mboost-dp1

Overvågning af mobil mikrofon


Gå til bund
Gravatar #1 - cnr
25. nov. 2019 12:29
Jeg syntes at jeg den sidste måneds tid er begyndt at opleve reklamer på nettet for ting jeg har snakket med andre om.

Fx snakkede jeg fredag aften med en ven om at jeg har en forfodsforsænkning på den ene fod, og nu så jeg lige en reklame for sko indlæg imod det.

Selvf. vil den slags ske tilfældigt fra tid til anden, men jeg syntes, at på det seneste er det begyndt at ske for ofte. Andre der har samme erfaring?
Gravatar #2 - Ronson ⅍
25. nov. 2019 15:55
Er det et problem at google ved du hvis du alligevel plabrer løs om det på newz? Ja jeg spørger bare..
Gravatar #3 - cnr
25. nov. 2019 20:40
Øh - ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener?

Jeg syntes ikke rigtig der har været noget førhen, men den sidste måneds tid har jeg oplevet det meget. Jeg spørger herinde for at høre, om der er flere her, der har haft samme oplevelse.
Gravatar #4 - _tweak
26. nov. 2019 03:42
Mængden af data der skal til for at overføre alt hvad du siger til en central server - er abnorm; og vil på national og internationalt plan ikke kunne være gået ubemærket forbi. Med 2.5 milliarder android telefoner i verden, ville det svare 2.5 milliarder aktive skypekald, konstant - hvis alle blev aflyttet. Hvis et skypekald spiser 40Mb/timen - er det 100.000 Tb trafik hver time, på verdensplan - 24/7.

Specielt i lande hvor der ofte er en lav grænse for datatrafik sammen med deres bredbånd/mobildata abonnementer, vil det blive opdaget ret hurtigt - medmindre selvfølgelig det er en konspiration, hvor teleudbyderen lader denne tele-logning ske gratis.

Det kan selvfølgelig også være at det mikrofonen optager bliver bearbejdet lokalt - hvilket forklarer den generelle elendige batteri-levetid på telefoner :)
Gravatar #5 - cnr
26. nov. 2019 05:25
Også i den retning jeg tænker, hvis det skulle kunne lade sig gøre, så snakker vi vel et lokalt program, der ligger i baggrunden og skanner flowet fra mikrofonen. Små stikprøver fra tid til anden for at finde ud af om der forekommer samtaler og når der gør, så analyseres der op imod en lang liste af prædefinerede ord. Er et sådan program realistisk på en moderne mobiltelefon, uden markant nedgang i performance/batteri-levetid?
Gravatar #6 - larsp
26. nov. 2019 08:21
cnr (1) skrev:
Fx snakkede jeg fredag aften med en ven ...

Må man spørge hvordan du lavede opkaldet? Normalt telefonopkald eller voice call over skype, messenger, whatsapp el. lign? På en android går jeg ud fra.

Har du den fulde facebook app installeret? Den har været anklaget for at lytte med nogle gange efterhånden.
Gravatar #7 - _tweak
26. nov. 2019 08:28
Det langt mest sandsynlige scenarie er, at dine søgevaner gør, at du er i den profil der kunne tænkes at have brug for skoindlæg. Det er det hele DMP laget i reklamerne er til for; baseret på alder, besøgte hjemmesider, køn etc etc - de målretter reklamerne så de bliver relevante. Dermed også så relevante at det kan blive lidt spooky.

Occam's razor and all that
Gravatar #8 - cnr
26. nov. 2019 08:33
>6 Samtalen var ansigt til ansigt, derfor jeg blev så paranoid.... :-)

>7 Ja okay, den er svære at argumentere imod. Bedste test vil vel være, at begynde at snakke meget om en bestemt ting, der falder helt ude for min målgruppe og så se, om jeg begynder at få reklame for det

Gravatar #9 - _tweak
26. nov. 2019 10:11
#8: og lave flere tests i samme boldgade - yes (en enkelt tests er formentlig ikke nok :-) ). Eventuelt får et familiemedlem til at komme med nogle forslag som interesserer dem og ikke dig..

og så undlad at søge på google, eller skrive det på facebook eller i en mail fra gmail.. ;)
Gravatar #10 - Qw_freak
26. nov. 2019 10:44
Har lige haft to tilfælde. Sad med konen og talte om at vi havde en eller anden køkken ting der var i stykker(kan ikke engang huske hvad det var).

