mboost-dp1

Tablet førstegangskøber


Gå til bund
Gravatar #1 - KristianMedK
8. maj 2014 09:36
Jeg overvejer at købe en tablet, men kender ikke meget (noget som helst) til tablet markedet.

Den primære funktion vil formegentlig være at læse pdf'er og evt. tegneserier (.cbr filer).

Behøver ikke være det nyeste af det nye, og hælder mest til android da jeg gerne selv vil have åbne muligheder mht. konfigurering og køre egne programmer på den, og har indtryk af windows tablet ligger i den dyre ende.

Er der nogle generelle ting jeg bør være opmærksom på inden jeg vælger en tablet, og er der evt. nogle mærker/specifikke tablet der kan anbefales ?
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
8. maj 2014 09:41
Den erfaring jeg har med Android-tablets, der ikke er rootede og kører custom roms er enormt dårlig. Hvis du rooter så go Android.

En iPad virker jo bare, kan man sige.

Men ville selv, skulle jeg købe, gå efter en Windows, de virker fede, men som du siger, dyre. Dog har jeg ingen konkret erfaring med dem.
Gravatar #3 - kinaholm
8. maj 2014 09:44
Hvis du "bare" skal læse bøger og tegneserier, ville jeg næsten overveje en Nook Fire.. Det er Android nedenunder, men med Amazon på toppen.
De er voldsomt subsidueret, så i forhold til deres hardware får man ret meget for pengene.
Ellers er der en Nexus 7, som heller ikke er særlig dyr og er en udmærket maskine.
Gravatar #4 - OrangeNewton
8. maj 2014 10:03
#2
Root og custom rom har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre, man kan roote uden at installere custom rom og man kan (er da sket for mig før) installere custom rom uden root. Ellers er jeg til dels enig. Mange fabrikanter er glade for deres bloatware som tynger (især billige) tablets. Skal det være billigt så gå efter en nexus 7 eller vent lidt og se om ikke der kommer en nexus 8 om en måneds tid.

Jeg har den gamle nexus 7 og den fungerer fint til pdf'er uden alt for mange scripts.
Gravatar #5 - KristianMedK
8. maj 2014 10:10
Er "Bloatware" betegnelsen for alle de preinstallerede ting på tablet som der er på mange smartphones, og i så fald skal man roote sin tablet for at slippe helt af med alt man ikke aktivt vælger at installere ?

Nexus 7 ser tiltalende ud, både pris og de reviews jeg har kunne finde.

Hvad taler imod rooting af sin tablet, ud over at garantien formegentlig frafalder?
Gravatar #6 - gramps
8. maj 2014 10:25
Aldi skulle have en ganske fornuftig tablet på trapperne: http://www.computerworld.dk/art/230841/test-super-...

7,85 tommer, Android 4.4, quadcore 1,6 GHz. Gullig skærm, dårlig opløsning. Men den koster 1.149. Og kommer med bloatware som kan afinstalleres, og ellers stock Android.
Gravatar #7 - Slettet Bruger [3466751985]
8. maj 2014 10:26
En Nexus 7, både den nye og den gamle er rigtig fine. De virker bare fra dag et og hvis man endelig en dag skulle få lyst til at pille, ja så kan man også let det.

Jeg har selv en ASUS T100TA tablet med Windows 8.1. Jeg er rigtigt glad for den. Der er godt nok ikke samme mængde apps som på Android eller iOS, men tilgengæld er det en fuld-blown Windows installation. Til læsning i længere tid er den nok ikke så god som f.eks. Nexus 7 grundet opløsning og skærm-type.
Gravatar #8 - OrangeNewton
8. maj 2014 10:26
#5
Det er netop det der betegnes bloatware. Typisk har du to muligheder for at slippe af med bloatware:
1. roote og prøve at afinstallere(held og lykke det bliver nok svært at ramme alt)
2. du kan installere en custom rom.

Hvis du køber en nexus 7 er du dog fri for bloatware.

...

