mboost-dp1

F@H på en masse pc'er?


Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
18. jan. 2007 14:39
Hej, har snakket med systemansvarlige på min onkels arbejde(en meget stor IT-virksomhed), hvor der hver aften står omkring 200-250 computere tændt eller i standby og ikke rigtig laver noget konstruktivt. Han var meget interesseret i at få Folding@Home eller anden slags @home tjeneste på pc'erene.
Dog måtte programmet (F@H) ikke bruge kræfter i arbejdstiden(1) og skulle ikke besvære de ansatte(2). Desuden skulle de installeres nemt på hver enkelt klient-pc fra en central server-pc, selvom det både er MAC OS X, Windows XP og Vista, og div. *nix OSer.(3).

Da jeg ikke lige er så meget inde i folding@home, så jeg kan svare på de spørgsmål, må det her jo være det rigtige sted. Regner selv med at (3) ikke er noget problem.

/Daniel
Gravatar #2 - MiniatureZeus
18. jan. 2007 15:21
ignorer #1, da det ikke kan lade sig gøre.
Gravatar #3 - Smasher
18. jan. 2007 16:18
#1 den bruger jo altid kun det overskydende CPU kraft, så det er ikke noget der på noget tidspunkt sløver, den kører selv på min computer døgnet rundt, uanset om jeg spiller krævende spil, transcoder dvd'er eller hvad den måtte lave. Når man transcoder dvd'er f.eks så tager den jo 100% cpu og så står F@H bare stille og venter på den bliver færdig og så fortsætter den sit arbejde.
Gravatar #4 - Footracer
18. jan. 2007 16:59
Ja - det er ikke noget problem, da folding jo kører idle. Måske Sattie kan fortælle om hvordan han installerede det på de omkring 250 computere i sin tid? :)
Gravatar #5 - Sattie
18. jan. 2007 21:58
#4 Har/havde en executeble rar fil, som selv kopierede de diverse ting hen hvor de skulle være. Altså til installationsfolder, config fil, og til registreringsdatabasen, og så lille trix fix for at få windows til at køre den hver gang (i forbindelse med registreringsdatabasen).

Det tager skam ikke mere end 3 sekunder at gøre, (indtast url, og kør direkte fra url), og så er den installeret.

Men stadig som skrevet i en anden tråd, mangler der i høj grad administrationsværktøj til oversigt over klienter m.m.

#2 ærgeligt :(
Ville da være fedt hvis vi kunne få nogle nye kræfter til holdet :)
Gravatar #6 - MiniatureZeus
19. jan. 2007 06:41
#5
Chefen ville ikke være med til det, da ifølge deres leasing aftale med computerdistributøren, ikke må bruge computerne på ting, som ikke har at gøre med virksomhedens arbejde. (tror det var det han sagde, nogenlunde)
For et par år siden, havde de ellers SETI@home, men blev også stoppet.
Desværre, kunne jo ellers have givet en pæn sjat point :/
Gravatar #7 - Footracer
19. jan. 2007 10:06
Øv! Brandærgerligt MiniatureZeus.

Man må sige at vi er et godt stykke under de 20k point om dagen som vi ellers har været på i lang tid. Får vidst én lille server på 800MHz på et tidspunkt, men det er jo noget gammelt lort, så ikke noget der rigtigt batter desværre - men bare lidt point engang imellem er da også værd at tage med. :)
Gravatar #8 - Jace
19. jan. 2007 10:32
Ja, lad os bare få en masse maskiner på. Jeg har også en 633mhz celeron på min. Den kan næsten ingenting, men det hjælper da lidt :)

Hvad er det egentlig for nogen maskiner du har på din, Footracer? Altså udover den voldsomme Conroe :)
Gravatar #9 - Footracer
19. jan. 2007 15:25
Jeg har sådan set kun den Conroe på og så den her computer jeg arbejder ved - en langsom p4 er dog 3.0 GHz eller 3.2 - kan ikke lige huske.

Og med de rigtige WU'er kan conroe'en jo i sig selv producere op til 1400 point pr. dag. Nice nok. Men får kun de skide WU'er der kræver næsten to dage for 364 point. Sygt.

