mboost-dp1

Jeg er ham...


Gå til bund
Gravatar #72701 - mrtb
31. okt. 2019 11:48
... der er forvirret omkring løn inden for IT. Nu kender jeg flere nyuddannede der har hevet en startløn der ligger lige i starten af de 40k, men samtidig så er det tilsyneladende svært at hive mere end 45-50k som senior udvikler.
Kan det virkelig passe, at man skal gå freelance, for at få en bedre løn end det? Eller hvad skal der til, for at man kan forhandle sig til mere?
Gravatar #72702 - Claus Jørgensen
31. okt. 2019 12:37
#1

50k+ i KBH burde være muligt
Gravatar #72703 - mrtb
31. okt. 2019 12:43
Claus Jørgensen (72702) skrev:
#1

50k+ i KBH burde være muligt

Det er Aarhus-området det her.
Gravatar #72704 - arne_v
31. okt. 2019 13:35
#72701

Lidt blandede kommentarer.

Det skader ikke at være dygtig. Skal du på 60-65, så skal der leveres. Det er ikke længere nok at være lovende, være kvik og have potentiale. Der skal leveres. Og der skal levers stabilt.

Generelt kan du forvente at dem med længere teoretiske uddannelser stiger mere over tid end dem med kortere praktiske uddannelser. En teoretiker vil lære at programmere. En programmør får aldrig lært teorien.

Ihvertfald i visse firmaer vil lønnen for senior IT folk ikke kun bestå af fast løn men også inkludere diverse bonus ordninger, hvilket gør løn noget mindre gennemskueligt.
Gravatar #72705 - Claus Jørgensen
31. okt. 2019 15:26
arne_v (72704) skrev:
Generelt kan du forvente at dem med længere teoretiske uddannelser stiger mere over tid end dem med kortere praktiske uddannelser. En teoretiker vil lære at programmere. En programmør får aldrig lært teorien.
Jeg er ikke helt enig her. Den "teori" jeg har skulle laere paa arbejdsmarkedet har altid handlet mere om processer, kommunikation, samarbejde, og aldrig om haard programmeringsteori (der er altsaa stort set ingen tilbage som har brug for at implementere en algoritme fra scratch mere)

Altsaa soft-skills. Og de kortere praktiske uddannelser fokusere mere paa at laere folk om soft skills end de matematiske uddannelser.

Men paa den anden side saa er det ret svaert at blive god / have tid til soft-skill, hvis man ikke allerede er en god programmoer. Junior udviklerne fokusere typisk paa at laere at kode, hvor seniors fokusere paa at laere at lede.

Dvs. hvis man kan naa at lave alle sine kode opgaver faar man typisk ansvar for projekt-niveau opgaver ovenpaa. (Ihvertfald i min erfaring)

Det mest "haarde" programmeringsteori jeg har skulle laere at system design patterns (f.eks. MVVM) og hvordan de kan tilpasses og bruges til forskellige typer apps (typisk til mobil, men ogsaa til desktop). Igen, ikke noget de underviser i paa universitetet.

Modsat er der et stort problem i industrien hvor udviklere fra en klassisk baggrund med low-level/backend kode ikke mener at UI/web apps (som f.eks. mobil apps) har brug for godt design og coded tests, fordi det "ikke er vigtig kode". Det er, indtil de pludselig har 100 mio. brugere og deres app er et gigantisk mess (se f.eks. Facebook).

Gravatar #72706 - arne_v
31. okt. 2019 18:27
Claus Jørgensen (72705) skrev:

arne_v (72704) skrev:

Generelt kan du forvente at dem med længere teoretiske uddannelser stiger mere over tid end dem med kortere praktiske uddannelser. En teoretiker vil lære at programmere. En programmør får aldrig lært teorien.

Jeg er ikke helt enig her. Den "teori" jeg har skulle laere paa arbejdsmarkedet har altid handlet mere om processer, kommunikation, samarbejde, og aldrig om haard programmeringsteori (der er altsaa stort set ingen tilbage som har brug for at implementere en algoritme fra scratch mere)


Nogen har behov for at lave algoritmer.