Talte med sønnen om hans ønske om at få en gamer computer til jul.


Begge dukkede op i mit instagram feed en time efter, og jeg har ikke søgt på nogen af delene eller kigget på dem!
Gravatar #11 - cnr
26. nov. 2019 11:49
Jeg er i fuld gang med at teste :-D
Gravatar #12 - Qw_freak
26. nov. 2019 12:08
Qw_freak (10) skrev:
Har lige haft to tilfælde. Sad med konen og talte om at vi havde en eller anden køkken ting der var i stykker(kan ikke engang huske hvad det var).

Talte med sønnen om hans ønske om at få en gamer computer til jul.


Begge dukkede op i mit instagram feed en time efter, og jeg har ikke søgt på nogen af delene eller kigget på dem!

Tror måske jeg har haft Instagram åben under begge samtaler.
Gravatar #13 - larsp
26. nov. 2019 12:44
Det er næsten for utroligt til at være sandt. Specielt når samtalerne har været på dansk, formoder jeg.

Ingen Alexa / Google Home dimser i rummet? Smart-TV med på en lytter?
Gravatar #14 - cnr
26. nov. 2019 12:48
Nope - eneste mulighed ved seneste tilfælde er telefonen
Gravatar #15 - Qw_freak
26. nov. 2019 14:03
larsp (13) skrev:
Ingen Alexa / Google Home dimser i rummet? Smart-TV med på en lytter?

Nope, vi har en gammel DAB radio ud over telefonerne, ellers ingen "intelligente" enheder´.
Gravatar #16 - CBM
26. nov. 2019 18:32
Velkommen til big brother samfundet. I kan takke alle dem der "ikke havde noget at skjule"

Gravatar #17 - Ronson ⅍
26. nov. 2019 20:28
Velkommen til newz, hvor vi omtaler alt nyt negativt pga. ubegrundet frygt og løse rygter. Amiga længe leve.
Gravatar #18 - CBM
27. nov. 2019 04:44
Kammerat Stalin ville være stolt af din patriotiske holdning til big brother samfundet ALA 1984 romanen af George Orwell

Gravatar #19 - cnr
27. nov. 2019 05:34
Jeg må indrømme jeg har svært ved at følge dig Ronson. Det er et faktum at der sker stor indsamling af persondata i markedsføringsøjemed. Tråden her diskutere om den overvågning også kan finde/finder sted via mikrofonen på din mobil. Er det overhovedet teknisk muligt og hvis ja, under hvilke former, samt kan man teste det.

Ja - der har været mange tråde på newz, som har været præget af meget unuancerede holdninger og store armbevægelser, men hvor mener du at en lavpraktisk diskussion som den, der finder sted her, kammer over?
Gravatar #20 - Ronson ⅍
27. nov. 2019 06:28
Nu var det jo CBM der drejede det fra en teknisk undersøgende samtale om hvordan der kan aflyttes, hvis der overhovedet er blevet aflyttet, til "velkommen til big brother samfundet". Så jeg gik ud fra det var det vi diskuterede nu.

Jeg beklager på CBM's vegne :)
Gravatar #21 - cnr
27. nov. 2019 06:31
Jamen CBM's 'undskyldning' er hermed accepteret :-D
Gravatar #22 - larsp
27. nov. 2019 07:59
Ronson ⅍ (2) skrev:
Er det et problem at google ved du hvis du alligevel plabrer løs om det på newz? Ja jeg spørger bare..

Prøv at separere enkeltsag og princip. Sagen her er underordnet. Det er jo det om der lyttes eller ej der er det interessante.

#20 - og dig der forstærker hans udmelding

Lad mig vende den om - hvis du skulle have en VIRKELIG spicy samtale om ting der kunne have store negative konsekvenser for dig eller andre, ville du have den med en mobil liggende tændt på bordet?
Gravatar #23 - CBM
28. nov. 2019 08:59
Ronson ⅍ (20) skrev:
Nu var det jo CBM der drejede det fra en teknisk undersøgende samtale om hvordan der kan aflyttes, hvis der overhovedet er blevet aflyttet, til "velkommen til big brother samfundet". Så jeg gik ud fra det var det vi diskuterede nu.

