Call of Duty franchisen det ultimative eksempel, selvom man naturligvis kan diskutere fornyelsen i gameplay).

Dertil kommer det at bedre grafik kan skabe bedre gameplay. Hvem husker ikke da man pludseligt skulle passe på skygger i Metal Gear Solid til PS?

Så begge dele for mig.
Gravatar #2 - Skovsneglen
4. apr. 2014 15:09
Gameplay for mig var vigtigere end grafikken men som vi er kommet længere hen af vejen så vægter jeg også grafikken højere.

Det skal dog siges at hvis spillet gameplay ikke fanger så kan det være nok så flot, men så er det et no go, dog hvis gameplayet er genialt men grafikken ikke er så god, så kan jeg stadig nyde spillet.

Jeg elsker stadig at spille de ældre spil fra PS1 og igennem til PS3 og igennem tiden på pc, så jeg er til begge dele :)
Gravatar #3 - Scorpion
4. apr. 2014 17:31
Svært at sige, synes grafikken er meget vigtig for ordenlig indlevelse i et spil, så man virkelig mærker suset. Dette har jeg kun oplevet rigtigt i Half-Life 2, Portal 1-2, Mirrors Edge, Doom 3, Crysis og Battlefield 3-4, da de hver især var det højest grafiske niveau (bevæger mig sjældent udover FPS-genren).
DOG ville det ikke være noget uden ordenligt gameplay. Grafikken kan være nok så pæn men når du render ind i usynlige hitboxes i BF4 så er jeg sgu lidt ligeglad med at jeg kan læse hvad der står på en avis der ligger på jorden. Eller at rende rundt i Skyrims flotte omgivelser med de mest forfærdelige animationer jeg længe har set.
I den modsatte boldgade kan jeg stadig godt finde på at spille gamle spil som Tetris, Bomberman eller Pokémon, hvor grafikkens styrke er nostalgisk fremfor medrivende.
Så jeg svarede begge. Jeg er en sucker for flot grafik, men hvis ikke gameplayet er iorden er det begrænset hvor længe grafikken alene kan holde på en.
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
4. apr. 2014 19:20
Fed grafik er altid lækkert.

Men gameplay er fandme alfa og omega! Et spil med lousy gameplay og lækker grafik er som en lækker kvinde uden hjerne. Sjov i fem minutter, og så er man træt af det.
Gravatar #5 - XorpiZ
4. apr. 2014 22:21
PHP-Ekspert Thoroughbreed (4) skrev:
Fed grafik er altid lækkert.

Men gameplay er fandme alfa og omega! Et spil med lousy gameplay og lækker grafik er som en lækker kvinde uden hjerne. Sjov i fem minutter, og så er man træt af det.


Til gengæld kan det være nogle fantastiske minutter. 10 minutter med en lækker kælling > 2 timer med en klam kælling.
Gravatar #6 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
4. apr. 2014 23:07
#5

True dat, men vil hellere leve 20 år med en 8'er end 20 minutter med 10'er som har en IK på 70
Gravatar #7 - XorpiZ
5. apr. 2014 09:53
Det kan vi godt være enige om :D
Gravatar #8 - Caek of Doom
5. apr. 2014 21:22
PHP-Ekspert Thoroughbreed (4) skrev:
Fed grafik er altid lækkert.

Men gameplay er fandme alfa og omega! Et spil med lousy gameplay og lækker grafik er som en lækker kvinde uden hjerne. Sjov i fem minutter, og så er man træt af det.


Fandme heldigt jeg har et godt gameplay. Selvom det vistnok var grafikken der tiltrak min kæreste O.o


Aaaanyway, gameplay er sgu vigtigst. Men jeg elsker selvfølgeligt grafik, nu er jeg jo heller ikke grafiker for ingenting. :P
Gravatar #9 - Slettet Bruger [2482948373]
5. apr. 2014 22:50
#8
Det er vel også en opgradering med Tetris hvis han normalt spiller Pong. ;-)
Gravatar #10 - XorpiZ
6. apr. 2014 08:32
Caek of Doom (8) skrev:
Selvom det vistnok var grafikken der tiltrak min kæreste O.o