Har ellers en der kører 3-5 timer om dagen ca - men det er bare en skod computer. Så der er ikke meget hos mig desværre. :(
Gravatar #10 - MiniatureZeus
19. jan. 2007 16:19
Virker F@H egentlig til vista ?
Gravatar #12 - MiniatureZeus
19. jan. 2007 22:01
Ja så kom jeg endelig med igen :) tror dog ikke den vil bidrage så meget (en AMDxp 64 3400+ @ 2.7GHz OL) da min mor ikke kan lide de store elregninger det giver... :) Men hver en bid tæller vel :)
Gravatar #13 - Jace
19. jan. 2007 22:03
#9 - Okay... Tænkte bare på at der stod 5 CPUs på 50 dage ved dig. Men det er så de fem :)

Det er alligevel vildt at der kun skal 2 seriøse maskiner til for at være den 2. mest producerende (24h average) på holdet.
Gravatar #14 - Sattie
20. jan. 2007 02:03
#13
Jo nyere cpu, jo flere features har de som folding@home klienten kan benytte, og så er intels skift til pentium-m baserede cpuer jo en klar fordel for folding@home, idet p4's lange pipeline kvalte ret mange forsøg.

Det er faktisk lidt et sjovt fænomen. Med de cpuer idag ved man oftest ikke hvor meget cpu kræft man egentligt får med dem. Jeg mindes i gamle dage hvor en cpu opgradering nærmest betød at systemet blev mindst 80% hurtigere. Sådan er det jo ikke idag, og man kan faktisk kun mærke denne performanceforøgelse hvis man har applikationer, så som folding@home, som kan benytte alle cores fuldt ud, 24/7, og ikke som spil, og andet, som måske kræver lidt cpu kraft i sekunders interval.
Gravatar #15 - Footracer
20. jan. 2007 02:10
#13 Ja, var jo én overgang nr. 1 da Anonymous' produktion faldt. Der var jeg nr. 1 med 3 computere - nice nok faktisk. Underligt at vi ikke har bare én anden på holdet med sådan en ny folding satan på holdet. Hehe.

Men er da glad for at jeg producerer lidt da jeg battler for vildt med Smasher, der har 13 aktive processorer indenfor 7 dage mod mine 3 - skal jo indhente ham. Hehe. :D
Gravatar #16 - Footracer
20. jan. 2007 02:15
#14 Jeg vil nu sige at min nye cpu booster de helt nye spil betydeligt i frames i spil. Især i spil som Company Of Heroes (strategispil), der kræver meget cpu kraft både til den avancerede AI og den rigtigt flotte grafik.

Har det samme grafikkort som én anden men han har en af de hurtigste AMD processorer, men jeg får over 25 frames mere pr. sekund.

Men jo oftest er det mest grafikkort der tæller i spil stadig.

I CPU tunge programmer er der også sygeligt forskel i ydelse. Her snakker vi ikke 80% bedre ydelse - ofte 200%.

Sandt at det ikke betyder så meget i simple programmer der bare lige skal indlæses i hukommelse og lidt for at køre. Klart nok. :)
Gravatar #17 - Sattie
20. jan. 2007 04:25
#16 min hemmelige pointe var at folk ikke vidst hvor hurtige deres cpuer var i dagens danmark, fordi at meget få programmer som folk bruger reelt kan mærkes derpå.
Som du selv er inde på er en hurtig gfx jo klart at foretrække, hvis man spiller fps tunge spil, som de fleste nok gør efterhånden herinde.
Jeg kan kun tale af egen erfaring, når jeg feks kan se at min 4800x2+ giver sig til at folde proteiner når jeg sad og spillede a1701 (strategispil/var ikke så godt spil som det så ud til..). Når min cpu giver sig til at lave idle task som folding@home jo er, når jeg selv en sjælden gang sider og spiller, så beviser det jo også lidt min pointe. Nutidens cpuer er blevet overordentlige kræftkale, hvis reele performance man ikke lige oplever i hverdagen - som så folding@home jo så kan tage nytte af.
Bare lige for at overkonkludere på ovenstående, så er den endelige konklusion fra min side ihvertfald, at cpuerne trods der forøgede styrker, gået hen og står og idler mere og mere af tiden de er tændt!
Gravatar #18 - Footracer
20. jan. 2007 11:15
Ja - de idler mere, men tilgengæld, heldigvis, bruger min nye cpu også væsentligt mindre strøm end de hidtil hurtigste cpu'er. Så performance pr. watt er helt klart meget bedre.

