mboost-dp1

Fik du dækket dine fragtudgifter sidst du lavede en RMA hos en internetbutik, som loven kræver?


Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
6. nov. 2013 10:41
Ingen af svarmulighederne gav mening for mig, fordi jeg aldrig har haft brug for at lave en RMA sag hos en netbutik. (De fleste af mine hardware indkøb foregår i Proshop, som ligger indenfor gåafstand).
Gravatar #2 - Kolklik
6. nov. 2013 10:54
De fleste gange jeg har måtte RMA noget har jeg fået tilsend sådan en retur ting, og så er det bare at aflevere den hos det lokale post kontor, dejlig nemt.
Gravatar #3 - Mort
6. nov. 2013 11:16
kasperd (1) skrev:
Ingen af svarmulighederne gav mening for mig, fordi jeg aldrig har haft brug for at lave en RMA sag hos en netbutik. (De fleste af mine hardware indkøb foregår i Proshop, som ligger indenfor gåafstand).


Da jeg sidst skulle have noget til RMA hos Proshop, måtte jeg selv betale fragten.
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
6. nov. 2013 11:53
Var ikke klar over at butikken skal betale. Har kun haft brug for RMA en gang hos BJ Trading, og der betalte jeg selv porto - ringede først da pakken var afsendt.
Gravatar #5 - caffery
6. nov. 2013 12:04
Måtte af med 100kr i fragt da jeg skulle sende et grafikkort retur til Komplett fornylig...anede ikke at loven krævede det modsatte. Kan man mon henvende sig og påpege dette efterfølgende?
Gravatar #6 - engfeh
6. nov. 2013 12:20
Mort (3) skrev:
Da jeg sidst skulle have noget til RMA hos Proshop, måtte jeg selv betale fragten.


Pudsigt, for da jeg havde en RMA hos Proshop tilbød de med det samme at sende en returlabel.
Gravatar #7 - rmariboe
6. nov. 2013 12:25
Det er faktisk ikke kun RMA - også fortrydelse indenfor de 14 dage er (overraskende nok) omfattet. Husk i øvrigt, at det gælder fragten i begge retninger, såfremt der fortrydes, eller købet ophæves i forb. med RMA.
Gravatar #8 - thomsen48
6. nov. 2013 12:33
#4 Sendte en RMA sag ind til BJ Trading for 1 måned siden, skrev så lige pænt til dem idag at jeg gerne vil have refunderet omkostningerne ved fragt, fik svar 2 timer efter. Det er ikke noget problem, de vil gerne have en kopi af kvitteringen og så refundere de pengene .
Gravatar #9 - Hekatombe
6. nov. 2013 12:36
#7, Vel er det ej, hvis du benytter dig af din 14 dages fortrydelsesret, så skal man selv betale for returportoen.

https://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Til-v...

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehande...
Gravatar #10 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
6. nov. 2013 12:52
#8

Mit er så nærmere 3-4 år siden ;)
Gravatar #11 - Nåkja
6. nov. 2013 12:55
Jeg har generelt været heldig.
Gravatar #12 - Sikots
6. nov. 2013 13:19
Jeg synes at det er fedt at man har to muligheder for at stemme blankt :)
Gravatar #13 - fusk
6. nov. 2013 18:47
Hvad hedder paragraffen ?
Gravatar #14 - nitan
6. nov. 2013 19:10
Har altid fået tilsendt Retur seddel + kasse tilsendt ved en RMA.

Dette gælder firmaer som Komplett, Proshop, Coolshop og MM-Vision.
Gravatar #15 - ignuz
6. nov. 2013 19:19
Mort (3) skrev:
Da jeg sidst skulle have noget til RMA hos Proshop, måtte jeg selv betale fragten.


Hvis du spørger efter en returlabel efter oprettelse af RMA vil du altid få en af dem.


#5

Firmaerne er forpligtet til at refundere omkostningerne, også selvom du ikke har fået lavet en RMA. De vil dog formentlig kræve en kvittering fra posthuset ( udskrift fra netbank eller lignende er typisk ikke nok)
Gravatar #16 - OxxY
6. nov. 2013 19:38
De sidste par gange jeg har RMA'ed ting har det været hardiske, som jeg har gjort direkte ved WD som så sender en ny HD på forskud inden man sender tilbage, men da det ikke er til butikken må man selv stå for porto, så jeg kunne ikke rigtig vælge en svarmulighed :)
Gravatar #17 - apkat
6. nov. 2013 21:54
Teknisk set nej. Denne uge har jeg oplevet et lidt-ødelagt produkt og at modtage noget forkert. Har begge gange fået lov til at beholde produktet og de sender et nyt. Meget fint, fjollet at smutte på posthuset for at sende hhv 40 og 70krs produkter tilbage.
Gravatar #18 - Mr.Smiley
7. nov. 2013 02:28
Jeg fik betalt portoen for RMA hos Komplett første gang jeg sendte noget af sted - anden gang var det åbenbart ikke muligt at få det betalt, selvom jeg spurgte.

