mboost-dp1

Kan du løse Rubiks Cube?


Gå til bund
Gravatar #1 - NightZtorm
1. mar. 2012 13:11
ja men kun 3v3 og mirror (som egentlig også er 3x3) jeg kan huske hvordan man laver.
Andre jeg har lavet er: 4x4x4, 5x5x5, 2x2x7, megaminx, egg.
cubes jeg gerne vil prøve: gear change, siamese 6x6x6, ball in a cube, triamese 5x5x5, overlapping cube, 7x7x7 barrel
Gravatar #2 - Dreadnought
1. mar. 2012 14:42
Jeg kan løse 1/6 3x3.
Gravatar #3 - Schranke
1. mar. 2012 14:42
Nej, men en fantastisk undersøgelse^^
Folk har prøvet at lære mig det før, også lykkes for like 5 min...
Gravatar #4 - Borgbjerg
1. mar. 2012 14:48
Ja. Jeg kan lige snige mig under 1 minut, men ikke konsekvent. Og jeg kan også løse en 2x2. Jeg har hørt at en 4x4 er ligesom en 3x3, hvis man bare løser de inderste lag først, men ikke testet det.
Gravatar #5 - OxxY
1. mar. 2012 15:07
Næh, men jeg har heller aldrig forsøgt at lære hvordan :)
Gravatar #6 - pezzen
1. mar. 2012 15:10
Stemte blankt da jeg aldrig har forsøgt, så jeg ved det ikke.
Gravatar #7 - Caek of Doom
1. mar. 2012 18:34
Ja, en 3x3, delvist med hjælp fra min manual XD
Gravatar #8 - Brugernavn
1. mar. 2012 18:48
Har altid tabt interessen efter 5 minutter. Jeg har forsøgt at blive interesseret i den, men den er og bliver død kedelg i min verden. Til gengæld samler jeg på 3D træ puslespil (sliding burr), hvad pokker de så end hedder på dansk og kinesiske æsker. Æskerne er dog så åndssvagt dyre, at det kun er blevet til 2 indtil videre ;-)
Gravatar #9 - Prechtig
1. mar. 2012 18:53
Der er kæmpe forskel på 4x4 og 5x5.
Ved alle kuber større end 3x3 "laver" man dem om til 3x3 og løser dem normalt. Dog kan man komme ud for nogle paritetsfejl på 4x4, 6x6 osv. som man ikke kan med 3x3, 5x5 osv.

Jeg kan løse 3x3, 5x5, 7x7 men ikke 4x4, da jeg ikke kan de sidste paritets-algoritmer.

Jeg synes svarmulighederne burde være:
Nej
Ja, men kun en 3x3
Delvist (med hjælp fra en guide)
Ja, men kun ulige numre (eller hvordan det skal formuleres)
Ja, både lige og ulige numre.

Ellers vil det, ifølge mig, give et forkert billede.
Gravatar #10 - spiner2
1. mar. 2012 19:09
Jeg er speedcuber, så jeg mangler svarmuligheder :-)

Hvis der er nogen af jer, der synes I er ret gode til cubes, så prøv at møde op til en af de konkurrencer vi afholder forskellige steder i landet. Vi har ca. en håndfuld konkurrencer om året. Kom ind på speedcubing.dk og se hvor og hvornår. Vi har også et forum med meget hjælpsomme medlemmer :-)
Gravatar #11 - Zombie Steve Jobs
1. mar. 2012 19:29
Jeg har engang skilt en ad og sat den sammen, tja, points for ingenuity, men har ikke løst en på den rigtig måde, har ikke prøvet heller.
Gravatar #12 - pvt.hudson
1. mar. 2012 20:29
http://www.wimp.com/blindfoldedrecord/ Med bind for øjnene :)
Gravatar #13 - Cosmikaze
1. mar. 2012 20:29
4x4 er sværere end 5x5 da den ikke har et statisk center. Jeg går ud fra at det er noget lignende #9 prøver at sige, men jeg er ikke klog nok til præcis at forstå hans begrundelse
Gravatar #14 - Brugernavn
1. mar. 2012 20:54
Nok snak. Bare se at komme igang:
http://www.mrpuzzle.com.au/prod185.htm
Gravatar #15 - Magten
1. mar. 2012 21:27
Nej, jeg vil hellere bruge min tid på at banke mine kugler firkantede med to mursten.
Gravatar #16 - NightZtorm
1. mar. 2012 22:49
Brugernavn (14) skrev:
Nok snak. Bare se at komme igang:
http://www.mrpuzzle.com.au/prod185.htm

