mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #1 - brostenen
11. dec. 2016 13:51
Efter diskret spørgsmål, opretter jeg en tråd til snak om gamle computere.
Gravatar #2 - brostenen
11. dec. 2016 19:36
Nogen ud over jeg og CBM der roder med gamle maskiner?
I så fald, hvad roder i med af hardware?
Gravatar #3 - _tweak
12. dec. 2016 11:10
Jeg gør ;-)

Hovedsageligt amiga og C64'ere, men jeg har også lidt amstrad og C128 stående. Jeg har for nyligt lige købt kabinettet af en NCR7900 som jeg håber jeg over tid kan bygge en selvbygget Z80-maskine ind i.

Af regulære PC'er holder jeg mig p.t. til bærbare hovedsageligt; en Toshiba Satellite 210CT m. docking station jeg bruger til gamle spil og kode 16/32bit demo på. Jeg venter stadig på et godt bundkort jeg kan smide mit TSeng4000 og GUS PNP i.
Gravatar #4 - Useful
12. dec. 2016 12:54
Min computer bruger en core i7 870 hvis det tæller
Gravatar #5 - brostenen
12. dec. 2016 15:34
#3
Sweet. ET4000 er gode kort, og jeg har et i min 386sx33.
GUS er også dejlige kort og hører helt klart hjemme i en maskine der er gearet til 1991/93 årene. Selv venter jeg på at kunne opdrive et isa-vlb board, så jeg kan bygge mig en maskine med mit S3-805-VLB kort og min VLB controller.
Det bliver en 486dx2-66 med 8mb ram og SB-16 lydkort.

Har du set den med Dreamblaster-S1 jeg går og venter på? Et fantastisk wavetable daughterboard, der benytter cleanfont som MIDI font. Den får Descent, Raptor, Duke3D og de andre spil til at lyde som en million. :-P

350 kroner med forsendelse, produceret og sendt fra Belgien.

Hvis man kombinerer et Audacian32-Plus kort med en S1'er og har et GUS installeret ved siden af i MS-Dos 6.22. Så har man mere eller mindre den ultimative opsætning hvad lyd angår, på en Dos maskine. Nå ja. Man skal jo lige have en Roland SC-55 på midi porten også, for at det bliver helt perfekt.
Gravatar #6 - brostenen
12. dec. 2016 15:36
#4

Ikke helt.... :-D men om en små 20 år, så er vi der henne af. ;-)
Gravatar #7 - _tweak
12. dec. 2016 20:31
brostenen (5) skrev:
Har du set den med Dreamblaster-S1 jeg går og venter på? Et fantastisk wavetable daughterboard, der benytter cleanfont som MIDI font. Den får Descent, Raptor, Duke3D og de andre spil til at lyde som en million. :-P


Ja, men jeg synes deres demo'er af lyden er lidt skæve; monkey island lyder direkte forkert :/ jeg vil hellere sidde og vente på at finde en Roland MT-32 :)

Kan man flashe nye instrumenter i det ?
Gravatar #8 - CBM
13. dec. 2016 08:00
#7: monkey island musikken lyder KUN rigtigt på en Amiga 500 :-)
Gravatar #9 - brostenen
13. dec. 2016 12:44
#7
Jeps. GUS lyder direkte hæsligt i MT-32 emulation. AWE64 lyder lige en tand bedre. Men the real deal er at foretrække.

Jg har undersøgt om henholdsvis MT32 eller SC55 kan opdatere fonte, og som jeg har forstået det, så ligger de i en eller flere rom's. Så du skal have fat på nogle friske og tomme eeproms (eproms?). Så kan du finde frie og gratis soundfonts på nettet. Men dette er kun en teori, da jeg ikke aner noget omkring hvilket format Roland har brugt.

En anden løsning, er at lave et midi-modul selv. Dette kan du gøre med en Arduino + Midi-Shield, og så lægge fluidsynth på den.

Du kan også købe den laveste lave budget løsning, som er at købe et midi-shield og et music-shield. Music shield'et skal være med en VS-1053b chip, da den er GM compatibel. (den går under navnet music player shield)
Så smækker du dem sammen, og tilsætter 5 volt. Kobler den til et lydkort via et 15-pol gameport til DIN kabel.

