mboost-dp1

Lidt ideer...


Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
29. jun. 2007 11:30
Hej,
De sidste par uger her, har jeg gået med tanken om, at lave et meget stort LAN party ala. SHGopen og The Party.(kommer jeg tilbage til.)

Jeg har gået og spekuleret og legede med ideen om et stort LAN, og har også undersøgt de forskellige muligheder, begrænsninger, problemer og så videre som ville ingå i sådan et projekt. Blandt andet hvor det skulle holdes henne, hvor mange mennesker der skulle med før det kan betale sig, Præmier(som jo er en vigtig del af LANs nu om dage..), internet (også rimelig vigtig), mad, borde/stole, reklamer osv. osv. osv.
Som det ses er der rigtig mange ting som der skal tages hensyn til, og mange af tingene kræver enten nogle gode taleevner eller en pæn pengepung at få fat i.

Jeg har selv været medarrangør og enearrangør af en del lans efterhånden, og nogle af dem endda med 200 mennesker, (hvilket jo er en pæn slat i min verden) så jeg ved godt hvad der skal bruges af både personlige kræfter (tid) og penge. Men jeg har nu fået den lyst til at lave noget endnu større og bedre end det jeg har været vant til, og noget som landsdækkende (ikke at holde et lan i alle byer, men et lan hvor der kommer folk fra alle landsdele!).

Men jeg vil lige list nogle af de ideer op, som jeg har gået og leget med, og så kan i jo komme med jeres kommentarer til hvorfor eller hvorfor ikke det ville være en god ide. I må også meget gerne selv komme med nogle ideer!

1: En af mine ideer var nemlig, at indføre noget af det The Party stod inde for, nemlig homebrew videoer og andet gøgl.
Det skulle altså ikke kun være ren gaming, som jeg personligt synes bliver lidt kedeligt i længden, men derimod en masse forskellige ting og konkurrencer.

2: En anden af mine ideer var at man f.eks. kunne lave en scene, hvor forskellige bands så kunne spille. Blandt andet kunne man jo så lave en konkurrence over det.
Noget andet kunne være nogle suduko konkurrencer eller sådan noget gøgl.

3: Jeg havde også en ide om at LANet skulle implemteres med newz.dk. Blandt andet kunne man f.eks. lave det som der har været snakket om her, nemlig et award show. Igen bare en tanke!

4: Noget andet jeg har tænkt på er i forhold til f.eks. SHGopen hvor overskudet gik til arrangøren (svjv og har fået at vide) så var min ide, at overskudet fra denne event gik til f.eks. muskelsvindsfonden, Sclerosefonden eller lign. Altså et godt formål.
Udover det gode perspektiv i ideen at give nogle penge til sådan en fond, så har det også nogle andre fordele, blandt andet ville det få noget mediedækning og evt. sponsor ville også se fordele i det.

Men igen er det bare løse ideer!

Men som sagt så løber der en masse ideer rundt i hovedet på mig(Jeg har flere end dem som jeg har skrevet her, disse er bare nogle af de vigtigste imo) og jeg har ikke rigtig taget til kontakt til nogen mennesker endnu, andet end nogle skoler hvor man låne/leje lokaler.

Til de LAN jeg selv har været med i og medarrangør af, har setup'et bestået af nogle simple ting og kabler, samt nogle forlængerledninger. Hvis man skulle lave et mega lan, så ville man jo selvfølgelig skulle bruge nogle større mængder udstyr, og det skulle sandsynligvis også være noget mere advanceret.

Men hele ideen med denne tråd, var sådan set, at jeg ville finde ud af, hvad folk havde af ideer og meninger, om de havde nogle skøn på hvor mange mennesker man ville kunne trække sammen, og så videre.
(Hvis man har lyst til at arbejde videre med ideen, kan man skrive en mail til [email protected] eller tilføje mig på msn (se profil))

Og please hold et sobert sprog herinde, og lad være med at komme med dumme irrelevanta kommentarer :)
Gravatar #2 - BurningShadow
29. jun. 2007 11:39
Hvad med evt. at få nogen til at komme og sige et par ord?
Det kunne sikkert være interessant at høre hvad en mand som Poul-Henning Kamp har at sige.
Eller måske Peter Larsen...

