mboost-dp1

Tegneplade, men hvilken?


Gå til bund
Gravatar #1 - Kuhan
11. jun. 2009 20:12
Hej

Jeg skal have købt en tengeplade, men hvilken jeg skal vælge, er et stort spørgsmål for mig. Jeg skal bruge den til at tegne forskellige ting i photoshop, og vil derfor gerne have en der er dejligt stor. Jeg har kigget lidt på disse:
GENIUS G-PEN M712 eller Trust TB-7300 eller Aiptek Slim Tablet 14000U, jeg synes alle disse ser gode ud, men kan ikke se forskel på dem og kan ikke se om der er en der er bedre end en anden?

MVH

Kuhan
Gravatar #2 - Tage
11. jun. 2009 20:33
Først: hvad er dit budget? For reelt set er der kun én spiller på det professionelle marked og det er Wacom. Har selv en Intuos 3 A5 Wide som er dejlig præcis. Men faktisk er den muligvis for stor til mig. Jeg arbejder nemmere med mindre håndledsbevægelser, i stedet for skulderbevægelser som man anbefaler at bruge ved større digitizers. Så kan kun sige at du skal sørge for at prøve lidt forskellige størrelser, og finder dine præferencer før du beslutter dig. Det er et must.
Gravatar #3 - 3214N
11. jun. 2009 21:11
Jeg vil som grafiker sige at jeg er enig med Tage, der kan kun være tale om Wacom.
Gravatar #4 - Norrah
11. jun. 2009 21:23
Vil slutte mig til de andre og sige Wacom.

Wacom - Intuos4 har fået min opmærksomhed på det seneste, den er ret lækker. Dog kommer du mindst af med 3.000,-

Har selv en lidt ældre Wacom, men still gode none the less.
Gravatar #5 - cjoey
11. jun. 2009 21:42
Wacom, ingen tvivl, men de koster altså gryn.

http://blog.shg.dk/Hardware/Digitizers/Pages/Wacom...
Gravatar #6 - Kuhan
12. jun. 2009 05:11
Har omkring 1000 kr. Kunne godt tænke mig at vide fra jer som er grafikere eller bruger dem meget.

Hvor stor synes i skærmen skal være?

For mig der aldrig har prøvet før synes jeg at jo større jo bedre, men kan godt se, som Tage skriver, at så skal man trække meget med armen, men ellers bliver man vel hele tiden nød til at skulle navigere rundt i dokumentet?
Gravatar #7 - 3214N
12. jun. 2009 05:25
#6
Vedr. skærmen, så har jeg en 22" og en 14" sideskærm til paletterne.

Størrelsen på tegnepladen er meget en smagssag, du bliver næsten nødt til at prøve at se hvad der passer dig bedst. Jeg har det selv bedst med en A5.
Gravatar #8 - Norrah
12. jun. 2009 06:42
Kan lige starte ud med at sige, jeg ikke er proffesionel grafiker, men jeg rodder meget med 3d.

Bruger en 24" skærm, self. af ordentlig kvalitet så den viser farverne korrekt. Størrelsen er egentlig underordnet, da det 100% er op til en selv hvad man finder behageligt, er pt i gang med at skaffe en ekstra skærm brugt da jeg godt kunne bruge arbejds arealet.

Mit bedste råd er dog, at sørge for du har et ordentligt panel i skærmen. Ikke alt det der TN pis, som rodder rundt over alt på markedet.

Men her og her står lidt godt om hvad man anser for at være en god ide.

Til en grafiker vil det aldrig være oplagt at vælge en skærm, som bygger på TN panelteknologien. Farvegengivelsen begrænses teoretisk idet der kun kan vises 6 bit farver, og selvom der kompenseres for de resterende, vil det aldrig fungere lige så godt til farvekorrektion, prints og lignende.