<indsæt lyden af 30 newz-nørders hjerter, der bliver knust>
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
6. apr. 2014 14:03
XorpiZ (10) skrev:
<indsæt lyden af 30 newz-nørders hjerter, der bliver knust>


Jeg tænkte nu mere "Pics! Or it didn't"
Gravatar #12 - Caek of Doom
6. apr. 2014 15:23
PHP-Ekspert Thoroughbreed (11) skrev:
Jeg tænkte nu mere "Pics! Or it didn't"


Bare fordi min kæreste synes jeg er lækker betyder det jo ikke, at jeg er. Tetris > Pong :p
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
6. apr. 2014 20:21
Caek of Doom (12) skrev:
Bare fordi min kæreste synes jeg er lækker betyder det jo ikke, at jeg er. Tetris > Pong :p


Du skal ikke disse Tetris!
Gravatar #14 - Hængerøven
6. apr. 2014 20:52
Så vidt jeg har forstået kommer hun fra Viborg, så hun kan ikke være andet end lækker !

On-topic..

Jeg synes spørgsmålet er svært at svare på, fordi noget gameplay er bare bedre, nu bedre grafikken er, hvor andet slags gameplay ikke behøver at læne sig op af grafikken i samme stil.

Bil spil er et eksempel på, at nogen slags bilspil kræver at man kan se tydeligt hvad der sker med bilen osv, og andre hvor det bare er der ud af.
Gravatar #15 - Slettet Bruger [2984079962]
7. apr. 2014 08:23
Gameplay og grafik er intet værd, det ser man tydeligt på populariteten af tåbelige AAA spil.
Gravatar #16 - Adagio
7. apr. 2014 11:34
I min verden overtrumfer gameplay helt klar grafik

Selvfølgelig er god grafik da altid et plus, men hellere bruge mere tid på bedre gameplay.

Nu er det selvfølgelig lidt forskel på hvilken type spil man spiller. Ved FPS spil skal grafikken være god, jeg har ikke lyst til at spille med Duke Nukem 3D grafik (med mindre gameplayet virkeligt et unikt og sparker røv), men til gengæld stiller jeg ikke høje krav ved f.eks. RTS spil



Men når man ser på hvilke spil der får success på smartphones kan man tydeligt se at hverken gameplay eller grafik er vigtig for mange folk (se bare flappy birds)
Gravatar #17 - moulder666
9. apr. 2014 09:05
Ved mig er svaret HELT klart gameplay. Grundene til dette er ganske godt beskrevet i nogle af de tidligere indlæg.

Med tiden må jeg dog indrømme, at der er kommet en grænse - jeg kan simpelthen ikke holde til pixel-udseendet fra Wasteland eller King's Quest længere - og derfor påskønner jeg også den bølge af "HD-rereleases" der er i fuldt sving rundt omkring.

Grafisk ligger min grænse nok lige omkring UFO-Enemy Unknown (det gamle). Det er ret grimt, men har stadig en fortrinlig, trykkende stemning.


Adagio (16) skrev:
Men når man ser på hvilke spil der får success på smartphones kan man tydeligt se at hverken gameplay eller grafik er vigtig for mange folk (se bare flappy birds)


Apples and pears, my man. Smartphone-spil er generelt til at blive distraheret i 2 minutter, mens de fleste pc-spil er mere tidskrævende. Det er begrænset, hvor meget gameplay du kan klemme ind på to minutter. :-)
Gravatar #18 - Slettet Bruger [2984079962]
9. apr. 2014 09:14
Det er vel op til den individuelle at vurdere hvad godt gameplay ér.

Flappy bird har en voldsom replay value, det falder ind under gameplay.
Gravatar #19 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
9. apr. 2014 12:09
#17

Der findes mange gode spil smartphone/tablet

KOTOR
Final Fantasy
Baldurs Gate
Gravatar #20 - Hængerøven
9. apr. 2014 14:12
PHP-Ekspert Thoroughbreed (19) skrev:
#17

Der findes mange gode spil smartphone/tablet

KOTOR
Final Fantasy
Baldurs Gate


Ud af de tre, er det ikke kun Final Fantasy som faktisk er kommet til android?
Gravatar #21 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
9. apr. 2014 15:17
Hængerøven (20) skrev:
Ud af de tre, er det ikke kun Final Fantasy som faktisk er kommet til android?


