mboost-dp1

Den gode udvikling er stoppet: Danske unge mænds intelligens toppede i 1998


Gå til bund
Gravatar #2 - CBM
18. feb. 2019 04:34
Jeps Berlingske havde en artikel om det før et par dage siden

Jeg nævnte det i things that make you go hmmm

Jeg tænker det må være fordi at jeg var til session i 1998 hehe ;-)

Det må betyde at folk er blevet lettere ofre for ting som fx kviklån mv :-)

Jeg er dog rystet over at op til flere procent af unge mennesker i dag er for dumme til at blive soldater

https://www.berlingske.dk/videnskab/vaernepligtige...
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
18. feb. 2019 06:38
Eller - er man bare blevet klogere, så de nu kan snyde intelligenstesten og fremstå dumme for at slippe for værnepligt? o_O

... the plot thickens
Gravatar #4 - CBM
18. feb. 2019 09:02
@TB: Beat the system! Stick it to the man! I like it!
Gravatar #5 - demolition
19. feb. 2019 15:36
CBM (2) skrev:
Jeg tænker det må være fordi at jeg var til session i 1998 hehe ;-)

Ja, jeg var også til session i 1998 og jeg er sikker på at jeg har trukket gennemsnittet gevaldigt op dengang. :-)
Gravatar #6 - CBM
19. feb. 2019 17:48
demolition (5) skrev:
CBM (2) skrev:
Jeg tænker det må være fordi at jeg var til session i 1998 hehe ;-)

Ja, jeg var også til session i 1998 og jeg er sikker på at jeg har trukket gennemsnittet gevaldigt op dengang. :-)

Det er HELT klart pga. vores indsats! Godt gået makker! :-)
Gravatar #7 - ShamblerDK
4. mar. 2019 14:32
Ja, tænk at skære i finansielle midler til skoler og proppe 30+ elever i hver klasse kunne ha' sådan en effekt? Jeg er meget overrasket... not.
Gravatar #8 - CBM
4. mar. 2019 16:20
ShamblerDK (7) skrev:
Ja, tænk at skære i finansielle midler til skoler og proppe 30+ elever i hver klasse kunne ha' sådan en effekt? Jeg er meget overrasket... not.

Hehe.. Ja det er noget af et mysterie

Gravatar #9 - arne_v
5. mar. 2019 16:16
#7 og #8

I teorien burde IQ test resultater ikke afhænge af udannelses kvalitet.

Det er tilsigtet at være en måling af intelligens - en form for intellektuelt potentiale - ikke en måling af erhvervet viden.
Gravatar #10 - CBM
5. mar. 2019 16:19
arne_v (9) skrev:
#7 og #8

I teorien burde IQ test resultater ikke afhænge af udannelses kvalitet.

Det er tilsigtet at være en måling af intelligens - en form for intellektuelt potentiale - ikke en måling af erhvervet viden.

Sandt nok men hjernen er en muskel og ved at modtage anstændig skolegang kan den trænes bedre end med en dårligere skolegang

Den kan trænes indenfor et interval, så alle hjerner har en nedre og øvre grænse

Men hvis generation efter generation har hjerner som er i det nedre interval af deres formåen så vil det give en generel nedsættelse af I.Q.

Gravatar #11 - arne_v
5. mar. 2019 16:36
#10

Hjernen er ikke en muskel.

Og jeg mener ikke at der en generel enighed om at IQ kan trænes op.
Gravatar #12 - CBM
5. mar. 2019 17:21
arne_v (11) skrev:
#10

Hjernen er ikke en muskel.

Og jeg mener ikke at der en generel enighed om at IQ kan trænes op.


Der er ihvertfald nogle der mener det

https://ing.dk/artikel/du-kan-traene-dig-til-hojer...
Gravatar #13 - arne_v
6. mar. 2019 00:30
#12

Interessant. Der er tilsyneladende sket nogle videnskabelige fremskridt i de senere år.

Så visse specifikke mentale øvelser kan stimulere hjernen til at score bedre i nogle IQ tests.

Gravatar #14 - CBM
6. mar. 2019 06:23
arne_v (13) skrev:
#12

Interessant. Der er tilsyneladende sket nogle videnskabelige fremskridt i de senere år.

Så visse specifikke mentale øvelser kan stimulere hjernen til at score bedre i nogle IQ tests.


Men ok, på den anden side så er det usandsynligt at de specifikke øvelser har været brugt i folkeskolen. Dog tror jeg stadig at en forringelse af folkeskolen har haft en vis negativ effekt

Gravatar #15 - arne_v
7. mar. 2019 21:09
#14

Det er jo også muligt.

Men hvis vi kan være enige og at "en koncenteret og specifik hukommelsesøvelse kan hæve IQ test resultater" ikke beviser at "flere elever i klassen kan sænke IQ test resultater", så er det kun en hypotese.

Og man kunne også opstille andre hypoteser som f.eks. at det konstant høje antal afbrydelser via den moderne IT (FB, Instagram, Twitter, Snapchat etc.) går ud over koncentrationsevnen.
Gravatar #16 - CBM
8. mar. 2019 04:20
arne_v (15) skrev:
#14

Det er jo også muligt.

Men hvis vi kan være enige og at "en koncenteret og specifik hukommelsesøvelse kan hæve IQ test resultater" ikke beviser at "flere elever i klassen kan sænke IQ test resultater", så er det kun en hypotese.

Og man kunne også opstille andre hypoteser som f.eks. at det konstant høje antal afbrydelser via den moderne IT (FB, Instagram, Twitter, Snapchat etc.) går ud over koncentrationsevnen.

True :)
Gravatar #17 - arne_v
11. mar. 2019 00:08
Med hensyn til Danmark og investering i folkeskole, så har OECD nogle statistikker.

https://data.oecd.org/eduresource/public-spending-...

De fyldte cirkler er procent af BNP brugt på folkskole og gymansier + andre uddannelser ovenpå folkeskolen.

De ikke-fyldte romber er procent af BNP brugt på universiteter og ligende.

Prøv også den her:

https://data.oecd.org/eduresource/education-spendi...

som viser dollars per elev (gå ned i perspectives og sæt kun kryds i primary for kun at se folkeskolen).

Umiddelbart virker det ikke som om problemerne i den danske folkeskole skyldes mangel på penge.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login