hvad med denne istedet :)

Gravatar #17 - tentakkelmonster
1. mar. 2012 23:59
Jeg kan godt, men jeg gider den ondelynemig ikke!
Gravatar #18 - vision-dk
2. mar. 2012 07:21
Stemte "Nej"

Har haft held med 3 eller 4 sider på en 3x3 som barn, men der var nok en del held indblandet.

Desuden har jeg løst 3x3 (også en med esser, kløer, hjerter, spar og noget jeg ikke kan huske afbilledet på). Desværre er dette kun lykkedes, da jeg skilte dem ad og samlede dem rigtigt ;-)
Gravatar #19 - kalash
2. mar. 2012 07:55
Kan løse de 2 først lag af en 3*3 men så skal jeg os have en guide til det sidste indtil jeg kan huske det i hovedet ^^
Gravatar #20 - Brugernavn
2. mar. 2012 08:06
NightZtorm (16) skrev:
Brugernavn (14) skrev:
Nok snak. Bare se at komme igang:
http://www.mrpuzzle.com.au/prod185.htm

hvad med denne istedet :)

Det er snyd at bruge prototyper :-P
Gravatar #21 - NightZtorm
2. mar. 2012 08:14
Brugernavn (20) skrev:
NightZtorm (16) skrev:
Brugernavn (14) skrev:
Nok snak. Bare se at komme igang:
http://www.mrpuzzle.com.au/prod185.htm

hvad med denne istedet :)

Det er snyd at bruge prototyper :-P

jeg må gerne... du må ik =)

Gravatar #22 - loas
2. mar. 2012 08:23
Tsk tsk. Det hedder RUBRIKS kube. Bare spørg Malk De Koijn.

Jeg får al min faktuelle viden derfra.
Gravatar #23 - Thalion
2. mar. 2012 09:14
Jep en 3x3, eller jeg har løst den. Jeg lærte det engang hvor jeg var fuld og så blev lært reglerne for det. Nu kan jeg ikke huske det mere, men det var nu meget sjovt
Gravatar #24 - DEEF
2. mar. 2012 10:08
Jeg prøvede en gang i starten af 90'erne uden det store kendskab til hvad det gik ud på, og må sige det gik ikke vildt godt.

Men kunne da være man skulle anskaffe sig såden en satan og give det et forsøg.
Gravatar #25 - TuxDK
2. mar. 2012 13:38
Har aldrig prøvet.
Så stemte blankt.
Gravatar #26 - Montago.NET
2. mar. 2012 16:43
hah... fed afstemning...

Jeg fandt paa at köbe en 3x3 rubiks cube her lidt för jul og lärte at löse den efter omkring 3 uger .. her senere köbte jeg saa en 4x4 fra rubiks - sikke noget lort den skilds ad naar man roder med den.. fandt saa ud af at LanLan laver de bedste 4x4 og bestilte saadan en fra kina og fik den sidst i januar...