Og flere har behov for at kunne evaluere algoritmer.

Claus Jørgensen (72705) skrev:

Det mest "haarde" programmeringsteori jeg har skulle laere at system design patterns (f.eks. MVVM) og hvordan de kan tilpasses og bruges til forskellige typer apps (typisk til mobil, men ogsaa til desktop). Igen, ikke noget de underviser i paa universitetet.


Det vil jeg ikke engang kalde hård teori.

Claus Jørgensen (72705) skrev:

Modsat er der et stort problem i industrien hvor udviklere fra en klassisk baggrund med low-level/backend kode ikke mener at UI/web apps (som f.eks. mobil apps) har brug for godt design og coded tests, fordi det "ikke er vigtig kode". Det er, indtil de pludselig har 100 mio. brugere og deres app er et gigantisk mess (se f.eks. Facebook).


Det er blevet meget nemmere at lave backend kode de sidste 30 år.

Det er blevet meget sværere at lave frontend kode de sidste 30 år.

Visse ældre backend udviklere har ikke forstået det.
Gravatar #72707 - Claus Jørgensen
31. okt. 2019 21:45
arne_v (72706) skrev:
Det vil jeg ikke engang kalde hård teori.
Det vil jeg heller ikke, hence the quotation marks.

Proev at give et eksempel paa hård teori som du mener at folk burde kende til, og saa kan jeg sige om jeg nogensinde har skulle bruge det som mobil/mac udvikler over de sidste 7 aar.


Gravatar #72708 - arne_v
1. nov. 2019 00:11
#72707

Helt klassiske eksempler må vel være noget som:
- for collections valg mellem forskellige implementationer af samme interface
- for databaser valg mellem tree indexes og hash indexes
Gravatar #72709 - arne_v
1. nov. 2019 00:14
#72707 og #72708

Men derudover så har jeg en hypotese om at metoden er vigtigere end viden.

Baggrunden er at det er min erfaring at fysikere, astronomer, kemeikere, biologer etc. er næsten lige så gode som dataloger til software udvikling.

Den naturvidenskabelige metode er tilsyneladende anvendelig uanset den konkrete disciplin.
Gravatar #72710 - Claus Jørgensen
1. nov. 2019 11:48
arne_v (72708) skrev:
- for collections valg mellem forskellige implementationer af samme interface
Det er vist meget Java specifikt. Det er ikke umiddelbart et problem vi skal loese.

Jeg har typisk valget mellem Arrays og Sets. Og det er utrolig sjaeldent vi har en god grund til at bruge Sets. Det er maaske et valg jeg skal traeffe 1 gang om aaret.

arne_v (72709) skrev:

Baggrunden er at det er min erfaring at fysikere, astronomer, kemeikere, biologer etc. er næsten lige så gode som dataloger til software udvikling.


Min erfaring er anderledes, men det skal saa ogsaa siges at Sverige ikke fokusere saa meget paa datalogi som paa software engineering (paa "computer science" studierne). Det er min erfaring at de Svenske universiteter har en mere pragmatisk tilgang til visse emner, hvor de danske har en mere teoretisk (baseret paa at snakke med folk, da jeg ikke selv har gaaet paa universitet i hverken Danmark eller Sverige)
Gravatar #72711 - arne_v
2. nov. 2019 02:46
Claus Jørgensen (72710) skrev:

arne_v (72708) skrev:

for collections valg mellem forskellige implementationer af samme interface

Det er vist meget Java specifikt. Det er ikke umiddelbart et problem vi skal loese.


Java smider ligesom problemet op i ansigtet på udvikleren p.g.a. de mange valg.

Men det er vel lige så relevant i .NET. Der er færre valg at træffe, men derfor er det vel stadigt relevant at forstå egenskaberne.

Swift kender jeg ikke. En hurtig søgning antyder ingen valgmuligheder. Men igen er det vel alligevel relevant at kende egenskaberne.