Godt at producenterne tænker på det. :) Desværre er det ikke sådan endnu med gpu'er. De bruger mere og mere strøm. Ret vildt efterhånden.
Gravatar #19 - freesoft
20. jan. 2007 21:18
Ville bare sige jeg har sat min "server" (pt er den kun print server) til at køre F@H. Det er en VIA 1,5 GHz, som har gang i p2080_Abeta_4mer nu, i følge FAHLog Stats er der 4 dage til den er færdig.
Gravatar #20 - C_P
20. jan. 2007 21:53
Har snart kørt F@H i et år uden problemer, men da jeg købte en ny computer med Pentium Dual Core udnyttede F@H kun den ene kerne. Lidt ærgeligt syntes jeg.

Løsningen var at køre BOINC (Berkeley Open Infrastructure for Network Computing) der udnytter multikerne systemer optimalt.

Har aldrig være generet af F@H, selv ikke i spil, og selv ikke på den bærbare når denne kører på batterier.
Så går systemet nemlig automatisk i pausemode, indtil maskinen igen kan køre på fuld kraft.
Gravatar #21 - Footracer
20. jan. 2007 22:40
#19 Lækkert at du har fået din server med på holdet! Jo flere maskiner jo flere point jo bedre. :D

#20 - Man kan jo nemt installere folding på flerkerne-processorer også. ;)

Sandt - folding kører bare derudaf! :D
Gravatar #22 - Cutepuppy
23. jan. 2007 13:31
Jeg er så småt ved at rulle F@H ud i firmaet her, ind til videre kun de computere jeg får ind til reperation.

Når jeg har fået sat en W2k3/Active Directory løsning op ruller jeg det ud til alle maskiner, så får vi vel en ~60 maskiner mere på.
Gravatar #23 - Footracer
23. jan. 2007 14:26
Genialt CutePuppy! :D Sådan skal det være.

Har du nogle specs på de computere du kommer til at lægge F@H på?

Hvilket brugernavn benytter du så vi kan følge udviklingen? :)

Glæder mig til at se hvad der sker!
Gravatar #24 - Jace
23. jan. 2007 15:34
#23 - Jeg gætter på det er "CutePuppy" - Den bruger ligger allerede nr. 16 med 5 aktive CPUs:
http://folding.extremeoverclocking.com/team_summar...

#22 - Nice work! Kan du fortælle lidt mere om det Active Directory? Det er måske noget Sattie kan bruge :)
Gravatar #25 - Jace
23. jan. 2007 15:47
Man kan i hvert fald spore en lille stigning i point på den bruger (øverste graf):
http://folding.extremeoverclocking.com/extra_page....
Gravatar #26 - Cutepuppy
23. jan. 2007 20:08
#24

Active directory er ikke noget man bare lige bruger, det er en domain controller som ihvertfald i vores tilfælde skal overtage hele vores netværksstruktur.

#23
Uha, alt fra vores nyeste Dual core maskiner (Som kun vil køre en klient, vil ikke trække dem med en klient på hver core), til vores 1.8 Ghz maskiner.

Bemærk at jeg har 5 splinternye Dual core maskiner stående på mit kontor som har F@H installeret, nu skal de bare lige ud til nogen ansatte så de også bliver tændt, jeg regner med at mine aktive cpu'er vil stige stille og roligt :).
Gravatar #27 - Jace
23. jan. 2007 22:27
Vil det sige at du regner med at få 60 maskiner på, hvor de sløveste er 1,8ghz? Så skal vi vist til at sige goddag til en ny mand i spidsen for vores team :)
Gravatar #28 - Cutepuppy
23. jan. 2007 22:34
#27

Uden at have fuldt overblik over firmaets IT park, ja.

Kan godt være vi også har nogen langsommere, jeg prøver at få styr på det hele, men sådan er det når en virksomhed out-sourcer IT delen... så er der noget at samle op på nogen år efter ;)
Gravatar #29 - Jace
23. jan. 2007 22:51
#28 - Blæret...

