mboost-dp1

Crockford on JavaScript


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
5. aug. 2022 04:47
Brendan Eich invented the language for Netscape in 1995, apparently in just 10 days

Og det sprog (JavaScript) kører grundlæggende hele verden i dag. Ganske fascinerende.

Jeg hepper på at WebAssembly eller noget i den stil tager over. Det at have en compile process har alle udviklere forhåbenlig vænnet sig til, så hvorfor ikke kompilere til et mere optimalt midlertidigt sprog. Det ville give større frihed til at eksperimentere med source sprog, og det burde køre mere optimalt og nemmere at optimere i browsernes runtime engine.
Gravatar #3 - Claus Jørgensen
5. aug. 2022 09:14
#2

Typescript er allerede kompileret (til javascript), så ja, det er ikke den store udfordring
Gravatar #4 - arne_v
5. aug. 2022 13:02
#3

Man kalder det normalt transpiled ikke compiled for TS->JS. Gad vide om transpileret er et gyldigt dansk ord.
Gravatar #5 - arne_v
5. aug. 2022 13:26
larsp (2) skrev:
Brendan Eich invented the language for Netscape in 1995, apparently in just 10 days

Og det sprog (JavaScript) kører grundlæggende hele verden i dag. Ganske fascinerende.


Kører en meget stor del af al GUI. Der er også ikke-GUI (node.js har ikke overtaget al backend endnu). Og der er også en del ikke-JS baseret GUi specielt på iOS og Android.

larsp (2) skrev:

Jeg hepper på at WebAssembly eller noget i den stil tager over. Det at have en compile process har alle udviklere forhåbenlig vænnet sig til, så hvorfor ikke kompilere til et mere optimalt midlertidigt sprog. Det ville give større frihed til at eksperimentere med source sprog, og det burde køre mere optimalt og nemmere at optimere i browsernes runtime engine.


Der bliver snakket meget om web assembly, men jeg synes ikke rigtigt at det rykker i den virkelige verden.

Eneste seriøse forsøg er vel Blazor WebAssembly.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login