mboost-dp1

Laptop køling


Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
31. jul. 2014 15:34
Alt imens jeg sidder midt i denne umådelige hede og prøver at være produktiv er jeg begyndt at spekulere på om følgende fremgangsmåde til at give en laptop lidt ekstra køling kunne virke.

Man tager en metalplade af ca. samme bredde som en laptop og lidt større dybde. Langs den bageste kant af pladen monteres en kølerib. Laptop placeres så på den forreste del af pladen således at skærmen går lidt ind over køleribben dog uden at de rører ved hinanden.

Kunne sådan en anordning tænkes at lede nok varme væk fra en laptop til at man undgår at blæseren skal i gang?

Jeg begyndte at overveje idéen efter jeg opdagede, at hvis jeg stiller min laptop på en bordplade af granit bliver den meget hurtigt kølet ned, og jeg overvejede om man kunne opnå noget lignende, når man ikke lige har en granitplade i nærheden.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (2) skrev:
Kan du evt. tegne den i paint?
paint: command not found
Gravatar #2 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
31. jul. 2014 15:37
#1

Kan du evt. tegne den i paint? o_O

Er ikke helt sikker på hvad du mener :)
Gravatar #3 - kasperd
31. jul. 2014 15:45
PHP-Ekspert Thoroughbreed (2) skrev:
Kan du evt. tegne den i paint?


ASCII art FTW

/
/
/
##### @@
¯¯¯¯¯¯¯¯


# er laptop
/ er skærmen
¯ er metalpladen
@ er kølerib
Gravatar #4 - Fjolle
31. jul. 2014 15:49
En bærbar køles normalt ved at en blæser blæser luft hen over nogle køleribber der er monteret på det der bliver varmt, så bare at sætte den bærbare på noget der er "koldt" vil ikke hjælpe vildt meget.
Gravatar #5 - kasperd
31. jul. 2014 16:26
Fjolle (4) skrev:
så bare at sætte den bærbare på noget der er "koldt" vil ikke hjælpe vildt meget.
Der tager du fejl. Jeg har flere gange prøvet at sætte den på en bordplade af granit, og det hjælper vildt meget.

Jeg testede lige igen hvor meget det betyder.

Temperaturer ved start
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1: +49.5°C (crit = +107.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +45.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1: +46.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)


Temperaturer efter laptop har stået 2 minutter på en bordplade af granit:
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1: +44.5°C (crit = +107.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +44.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1: +45.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Det er et fald på en grad på hver CPU core og et fald på 5 grader på en censor et ikke nærmere defineret sted på motherboardet.

Temperaturer efter 5 minutter:
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1: +42.5°C (crit = +107.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +43.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1: +43.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Og på det tidspunkt har den så slukket for blæseren, fordi den ikke længere har brug for den.
Gravatar #6 - Zombie Steve Jobs
31. jul. 2014 18:40
Tror din bordplade af granit kan suge jævnt mere varme end en tilfældig plade metal. Uden at vide en skid om det.

Du skal i hvert fald nok på en eller anden måde have varmen væk fra pladen, tror ikke at det er nok hvis det er passivt.

Anyway, her er et bud: http://i.imgur.com/QApvNqO.jpg
Gravatar #7 - BetaLyte
1. aug. 2014 07:17
En eller anden effekt skal det nok have, da metalpladen og køleribben vel må lede noget varme væk. Spørgsmålet er så, om effekten er høj nok til at blæseren ikke tænder. Og den eneste måde at finde ud af det på, er vel at prøve sig frem.

Idéen er ganske interessant, da det er en passiv laptop køler, som alternativ til de aktive man kan købe. Hvis effekten ikke er høj med metalpladen alene, kunne man undersøge om det er muligt at give den en form for varmeførende overfladebehandling. En hurtigt Google søgning siger, at der findes varmeførende belægning i industrien, men om det er noget, der er til at få fat på (og betale) som forbruger ved jeg ikke.
Gravatar #8 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
1. aug. 2014 07:46
Det er vel bare at finde en kobberplade i samme dimension som bærbaren, og påmontere den på noget metal med ribbe
Gravatar #9 - arntc
1. aug. 2014 10:45
Den slags køleplader kan du købe masser af rundt omkring.

Grunden til at dine bærbare har det bedre på en granitplade er granitpladens store masse og derfor større absorbering af varme. Granitpladen er simpelthen koldere end luften omkring den (typisk fordi der er køligt på bagsiden). Så den luft der passerer mellem granitpladen og den bærbare vil være en smule koldere.

En metalplade på x 100 gram vil hurtigere nå rum- eller lufttemperatur end en granitplade på x kilogram og derved vil den kølende effekt ganske hurtigt aftage.

Men hvis laptop producenterne virkelig ville lave noget fedt skulle de lave en indstikskøler.

Forestil dig en form for dockingport med kliklås på bagsiden af den bærbare, inde i denne er der en hyper-varmeledende overflade og indstiksmodulet er bare en ekstra radiator med en lille blæser i hver ende. Når maskinen er docket med kølemodulet vil de interne køleribber/kobberledere være koblet på en ekstra radiator med aktiv køling og pc'en samlede evne til at lede varmen væk effektiviseres og du kan dermed arbejde uden for i højere temperaturer.
Gravatar #10 - inckie
1. aug. 2014 10:49
Jeg tror kun det vil have en effekt i kort tid, indtil metallet er blevet varmt, så vil det kræver det nok noget aktiv kølingen for at få varmen til at "vandre"
Gravatar #11 - inckie
1. aug. 2014 10:50
Double post
Gravatar #12 - BetaLyte
1. aug. 2014 14:51
#9
Det giver faktisk mening. Det er ikke fordi at granitpladen leder varmen væk fra laptoppen, men fordi at granitpladen nedkøler luften omkring sig, og dermed bliver varmen ledt væk fra laptoppen. Med det i mente, så betyder det, at kasperds idé ikke vil fungere, for, ligesom #10 skriver, pladen vil nå omgivelsernes temperatur forholdsvist hurtigt uden aktiv køling. Omgivelsernes temperatur er dog stadig noget lavere end temperaturen inden i laptoppen, så noget varme vil vel blive ledt væk, men mon det har den store effekt?

Pointen må være, at materialet man bruger til pladen, skal være rimelig hårdt, for at det effektivt nok kan lede varme væk, uden brug af aktive kølere.
Gravatar #13 - inckie
3. aug. 2014 08:13
#0 har snakket med som arbejder med metaller til dagligt, og han mente heller ikke det ville være særlig effektivt uden nogen former for aktiv køling.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login