Jeg har dog hver gang jeg har sendt noget til BJ-Trading, fået det betalt. Tror det er sket ~4 gange eller sådan noget, henover ~6 år.
Gravatar #19 - BetaLyte
7. nov. 2013 06:28
Som det står inde på forbrug.dk, så skal det være uden omkostning og endda uden væsentlig ulempe for forbrugeren.

Nu taler vi godt nok om netbutikker her, men i praksis betyder det, at hvis du bor langt fra en fysisk butik, eller hvis varen er uhåndterlig (fx stor), så skal butikken også selv sørge for fragt.

Så har du fx købt et vaskemaskine hos Elgiganten, og du bor i en anden by, så skal de også sørge for transport både fra og til. Det er værd at huske.

Jeg skulle engang have ombyttet mit Bilka TV efter tre reparationer, og da jeg havde valgt et nyt i butikken, så brugte jeg knap en time på at diskutere med teenageren i varerudleveringen om det. Jeg sagde at jeg kunne vise ham det, inde på Forbrugerstyrelsens site, hvis jeg måtte låne hans computer, men den "kan ikke gå på sådanne hjemmesider".
Det var før jeg havde en smarttelefon, men jeg fik fundet det frem på min 750i og vist ham hvor det stod.
Han blev ved med at påstå at det ikke passede, og sagde at han havde hele købeloven liggende om bagved, men han ville sgu ikke hente den, da jeg bad ham om det.

Det endte med at hans chef kom og sagde at de gør en undtagelse i dette tilfælde og leverer den gratis til mig, men at det altså var en service fra deres side.

TL;DR: Fysiske butikker skal også betale fragten i mange tilfælde.
Gravatar #20 - caffery
7. nov. 2013 08:16
#15 - ja den kvittering fra posthuset kan jeg da garanteret ikke finde nu...her 2 måneder efter jeg sendte skidtet retur - oh well :)
Gravatar #21 - lost-viking
7. nov. 2013 08:18
Så hvis jeg sender en RMA ind så skal de betale for både fragt frem OG tilbage? Gælder det også hvis man selv har indleveret det til RMA at man kan kræve at de betaler for at sende varen til mig når den er færdig?
Gravatar #22 - tp
7. nov. 2013 09:29
Jeg synes det er forkert at stemme Nej her, hvis man ikke er klar over det, og ikke har sendt nogen kvittering med, så har de jo ikke en chance for at betale den.

lost-viking (21) skrev:
Så hvis jeg sender en RMA ind så skal de betale for både fragt frem OG tilbage? Gælder det også hvis man selv har indleveret det til RMA at man kan kræve at de betaler for at sende varen til mig når den er færdig?
Jeg plejer at smide en kopi af kvitteringen med i pakken (man får som regel 2) og så betaler de den.
Gravatar #23 - ignuz
7. nov. 2013 10:56
#21

Ja, du skal kun ende med at have betalt 1x fragt. Der er dog en del virksomheder hvis de ombytter der så tilbagebetaler den oprindeligt fragt fra da du købte den også sætter fragt på ombytningen. Eftersom du igen der kun ender med at have betalt 1x fragt er det okay.

Ligeledes hvis de ikke kan reparere produktet/ombytte og du derfor ender med at skulle have produktet krediteret skal den oprindelige fragt også krediteres.

ignuz (15) skrev:
lavet en RMA

Mente selvfølgelig "også selvom du ikke har fået en returlabel".
Gravatar #24 - kasperd
7. nov. 2013 12:30
Sikots (12) skrev:
Jeg synes at det er fedt at man har to muligheder for at stemme blankt
Jeg tror den ene er mere blank end den anden.
Gravatar #25 - praktikant muffe AKA pewbe
7. nov. 2013 13:45
kasperd (24) skrev:
Sikots (12) skrev:
Jeg synes at det er fedt at man har to muligheder for at stemme blankt
Jeg tror den ene er mere blank end den anden.

Er det muligt at der er faktisk er blevet udviklet på newz?
Gravatar #26 - lost-viking
7. nov. 2013 14:34
ignuz (23) skrev:
#21

Ja, du skal kun ende med at have betalt 1x fragt. Der er dog en del virksomheder hvis de ombytter der så tilbagebetaler den oprindeligt fragt fra da du købte den også sætter fragt på ombytningen. Eftersom du igen der kun ender med at have betalt 1x fragt er det okay.

Ligeledes hvis de ikke kan reparere produktet/ombytte og du derfor ender med at skulle have produktet krediteret skal den oprindelige fragt også krediteres.


Mente selvfølgelig "også selvom du ikke har fået en returlabel".


Jeg havde nemlig købt noget hos BJ trading. Jeg indleverede så varen til reparation og fortalte at de gerne måtte sende den til mig når den kom tilbage fra reparation. Det nægtede de. Fordi jeg selv havde indleveret varen ville de ikke sende den til mig så skulle jeg selv komme og hente den. Og de var ikke til at hverken hugge eller stikke i. Var det deres ret?
Gravatar #27 - BetaLyte
7. nov. 2013 15:33
lost-viking (26) skrev:
Var det deres ret?