Vid dog at det er dyrt, at få noget godt. Gav lidt over 10.000,- for min skærm for snart nogle år tilbage (03.04.06). Men den har ingen fejl, og den er stadig bedre end alt på markedet til under 5.000,-
Gravatar #9 - Kuhan
12. jun. 2009 13:41
Kan godt være jeg spørger dum. Men kan man ikk se computeren skærm på den der tengeplade? eller hvordan fungerer det lige? Hvis ikke man kan se computerens skærm på pladen, hvor ved man så hvor henne man tenger?
Gravatar #10 - apkat
12. jun. 2009 13:55
Noget helt offtopic (bare rate mig flamebait):
Men hvornår har Europa overtaget dele af asien og afrika og hvornår begyndte "america" at heddde "americas"?
på det flotte landkort på: http://www.wacom.com/index.html

– Jeg ville ikke købe en tegneplade der!


udover det så alle jeg kender med tegneplader har wacom og er glade for dem ;)
Gravatar #11 - Tage
12. jun. 2009 14:20
#10 Americas er ikke noget nyt og mht. størrelsen af Europa har det nok noget at gøre med deres afdelinger. Man må gå ud fra at salget af digitizers i fx de Afrikanske lande er til at overse, så en hel afdeling dertil, kunne tænkes ikke at være cost effective.
Derudover skulle den eneste grund til at ikke at købe noget derfra, være at det kan gøres billigere andre steder.
Gravatar #12 - Norrah
12. jun. 2009 14:20
#9 Det du ønsker dig er en rigtig TFT - Digitizer.
Igen Wacom.
Men her skal du finde pengepungen frem.

12.1" koster omkring 6-7.000,-
og top modelen på 21" koster lige godt 18.000,-

Link
Gravatar #13 - XorpiZ
12. jun. 2009 14:30
Kuhan (9) skrev:
Kan godt være jeg spørger dum. Men kan man ikk se computeren skærm på den der tengeplade? eller hvordan fungerer det lige? Hvis ikke man kan se computerens skærm på pladen, hvor ved man så hvor henne man tenger?


Det kan du ikke nej. De fungerer bare som en mus, så at sige. Du ville nok heller ikke få det store ud af at se skærmen på din tegneplade alligevel, da overfladen på dem som oftest er ret små.

edit:

Havde ikke lige set #12, men jeg vil tillade mig at holde fast i, at man ikke får det store ud af det. Hvis man sidder med en 22" skærm og designer et eller andet, så ryger pointen lidt, hvis man alligevel sidder og kigger på sin 12,1" tegneplade :)
Gravatar #14 - Clauzii
12. jun. 2009 14:55
Hvis man vil finde god en størrelse på en tegneplade, kan man jo finde ud af hvor langt man rykker sin mus fra side til side for at flytte pilen på skærmen fra den ene side til den anden.

Jeg sidder f.eks. på en 19" CRT i 1600x1200, og skal flytte musen ca. 5 cm. fra side til side, så en størrelse A5 vil være ok. F.eks. en Wacom Bamboo
Gravatar #15 - BluepaiN
15. jun. 2009 15:32
#9

Du kan sagtens få en wacom, hvor man har en skærm man tegner på. Men så snakker vi altså om pænt mange basseører der skal ligges på bordet.

Når det så er sagt, så vælg en Wacom. Er du førstegangskøber, så kan du, ligesom mig, fint købe en Bamboo Fun i str. medium.

Den dækker alle dine behov og er ikke ret dyr i forhold til de mere proff. wacoms.-
Gravatar #16 - guanghua
6. nov. 2018 06:51
Jeg er sådan set glad for min XP-Pen DECO 02 tegneplade . og den er sku dejlig at arbejde med , som gør det hele lidt sjovere.

Hvis du virkelig skal blære dig, så kan du gi denne:

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/324.html

https://www.storexppen.com/buy/59.html

Når du så er klar til det, så find noget der matcher dit behov.

Gravatar #17 - mrtb
6. nov. 2018 07:06
#16 Du er desværre 296.739.540 sekunder for sent på den.
Gravatar #18 - Qw_freak
7. nov. 2018 08:47
#17

WTF, det gik først op for mig da jeg så dit indlæg at det var en 9 år gammel tråd....

Sad ellers lige og blev glad over at se lidt aktivitet fra non-core profiler... :/
Gravatar #19 - CBM
7. nov. 2018 08:48
svaret dengang som nu.. er naturligvis ... wacom (har selv en) :)

#18: det er altid hygsomt med lidt nostalgi

edit: yay, jeg er en core profil?
Gravatar #20 - Qw_freak
7. nov. 2018 09:27
CBM (19) skrev:

edit: yay, jeg er en core profil?

Ja, det er du CBM og det er der ingen der kan tage fra dig! :P
Gravatar #21 - CBM
7. nov. 2018 09:37
Qw_freak (20) skrev:
CBM (19) skrev:

edit: yay, jeg er en core profil?

