mboost-dp1

Vil du gerne have en startknap i Windows 8?


Gå til bund
Gravatar #1 - spectual
13. jun. 2013 06:01
Nej. Jeg synes (efter noget tilvænning) at windows tasten fungerer som en fin nok erstatning.
Gravatar #2 - -N-
13. jun. 2013 06:11
Jeg har i 17 år brugt windowstasten, så jeg er glad for den ekstra plads på taskbaren.
Gravatar #3 - mbw2001
13. jun. 2013 06:19
#1
Til daglig brug er jeg helt enig med dig. Men savner godt nok muligheden for en startknap når man remoter til en maskine, Så er det godt nok irriterende at skulle fiske efter aktive hjørner.
Gravatar #4 - BarkingToad
13. jun. 2013 06:52
Startknappen er ikke pointen, efter min mening. Den afskyeligt udseende Modern UI start menu er problemet, ikke start-knappen eller manglen på samme.
Gravatar #5 - BurningShadow
13. jun. 2013 07:05
Jeg bruger ikke Windows 8, og forventer heller ikke at komme til det, så jeg er helt og aldeles ligeglad med startknappen, eller manglen derpå.
Gravatar #6 - OrangeNewton
13. jun. 2013 07:09
Hvis jeg bare kunne få en oversigt over mine programmer, gerne i alfabetisk rækkefølge og gerne i en størrelse der egner sig til mus fremfor pølsefingre så ville jeg være ret godt tilfreds... Omvendt kan jeg huske hvad programmet jeg leder efter hedder 99% af tiden så det er ikke et absolut must for mig at have det.
Gravatar #7 - Nåkja
13. jun. 2013 07:19
Startknap og menu, tak. Jeg synes det er irriterende at startmenuen skal fylde hele skærmen.
Gravatar #8 - albani
13. jun. 2013 07:21
For at starte et program ...

win7: [Wintast] + [indtast app navn] + [Enter]
win8: [Wintast] + [indtast app navn] + [Enter]

Mit brugsmønster er helt det samme som før... savner den med andre ord ikke, er glad for at at den er væk, ville fjerne den på min win7 maskine hvis jeg kunne.
Gravatar #9 - spectual
13. jun. 2013 07:29
478907111414718754684 (7) skrev:
Jeg synes det er irriterende at startmenuen skal fylde hele skærmen.


Også her. Det er lidt voldsomt at hele billedet skal skifte for at starte et program.
Gravatar #10 - Hånter
13. jun. 2013 09:42
Jeg mangler en:

Bruger ikke Windows
eller:
Jeg er ligeglad
Gravatar #11 - mbw2001
13. jun. 2013 10:35
#10
Hvorfor? Du kunne jo bare lade være med at stemme siden din holdning jo er komplet ligegyldig i forbindelse med afstemningen.
Gravatar #12 - Chucara
13. jun. 2013 12:06
Jeg er ligeglad med startknappen. Jeg vil bare gerne have en search dialog til at finde mine programmer uden at hele min skærm skal pensles til med Modern UI.

Basalt set kunne jeg leve med Win+R, hvis jeg bare kunne søge i den.
Gravatar #13 - Tharkz
13. jun. 2013 12:50
Chucara (12) skrev:
Jeg er ligeglad med startknappen. Jeg vil bare gerne have en search dialog til at finde mine programmer uden at hele min skærm skal pensles til med Modern UI.

Basalt set kunne jeg leve med Win+R, hvis jeg bare kunne søge i den.


I princippet er det jo hvad #8 gør opmærksom på. Jeg var faktisk ikke selv klar over at man bare kunne give sig til at hamre i tasterne uden først at finde lup'en.

Hvis du fra desktop finder lup'en ude i "charms" så er default også Apps.

Win + X viser også Search lige over Run. Default er også Apps.

Edit: Win + X efterfulgt af S
Gravatar #14 - freesoft
13. jun. 2013 17:13
Ja, synes det virker meget mærkeligt man skal ud i et hjørne for at finde "start menuen", før var det nok bare at flytte musen nogenlunde derned og klikke.

Som #3 er inde på er det især træls ved remote eller VM console, man ret præcist skal ramme dernede. Og nej kan ikke bare bruge Windows tasten, så skal vinduet jo først have fokus..