Absolut ingen anelse, jeg bruger iOS :)
Gravatar #22 - Hængerøven
9. apr. 2014 15:28
PHP-Ekspert Thoroughbreed (21) skrev:
Absolut ingen anelse, jeg bruger iOS :)


Har kigget efter og det er kun final fantasy der er kommet til android.

Men ja, der er efterhånden kommet en del fede spil...til ios :)

On topic: Blizzard udgiver vist også snart deres heartstone til... IOS... omg :(

Gravatar #23 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
9. apr. 2014 16:33
Hængerøven (22) skrev:
Har kigget efter og det er kun final fantasy der er kommet til android.

Men ja, der er efterhånden kommet en del fede spil...til ios :)

On topic: Blizzard udgiver vist også snart deres heartstone til... IOS... omg :(


Heartstone? Jeg har set det nævnt - mon det er noget værd?
Gravatar #24 - Hængerøven
9. apr. 2014 16:37
PHP-Ekspert Thoroughbreed (23) skrev:
Heartstone? Jeg har set det nævnt - mon det er noget værd?


Det er faktisk meget underholdende, og så er det "gratis" :)
Gravatar #25 - Caek of Doom
9. apr. 2014 19:28
PHP-Ekspert Thoroughbreed (19) skrev:
#17

Der findes mange gode spil smartphone/tablet

KOTOR
Final Fantasy
Baldurs Gate


Pixel Dungeon!!!1
Gravatar #26 - Scorpion
9. apr. 2014 22:55
PHP-Ekspert Thoroughbreed (19) skrev:
#17

Der findes mange gode spil smartphone/tablet

KOTOR
Final Fantasy
Baldurs Gate


The Room
Klart det bedste spil jeg har spillet på iPad. Det er et af de få spil som ville være ubetydelige på PC, men fantastiske på tablet. : ) grafikken er det hidtil højeste niveau og touch-gameplayet fungerer upåklageligt. Her kan jeg slet ikke bedømme om det er grafik eller gameplay der er 'bedst'.
Gravatar #27 - Gridlock
20. apr. 2014 05:50
Jeg vil på ingen måde spille Holier then thou når det kommer til grafik.
Ja gameplay betyder RIGTIG meget for at jeg overhoved gider og bruge tid på spillet.
Dog samtidig skal spillet også ha sådan bare en nogenlunde ordentlig grafik.
Ja kan sagtens boote KOTOR 1 og 2( med patch så man for alt content med) op og finde stor nydelse i det.
MEN alt for gamle spil/ dem fra start 80erne kan godt være en smugle problematiske og dykke ned i.
Ja gameplayet er som sådan okay, men grafikken ligner noget der er løgn og det er noget af en barriere og forcere.

Så jeg valgte begge dele spiller ind. Gameplay kommer selvfølgelig i første række og hvis historien og karakterende er der 110% kan jeg tilgive meget.
men samtidig sætter jeg også pris på lækker grafik og hvis den er fed nok kan jeg tilgive at historien måske ikke lige er der helt Bioshock Infinite er et godt eksemple på det. Grafikken er lækker hvilke gør op for at både gameplay og historie halter en PÆN del efter både Bioshock 1 og 2 (et af mine store problemer med Bioshock infinte er at du for en del valg gennem spillet der alle virker som om de skulle betyde noget, men i sidste ende ikke betyder en skid og ikke har den store inflydelse/slet ingen på historien...Jamen i så fald lad være med og smid dem ind til og starte med.
Gravatar #28 - fennec
1. maj 2014 08:29
Hvis vi kun ser på gameplay og grafik er min fordelingen sådan.

Gameplay: 90%
Grafik: 10%

Så ud fra det valgte jeg at gameplay kommer før grafik.
Gravatar #29 - snesman
1. maj 2014 09:24
Er det ikke en underlig modsætning at stille op?
Anywho: Gameplay. Grafik idag er næsten altid acceptabel god. (For mig)
Gravatar #30 - mvoigt27
1. maj 2014 11:11
Elsker flotte spil der viser hvad PC'en kan, men elsker også at spille gamle spil som civilization 1, gameplay der ikke kan nåes til sokkeholderne af mange spil nu til dags.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login