Ja, det er du CBM og det er der ingen der kan tage fra dig! :P

sande Ord som skrevet står

...men i det mindste er der mere aktivitet herinde end på techstart, kan dog godt følge dig i at det ville være interessant hvis der af og til kom indlæg "udefra"

Gravatar #22 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. nov. 2018 10:33
apkat (10) skrev:
Noget helt offtopic (bare rate mig flamebait):
Men hvornår har Europa overtaget dele af asien og afrika og hvornår begyndte "america" at heddde "americas"?
på det flotte landkort på: http://www.wacom.com/index.html

– Jeg ville ikke købe en tegneplade der!


udover det så alle jeg kender med tegneplader har wacom og er glade for dem ;)


Oooooog nu går det op for mig at det er en gammel tråd ... øv ...

Anyway, EMEA er meget normalt, og Wacom er altså bare nummer 1!
Gravatar #23 - Bearminator
28. nov. 2018 14:14
Hvordan kan man være imod Apple, og samtidig sige “Køb Asus, Køb Wacom”? Vi er enige om Wacom laver de bedste tegneplader, men de ved også hvad de vil have for dem. De har i mange år ikke haft nogen reel konkurrence, men det er ved at ændre sig nu. Huion 220GT v2 er et godt eksempel på det. Tiderne er ved at ændre sig. Personligt har jeg købt en ipadPro 12.9 2nd gen, udelukkende for at tegne på den.

På ipadden bruger jeg Clip Studio Paint hovedsageligt, men har også Procreate, Paintstorm og de gratis Medibang og Autodesk Sketchbook. Alle sammen virker rigtig godt.
Gravatar #24 - CBM
28. nov. 2018 14:57
#23: simpelt, Asus er Best value for money og wacom har indtil nu som skrevet ikke haft konkurrence

Om en Apple ipad tablet er en konkurrent til en wacom digitizer.... ?

Eh nej... En ipad er en tablet.. En digitizer er noget andet

Jeg har fx en alt i en pc med en wacom selv om pcen har touchskærm

Jeg ville gerne kunne lide Apple men deres ageren på markedet gør det umuligt
Gravatar #25 - Bearminator
28. nov. 2018 22:25
CBM
Ok, der må være sket meget siden sidst jeg kiggede på et Asus produkt. For der betalte man også for mærket. Men til gengæld har jeg altid betrægtet det som gode produkter. Prøv at tjekke Huion, det er ikke fordi de kom på markedet igår - Så der er en grund til folk er begyndt at falde fra Wacom.

Jeg hører dig. Jeg er helt enig i det ikke er det samme. Men hvad er det iPad mangler, som du får med Wacom?

Når du siger du har en touch PC, med Wacom, hvad mener du så? En Cintiq Companion?
Hvis det er en Cintiq, hvad er din holdning så til at den nye pens spidser bliver slidt ned på ingen tid?


Jeg er rigtig glad for min iPad. Den er dejligt mobil. Apple Pencil er mere præcis end Wacoms pens (utroligt nok). Der er 0 parallax. Oven i det, kan den køre programmer. Og så bliver den ikke lige så varm som for eksempel Cintiq Companion - Og prisen er lavere.
Det eneste jeg synes kunne være anderledes, er knapper på Apple Pencil, og en eraser i oplader enden.

Gravatar #26 - CBM
29. nov. 2018 04:28
#25: ok, jeg vil prøve at holde øje med Huion. Jeg har dog aldrig hørt om dem før

Mht Asus, jeg har for 2-3 år siden købt en Asus laptop for kun 2000 kr fra ny og den kører fint endnu og er super til kontor opgaver på farten, den skulle dog lige have en ssd og en win 7 pro (den kunne også fungere fint med en linux) for at det var helt godt

Fx min wacom digitizer har en pen med knapper og den kan kobles direkte til en pc, det har ikke været min (dog begrænset erfaring) med ipads... Har dog heller aldrig haft en ipad med tilhørende pen

Den pc hvor min wacom digitizer er koblet til, har en almindelig touchskærm og den ville jeg ikke ønske at bruge som digitizer det er derfor jeg har en ekstern digitizer som min wacom tilkoblet

Hvis deres pen er mere præcis end wacom så er den ret awesome

Men som du nævner - ingen knapper

Og kan den kobles til en pc som en ekstern tegneplade?

Har du erfaring med ms surface?
Jeg syntes ms surface linie virker meget dyr men de har en model som virker meget innovativ og anderledes, deres alt i en maskine

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login