Med hensyn til det der Active Directory, så lyder det ganske avanceret, og slet ikke noget jeg vil prøve at forstå. Men hvis du skal prøve at forklare det med normale gloser, hvad går det så ud på (læs: hvad vil du bruge det til i folding@home sammenhæng).
Gravatar #30 - Cutepuppy
24. jan. 2007 05:49
Active Directory er en måde at holde styr på sit netværk, den samler alle logins et centralt sted, så hvis en ansat vil logge på, så skal de have et login på serveren, derefter kan man med en sikkerhedspolitik man sætter på domæne serveren (Active Directory, herefter benævnt AD) blokere for indlogninger lokalt på computeren sådan at man SKAL have login i firmaet for at bruge en computer, og det øger sikkerheden væsentligt.

Man har total kontrol over hvad de individuelle ansatte kan afvikle af programmer og hvad tid de må afvikle dem osv osv.

En anden ting er at deres login gælder på alle firmaets maskiner, så hvis de sætter sig på en anden, så flytter deres indstillinger med.

Så kan man godt bruge AD til at installere software på maskinerne, men istedet bruger jeg et andet Microsoft program som man kan bygge ovenpå der hedder : "Microsoft System Center Essentials 2007", med det kan jeg se status på alle computere, og præcis hvad de har installeret, jeg kan desuden ved at klikke på et par knapper sende praktisk talt hvad som helst ud til maskinerne som så automatisk installeret.
Hvis nu jeg vil knalde F@H ud på maskinerne, så tilføjer jeg den bare og godkender den, så vil det blive installeret på samtlige maskiner.

Der er desuden også Update management, så jeg kan sikre mig at Microsoft patches bliver installeret, men kun hvis jeg har godkendt dem, Microsoft har det jo med at lave fejl i deres opdateringer, så ind imellem kan det være smart at vente et par dage.

Håber at det gav lidt indblik i det, hvis du har spørgsmål skriver du bare, skal til og på arbejde...

Mere info(Havde ikke tid til at få det til at se pænt ud):
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technol...
http://www.microsoft.com/systemcenter/sce/default....
Gravatar #31 - Jace
24. jan. 2007 12:26
Okay, det lyder sku spændende. Og ganske smart til en opgave som denne med at installere folding på så mange maskiner... Det lyder lidt som sådan et system som er på skoler, hvor man kan logge ind på en hvilken som helst computer, og få sine indstillinger med... På århus købmandsskole kan man også starte reinstall af windows på en slukket maskine fra et centralt sted... Ganske smart :)
Gravatar #32 - Sattie
24. jan. 2007 12:43
CutePuppy
Først og fremmest, så er det jo kanont du kan få dem på :)
Betyder jo uden tvivl at du kommer i front relativt hurtigt.

Ærgeligt jeg ikke har adgang til at installere "Microsoft System Center Essentials 2007" på mit arbejde.. kunne uden tvivl gøre mine ting bare LIDT lettere :x
Gravatar #33 - Cutepuppy
24. jan. 2007 12:50
Det kan også lade sig gøre med Active Directory, er bare lidt mere besværligt, og er bestemt ikke noget man bare roder med for sjov, jeg ville ikke røre det med en ildtang ;).
Bemærk at System essentials stadig er beta software, så man skal være varsom med at installere det i produktions miljøer.

#31

TRO mig... jeg glæder mig til at få sat Remote Installation Services op på W2k3 serveren, er træt af at rende rundt med en XP cd :P
Gravatar #34 - Jace
24. jan. 2007 13:05
#33 - Hvor meget regner du med at disse maskiner kommer til at stå tændt? Er det noget med 8-16 alle hverdage, eller er der nogen der kommer til at køre 24/7?