Fluidsynth kan også benyttes til at lave en midi enhed, ved hhjælp af fluidsynth biblioteket.

Ligeledes er der emulatoren, kaldet for "Munt", der er lidt svær at sætte op. Men da den kan hentes til både Mac, Windows og Linux, kan du via en bærbat computer, bygge dig et eksternt midi modul. Phils Computerlab har lavet en guide hertil, hvor han kalder det for "MT32, SC55 for cheap" eller noget i den retning.

Endelig, kan du købe en Dreamblaster-S1 og et eksternt midi-adaptor board fra Serdashop og koble det til dit lydkort. Du kan også vente på Dreamblaster-X2 da den bliver med support af egne midi fonte.
Gravatar #10 - brostenen
13. dec. 2016 12:48
#8
Depends.... Depends... Amiga giver jo en ægte retro følelse. Jeg vil gå så langt som at sige, at 500 og adlib er de to eneste der dur, hvis du skal gå efter nostalgien som vi kender det fra den gang.

Dog vil jeg pointere, at MT-32 og SC-55 lyder AWESOMME med Monkey, endnu bedre når det er Monkey2. Men smag og behag. Roland lyder bare så meget bedre, hvad instrumenternes kvalitet angår.
Gravatar #11 - CBM
13. dec. 2016 14:22
#10: ok... kan være jeg skal prøve 'munt' på et tidspunkt :-)
Gravatar #12 - brostenen
13. dec. 2016 16:10
#11

Jeg smider lige et link til video guiden...

Gravatar #13 - arne_v
13. dec. 2016 19:14
brostenen () skrev:
Nogen ud over jeg og CBM der roder med gamle maskiner?
I så fald, hvad roder i med af hardware?


Ikke så gammelt HW.

AlpheServer 1000A, AlphaServer 800 og en DPWS fra 1996-97.
Gravatar #14 - arne_v
13. dec. 2016 19:15
#13

Og "roder" er så meget sagt. De står i kælderen sammen med en masse dele. Og jeg har ikke tid til at lege med dem.
Gravatar #15 - arne_v
13. dec. 2016 19:39
#13

Og ikke så gammelt som jeres. Men tungere. En 1000A vejer 40-50 kg.
Gravatar #16 - brostenen
13. dec. 2016 21:31
arne_v (15) skrev:
#13
vejer 40-50 kg.


Damn.... :-O
Gravatar #17 - arne_v
14. dec. 2016 02:57
#16

Størrelse som to midi towers ved siden af hinanden. Et kraftigt stålskelet indvendigt, solide stålplader omkring det hele. Bygget til at holde 20+ år. Teknologisk forældet efter 3 år.
Gravatar #18 - CBM
14. dec. 2016 04:49
@arne: jeg har en IBM X3400 M3 server og en IBM x series 335 (rack) server.

X3400 maskinen er et tower som næsten er på størrelse med AlphaServer og som også vejer en del.

Her er der også tale om et ret kraftigt "tower" kabinet :-)

Den har pt 8 seriel scsi harddiske og 3 pata DVD drev.

Jeg ved ikke hvor meget den vejer men den er tung. Så tung at den er meget svært at løfte for en enkelt person uden en sækkevogn :-)

Jeg har fået begge servere foræret på et tidspunkt. De kører begge to fint.

Den har en Xeon E5405:
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon...
(Kan bruge op til 2 Xeon cpuer)

Og 8 GB ram (max 32 GB).

Total disk kapacitet er 8x125GB som pt er konfigureret i Raid 1+0 dvs. 500 GB mirrored.

Den har SATA porte internt så der kan kobles yderligere harddiske til internt og så har jeg givet den en flok USB2 pci kort.

Den kører Windows Server 2012 R2.

Est. vægt mellem 20 og 30 kg.

På.mange måder et monster af en maskine.

Den lyder som en jumbojet når den er i drift.

Estimeret alder cirka 12 år.
Gravatar #19 - mvoigt27
14. dec. 2016 18:23
Ja... Så er jeg jo ejernen af den vildeste 386......... Amd DX-40 hhz med tseng 6000 4mb ram og 80mb harddisk.........
Gravatar #20 - brostenen
14. dec. 2016 22:10
mvoigt27 (19) skrev:
Ja... Så er jeg jo ejernen af den vildeste 386......... Amd DX-40 hhz med tseng 6000 4mb ram og 80mb harddisk.........