Gravatar #72712 - brostenen
2. nov. 2019 07:47
CBM (72699) skrev:
@brostenen:

jeg tænker at den maskine der kan få det mest interessante udstyr, er playstation konsollen, hvis man endelig skal ud i at spille konsol


Måske. Jeg ved det faktisk ikke. Jeg spiller bare med standard controllere. Så om der findes kameraer eller kinect eller såen, er mig lidt underordnet. Men et rat og pedal sæt er nu meget morsomt at spille med. Det fylder bare alt for meget til at jeg gider og have det liggende til et enkelt spil (GT til PlayStation og Forza til Xbox). Begge ekstremt gode spil serier med hver sine styrker og svagheder.
Gravatar #72713 - brostenen
2. nov. 2019 21:25
...der har købt første patch til egen battle-vest/jacket. Vesten har jeg i forvejen, som er en Levi denim-something-limited-edition eller noget i den retning. Fik vesten på tilbud, så why the hell not?

Patch:
https://www.ebay.com/itm/ELECTRIC-WIZARD-EMBROIDER...
Gravatar #72714 - Ronson ⅍
5. nov. 2019 19:49
...der har sat en ekstra HDD i 31 servere i dag

...der går i gang med de resterende 69 servere i morgen

...der ikke bliver færdig i morgen

Desværre i noget robust desktop-kabinet, på trods af producenten laver nyere servere med hot swap bays på fronten, så vores kørende teknikere ville kunne skifte en fejlet disk uden at lægge sitet ned. Men nej, det skal være samme 15+ år gamle design..

Så det var skruen ud og i, og ekstra SATA-kabler, i mange timer.. Og ja, HDD. Man har seriøst valgt at køre 2 x 500GB HDD i RAID1, på trods af 2 x 120GB SSD havde været rigelig plads, og sikkert lige så billigt og sikkert hvis man valgte noget industrielt.
Gravatar #72715 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
7. nov. 2019 07:08
... der undrer sig over om Ronson blev færdig i går
Gravatar #72716 - Ronson ⅍
7. nov. 2019 11:07
...der ikke gad rode med servere og harddiske i går

...der i stedet har færdiggjort dokumentationen til os selv og de kørende teknikere
Gravatar #72717 - CBM
8. nov. 2019 06:12
...Der er ved at kode en lille GZDoom utility i c som tager en md2 fil og spytter en tilsvarende modeldef fil ud

...Der havde glemt hvor mange funktioner som man ellers tager for givet som ikke er i c

Gravatar #72718 - CBM
8. nov. 2019 08:40
..Der er blevet færdig med sin lille utility
Gravatar #72719 - Ronson ⅍
9. nov. 2019 11:34
...der havde taget en omgang hjemmelavet, nedfrosset skinkegryde op af fryseren i går

...der havde simret det under låg et par timer ekstra fra morgenstunden

...der havde set frem til noget herlig middagsmad

...der fandt et sort dyr i maden

...der ville ønsker han ikke havde opdaget dyret

...der ikke helt ved om han skal tage nogle kiks i stedet
Gravatar #72720 - CBM
9. nov. 2019 13:02
...der fik rettet lidt fejl i den nye utility

...der spekulerer på om man ikke kan markere x antal filer og sende dem sekventielt til en utility som normalt behandler en utility a gang

...der tænker om omtalte utility skal have support for at åbne x antal filer fr at det vil virke?

ie.

multi.bat

tool.exe %1
...
tool.exe %9

?
Gravatar #72721 - arne_v
9. nov. 2019 23:50
#72720

Hvorfor ikke lade utility acceptere flere parametre og processe dem serielt?
Gravatar #72722 - arne_v
9. nov. 2019 23:55
#72721
program MulArgs;

procedure process(f : string);

begin
writeln('start processing ' + f);
writeln('finish processing ' + f);
end;

var
i : integer;

begin
for i := 1 to ParamCount do begin
process(ParamStr(i));
end;
end.

