mboost-dp1

debounce


Gå til bund
Gravatar #1 - CBM
9. aug. 2019 06:29
Jeg overvejer at købe et kompakt PS/2 tastatur + leds + kepcaps + cherry mx (eller kailh) switche

og så konvertere tasterne på tastaturret fra membran til cherry mx

men... ville jeg ikke opleve et problem med debounching, altså at tasten registreres mere end en enkelt gang per tryk?

jeg ville få "unlimited" rollover vs n-key og gøre en usb port fri...

hvad med mus, er det stadig bedst med en USB gaming mus vs en PS/2?

der er ingen tvivl om at et PS/2 keyboard er bedre end USB... (IRQ vs polling)

men det samme bør vel gælde for mus?

jeg har en gaming mus der kan snakke PS/2 og ved jeg kan skifte dens led hvis der bliver behov for det

hvorfor er det lige at gaming keyboards ikke bruger ps/2 mere?

min ryzen maskine har både ps/2 keyboard port og ps/2 muse port

tilsyneladende skulle AMD baserede systemer lide mindre under USB polling end Intel, da USB controlleren skulle være integreret i Ryzen chippen

kan det mon passe?


Gravatar #2 - demolition
12. aug. 2019 08:44
Jeg tror ikke at en membran-kontakt er værre ifht. bounce end en Cherry MX el. lign.

Hvis du vil have n-key rollover tror jeg dog at du er nødt til at holde dig til USB da det ikke kan lade sig gøre med PS/2 (formodentligt en af grundene til at gaming keyboards altid er USB udover at USB også giver mulighed for styring af lys osv. som man ikke rigtigt kan komme uden om i dag).

Selv om USB bruger polling, så er det ikke rigtigt et problem i praksis da det ikke kræver nogle ressourcer og da man med HID kan polle med 1000 Hz, så er latency på gennemsnitlig 0,5ms uden betydning til både keyboard og mus.
Gravatar #3 - CBM
12. aug. 2019 08:59
demolition (2) skrev:
Jeg tror ikke at en membran-kontakt er værre ifht. bounce end en Cherry MX el. lign.

Hvis du vil have n-key rollover tror jeg dog at du er nødt til at holde dig til USB da det ikke kan lade sig gøre med PS/2 (formodentligt en af grundene til at gaming keyboards altid er USB udover at USB også giver mulighed for styring af lys osv. som man ikke rigtigt kan komme uden om i dag).

Selv om USB bruger polling, så er det ikke rigtigt et problem i praksis da det ikke kræver nogle ressourcer og da man med HID kan polle med 1000 Hz, så er latency på gennemsnitlig 0,5ms uden betydning til både keyboard og mus.

jeg har bare set tests hvor gamle IBM ps/2 keyboards banker moderne gaming USB keyboards på latency?

min plan vil være enten at købe et ps/2 kompakt keyboard eller at tage et ældre logitech USB keyboard med ps/2 adaptor og så udskifte dens membran taster med cherry mx og sætte lysioder bag hver tast i en enkelt farve, muligvis gule lysdioder

så vidt jeg har læst mig frem til, så er det udelukkende PS/2 keyboards der kan sikre n-key rollover hvor USB kun kan klare max 6-key rollover

ps/2 n-key vs USB 6-key:
https://www.quora.com/Why-do-keyboards-have-n-key-...

"USB protocol limitation - A max of 10 simultaneous key presses are recognized, 6 non-modifier keys ('w', 'a', 's', 'd', etc) + 4 modifier keys (Shift, Caps, Ctrl, etc). Although you are limited to 6 regular keys you are still guaranteed that any combination of keys will be recognized properly if you have an n-key rollover keyboard. I would guess that most people would not need support for more keys than this. I would also guess that the 6 key limit may have had something to do with braille input requirements rather than someone choosing an arbitrary limit (although that doesn't explain why the limit exists in the first place)."

latency ps/2 vs USB:
https://www.quora.com/PS-2-vs-USB-what-are-the-adv...

https://link.springer.com/article/10.3758/BF031954...


"On a side note, PS/2 offers lower latency than USB, even with USB 3. Hardcore gaming enthusiasts prefer PS/2 over USB. If you never have to unplug your keyboard, then you never have to worry about PS/2 not being plug & play. The only issue is that most all keyboards and mice will be made for USB which will require an adapter to plug into PS/2. Its always good to have a ps/2 mouse and keyboard laying around if something happens to the USB controller…or at least a couple USB to Ps/2 adapter.

with keyboards & mice, you dont really need a high transfer speed, you need lower latency"
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
12. aug. 2019 09:14
Du kan også bare købe et IBM Model M? Det er både mekanisk og PS2 ;)
Gravatar #5 - larsp
12. aug. 2019 09:19
demolition (2) skrev:
Hvis du vil have n-key rollover tror jeg dog at du er nødt til at holde dig til USB da det ikke kan lade sig gøre med PS/2

Er det rigtigt? Så vidt jeg husker er PS/2 protokollen baseret på at sende key-down og key-up events, så man kan fint sende key-down events for hele keyboardet.