Med min indtil videre sparsomme erfaring med Server 2012 så giver det Modern UI endnu mindre mening, men i det mindste går den da til skrivebord med det samme der.
Gravatar #15 - Chucara
13. jun. 2013 18:01
#13: ja, men jeg ønsker ikke at det jeg er ved at arbejde på bliver skjult. Plus de tre undermenuer i søgning gør det pt. Ubrugeligt. Dette er dog rettet i 8.1
Gravatar #16 - Magten
13. jun. 2013 18:02
freesoft (14) skrev:
Og nej kan ikke bare bruge Windows tasten, så skal vinduet jo først have fokus..
Man har vel aldrig kunne fremkalde startmenuen i en remote session, uden at vinduet har haft fokus?

freesoft (14) skrev:

Med min indtil videre sparsomme erfaring med Server 2012 så giver det Modern UI endnu mindre mening, men i det mindste går den da til skrivebord med det samme der.
Det eneste tidspunkt jeg lægger mærke til MUI på Server 2012 er når jeg skal logge af. Det er lidt af en omvej man skal der.

Men med server core og udbredelsen af PowerShell er det efterhånden ret sjældent jeg bruger GUI til at logge af, jeg har næsten altid en konsol åben alligevel.
Gravatar #17 - ktg
14. jun. 2013 03:25
installerede start8, og har ikke fortrudt det. Synes de fleste har en enten/eller holdning når det kommer til modern ui. Jeg er bare glad for at kunne tilpasse styresystemet til mine arbejdsvaner, og ikke omvendt. Så den røg på første gang jeg startede min nyindkøbte lappy op, og er blevet så glad for windows 8 (uden modern ui) at det også er kommet på den stationære.

I bund og grund er jeg ligeglad om de introducerer en startknap - jeg har indtil nu haft den fra tredjepart, hvilket fungerer glimragende.
Gravatar #18 - Nagelfar^^
14. jun. 2013 07:02
albani (8) skrev:
For at starte et program ...

win7: [Wintast] + [indtast app navn] + [Enter]
win8: [Wintast] + [indtast app navn] + [Enter]

Mit brugsmønster er helt det samme som før... savner den med andre ord ikke, er glad for at at den er væk, ville fjerne den på min win7 maskine hvis jeg kunne.

Ja.. programmer.. det kan ikke passe at jeg er den eneste der oftere søger på indstillinger eller filer via startmenuen?

win7: [Wintast] + [indtast filnavn/appnavn/indstilling] + [Enter]
win8: [Wintast] + [indtast app navn] + [Enter]
[Wintast] + [W] + [indtast indstilling] + [Enter]
[Wintast] + [F] + [indtast filnavn] + [Enter]

Forudsat at man lige tænker over det.. ellers er det:
win 8: [Wintast] + [indtast app navn] + [Enter].. nå nej det var jo en fil jeg skulle bruge.. *rykker musen ned til 'filer'*
Gravatar #19 - mbw2001
14. jun. 2013 07:19
ktg (17) skrev:
den røg på første gang jeg startede min nyindkøbte lappy op


Det er nemmelig problemet. Folk prøver ikke engang "den nye måde" før de beklager sig (ikke mindet direkte på ktg som egentlig ikke beklager sig).

Det er faktisk kun remote jeg synes det er et problem. På min egen skærm er det bare at smide musen helt ned i venstre hjørne og klikke.

#18
Du behøver ikke rykke musen. Min fremgangsmåde er lidt ubevidst blevet [Wintast] indstillingsnavn -> [Wintast+W]
Gravatar #20 - Berandol
14. jun. 2013 08:47
Bruger selv win8 hjemme, har installeret en startmenu, MEN må indrømme, at jeg kun bruger den, når jeg skal slukke for min pc.
Bruger hellere MUI, når jeg skal åbne mine programmer, for her kan jeg have mange flere ikoner end i startmenuen.

Med andre ord: Savner på ingen egentlig måde startmenuen, og ender nok med at fjerne den helt.
Gravatar #21 - freesoft
14. jun. 2013 10:50
Magten (16) skrev:
Man har vel aldrig kunne fremkalde startmenuen i en remote session, uden at vinduet har haft fokus?


Har lige prøvet på 2008 R2 og det gik fint..?

