mboost-dp1

Der var engang hvor netværk kunne være andet end IP


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
7. aug. 2022 13:15
Token ring var vel nummer to. Mon der stadig er token ring i drift rundt omkring?

Appropos lavere lag i OSI netværkstakken, gik det forholdsvist sent op for mig at WiFi ikke er ethernet. Man kan ikke bare lige lave en Wifi til trådet RJ-45 ethernet adapter (uden tricks), da ARP og andre ethernet specifikke features fungerer på en anden måde over Wifi. Jeg mener at have læst en tråd om det da dd-wrt (eller open-wrt) fjernede denne funktion på et tidspunkt, hvor det blev forklaret at det var et stort hack at få det til at virke, så de valgte at droppe denne feature.

Jeg brugte i et stykke tid en TP-Link TL-WR802N agtig dims til netop denne funktion, at trække Wifi ned til trådet ethernet og det virkede fint nok hvis man forbandt til kun én klient. Men hvis man satte en switch op virkede DHCP ikke for alle enhederne. (Min løsning blev iøvrigt at brug wifi mesh netværk grej, det virker super godt)
Gravatar #3 - arne_v
17. aug. 2022 13:56
#2

Token ring er på samme niveau som ethernet. Og mange mente at token ring var meget smartere end ethernet, men ethernet vandt. Jeg tror ikke at der er meget token ring tilbage.

På ethernet er der så et stort antal protokoller bl.a.:

0800 IPv4
0806 ARP
6003 DECnet
6004 DEC LAT
6007 DEC LAVC
8137 IPX
86DD IPv6
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login