Er det et 386 hybrid motherboard med plads til både 386 og 486, eller har du fået fat på et sjældent ET-6000 ISA?

Kan jeg få dine spec's oplyst, da jeg altid er glad for at høre om delene i en computer. Du ved. Lydkort og så videre.

Lyder som en dejlig maskine. De gamle 386'ere på 33 til 40, er rigtig gode maskiner til 1986/91 spil.

Btw...
Nogen som ved noget om hvor man kan anskaffe en kopi af det allerførste "Skærmtrolden Hugo" til MS-Dos? Jeg havde det på mine forældres gamle 286 maskine den gang det var helt nyt. Men det kan ikke opdrives, hverken som købeudgave eller som abandonware download.
Gravatar #21 - CBM
15. dec. 2016 06:58
#20: har det til amiga og psx men har aldrig set dos udgaven. Er det med ega og pc speaker eller vga og soundblaster?
Gravatar #22 - _tweak
15. dec. 2016 11:22
#20: er det den her udgave?
Gravatar #23 - _tweak
15. dec. 2016 11:25
#8: jeg ved ikke om jeg er enig :-) Den lyder godt på Amiga. Men jeg blev virkelig overrasket da jeg hørte MT-32 første gang.

MT-32:


Amiga OCS:
Gravatar #24 - brostenen
15. dec. 2016 18:05
CBM (21) skrev:
#20: har det til amiga og psx men har aldrig set dos udgaven. Er det med ega og pc speaker eller vga og soundblaster?


Det er desværre kun EGA og PC-Speaker. :-( Men som du ved. Så er det noget der har med nostalgi at gøre. Amiga udgaven var langt bedre. Jeg mener at huske at hun trykkede på en af knapperne på en "tank-mus" i elevatoren.
Gravatar #25 - brostenen
15. dec. 2016 18:07
#22
Det er lige nøjagtig det spil. Men den er desværre ikke den ægte danske udgave. :-(

#23
Amiga lyden har sin helt egen kvalitet, som gør at den vækker en helst bestemt nostagisk følelse i mig. Så hvis jeg skal snakke ud fra kvalitet, er det MT-32 der vinder, men er det udelukkende ud fra et nostalgisk udgangspunkt, er det Amiga der vinder ved mig. Det er svært at vælge. Begger er awesomme på deres måde. Amiga vinder altid over OPL eller PC-Speaker.

Nostalgia baby. Nostalgia. ;-)
(Og derfor er DosBox lort)
Gravatar #26 - brostenen
15. dec. 2016 18:26
Gravatar #27 - brostenen
25. dec. 2016 12:34
#23
Jeg har lige haft MUNT til at køre på min PC, og brugte DosBox til at teste det af med. Mest af alt, fordi jeg ikke ejer et USB-Midi kabel.

Men det kan godt lade sig gøre at lave en Roland emulator, der benytter de oprindelige MT32/SC55 rom'er.

Ingen grund til at grave efter et ægte interface, da lyden er 100% identisk.
Med mindre du virkelig vil have et ægte interface. Men så kan MUNT jo benyttes midlertidigt. :-)
Gravatar #28 - brostenen
25. dec. 2016 23:15
Så er der testet Dreamblaster S1 modul på en 486 maskine med isa lydkort. Og hold da op det er en fed lyd. Bassen er blød og rund. Den er 100% pengene værd. Der skal bare bygges en MUNT emulator nu. Så er næsten alt retro lyd dækket ind.
Gravatar #29 - CBM
26. dec. 2016 18:02
Har en gammel apacer er151 kort læser men har ikke kunnet finde nogle drivere til Windows 10.

Hm måske er jeg nød til at finde en anden kortlæser der virker i Windows 10.
Gravatar #30 - _tweak
26. dec. 2016 21:17
#28: Ved du om der findes fysiske MT-32 kloner, som man kan bygge i f.eks. arduino etc ? En hardware munt.
Gravatar #31 - brostenen
28. dec. 2016 21:17
#30

Du kan installere munt på Linux eller Windows.
Så tænker jeg, at der kan installeres Win10 eller Linux på en Raspberry-PI-3, og få systemet til at loade munt ved opstart.