Måske det kommer fra at typiske gamle PS/2 keyboard controllere havde begrænsninger?

demolition (2) skrev:
Selv om USB bruger polling, så er det ikke rigtigt et problem i praksis da det ikke kræver nogle ressourcer og da man med HID kan polle med 1000 Hz, så er latency på gennemsnitlig 0,5ms uden betydning til både keyboard og mus.

Jep. USB HID kan polles med f.eks. 1 KHz og denne polling bliver mig bekendt håndteret af USB controlleren, om den så er i en chip på motherboardet, eller bygget ind i en south bridge el. lign. Jeg tror ikke man finder en PC arkitektur fra denne dekade, eller sågar dette årtusinde hvor CPU skal ud og polle USB manuelt, så det er ikke et reelt issue.

Men USB HID keyboards har normalt netop et begrænset antal samtidige keys. Det er vist først nu hvor keyboards er begyndt at skide på HID standarden og finde på custom fullspeed protokoller at de kan lave fuld N-Key rollover over USB.
Gravatar #6 - larsp
12. aug. 2019 09:28
#3 Angående latency over USB, så kan der være flere forklaringer. Keyboardet kan have en USB descriptor der siger det ikke skal polles med 1 KHz men langsommere. Det kan også tænkes at USB rapporterne skal igennem en eller flere USB hubs før det når til processoren. Ofte har motherboards indbyggede USB hubs for at komme op på et højt antal USB porte. (jeg ved ikke om det gælder i dag og for USB3)

Så, PS/2 nok stadig svaret hvis minimal latency er vigtig samt n-key
Gravatar #7 - larsp
12. aug. 2019 09:50
#1 Angående debounce skal jeg ikke kunne sige om mekaniske kontakter har mere bounce end membran. Muligvis. Men jeg vil mene at en fornuftig keyboard controller under alle omstændigheder har noget filtrering, så jeg tror ikke det vil være et problem.
Gravatar #8 - CBM
12. aug. 2019 10:56
PHP-Ekspert Thoroughbreed (4) skrev:
Du kan også bare købe et IBM Model M? Det er både mekanisk og PS2 ;)

jeg har 3 :)
men jeg vil også gerne have baggrunds lyster og mulighed for at benytte cherry mx keycaps :)

larsp (6) skrev:

Så, PS/2 nok stadig svaret hvis minimal latency er vigtig samt n-key


det er også den konklusion jeg nåede hver gang jeg gav mig til at undersøge det

jeg fandt ud af at ved at lede længe.. så kan man stadig finde ps/2 gamer keyboards på amazon

https://www.amazon.de/Qpad-3200-MK80-Gaming-Tastat...

bare øv at baggrundslyset ikke er den farve jeg ønsker (har allerede et med blåt lys)
Gravatar #9 - demolition
12. aug. 2019 18:48
Det er korrekt at HID kan ikke klare n-key roll over så der skal man ud i alternative USB protokoller for at kunne opnå det.
Jeg har selv haft issues med roll over på forskellige PS/2 keyboards, men det har nok bare været et controllerproblem. F.eks. havde jeg et som ikke kunne klare space+frem+højre på samme tid hvilket var enormt irriterende i spil som f.eks. Motoracer. :-)

Jeg har dog svært ved at se hvordan du vil udskifte membrantaster med Cherry MX. Du kan ikke bare skifte tasterne hver for sig, men er nødt til at lave et helt PCB til at holde de nye taster. Er der virkeligt ikke et moderne gaming keyboard der understøtter PS/2 med en adapter? Det gjorde USB keyboards jo i starten.
Gravatar #10 - CBM
13. aug. 2019 07:07
demolition (9) skrev:
Det er korrekt at HID kan ikke klare n-key roll over så der skal man ud i alternative USB protokoller for at kunne opnå det.
Jeg har selv haft issues med roll over på forskellige PS/2 keyboards, men det har nok bare været et controllerproblem. F.eks. havde jeg et som ikke kunne klare space+frem+højre på samme tid hvilket var enormt irriterende i spil som f.eks. Motoracer. :-)

Jeg har dog svært ved at se hvordan du vil udskifte membrantaster med Cherry MX. Du kan ikke bare skifte tasterne hver for sig, men er nødt til at lave et helt PCB til at holde de nye taster. Er der virkeligt ikke et moderne gaming keyboard der understøtter PS/2 med en adapter? Det gjorde USB keyboards jo i starten.