Jeg beklager på CBM's vegne :)

Nu er det jo et vigtigt aspekt af denne diskussion, så jeg beklager på Ronson's vegne :)
cnr (21) skrev:
Jamen CBM's 'undskyldning' er hermed accepteret :-D

Det kan du ikke for den er hermed trukket tilbage :-P

Selv om der er tale om overvågning til kommercielt brug, vil jeg stadig mene at man kan snakke om big brother, hvor big brother så her er de store tech firmaer. Dermed ikke sagt at det ikke er interessant at teste den overvågning i praksis.
Gravatar #24 - cnr
28. nov. 2019 09:43

Foreløbige resultater af min test er, at jeg er f..... paranoid.. :-D
Gravatar #25 - Ajukrezi
1. dec. 2019 19:50
Luke fra LTT i WAN show nævnte lignende ting, givet han er også en kende paranoid :)
Gravatar #26 - CBM
2. dec. 2019 05:15
cnr (24) skrev:

Foreløbige resultater af min test er, at jeg er f..... paranoid.. :-D

Den ultimative test, begynd at snakke om Mellemøsten og se hvor længe der går før CIA og PET banker på døren
Gravatar #27 - cnr
2. dec. 2019 05:31
Så skal de f..... passe på, at jeg ikke fjernudløser den Claymore mine, jeg har placeret i forhaven.

NB! Ovenstående er bare en joke, der er ingen Claymore mine i min forhave.

Jeg ved godt det ligner en Claymore mine, men det er bare en attrap og ledningerne, der føre hen til den, er privat ejendom på en privat grund, så venligst ikke pille ved dem, da de er sabotagesikret.

Eller det vil sige, havde det været en ægte Claymore mine, så havde de været det, men det er det naturligvis ikke, bare hold fingerne væk okay?
Gravatar #28 - CBM
2. dec. 2019 06:16
cnr (27) skrev:
Så skal de f..... passe på, at jeg ikke fjernudløser den Claymore mine, jeg har placeret i forhaven.

NB! Ovenstående er bare en joke, der er ingen Claymore mine i min forhave.

Jeg ved godt det ligner en Claymore mine, men det er bare en attrap og ledningerne, der føre hen til den, er privat ejendom på en privat grund, så venligst ikke pille ved dem, da de er sabotagesikret.

Eller det vil sige, havde det været en ægte Claymore mine, så havde de været det, men det er det naturligvis ikke, bare hold fingerne væk okay?

Bare de ikke piller ved det skrot missil du har pyntet forhaven med
Gravatar #29 - cnr
2. dec. 2019 06:41
Nej er du klar over hvor svær den var at smugle med hjem i min bagage, efter min mission i Irak?
Gravatar #30 - CBM
2. dec. 2019 21:18
cnr (29) skrev:
Nej er du klar over hvor svær den var at smugle med hjem i min bagage, efter min mission i Irak?

ja sådan en slambert fylder lidt...

Gravatar #31 - cnr
3. dec. 2019 05:34
Lod mig stærkt inspirere af Radar fra MASH, der sendte en Jeep hjem i enkeltdele pr. post
Gravatar #32 - dugfrisk
5. dec. 2019 14:47
cnr (1) skrev:
Jeg syntes at jeg den sidste måneds tid er begyndt at opleve reklamer på nettet for ting jeg har snakket med andre om.

Fx snakkede jeg fredag aften med en ven om at jeg har en forfodsforsænkning på den ene fod, og nu så jeg lige en reklame for sko indlæg imod det.

Selvf. vil den slags ske tilfældigt fra tid til anden, men jeg syntes, at på det seneste er det begyndt at ske for ofte. Andre der har samme erfaring?


Gravatar #33 - dugfrisk
5. dec. 2019 14:59


Gravatar #34 - dugfrisk
5. dec. 2019 15:06
cnr (27) skrev:
Så skal de f..... passe på, at jeg ikke fjernudløser den Claymore mine, jeg har placeret i forhaven.

NB! Ovenstående er bare en joke, der er ingen Claymore mine i min forhave.