Der findes et projekt på instructables, der hedder PiMidi.
I det projekt, findes der instruktioner, på hvordan man kan montere MIDI porte på en Pi med Linux. Herefter hvordan man sætter Linux op til at kunne modtage MIDI signaler på DIN 5 pols stik.

Teoretisk set, kan man på denne måde bygge sig en MT-32/CM-32 klon.
Så skal der bare smides en lille TFT skærm på Pi'en, montere et Pi-Lydkort og koble en form for tone regulator på, for at kunne indstille bas/diskant.
Gravatar #32 - _tweak
28. dec. 2016 23:42
#31: ideen var at bygge en ren h/w MT-32 klon. Mit gæt er dog, at trods hastigheder på atmel's og gamle devices etc etc - er der nok en årsag til at MT-32 blev bygget med en 80/100-pin PGA. Det kommer formentlig ikke til at ske med en clean atmel - medmindre begge roms kan ligge i memory, og et-eller-andet med DAC'en og poly-toner..
Gravatar #33 - brostenen
29. dec. 2016 00:34
#32

Det kunne også være en mulighed, men indtil da, så tror jeg at den bedste mulighed er munt. Munt fungerer dog perfekt. Det er jo de officielle originale rom dumps der skal benyttes. :-P
Gravatar #34 - _tweak
29. dec. 2016 18:28
#33: heh - jaeh jeg er bare ikke interesseret i dos emulation :)
Gravatar #35 - brostenen
29. dec. 2016 21:04
#34
Forståeligt. Men du kan jo koble den på MIDI (både intelligent og ikke intelligent) porten på en pc, og så fungerer den som et eksternt modul. Dette kan du gøre via en usb/5pin-din converter, og et 15-pin/5-pin kabel.

Du kan benytte et almindeligt lydkort med soft-mpu, et Roland MPU-401 kort eller et af de nye music quest replika kort.



Du skal bare finde en måde at kombinere en Pi med Linux/Win10+Munt og så denne her PiMidi ting, der kører Fluidsynth.

Her tænker jeg at benytte 5-Pin-DIN delen fra PiMidi dimsen.

Smid en TFT skærm på, og få den til at starte op med Munt som standard. Så har du adgang til de små easter-egg's som spillene skriver til den lcd der findes på et ægte modul. ;-)

http://www.instructables.com/id/PiMiDi-A-Raspberry...
Gravatar #36 - brostenen
29. dec. 2016 21:44
Så er "Argus" næsten færdig. Den første tanke der endte i en Gravis Ultrasound klon, blev oprettet som tråd den 18 februar 2015.

Så manden fra Berlin har så at sige lavet sit eget GUS kort på under to år, helt alene. Eller rettere, med input og ide'er fra folk. Men ud over det, er det mere eller mindre et enmandsprojekt. Godt gået siger jeg bare...

22 december i år, blev der postet optagelser af demoen Second Reality.

vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=42431&start=960#p551188
Gravatar #37 - Ronson ⅍
9. jan. 2017 11:26
Gravatar #38 - brostenen
9. jan. 2017 12:38
#37
Jeg har en 5x86-133'er, men jeg har ikke en dx4'er på 120.

Så dx4'eren har en interesse ved mig. Faktisk så har næsten alt fra 1985 til 1999 interesse ved mig, da jeg samler for det historiske i det, så det ikke bliver smidt på lossepladsen. På et tidspunkt vil jeg gerne vise samlingen frem for folk der er i gang med at blive undervist i computerens udvikling.

Men hvis der ikke er andre som er interesseret i 5x86'eren, så er jeg interesseret i begge to, da de helst ikke må gå tabt til genanvendelse af guld og såen. Til det, har vi jo mega meget andet skrald, så som defekte mobiltelefoner og såen.
Gravatar #39 - CBM
9. jan. 2017 14:07
@ronson: jeg tænker at brostenen kan få megen glæde ud af de 2 cpuer
:-)

Skulle du falde over noget CBM engang så er jeg meget interesseret i gammelt commodore udstyr

Gravatar #40 - brostenen
9. jan. 2017 16:07
#39
Jeps... Der er jo nogen som skal tage fat i roden om at bevare den del af vores historie. Foreningen som hedder "Dansk Datahistorisk Forening" koncentrerer sig jo kun om dansk udviklet it, så det stopper desværre ved Piccoline computere. Jeg har heller ikke fundet andre der forsøger at gøre hvad jeg har som målsætning i mit lille projekt.