Jeg kan se du allerede har 5 maskiner på. Er det fordi du så småt er igang med at udrulle, eller er det bare nogle du lige har installeret det på for sjov? :)
Gravatar #35 - Cutepuppy
24. jan. 2007 13:08
Som nævnt tidligere installerer jeg det efterhånden som maskinerne kommer forbi mit kontor, jeg vil så inden for skal vi sige 3-6 måneder få sat en w2k3 server op så jeg kan gøre det automatisk, ind til da vil det gå stille og roligt ;)

De slukker for det meste maskinerne, så det er nok 8-16 regner jeg med
Gravatar #36 - Jace
24. jan. 2007 13:24
Hehe, så må vi bare håbe at de ansatte er gode til at ødelægge deres maskiner, så du kan få nogen ind til dig :)

Det bliver lækkert når de dual core maskiner kommer igang. Det skal nok hjælpe. Især hvis det er Conroe E6600? :)
Gravatar #37 - Cutepuppy
24. jan. 2007 13:36
Det er bare nogen Intel Pentium D 2.8 Ghz, det er bare computere de bruger til at logge på en terminalserver, så der er MASSER af kraft i de maskiner til F@H ;)

Husk at jeg kun kører en klient, vil ikke køre en klient på hver core, gør jeg kun her på min egen arbejdscomputer, som desuden er firmaets kraftigeste og så kører jeg selvfølgelig Vista og Office 2007 RTM, man er vel med på noderne, resten af firmaet får det ikke foreløbigt, de kan rende og hoppe ! :-D
Gravatar #38 - Cutepuppy
24. jan. 2007 13:41
Godt der ikke er nogen her i firmaet der ved hvad mit online nick er ^^;;
Gravatar #39 - Footracer
24. jan. 2007 13:45
#37 Hehe - Smukt. Spændende at følge med i. Ja uden tvivl du vil komme op som nr. 1 på vores holds top producers. Lækkert.

Så må jeg se hvor lang tid jeg kan holde dig bag mig med min Conroe satan. :P

Fedt at se at du allerede er på top 20 producers listen.

Klart du har det nyeste nye installeret på din egen arbejdshest. Og klart fair at du kun installerer folding på den ene core på de arbejdsstationer. Det sikrer i hvert fald at de altid har masser af kraft at gøre godt med.

Happy Folding og lad battlen begynde! :D
Gravatar #40 - Jace
24. jan. 2007 13:46
Hehe... Hvilken computer er din egen arbejdscomputer?
Gravatar #41 - Cutepuppy
24. jan. 2007 13:48
Samme type og hastighed, bare dobbelt op på RAM, så det er ikke det vilde.

Men kører en klient på hver core for at presse alt saft og kraft ud af den ^^
Gravatar #42 - Jace
24. jan. 2007 14:14
Er Pentium D også det der bare hedder CoreDuo, altså forgængeren til Core2Duo?
Gravatar #43 - Cutepuppy
24. jan. 2007 14:16
Derhjemme har jeg en Amd64 3000+ men jeg er for nærig til at køre F@H på den ;)
Gravatar #44 - Cutepuppy
24. jan. 2007 14:18
#42
Ingen anelse, er selv AMD mand ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_D
Gravatar #45 - Jace
24. jan. 2007 14:57
Hehe, okay... Det burde også være muligt at hive en førsteplads hjem uden den :)
Gravatar #46 - Jace
24. jan. 2007 22:53
Sattie:
Har du egentlig mulighed for at køre med nogle windows shares på alle dine maskiner?

For så kunne du jo bare tilføje alle dine maskiner i FahMon på din egen maskine, og så bare navngive hver enkelt maskine efter det kontor som den står placeret i. I FahMon kan man nemlig se hvis en klient ikke laver noget, eller der ikke kan oprettes forbindelse til den, og så er det jo bare at gå ud i det pågældende kontor og se hvad der er los :)
Gravatar #47 - kimx
24. jan. 2007 23:24
#42 nej pentium D er ikke det samme som coreduo, coreduo er en vidreudvikling af pentium m arkitekturen, og core2duo er endnu en vidreudvikling, mens at pentium D bygger på netburst

se her http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_micropr...
Gravatar #48 - Jace
24. jan. 2007 23:37
#47 - Okay. Er det så den der ikke er en ægte dualcore CPU, men bare to almindelige der er sat sammen?
Gravatar #49 - kimx
25. jan. 2007 08:14
#48
Jep
Gravatar #50 - kinaholm
25. jan. 2007 08:32
Hjælp, FahMon lukker ned efter det cirka har kørt et døgn, så slukker det bar' ? den kører på min W2K3 server, men hver gang jeg har haft det åbent et døgn lukker det ned, og jeg skal så konfigurere det igen ? :S
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login