mboost-dp1

5G her


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
13. dec. 2019 19:13
Mit mobil selskab har nu offentliggjort kort over hvor der vil være 5G dækning omkring her fra februar.

https://www.cellularmaps.com/image/maps/att_5g-pro...

Ikke dårligt.

Ikke at jeg vil have meget fornøjelse af det det første halve års tid, da jeg ikke har en 5G telefon.

Gravatar #2 - arne_v
13. dec. 2019 19:23
#1

Og det er "low-band" 5G ikke "mmWawe" 5G. Så ikke noget Gbps.
Gravatar #3 - larsp
15. dec. 2019 11:31
Cool, men jeg troede alle amerikanere altid gav alle deres teleselskaber alverdens had, all the time ;)
Gravatar #4 - arne_v
15. dec. 2019 15:56
#3

Amerikanske telefonselskaber er ikke populære hos kunderne.

De er lidt dyre. Og det er store firmaer som kan være meget bureaukratiske, hvis man skal i kontakt med dem.

Men de kan godt få ting lavet.
Gravatar #5 - arne_v
15. dec. 2019 16:09
#4

For at illustrere det med bureaukratiet.

For mange år siden skiftede jeg telefon fra en 3G til en 4G. Bestilte selvfølgelig over nettet.

Og så tvang deres web site mig til at opgradere fra 2 GB/måned til 3 GB/måned for en højere pris. Jeg havde ikke brug for mere end 2 GB, men de solgte ikke 2 GB 4G.

Nå jeg jeg bandede og svovlede lidt, men bestilte alligevel.

Telefonen ankom og jeg konstaterede at jeg havde 3G hjemme, hvilket var OK da der ikke var rullet 4G ud der endnu, og ingen data overhovedet på arbejde, hvor der skulle være 4G.

Jeg ringer til dem og beklager min nød.

Og forklaringen var:
* min opgradering fra 2 GB 3G til 3 GB 4G var kikset i systemet
* deres netværk fungerer så at en 4G kapabel telefon med et 3G abonnement på et 4G kapabelt netværk ikke får data (men en 3G kapabel telefon med et 3G abonnement på et 4G kapabelt netværk får naturligvis 3G)

Nå den flinke mand opgraderede mig så. Til 2 GB 4G uden prisstigning (det som man ikke kunne bestille over nettet!).

Og det virkede så.

Og jeg endte jo op med at få præcis hvad jeg ønskede. Men de er altså meget tunge at danse med!
Gravatar #6 - larsp
16. dec. 2019 14:23
Jeg er nysgerrig, hvad er de typiske betingelser i en amerikansk privat internetudbyder kontrakt? 2 års binding? Hvad hvis man vil ud af kontrakten før udløb, kan man det eller skal der betales penalties?
Gravatar #7 - arne_v
16. dec. 2019 16:29
#6

Internet eller mobil telefon?

Udfra tråd vil jeg formode mobil telefon.

Og svaret for AT&T er nej, ja, egentligt ikke.

:-)

Nej - man er ikke bundet for N år for selve abonnementet.

Ja - de fleste har device fra AT&T og det koster at komme ud af den aftale.

Egentligt er det jo ikke en binding, man kan ikke forvente at få en telefon for ingen penge og så bare tage den med sig til et andet selskab uden at skulle betale.
Gravatar #8 - arne_v
16. dec. 2019 18:11
#7

AT&T har nogle komplicerede NEXT ordninger for telefoner. Det er reelt en valgfri afbetaling eller leasing aftale.

De sidste par år gar det fungeret som (men de har ændret ordningen nu):
* man betaler et månedligt beløb over telefonregningen for 24 måneder
* hvis man betaler de 24 måneder så ejer man telefonen (afbetaling)
* men efter 12 måneder kan man returnere telefonen og starte forfra med en ny telefon (hvilket gør det til en 12 måneders leasing af telefon)

Gravatar #9 - arne_v
16. dec. 2019 19:47
#8

Nuværende NEXT priser (med opgradering efter 15 måneder i.s.f. 12):

iPhone 11 - 28 USD/mo
iPhone XR - 10 USD/mo
Samsung S10 - 35 USD/mo
Samsung S10e - 10 USD/mo
Gravatar #10 - Qw_freak
17. dec. 2019 10:18
arne_v (9) skrev:
#8

Nuværende NEXT priser (med opgradering efter 15 måneder i.s.f. 12):

iPhone 11 - 28 USD/mo
iPhone XR - 10 USD/mo
Samsung S10 - 35 USD/mo
Samsung S10e - 10 USD/mo

Kommer der abn. omkostninger oveni?
Gravatar #11 - arne_v
17. dec. 2019 13:16
#10

Ja. Abonnement og telefon aftale er separate.
Gravatar #12 - arne_v
17. dec. 2019 15:07
#10 og #11

Og abonnement er relativt dyrt. Noget dyrere end i Danmark.

NEXT er efter min vurdering OK. Har man lyst til altid at have en nyere telefon, så fungerer det koncept.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login