Tror egentlig kun der findes en små 50 mennesker i hele danmark, som samler på gamle computere i alt. Og de fleste gør det kun fordi der kan spilles, og ikke på grund af en historisk tilgangsvinkel.
Gravatar #41 - Ronson ⅍
9. jan. 2017 20:46
Nu hvor I har gang i Piccoliner - hvad hed det saftevandsspil så?
Gravatar #42 - demolition
9. jan. 2017 21:05
brostenen (40) skrev:
#39
Jeps... Der er jo nogen som skal tage fat i roden om at bevare den del af vores historie. Foreningen som hedder "Dansk Datahistorisk Forening" koncentrerer sig jo kun om dansk udviklet it, så det stopper desværre ved Piccoline computere. Jeg har heller ikke fundet andre der forsøger at gøre hvad jeg har som målsætning i mit lille projekt.

Tror egentlig kun der findes en små 50 mennesker i hele danmark, som samler på gamle computere i alt. Og de fleste gør det kun fordi der kan spilles, og ikke på grund af en historisk tilgangsvinkel.

Det er korrekt at DDHF startede med at fokusere på danskudviklet IT bl.a. fra Regnecentralen, men de samler nu også på andet end danskudviklet IT - det omfatter også udenlandsk IT der er brugt i danske sammenhænge f.eks. til undervisning hvilket kan være Commodore, Apple, Amstrad, Texas Instruments osv. Der er jo også en del danskudviklet software der er lavet til disse maskiner, så derfor er man naturligvis nødt til også at have hardwaren for at kunne bruge og demonstrere denne software.
Gravatar #43 - brostenen
9. jan. 2017 22:13
Ronson ⅍ (41) skrev:
Nu hvor I har gang i Piccoliner - hvad hed det saftevandsspil så?


Der er et enkelt forum indlæg et sted, der omtaler det som "Saftevandsbaren", men der er lidt tvivl om det var til Piccoline eller C64 eller fandtes på begge platforme.
Gravatar #44 - brostenen
9. jan. 2017 22:15
demolition (42) skrev:
brostenen (40) skrev:
#39
Jeps... Der er jo nogen som skal tage fat i roden om at bevare den del af vores historie. Foreningen som hedder "Dansk Datahistorisk Forening" koncentrerer sig jo kun om dansk udviklet it, så det stopper desværre ved Piccoline computere. Jeg har heller ikke fundet andre der forsøger at gøre hvad jeg har som målsætning i mit lille projekt.

Tror egentlig kun der findes en små 50 mennesker i hele danmark, som samler på gamle computere i alt. Og de fleste gør det kun fordi der kan spilles, og ikke på grund af en historisk tilgangsvinkel.

Det er korrekt at DDHF startede med at fokusere på danskudviklet IT bl.a. fra Regnecentralen, men de samler nu også på andet end danskudviklet IT - det omfatter også udenlandsk IT der er brugt i danske sammenhænge f.eks. til undervisning hvilket kan være Commodore, Apple, Amstrad, Texas Instruments osv. Der er jo også en del danskudviklet software der er lavet til disse maskiner, så derfor er man naturligvis nødt til også at have hardwaren for at kunne bruge og demonstrere denne software.


Hmmmm...
Det var ikke lige det jeg fik indtryk af, i den mail jeg modtog som svar, på min forespørgsel til at finde folk som også samler på gammelt pc-grej. Jeg skrev dem, og spurgte om de kendte til folk eller foreninger der koncentrerer sig om pc.
Gravatar #45 - demolition
10. jan. 2017 14:15
brostenen (44) skrev:
Hmmmm...
Det var ikke lige det jeg fik indtryk af, i den mail jeg modtog som svar, på min forespørgsel til at finde folk som også samler på gammelt pc-grej. Jeg skrev dem, og spurgte om de kendte til folk eller foreninger der koncentrerer sig om pc.

Hvor længe er det siden og hvem snakkede du med? De har temmeligt meget PC grej for nogen der ikke samler på PC udstyr. :-) Jeg er selv medlem og det er ikke fordi jeg interesserer mig synderligt for Regnecentralen..

