mboost-dp1

Hvad synes du om NemID?


Gå til bund
Gravatar #1 - moulder666
25. okt. 2012 09:05
Synes godt nok, at der mangler en mulighed med, at man er betænkeligt ved sikkerheden ved det.

Jeg synes egentlig, at det fungerer ganske fint, men til gengæld er jeg ikke fan af brugen af Java.
Gravatar #2 - Emil Melgaard
25. okt. 2012 09:12
Det er okay. Jeg har fået mig en elektronisk nøgleviser, og nu synes jeg det er rimelig nemt at logge ind med nøgle. Jeg kunne dog godt tænke mig at det offentlige ikke altid krævede nøgler. F.eks. ville jeg gerne kunne læse post i min e-boks uden skulle bruge nøglekort.

Som #1 er jeg heller ikke fan af at skulle bruge Java, og jeg bryder mig heller ikke om DanID's holdning til sikkerhed og at alt skal holdes hemmeligt.
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
25. okt. 2012 09:26
#1
Ditto her - dog synes jeg det komplet retardo at man skal betale for at få et elektronisk nøglekort >_<

#2
Som jeg lige nævnte, er det imho retardo at man skal betale for noget man er "tvunget" til at have i Danmark.
Dog kan man godt læse sin e-boks uden brug af nøglekort (i hvert fald hvis du har en iOS-enhed)

Jeg bruger både netbank og e-boks på min telefon (og iPad) - og ingen af de to ting kræver nøglekort/NemID - og har ikke begrænsninger, kan gøre alt det jeg normalt gør på nettet :)
Gravatar #4 - Saxov
25. okt. 2012 10:13
Sidst jeg brugte mit nøglekort var da jeg skulle authenticate eboks på min mobil, ellers har jeg ikke brugt det, og syntes nu også det er et bøvl med nemID.

For det "smarte" er jo at du har dine engangsnøgler så du "sikkert" kan logge ind alle mulige steder, dog må du ikke opbevare dine engangs koder digitalt, og du må heller ikke opbevare dem sammen med noget der har dit cpr-nummer, som fx i din tegnebog - Så hvor er det lige man skal opbevare det når man rejser rundt, og skal bruge det ude i byen?
Gravatar #5 - Emil Melgaard
25. okt. 2012 10:23
Thoroughbreed (3) skrev:
Som jeg lige nævnte, er det imho retardo at man skal betale for noget man er "tvunget" til at have i Danmark.


Du er ikke tvunget til at have en nøgleviser; du kan gøre de samme ting med et nøglekort.

Thoroughbreed (3) skrev:
Dog kan man godt læse sin e-boks uden brug af nøglekort (i hvert fald hvis du har en iOS-enhed)


Det gør jeg også nogen gange på min Android telefon, men normalt vil jeg hellere arbejde med sådan nogle ting på min computer.

Saxov (4) skrev:
og du må heller ikke opbevare dem sammen med noget der har dit cpr-nummer, som fx i din tegnebog


Du må gerne opbevare dit nøglekort sammen med dit CPR-nummer. Jeg ved ikke hvor du har det fra at man ikke må.
Gravatar #6 - tentakkelmonster
25. okt. 2012 10:31
Har kun et problem med det lige nu: Hvor høvlede er det der kort med koderne på? Aaaaargh.
Gravatar #7 - Hubert
25. okt. 2012 10:40
Emil Melgaard (5) skrev:
Du er ikke tvunget til at have en nøgleviser; du kan gøre de samme ting med et nøglekort.


Problemet kommer jo så ind i billedet igen når de endelig få rettet op på et af de helt store design problemer ved nemid... Du skal betale 350,- for at få kontrol over din egen private nøgle.
Gravatar #8 - Manofsciencemanoffaith
25. okt. 2012 10:41
Saxov (4) skrev:
For det "smarte" er jo at du har dine engangsnøgler så du "sikkert" kan logge ind alle mulige steder, dog må du ikke opbevare dine engangs koder digitalt, og du må heller ikke opbevare dem sammen med noget der har dit cpr-nummer, som fx i din tegnebog


Hvor står der i deres regler, at nøglekortet ikke må opbevares sammen med noget med mit CPR nummer på? Det er da vist noget, du selv har fundet på.
Gravatar #9 - OxxY
25. okt. 2012 11:37
Manofsciencemanoffaith (8) skrev:
Saxov (4) skrev:
For det "smarte" er jo at du har dine engangsnøgler så du "sikkert" kan logge ind alle mulige steder, dog må du ikke opbevare dine engangs koder digitalt, og du må heller ikke opbevare dem sammen med noget der har dit cpr-nummer, som fx i din tegnebog


Hvor står der i deres regler, at nøglekortet ikke må opbevares sammen med noget med mit CPR nummer på? Det er da vist noget, du selv har fundet på.


Bestemmer man ikke selv om cpr nummer skal kunne bruges til nemID login?

Jeg stemte besværligt da jeg syntes det ER besværligt og ikke føler mig vandvittigt bedre sikret end før. På min netbank f.eks. skal jeg logge på med nemid bare for at se på mine konti, men hvis jeg endelig skal overføre penge eller lave andre ting, er kodeord nok. Personligt syntes jeg nemid burde bruges når man ændre på ting, jeg burde kunne læse post, tjekke bankkonti, etc. uden nemid, og så først skulle finde kortet frem når jeg rent faktisk vil foretage mig noget aktivt.

Gravatar #10 - Mort
25. okt. 2012 11:46
Jeg synes nøglekort princippet er fint, men jeg kan ikke lide deres Java applet.

Synes jeg så at "Det er fint" eller "Jeg hader det" ?