Det går an på situationen, som fx hvor du bor i forhold til butikken.

Som jeg skrev i #19, så skal det være uden omkostninger og væsentlig ulempe for dig, så det kunne jo tænkes at du var i nærheden af deres butik, men du bor langt væk. På den måde, så er det jo bare heldigt, at du lige var i nærheden, men det kan ikke forventes, at du er lige så heldig, når du skal hente varen igen. Derfor skal de sørge for at fragte den tilbage til dig.
Gravatar #28 - lost-viking
7. nov. 2013 16:01
BetaLyte (27) skrev:
Det går an på situationen, som fx hvor du bor i forhold til butikken.

Som jeg skrev i #19, så skal det være uden omkostninger og væsentlig ulempe for dig, så det kunne jo tænkes at du var i nærheden af deres butik, men du bor langt væk. På den måde, så er det jo bare heldigt, at du lige var i nærheden, men det kan ikke forventes, at du er lige så heldig, når du skal hente varen igen. Derfor skal de sørge for at fragte den tilbage til dig.


Det tror jeg også jeg forsøgte at forklare dem. Men de nægtede at sende varen retur. jeg har vel 40km til dem. Så det er jo ikke bare lige sådan at gøre. Men jeg måtte alliere mig med min far og lokke ham til at køre mig ud efter den :) selv om det også for ham var til besvær.
Gravatar #29 - Hack4Crack
7. nov. 2013 21:54
motherboardet i bærbaren var gået.. sender den ind, og da de fejlfinder på den mangler de en strømforsyning, da det er en superspeciel superbærbar jeg har, så de vil gerne have jeg sender den efterfølgende...

Supporteren spørger mig opgivende: "skal jeg sende endnu en retur label"?

jeg siger: Jaaa taaaaaaak
Gravatar #30 - BetaLyte
8. nov. 2013 06:14
lost-viking (28) skrev:
BetaLyte (27) skrev:
Det går an på situationen, som fx hvor du bor i forhold til butikken.

Som jeg skrev i #19, så skal det være uden omkostninger og væsentlig ulempe for dig, så det kunne jo tænkes at du var i nærheden af deres butik, men du bor langt væk. På den måde, så er det jo bare heldigt, at du lige var i nærheden, men det kan ikke forventes, at du er lige så heldig, når du skal hente varen igen. Derfor skal de sørge for at fragte den tilbage til dig.


Det tror jeg også jeg forsøgte at forklare dem. Men de nægtede at sende varen retur. jeg har vel 40km til dem. Så det er jo ikke bare lige sådan at gøre. Men jeg måtte alliere mig med min far og lokke ham til at køre mig ud efter den :) selv om det også for ham var til besvær.


Ja, det er jo så noget svineri. Hvis de vil drive forretning i landet, så skal de sgu følge landets lovgivning.

Principielt burde man jo tage sagen videre til Forbrugerstyrelsen, eller gå direkte til ombudsmanden, så de i det mindste får klar besked, og ikke gør det fremover. Men hvem gider at bruge tid og kræfter på sådan en "lille" ting?

Heldigvis kan vi som forbrugere selv bestemme hvor vi handler, og vi kan dele vores oplevelser om at handle.
Gravatar #31 - lost-viking
8. nov. 2013 10:29
BetaLyte (30) skrev:
lost-viking (28) skrev:
BetaLyte (27) skrev:
Det går an på situationen, som fx hvor du bor i forhold til butikken.

Som jeg skrev i #19, så skal det være uden omkostninger og væsentlig ulempe for dig, så det kunne jo tænkes at du var i nærheden af deres butik, men du bor langt væk. På den måde, så er det jo bare heldigt, at du lige var i nærheden, men det kan ikke forventes, at du er lige så heldig, når du skal hente varen igen. Derfor skal de sørge for at fragte den tilbage til dig.


Det tror jeg også jeg forsøgte at forklare dem. Men de nægtede at sende varen retur. jeg har vel 40km til dem. Så det er jo ikke bare lige sådan at gøre. Men jeg måtte alliere mig med min far og lokke ham til at køre mig ud efter den :) selv om det også for ham var til besvær.


Ja, det er jo så noget svineri. Hvis de vil drive forretning i landet, så skal de sgu følge landets lovgivning.

Principielt burde man jo tage sagen videre til Forbrugerstyrelsen, eller gå direkte til ombudsmanden, så de i det mindste får klar besked, og ikke gør det fremover. Men hvem gider at bruge tid og kræfter på sådan en "lille" ting?

Heldigvis kan vi som forbrugere selv bestemme hvor vi handler, og vi kan dele vores oplevelser om at handle.


Fordi det var en varer til under var det 1000kr eller 2000kr så ville forbrugerstyrelsen ikke tage sagen op. Det her var en harddisk til 600kr. Jeg har heller ikke tænkt mig at handle hos Bj Trading igen og de fik en dårlig anmeldelse på Trustpilot.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login