C:\IDEProjects\Lazarus>MulArgs.exe a.a b.b. c.c
start processing a.a
finish processing a.a
start processing b.b.
finish processing b.b.
start processing c.c
finish processing c.c
Gravatar #72723 - CBM
10. nov. 2019 20:22
arne_v (72722) skrev:
#72721
program MulArgs;

procedure process(f : string);

begin
writeln('start processing ' + f);
writeln('finish processing ' + f);
end;

var
i : integer;

begin
for i := 1 to ParamCount do begin
process(ParamStr(i));
end;
end.

C:\IDEProjects\Lazarus>MulArgs.exe a.a b.b. c.c
start processing a.a
finish processing a.a
start processing b.b.
finish processing b.b.
start processing c.c
finish processing c.c

det er da en mulighed, nu er det godtnok skrevet i c (gcc+codeblocks), men har da også lazarus + freepascal installeret

det jeg overvejer er... hvis multiargs.exe blev smidt i sendto folderen og jeg fx markerede 2 filer, ville de så begge blive sendt til multiargs.exe på samme tid?
Gravatar #72724 - arne_v
12. nov. 2019 00:35
#72723

Samme kode kan nemt laves i C:

#include <stdio.h>

void process(char *fnm)
{
printf("start processing %s\n", fnm);
printf("finish processing %s\n", fnm);
}

int main(int argc, char *argv[])
{
int i;
for(i = 1; i < argc; i++)
{
process(argv[i]);
}
return 0;
}


Men stumperne er et forslag til at erstatte BAT+EXE med EXE. Ikke et forslag til hvordan man får GUI til at sende til program.

Gravatar #72725 - CBM
12. nov. 2019 04:06
@Arne.. Tja det er et forsøg værd
Gravatar #72726 - Ronson ⅍
12. nov. 2019 23:21
...der forsøgte at afmontere ventilationen i badeværelset og det gik helt galt, det er helt sikkert

...hvis NAS nåede at sende 63 mails mens strømmen var kappet

...der åbenbart skal op på loftet i morgen og se hvorfor jeg ikke kan få den ned

...der forventer det er noget flexslange?
Gravatar #72727 - Ronson ⅍
13. nov. 2019 19:35
Ronson ⅍ (69424) skrev:
Ronson ⅍ (69410) skrev:
...der ikke kan få hdmi-cec til at virke i kodi på ubuntu. cec-client virker fint. Hvorfor skal det være så svært?

"year of the linux desktop"...


sudo chmod a+rw /dev/ttyACM0
sudo usermod -a -G dialout kontonavn

Tak min ven.
Gravatar #72728 - Ronson ⅍
14. nov. 2019 16:33
Ronson ⅍ (72726) skrev:
...der forsøgte at afmontere ventilationen i badeværelset og det gik helt galt, det er helt sikkert

...hvis NAS nåede at sende 63 mails mens strømmen var kappet

...der åbenbart skal op på loftet i morgen og se hvorfor jeg ikke kan få den ned

...der forventer det er noget flexslange?

...der var på loftet i går uden at blive klogere

...der har skiftet ventilatoren i dag uden at rode på loftet, skal dog på loftet igen og have kigget ordentligt på det, da jeg tror jeg skubbede flexslangen op da jeg satte den nye ventilator i

...der ikke kan anbefale en "Duka" vådrumsventilator, sikke noget bæ - pris og kvalitet følges desværre ikke ad her. Køb noget billig til 2-300 kr
Gravatar #72729 - Ronson ⅍
15. nov. 2019 14:21
...der har fikset slange og spændebånd på loftet

...der går i gang med at tilberede en and
Gravatar #72730 - Claus Jørgensen
25. nov. 2019 09:53
... der igen ikke har noget at lave paa arbejde.