Den har jeg nääästen lärt at samle helt, har ikke lärt den sidste algoritme som flipper en kant - men fik lärt hjörneswap her i forgaars :D

Rubiks cubes bliver lidt kedelige i längden hvis man ikke lärer nye algoritmer eller flere former. lige pt samler jeg 4x4#eren mange gange om dagen da den er mange gange sjovere end 3x3... overvejer 5x5 og 6x6 men ved ik om de bliver for nörklede.

btw - har fundet nogle ret fede kanaler paa youtube som kun drejer sig om rubiks cubes og alt der ligner... een af dem handler meget om shapeshiftere, skjriv hvis du vil ha link (sidder paa en östrigsk pc lige nu)
Gravatar #27 - Slettet Bruger [364006042]
2. mar. 2012 17:04
Vores alle sammens M910q



Gravatar #28 - Sikots
3. mar. 2012 09:51
Mit liv er for kort til at prøve!
Gravatar #29 - Boxcar
4. mar. 2012 10:02
Jeg købte en 3x3 i november fordi vi på arbejde havde snakket om at ingen kunne løse dem med ingen af os havde prøvet siden en gang i 90'eren.
Med et par timer efter arbejde i 3 dage og gode youtube tutorials kunne jeg de forskellige algoritmer og kan nu løse den på ca. 1 min.

For en måned siden købte jeg en 4x4 og kan nu næsten også denne. Nogle gange ende jeg dog op med en "paritetsfejl" som kun kan løses ved en algoritme på 15 trin, som jeg ikke helt kan (endnu) og derfor må kigge på et papir hvor den er skrevet.
Men mon jeg ikke snart kan huske: 2R 2B 2U L 2U Ri 2U R 2U 2F R 2F Li 2B 2R

Problemet for mig med den lange algortime er simpelt hen at jeg ikke kan se logikken i denne. Med de andre moves kan jeg se og forstå hvor den brik jeg arbejder med bevæger sig hen og hvad de forskellige rotationer gør for brikken.

Gravatar #30 - Montago.NET
4. mar. 2012 19:42
Boxcar (29) skrev:
Problemet for mig med den lange algortime er simpelt hen at jeg ikke kan se logikken i denne. Med de andre moves kan jeg se og forstå hvor den brik jeg arbejder med bevæger sig hen og hvad de forskellige rotationer gør for brikken.


i feel your pain... jeg har lige lært paritets algoritmen udenad, det tog mig kun 5 repeteringer før den sad fast - men dét som er lidt svært ved den, er at kuben bliver helt skildt ad uden logik, hvorefter den bliver samlet igen.
Gravatar #31 - Kian
5. mar. 2012 07:11
For nogle år siden lærte jeg den klassiske 3'er på den normale måde men den er meget langsom. Jeg kom aldrig under 1:50 - så skiftede jeg til F2L-metoden og det hjalp. Der er bare nogle ting man lige skal tænke over da den ikke er så systematisk som den klassiske metode. God bliver jeg aldrig.
4'eren tager ret lang tid. Der er stor risiko for parity-case og lidt det samme med 5'eren. Men 5'eren er liiidt lettere at håndtere ligesom med 3'eren. Dels fordi centerklodserne sidder fast hvilket de fx ikke gør på 4'eren.
Gravatar #32 - tentakkelmonster
6. mar. 2012 09:28
Hvor hurtigt jeg kan løse sådan en terning kommer helt an på, hvor svært det er at få de der farvede stykker af, og få dem limet på igen de rigtige steder. :-p
Gravatar #33 - Jakob Jakobsen
6. mar. 2012 20:13
Damn you!

Nu fik jeg lige bestilt en 2^3 og en 3^3 terning i en god kvalitet, samt en håndfuld lidt lækre almindelige terninger og raflebærger.

Har godt nok løst en 3^3 og en 4^3 et par gange, men da det var billige terninger, var det ikke noget man gad at sidde med alt for mange gange.
Gravatar #34 - spacefractal
6. mar. 2012 21:44
jeg har mere eller mindre en samling på omkring 30 forskellige terninger, så kan sagtens løse alle fra 2x2x2 til 7x7x7 (og større, da system metoden er helt det samme), samt mange af de andre skæve former for puzzles (2x3x3, 3x4x4, trekanter, megamix, cylender, såkaldt fisher cube og flere andre).

De fleste købt hos puzl.co.uk (sorry hvis reklame).

... og nej jeg er ikke nogen speed cuber, men synes bare det er sjovt at løse dem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login