Fx også derfor jeg ikke rigtig kan vænne mig til Mac med menuen i toppen, hvad hvis jeg vil klikke på menuen i et andet program i vinduet ved siden af.

Magten (16) skrev:
Det er lidt af en omvej man skal der.


Ja, men hvorfor den omvej for at logge af... Men man skal måske ikke logge af når man er færdig på remote.

Core og powershell er der nok ikke så mange almindelige brugere der logger på en Remote Desktop server der bruger :)
Gravatar #22 - mbw2001
14. jun. 2013 10:55
#20
Lav en genvej til "shutdown /s /t 00" og bind genvejen til startmenuen.
Gravatar #23 - freesoft
14. jun. 2013 10:58
#22
Hvorfor er det ikke bare indbygget :)
I Win7: Win tast -> "Luk computeren"
Gravatar #24 - mbw2001
14. jun. 2013 11:06
#23
Til dels en designfejl, og til dels en gammeldags tilgang til PC'er (som jeg også har).

Idéen om at trykke "Luk computeren" er håbløst gammeldags. ACPI har eksisteret i årevis.
Hvis du gerne vil slukke din computer så tryk på Sluk-knappen på maskinen. Så håndterer ACPI fint at lukke din maskine korrekt ned.
Gravatar #25 - Daniel-Dane
14. jun. 2013 11:09
#24
Nu ved jeg ikke med dig, men jeg sætter min bærbar i dvale med den knap. Jeg sætter min bærbar i dvale, når jeg ikke skal bruge den i længere tid. Der er det nemt at trykke [win] + [højre] + [højre] + [enter].
Gravatar #26 - mbw2001
14. jun. 2013 11:13
#25
Det kommer an på hvordan du har opsat ACPI på din maskine.

De fleste laptops har en sleep knap og en sluk knap.

Jeg har sat power til sleep da jeg primært bare sleeper min maskine, og sleep-knappen er deaktiveret.
Vil jeg lukke den helt ned en sjælden gang så bruger jeg ALT-F4 -> Enter.
Tror faktisk aldrig jeg har brugt Windows 8s shutdown knap.

Edit: Formulering
Gravatar #27 - Daniel-Dane
14. jun. 2013 11:29
Ja, det er selvfølgelig noget, jeg selv har sat op. Min bærbars soveknap ligge på [Fn + F12], som er mere akavet end [win] + [højre] + [højre] + [enter].

Hvis jeg altså vil have min bærbar i dvale, skal jeg først sætte skrivebordet eller proceslinjen i fokus, trykke [Alt + F4], vælge "dvale" og derefter [enter]. Nej, tak.

Det skal dog siges, at mine indlæg ikke skal ses som et argument for at beholde startmenuen i Win8. Jeg bruger stort set kun søgningen, som jo (næsten) er den samme, så jeg kan nok omstille mig, når jeg forlader Win7 en dag.
Gravatar #28 - mbw2001
14. jun. 2013 11:36
Du er sikkert ligesom mig som er mærket af den gang strømstyring var håbløs.

Find ud af hvad du gør hvornår og opsæt din maskine efter det. Hvornår vil du have den i dvale? Når du tager den med dig? Så sæt den til at gå i dvale når du lukker skærmen.
Ellers så sæt den til at gå i dvale efter x antal minutter alt efter præference.

Strømstyring virker udemærket i dag. Det er bare et spørgsmål om at opsætte det efter ens egne rutiner.

Men må indrømme at jeg selv har svært ved at vende mig fra at styre det selv. Er stadigvæk mærket af den gang ACPI konsekvent ikke virkede og man kom tilbag etil en død maskine som ikke kunne vækkes uden kold boot.
Gravatar #29 - Daniel-Dane
14. jun. 2013 11:39
Den skal gøre ingenting, når skærmen lukker. Jeg lukker skærmen ofte af forskellige årsager, så det vil jeg selv styre. Det med at gå i dvale efter noget tids standby er dog faktisk en ret god ide.

Edit: Nå, man kan kun indstille den til at gå i dvale efter inaktivitet. Det er fint nok.
Gravatar #30 - mbw2001
14. jun. 2013 11:49
Daniel-Dane (29) skrev:
så det vil jeg selv styre


Er egentlig hele humlen. Jeg har det på fuldstændig samme måde, men jeg tror at vi skal til at komme videre og udnytte de muligheder er der.
Jeg prøver at ændre mine vaner så jeg bare går fra min maskine og så går den selv i dvale hvis jeg er væk længe nok.
Men jeg har svært ved ikke lige at sætte den til et eller andet.