16 aabne Pull Requests, sigh.
Gravatar #72731 - Ronson ⅍
26. nov. 2019 13:46
...der synes 'digital edition' er nede i en pris hvor det giver mening
https://www.elgiganten.dk/product/gaming/konsoller...
Gravatar #72732 - Ronson ⅍
26. nov. 2019 16:26
...der slet ikke var klar over der var kommet en tomb raider-film
Gravatar #72733 - Hånter
28. nov. 2019 07:05
Ronson ⅍ (72732) skrev:
...der slet ikke var klar over der var kommet en tomb raider-film


... er der ikke 3-4 stykker nu?
Gravatar #72734 - Ronson ⅍
28. nov. 2019 07:54
Jow der er jo de gamle med hende der importerer børn, men jeg var ikke klar over der var kommet en ny.
Gravatar #72735 - CBM
28. nov. 2019 08:53
...der husker de mange aftener med lowpoly Lara Croft... ak ja
Gravatar #72736 - Ronson ⅍
28. nov. 2019 09:00
??

Gravatar #72737 - CBM
28. nov. 2019 09:01
Ronson ⅍ (72736) skrev:
??


jeps
Gravatar #72738 - Qw_freak
28. nov. 2019 13:34
Ronson ⅍ (72736) skrev:
??




Mmmmmmmmm.... Nice curves! :D
Gravatar #72739 - Claus Jørgensen
29. nov. 2019 03:02
... der ser The Mandalorian

30min episoder, wtf? c'mon disney, 45min er industry standard, selv for USA hvor 45min TV serie = 15 minutes reklamer
Gravatar #72740 - Qw_freak
29. nov. 2019 07:04
Claus Jørgensen (72739) skrev:
... der ser The Mandalorian


Er det godt?

Foregår det så lang tid før SWEP1 at Yoda er en baby eller det en anden af "yoda-racen"?

Gravatar #72741 - Claus Jørgensen
29. nov. 2019 12:02
#40

Serien er rigtig godt lavet. Vil klart anbefale at se de foerste par afsnit.

Min eneste klage er at deres afsnit kun er 30min. Det er lidt for kort imo.

Foregår det så lang tid før SWEP1 at Yoda er en baby eller det en anden af "yoda-racen"?
So far, nobody knows.

De har formaaet at undgaa direkte tidsreferencer. Hvilket faktisk er ret godt.
Gravatar #72742 - CBM
1. dec. 2019 14:06
Qw_freak (72738) skrev:
Ronson ⅍ (72736) skrev:
??




Mmmmmmmmm.... Nice curves! :D

Mmmmmmmmm.... Pointy tits! ;)
Gravatar #72743 - Ronson ⅍
1. dec. 2019 17:15
...der var så heldig at se tv 2 nyhederne 18:00-18:15

...der fik det utrolig dårligt

...der nåede at synke brækket da de begyndte at reklamere for clickbait-artiker fra deres hjemmeside - med selvsamme artiklers clickbait-overskrifter

...der ikke længere kunne holde brækket inde da det viste sig at det var 5 minutters samfundsrelevante nyheder og 10 minutters ligegyldige reklame- og sponsorfyldte sportsindslag

...der ikke fatter folk kan holde det ud
Gravatar #72744 - CBM
2. dec. 2019 05:19
Breaking news

Ronson kan ikke lide reklamer

Denne besked er præsenteret af dansk reklame film, hvor alle dine budskaber når sikkert frem
Gravatar #72745 - Ronson ⅍
3. dec. 2019 16:10
...der skal på kursus i stockholm et par dage i næste uge :(
Gravatar #72746 - brostenen
4. dec. 2019 18:01
...der vil spille Playstation3 i aften.
Gravatar #72747 - iswaryar
5. dec. 2019 06:39
Great Post. Very Informative. Enjoyed each Line.
https://www.eliteelevators.com/products?utm_source...
Gravatar #72748 - Ronson ⅍
5. dec. 2019 12:08
Thank you very much. I will buy your organic elevators now.
Gravatar #72749 - brostenen
6. dec. 2019 16:45
Hvordan fuck kan en elevator være økologisk? :-D
Gravatar #72750 - CBM
6. dec. 2019 17:55
Eller organisk :) ?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login