Hvis du med garanti mener din købelovs sikrede reklamationsret så kan de ikke slippe af med deres pligt så nemt.
Medmindre de kan bevise at det var fordi du rootede den forkert(meget usandsynligt eftersom root næsten altid bliver gjort med et 'one-click-tool').
Custom rom har de noget bedre chance for at afvise(du kunne få valgt en rom som hører til en forkert telefon model) men de skal stadig vise at du gjorde noget forkert som ødelagde den.
Gravatar #9 - snesman
8. maj 2014 10:49
KristianMedK (5) skrev:
Er "Bloatware" betegnelsen for alle de preinstallerede ting på tablet som der er på mange smartphones, og i så fald skal man roote sin tablet for at slippe helt af med alt man ikke aktivt vælger at installere ?

Nexus 7 ser tiltalende ud, både pris og de reviews jeg har kunne finde.

Hvad taler imod rooting af sin tablet, ud over at garantien formegentlig frafalder?


En ting at overveje er om de 7 tommer er nok. Det gør en voldsom forskel med en større skærm, imo. Men så kommer vi til pris igen.
Gravatar #10 - gramps
8. maj 2014 10:56
#5
Root introducerer en masse sikkerhedsproblemer. Du åbner styresystemet op, ikke kun for dig selv, men også for andre.
Gravatar #11 - KristianMedK
8. maj 2014 10:59
snesman (9) skrev:
KristianMedK (5) skrev:
Er "Bloatware" betegnelsen for alle de preinstallerede ting på tablet som der er på mange smartphones, og i så fald skal man roote sin tablet for at slippe helt af med alt man ikke aktivt vælger at installere ?

Nexus 7 ser tiltalende ud, både pris og de reviews jeg har kunne finde.

Hvad taler imod rooting af sin tablet, ud over at garantien formegentlig frafalder?


En ting at overveje er om de 7 tommer er nok. Det gør en voldsom forskel med en større skærm, imo. Men så kommer vi til pris igen.


Jeg fik lige samme bemærkning fra en kammerat, han siger at til læsning i længere tid bør jeg kigge efter noget i 10 tommer størrelsen.
Gravatar #12 - OrangeNewton
8. maj 2014 10:59
#10
En væsentlig pointe, men det er jo ikke meget anderledes end andre operativ systemer hvor man kan opnå privilegeret adgang. Der er typisk en forespørgsel på om program X må få adgang til yderligere ressourcer.
Gravatar #13 - KristianMedK
8. maj 2014 11:02
gramps (10) skrev:
#5
Root introducerer en masse sikkerhedsproblemer. Du åbner styresystemet op, ikke kun for dig selv, men også for andre.


Jeg er ikke så nervøs for det sikkerhedsmæssige i at roote den.


I 10 tommer afdelingen er der nogle sony xperia tablets der ser fine ud. Har haft en sony xperia smartphone som jeg var godt tilfreds med, er det et helt skævt grundlag for at tro deres tablets også er i god kvalitet?
Gravatar #14 - snesman
8. maj 2014 13:00
Den har fået fine anmeldelser, men har ikke selv erfaring med den.
Gravatar #15 - Chewy
8. maj 2014 16:51
Har selv en Nexus 7. Og er fint tilfreds med den...
Har også lige købt en Galaxy Tab 3 10" til min far. Og den er squ også lækker....
Gravatar #16 - mrtb
8. maj 2014 18:38
KristianMedK (11) skrev:
Jeg fik lige samme bemærkning fra en kammerat, han siger at til læsning i længere tid bør jeg kigge efter noget i 10 tommer størrelsen.


Det er vist en smagssag. Jeg har selv en galaxy note 10.4 (2014 modellen), som efter min mening er en ganske fremragende tablet. Jeg ligger dog oftest ned og læser, og der synes jeg at en 10" er for upraktisk.. Før jeg købte en Kindle læste jeg bøger på min 4,8" skærm på mobilen, og det fungerede ganske upåklageligt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login