Der er faktisk utroligt mange interessante personligheder her i landet, så det skulle nok være muligt at finde én eller måske to, der vil møde op.
Gravatar #3 - MiniatureZeus
29. jun. 2007 11:42
#2 God ide, havde jeg ikke lige tænkt på :)
Meningen med LAN'et var, at istedet for de (kedelige imo) gamings lan hvor det kun handler om at vinde så mange kampe som muligt og æde så mange chips, at man istedet for fik lidt viden også, altså et LAN som lige så meget handler om nørderi, som det handler om spil. En personlighed som dig, ville ogs være rigtig interessant for nogle at få op på en scene og snakke om Syllable :)
Gravatar #4 - mindzero
29. jun. 2007 11:46
#1:
Jeg smider bare lige et par hurtige tanker:

- Forst og fremmest skal du finde ud af en målgruppe. Skal det vaere et gamerlamer lan eller hardcore noerder eller hvad?
- Hvor stort skal det vaere? Hvis du allerede har lavet for 200 mennesker, hvad så med 300 naeste gang og så 400 efter det, etc. Sådan ville jeg ihvertfald foreslå det, istedet for at gå fra 200 til 2000, fordi så vil du samle erfaring efterhånden som det bliver stoerre.
- Location, location, location. Dette har igen lidt med målgruppen at goere. Man kan ikke forvente at folk vil rejse i timevis med deres udstyr hvis der ikke er noget specielt fedt i moede.
- Et godt tema. Som naevnt tidligere, så skal du nok finde en decideret målgruppe og evt. som #2 naevner, så få nogle folk ud og holde foredrag eller lignende (kommer igen an på målgruppen). Du naevner selv noget med at have bands til at spille, men så er vi altså i en helt anden boldgade.

Altså skal det vaere noget med sjov og ballade (pr0n sharing og gaminglaming) eller noget lidt mere intellektuelt (foredrag og programmeringskonkurrencer) eller noget helt tredje. Bare pas på med at blande de forskellige ting sammen.
Gravatar #5 - mindzero
29. jun. 2007 11:52
#3:
Ja synes også bestemt at du skal gå i den retning. Det gaelder om at goere det til noget specielt (dvs. ikke bare det man kan goere hjemme). Så noget foredrag, evt. hvis du kan få en gadgetbutik ud og vise/saelge produkter og ellers bare sådan nogle ting der goer det til en event.

Velgoerenhed er en god idé og så soerg for at få sponsoreret en masse gaver til konkurrencer (pengegevinster er dyrt og kedeligt).

Og ja, soerg for at have nogle "saelgere" med i dit crew, så at det ikke bare er 17-årige Flemming der ringer til Apple og spoerger om ikke han må få en MacBook til det der LAN han holder.
Gravatar #6 - MiniatureZeus
29. jun. 2007 12:04
#4
- Forst og fremmest skal du finde ud af en målgruppe. Skal det vaere et gamerlamer lan eller hardcore noerder eller hvad?

Jeg endnu ikke tænkt så meget i målgrupper og temaer, men havde forstillet mig f.eks. newz.dk brugerskare, som jo består af lidt af hvert, både linux nørder og spil nørder, og en sammenblanding. Nu var jeg ikke med til SHGopen, men har fået at vide fra en kammerat som var, at der manglede noget indhold i forhold til al den gaming. Indholdet kunne jo fint være lidt sjov, såsom en Award og noget intellektuelt som BS foreslog.

- Hvor stort skal det vaere? Hvis du allerede har lavet for 200 mennesker, hvad så med 300 naeste gang og så 400 efter det, etc. Sådan ville jeg ihvertfald foreslå det, istedet for at gå fra 200 til 2000, fordi så vil du samle erfaring efterhånden som det bliver stoerre.

Jeg havde nu heller ikke planlagt at det skulle starte med 2000 deltagere, men nærmere omkring 500 personer. Min erfaring er, at hvis man skal over 200 mennesker, så skal du sigte lidt højere end lokale postere i fakta, hvis du forstår hvad jeg mener.
Og hvis vi skal have folk som BS foreslår til at fremlægge og nogle sponsore, så bliver vi også nød til at få nogle flere deltagere end 300 mennesker, så for mig virker 500 deltager som et ok antal.

- Location, location, location. Dette har igen lidt med målgruppen at goere. Man kan ikke forvente at folk vil rejse i timevis med deres udstyr hvis der ikke er noget specielt fedt i moede.

Umiddelbart havde jeg tænkt Køge. Det ligger tæt på København, sydsjælland, Roskilde, samtidig så er det nemt at komme fra Jylland og Odense til Køge, igennem Roskilde.
Et andet oplagt sted ville selvfølgelig også være Roskilde.
Det nytter jo ikke noget at lave det i Dalby f.eks. hvor den eneste måde hvorpå man kan komme dertil er med en bus som, hvis man er heldig, kører en gang i timen..