Hvis de fjernede Java appletten og skiftede den ud med en almindelig HTTPS form, på nemid's webside (IKKE bankens), så ville det være en fin løsning.
Gravatar #11 - Chucara
25. okt. 2012 12:54
NemId er fin på min mobil, men jeg synes som mange andre, at Java skal brændes.
Gravatar #12 - didriksen86
25. okt. 2012 14:30
OxxY (9) skrev:
Hvor står der i deres regler, at nøglekortet ikke må opbevares sammen med noget med mit CPR nummer på? Det er da vist noget, du selv har fundet på.


Bestemmer man ikke selv om cpr nummer skal kunne bruges til nemID login?

Jeg stemte besværligt da jeg syntes det ER besværligt og ikke føler mig vandvittigt bedre sikret end før. På min netbank f.eks. skal jeg logge på med nemid bare for at se på mine konti, men hvis jeg endelig skal overføre penge eller lave andre ting, er kodeord nok. Personligt syntes jeg nemid burde bruges når man ændre på ting, jeg burde kunne læse post, tjekke bankkonti, etc. uden nemid, og så først skulle finde kortet frem når jeg rent faktisk vil foretage mig noget aktivt. [/quote]

Hos min bank er det omvendt. Jeg kan logge på uden nøgle men hvis jeg skal overføre så skal jeg bruge en nøgle..
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
25. okt. 2012 14:36
Chucara (11) skrev:
NemId er fin på min mobil, men jeg synes som mange andre, at Java skal brændes.


NemID på mobil... ¿Que?
Gravatar #14 - Anakardian
25. okt. 2012 15:07
Fatter ikke hvorfor de absolut vil have adgang til webcam.
Det ligner den sag hvor skolecomputere automatisk tog billeder naer de var taendt.
Gravatar #15 - Niversen
25. okt. 2012 15:14
#14 generelt er det system hvor man skal acceptere de rettigheder et program skal have for at kunne køre er skudt i sænk af at udviklere ikke respekterer brugernes friheder og vil derfor kræve adgang til mere end nødvendigt for at køre deres program. (nemid er slem til dette samt næsten alle programmer på google play)
Gravatar #16 - Anakardian
25. okt. 2012 15:47
Det har jeg lagt maerke til men det kunne vaere en god overskrift til ekstrabladet:
"NemID udspionerer dig"
Og saa et billede af en noegen dame.
Gravatar #17 - Chewy
25. okt. 2012 16:17
Bruger ikke NemID..
Gravatar #18 - andeo
25. okt. 2012 18:20
online poker...
needless to say more...
Gravatar #19 - on_dope
25. okt. 2012 19:01
#13 Min netbanksmobilapp spørger om brugernavn og password og jeg kan derefter se alt på mine konti osv. Hvis jeg vil f.eks. overføre penge spørger mobil appen om en NemID kode der så skal skrives ind.
Gravatar #20 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
25. okt. 2012 19:33
on_dope (19) skrev:
#13 Min netbanksmobilapp spørger om brugernavn og password og jeg kan derefter se alt på mine konti osv. Hvis jeg vil f.eks. overføre penge spørger mobil appen om en NemID kode der så skal skrives ind.


Okay, det har jeg så ikke selv oplevet - min mobilbank har aldrig spurgt om NemID - og heldigvis! Ellers havde jeg for længst skrottet det. Jeg kan både betale regninger, overføre penge etc.
Gravatar #21 - moulder666
26. okt. 2012 08:07
Thoroughbreed (20) skrev:
Okay, det har jeg så ikke selv oplevet - min mobilbank har aldrig spurgt om NemID - og heldigvis! Ellers havde jeg for længst skrottet det. Jeg kan både betale regninger, overføre penge etc.


Heh - det er så åbenbart kun et spørgsmål om tid før du må skrotte mobilbanken. :-)

Nets er i gang med at lave en standard over hvordan mobilnetbank skal fungere - og der VIL NemID være en del. Egentlig skulle den allerede have været lavet, men det blev åbenbart "en smule" sværere at lave end de regnede med.

Det er kun pga. deres opstartsvanskeligheder, at de enkelte banker/bankcentraler har fået grønt lys til at lave deres egne løsninger og kun derfor, at enkelte banker, som din, ikke kræver NemID.
Gravatar #22 - Hubert
26. okt. 2012 08:09
moulder666 (21) skrev:

men det blev åbenbart "en smule" sværere at lave end de regnede med.


Det er vist gældende alt hvad de foretager sig...
Gravatar #23 - Saxov
26. okt. 2012 11:45
Emil Melgaard (5) skrev:
Du må gerne opbevare dit nøglekort sammen med dit CPR-nummer. Jeg ved ikke hvor du har det fra at man ikke må.

Ja jeg husker lidt forkert, det var denne artikkel fra 2011 jeg huskede som at det var en sikkerhedsmand fra Nets der udtalte sig, og ikke en random sikkerheds "ekspert".

http://www.version2.dk/artikel/nemid-koder-gemt-pa...
Gravatar #24 - HerrMansen
26. okt. 2012 12:46
I forhold til min Digitale Signatur som jeg brugte før det udløb, så må jeg godt nok erkende at jeg finder NemID rét irriterende.

Specifikt papkortet - Hvis de ikke krævede penge for deres keychain så kunne det være jeg ville prøve den.
Gravatar #25 - XxXxX
27. okt. 2012 07:33
Mort (10) skrev:
Hvis de fjernede Java appletten og skiftede den ud med en almindelig HTTPS form, på nemid's webside (IKKE bankens), så ville det være en fin løsning.


Det tror jeg PET ville være endog meget lidt glade for.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login