jeg har kun fundet det ene jeg har linket til i #8

jeg har prøvet med min samling af mekaniske tastaturer derhjemme og ingen af dem understøtter en passiv ps/2 adapter, end ikke de kinesiske

jeg har:

nanoxia ncore retro
red dragon K552
mad catz Strike TE
Rii K63C
Roccat Ryos MK

Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. aug. 2019 07:24
Hvorfor ikke bare købe det du selv linker til på Amazon og skifte farven?
Gravatar #12 - demolition
13. aug. 2019 07:28
PHP-Ekspert Thoroughbreed (4) skrev:
Du kan også bare købe et IBM Model M? Det er både mekanisk og PS2 ;)

Model M bruger en membran ligesom de fleste billige keyboards, så det er ikke mere mekanisk end alle andre. Det særlige ved Model M er måden hætten er forbundet med kontakten da den bruger en fjeder der bøjes (buckling spring) som giver det markante klik frem for at man bare presser en fjeder fladt sammen.
Desuden er Model M også kun 2-key roll over iflg. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mechanical_k... så det vil være ret elendigt til spil.
Gravatar #13 - larsp
13. aug. 2019 08:15
#12, ja Model M er et specielt dyr. Membran plus intens klik lyd. Og bygget som en tank. Det er lidt interessant at det kun har 2 key rollover. Jeg kan huske at jeg spillede two player dynablaster på det med en ven i tidernes morgen, og han brokkede sig altid over at keyboardet ikke reagerede når han tabte ;) Jeg mente selvf. at det var en dårlig undskylning, men måske havde han fat i noget haha.

Men der var også Model F, med capacitiv kobling til at detekte keypress OG n-key rollover, OG med Ctrl placeret det rigtige sted (hvor capslock er i dag). Det keyboard er tæt på at være det ultimative keyboard IMO. Her er den model jeg tænker på: https://deskthority.net/viewtopic.php?t=4853 Problemet er bare støjen og manglende arrowkeys

CBM, mener du virkelig at det er svært at finde PS/2 gaming keyboard i dag? Med alle de nye mekaniske keyboards der bliver lavet skulle man tro at der var nogle PS/2 + NKRO modeller derude til hardcore gamere.
Gravatar #14 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. aug. 2019 08:45
#12

Gud, jeg troede faktisk at Model M var mekanisk, dog med buckling spring som du nævner. Anede ikke at det var et membrantastatur.
Gravatar #15 - CBM
13. aug. 2019 08:53
larsp (13) skrev:
#12, ja Model M er et specielt dyr. Membran plus intens klik lyd. Og bygget som en tank. Det er lidt interessant at det kun har 2 key rollover. Jeg kan huske at jeg spillede two player dynablaster på det med en ven i tidernes morgen, og han brokkede sig altid over at keyboardet ikke reagerede når han tabte ;) Jeg mente selvf. at det var en dårlig undskylning, men måske havde han fat i noget haha.

Men der var også Model F, med capacitiv kobling til at detekte keypress OG n-key rollover, OG med Ctrl placeret det rigtige sted (hvor capslock er i dag). Det keyboard er tæt på at være det ultimative keyboard IMO. Her er den model jeg tænker på: https://deskthority.net/viewtopic.php?t=4853 Problemet er bare støjen og manglende arrowkeys

CBM, mener du virkelig at det er svært at finde PS/2 gaming keyboard i dag? Med alle de nye mekaniske keyboards der bliver lavet skulle man tro at der var nogle PS/2 + NKRO modeller derude til hardcore gamere.


jamen hvis du kan finde links til andre modeller end den jeg fandt, så modtages de gerne :)

PHP-Ekspert Thoroughbreed (11) skrev:
Hvorfor ikke bare købe det du selv linker til på Amazon og skifte farven?


det ender det nok også med, jeg har bare ikke planer om at købe nyt hardware før til næste år

og så har jeg jo altså også allerede 5 mekaniske keyboards :D

fandt også lige disse non gamer

https://www.amazon.de/G80-3000LSCDE-2-Tastatur-sch...

https://www.amazon.de/Cherry-G80-3000-Tastatur-Kom...

https://www.amazon.de/G84-4100-Kompakte-Tastatur-8...

https://www.amazon.de/KeySonic-Kabelgebundene-Mini...

Gravatar #16 - CBM
13. aug. 2019 09:05
ender nok med et Cherry G80-3000

https://www.cherry.de/PDF/EN_G80-3000.pdf

kan bare ikke se om det har n-key rollover o.l. features

Gravatar #17 - CBM
13. aug. 2019 09:18
åbenbart er det kun Qpad 3200-MK80 Pro Gaming Tastatur som har PS/2, MX switche og N-Key rollover i både PS/2 og USB modus
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login