Jeg ved godt det ligner en Claymore mine, men det er bare en attrap og ledningerne, der føre hen til den, er privat ejendom på en privat grund, så venligst ikke pille ved dem, da de er sabotagesikret.

Eller det vil sige, havde det været en ægte Claymore mine, så havde de været det, men det er det naturligvis ikke, bare hold fingerne væk okay?


https://www.nbcnewyork.com/news/local/Central-Park...
Gravatar #35 - dugfrisk
6. dec. 2019 06:25


a stressed out bird
Gravatar #36 - demolition
10. dec. 2019 11:35
Her forleden fik jeg lyst til en kop kaffe så jeg gik ud for at brygge noget. Mindre end 10 minutter senere så kom der en reklame for kaffe i fjernsynet. Coincidence? I think not. Enten kan de tilgå en duftsensor et sted i min lejlighed (jeg har en gasalarm i køkkenet så det kan måske være den de tilgår) eller også kan de læse mine tanker. Det er de eneste plausible forklaringer jeg kan finde.

Jokes aside, ja, så kan de i teorien aktivere en mikrofon, registrere hvad der bliver talt om og føde det ind i deres reklame-netværk. Men det er meget usandsynligt. For det første vil det kunne ses på strømforbruget og mængden af netværkstrafik og hvis det var noget de gjorde bredt, så ville det helt sikkert være blevet afsløret præcist hvordan det foregik. Det er beskrevet at visse efterretningstjenester har muligheden for bruge mobilens mikrofon til at aflytte specifikke personer som de finder interessante. De skal dog være meget påpasselige med hvornår de bruger det værktøj for ikke at afsløre sig selv.
Gravatar #37 - dugfrisk
10. dec. 2019 11:39
.
Gravatar #38 - dugfrisk
10. dec. 2019 12:12
demolition (36) skrev:
Her forleden fik jeg lyst til en kop kaffe så jeg gik ud for at brygge noget. Mindre end 10 minutter senere så kom der en reklame for kaffe i fjernsynet. Coincidence? I think not. Enten kan de tilgå en duftsensor et sted i min lejlighed (jeg har en gasalarm i køkkenet så det kan måske være den de tilgår) eller også kan de læse mine tanker. Det er de eneste plausible forklaringer jeg kan finde.

Jokes aside, ja, så kan de i teorien aktivere en mikrofon, registrere hvad der bliver talt om og føde det ind i deres reklame-netværk. Men det er meget usandsynligt. For det første vil det kunne ses på strømforbruget og mængden af netværkstrafik og hvis det var noget de gjorde bredt, så ville det helt sikkert være blevet afsløret præcist hvordan det foregik. Det er beskrevet at visse efterretningstjenester har muligheden for bruge mobilens mikrofon til at aflytte specifikke personer som de finder interessante. De skal dog være meget påpasselige med hvornår de bruger det værktøj for ikke at afsløre sig selv.


næsten alle drikker kaffe i Danmark. jeg drikker blod.
Gravatar #39 - CBM
10. dec. 2019 12:18
dugfrisk (38) skrev:
demolition (36) skrev:
Her forleden fik jeg lyst til en kop kaffe så jeg gik ud for at brygge noget. Mindre end 10 minutter senere så kom der en reklame for kaffe i fjernsynet. Coincidence? I think not. Enten kan de tilgå en duftsensor et sted i min lejlighed (jeg har en gasalarm i køkkenet så det kan måske være den de tilgår) eller også kan de læse mine tanker. Det er de eneste plausible forklaringer jeg kan finde.

Jokes aside, ja, så kan de i teorien aktivere en mikrofon, registrere hvad der bliver talt om og føde det ind i deres reklame-netværk. Men det er meget usandsynligt. For det første vil det kunne ses på strømforbruget og mængden af netværkstrafik og hvis det var noget de gjorde bredt, så ville det helt sikkert være blevet afsløret præcist hvordan det foregik. Det er beskrevet at visse efterretningstjenester har muligheden for bruge mobilens mikrofon til at aflytte specifikke personer som de finder interessante. De skal dog være meget påpasselige med hvornår de bruger det værktøj for ikke at afsløre sig selv.


næsten alle drikker kaffe i Danmark. jeg drikker blod.

Uhh så'n en guer bloejpøls mæ sirup te

Deh nu ik så ring endda

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login