Til de interesserede, så er der åbent hus på torsdag på Tapeten i Ballerup hvor DDHF bl.a. holder til, og der vil være mulighed for eksempel at spille nogle gamle PC, C64 eller Amigaspil og få en snak om 'de gode gamle dage' med nogle ligesindede.
Se evt. side 38 i Ballerup Bladet:
https://www.e-pages.dk/ballerupbladet/32/
Gravatar #46 - brostenen
10. jan. 2017 14:41
#45
Tusinde tak for tippet. Men Ballerup er lidt for langt væk fra Nordjylland. Så det kan jeg desværre ikke. :-(

Jeg kontaktede dem for omkring et år siden, for at høre om de var villige til at hjælpe med at starte den forening jeg sad med en ide til. Og så selvfølgelig også om de kendte folk. Men ved lidt nærmere eftertanke, så var mailen da godt nok lidt arrogant med henblik på afvisning af både oplysninger og mulig råd samt vejledninger. Så jeg er mere eller mindre bare træt af dem. De kunne ikke engang foreslå noget i retning af at jeg kunne blive medlem, og så ville de hjælpe. De mente, læst mellem linjerne, at det var noget jeg selv måtte ligge og rode med. Når jeg spurgte ind til kontakter eller andet jeg kunne skrive en mail til eller lave et telefonopkald til. Enten er de selvfede, eller også var der en med en meget dårlig dag, som svarede på min mail.

Anyway...
Færdig med dem. De kan køre deres eget show, så holder jeg mine kontakter på internationalt plan. :-D
Gravatar #47 - demolition
10. jan. 2017 23:44
Mit indtryk af foreningen er at den er meget åben over for folk med forskellige interesser, men spørgsmålet er så også lidt hvordan jeres samtale er startet, for jeg kan heller ikke helt se hvorfor de skulle hjælpe med at starte en 'konkurrerende' forening.. Hvis dialogen først rammer skævt så kan det være svært at få den rettet op igen, andet end at starte helt forfra.

Det er medlemmerne der holder foreningen i live, og dermed også dem der i praksis bestemmer hvad der bliver arbejdet på inden for rammerne af foreningens formål. Dem der er vilde med GIER kan bruge al deres tid på det mens os der er vilde med de 80er maskiner vi voksede op med kan bruge al vores tid på det.
Gravatar #48 - brostenen
11. jan. 2017 01:04
#47
Der fik jeg formuleret mig lidt skævt. Jeg var ikke ude på at lave en konkurrerende forening, men snarere en klub/lokal-forening, og spurgte dem efter folk i Aalborg området og nord på. Fokuspunktet var pc fra 80'erne og til omkring årtusindeskiftet.

Anyway....
Hvis der er folk som er villige her inde, kunne vi godt lave noget af en eller anden art.

Fokuspunktet er naturligvis det historiske aspekt af hardware udviklingen.
Gravatar #49 - brostenen
14. jan. 2017 22:49
I dag fik jeg endelig taget billeder af min snart færdige restaurering af en Unisys PW/2 Series 300 computer. (en gammel 286 svend)
Men kan jo ikke poste billeder direkte her på sitet :-(

Så nu har den:

- CL-5424 VGA
- Yamaha YMF-719, SB-Pro lydkort
- SCSI harddisk
- Ekstern SCSI cdrom (tak til CBM)

Fandme en dejlig svend jeg har fået mig efterhånden, lugter kraftigt af metal, elektronik og olie fra drevene. Og larmende blæsere som den nu hører sig til.

EDIT:
Bonus ved hele maskinen, er at dette er min barndoms maskine, som mine forældre købte tilbage i 1987/88. Jeps... Selv samme maskine, så der er rigtig mange minder og glæder forbundet med den. Det er jo den maskine jeg lærte at bruge en pc med.
Gravatar #50 - CBM
15. jan. 2017 06:54
#49: Yaaar. Enhver rigtig computer SKAL lugte af metal, olie og elektronik :-)

Ihvertfald hvis det er en computer med metal kabinet
(CBM maskiner er stadig rigtige computere selv om nogle af dem
Har plast kabinetter) :-)


du kan smide billeder op på et billede hosting site og linke til dem her på newz :-)

dejligt at se at det gamle eksterne scsi cdrom drev stadig fungerer :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login