- Et godt tema. Som naevnt tidligere, så skal du nok finde en decideret målgruppe og evt. som #2 naevner, så få nogle folk ud og holde foredrag eller lignende (kommer igen an på målgruppen). Du naevner selv noget med at have bands til at spille, men så er vi altså i en helt anden boldgade.

Igen som sagt tidligere, så ville temaet være en lidt blandede fornøjelse, men primært afspejlede af newz.dk brugere (dem som jeg kender)
Mht. bands var det bare en lidt vild ide, f.eks. ville Press Play On Tape være et oplagt band at få til at spille en slags intim koncert, men igen, en vild idé, og det var mere for at afspejle lidt hvad jeg havde i tankerne.

Altså skal det vaere noget med sjov og ballade (pr0n sharing og gaminglaming) eller noget lidt mere intellektuelt (foredrag og programmeringskonkurrencer) eller noget helt tredje. Bare pas på med at blande de forskellige ting sammen.

Umidelbart, så er var min tanke, at det skulle være et gaming lan, dog hvor gaming er en smule nedprioteret iforhold til det intellektuelle, men samtidig noget hvor alle ville kunne holde ud og være.
Gravatar #7 - MiniatureZeus
29. jun. 2007 12:10
#6
Velgoerenhed er en god idé og så soerg for at få sponsoreret en masse gaver til konkurrencer (pengegevinster er dyrt og kedeligt).

Ideen med velgørenhed, var sådan set mest til egen fordel, da det er noget man ikke har set tidligere, og at det derfor ville skabe en god fokus på det, samtidig med at det er meget samaritanagtigt at give nogle penge til et godt formål.

Og ja, soerg for at have nogle "saelgere" med i dit crew, så at det ikke bare er 17-årige Flemming der ringer til Apple og spoerger om ikke han må få en MacBook til det der LAN han holder.

Også derfor jeg lufter ideen herinde, da jeg ved at folk herinde har nogle gode kompetencer som man ville kunne bruge i sådan et sjov.

Overordnet set var hel ideen med LAN'et at det skulle være noget nyt og spændene som hidtil ikke har været aktuelt i Danmark. Og hvis det første blev en succes som måske fik noget genmæle uden om Danmark, ville man jo kunne få nogle endnu mere spændene personer til at optræde.
Det vigtigste for mig, er dog at det ikke ender som The Party, og bare bliver ren gaming.
Gravatar #8 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
30. jun. 2007 00:19
Jeg vil allerede nu lægge billet ind på at styre kiosken! :D
Gravatar #9 - siliankaas
30. jun. 2007 11:37
Jeg synes da temaet klart skulle være "pirateri" for hva enten det er for eller imod snak har alle en mening, og man kan sikkert finde nogle til at tale både for og imod.
Gravatar #10 - MiniatureZeus
30. jun. 2007 15:15
#9 Ja altså BS og Poul Henning-Kamp ville jo være oplagte til sådan et tema, og hvis man kunne få nogle fra AGP og nogle fra Piratgruppen til også, ville det være sublimt.
Det er i ihvertfald taget til efterretning, og med i min idepulje :)
Gravatar #11 - hgul
30. jun. 2007 21:12
#10 Hvis AGP skal med, hvad så med PCI-E?


Nu skal jeg ikke kunne sige om de har solgt deres udstyr, men hvis du skal leje store mængder netværksudstyr / strømkabler m.v. kan du prøve at kontakte en af de folk der tidligere stod bag CBN.
Gravatar #12 - MiniatureZeus
30. jun. 2007 21:14
#11 sry mente self. APG :)

Lige pt. er det bare i ide fase, men det er da skrevet ned :)
Gravatar #13 - Cyrack
30. jun. 2007 23:59
#11

Mener nok CB lejede deres udstyr til de sidste parties i Messecentret da det var for dyrt at købe selv. Eller så kan Bigfoot eller Kruse vist stadig kontaktes om det (se cbn.dk).
Gravatar #14 - hgul
1. jul. 2007 11:38
#13 Efter CBN lukkede ned, har de i hvert fald haft en side med udlejning, men de har fjernet indholdet på cbn.dk. Hvis det bliver aktuelt, kan jeg dog spørge Bigf00t om det er noget de stadig gør i.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login