Men jeg ved at min måde er gammeldags og forventer derfor ikke at en GUI bliver designet efter min uddaterede tankegang.
Gravatar #31 - Daniel-Dane
14. jun. 2013 11:57
Den skal intet gøre, når skærmen lukker, fordi jeg lukker skærmen, når jeg har sat den til fjernsynet og ser film.
Gravatar #32 - Hubert
14. jun. 2013 11:57
mbw2001 (30) skrev:
Men jeg ved at min måde er gammeldags og forventer derfor ikke at en GUI bliver designet efter min uddaterede tankegang.


Sådan af ren nysgerrighed. Hvad er der gammeldags ved at sætte maskinen til at lave noget når man går ud for at lave noget andet?
Gravatar #33 - mbw2001
14. jun. 2013 12:06
#32
Din maskine kan selv drosle CPU'en ned, den kan selv slukke skærmen, den kan selv gå i dvale.
Idéen om at vi skal have let tilgængelige knapper til at styre det hele manuelt er gammeldags.
Gravatar #34 - Hubert
14. jun. 2013 12:11
mbw2001 (33) skrev:
#32
Din maskine kan selv drosle CPU'en ned, den kan selv slukke skærmen, den kan selv gå i dvale.
Idéen om at vi skal have let tilgængelige knapper til at styre det hele manuelt er gammeldags.


Så har jeg misforstået dig. Jeg forstod det sådan at du mente det var gammeldags at sætte maskinen til at lave noget mens man ikke var ved maskinen
Gravatar #35 - Berandol
14. jun. 2013 12:11
mbw2001 (22) skrev:
#20
Lav en genvej til "shutdown /s /t 00" og bind genvejen til startmenuen.


Jah ved det godt, men jeg var bare for doven, og er ikke skiftet til 8 på arbejdet endnu, så det var nemmere at skulle lave den samme bevægelse begge steder:P
Gravatar #36 - DEEF
14. jun. 2013 13:33
Jeg savner den kun når jeg er sunket så meget ned i stolen at kun musen er inde for rækkevidde. Ellers bruger jeg bare windows-tasten. Så om jeg savner den? Ja det gør jeg vel, og jeg vil sikkert komme til at bruge den igen når den nu kommer frem igen.
Gravatar #37 - freesoft
14. jun. 2013 19:01
mbw2001 (24) skrev:
Hvis du gerne vil slukke din computer så tryk på Sluk-knappen på maskinen.

Så jeg skal bøje mig ned under bordet for at slukke min computer, det var da dumt...
Gravatar #38 - ko
14. jun. 2013 19:10
freesoft (37) skrev:
Så jeg skal bøje mig ned under bordet for at slukke min computer, det var da dumt...


Du kan da bare sætte den op på bordet. Så slipper du også for at den får nullermænd.
Gravatar #39 - bnm
14. jun. 2013 21:47
Det er ikke startknappen jeg savner. Men en "search as you type" søgefunktion der ikke er fuldskærm, og som startes med windowstasten.
Gravatar #40 - Chewy
15. jun. 2013 00:01
@ #38
Du kan da bare sætte den op på bordet. Så slipper du også for at den får nullermænd.


True.. Men så forsvinder hele ideen i at have mus/keyboard/skærm/højtalere stående på sit skrivebord (semi-dock funktion). Hvis jeg alligevel skal have en bærbar på 41*30*2cm stående på bordet ved siden af...
Hele ideen i det setup, er at få den bærbare væk fra bordet, så man har mere plads, plus det ikke er så rodet...

Gravatar #41 - Mr.DNA
15. jun. 2013 10:55
Bruger også start8. Modern UI er fint til tablets, men til alt andet er det da kedeligt i forhold til en desktop.
Gravatar #42 - csstener(^,^)
15. jun. 2013 11:48
#37
eller lave en knap oppe på bordet som gør det samme som den knap du bruger til at tænde den med...det er ikke serlig svært at lave

(min pc står i den anden ende af mit værelse og der er 2 keyboards til, 2 skærme, 2 muse, 2 tænd/sluk knapper)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login