mboost-dp1

Rust


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
18. nov. 2021 01:15
Rust foundation har ansat en direktør.

https://www.zdnet.com/article/rust-foundation-appo...

Jeg har lidt svært ved at forstå valget.

En person med ekspertise i borgeres IT rettigheder til at lede udviklingen af en compiler??
Gravatar #2 - CBM
26. nov. 2021 13:52
den er svær men jeg tænker noget i stil med at sikre den kan afvikles på og kompilere til mange forskellige platforme for at sikre et bredt udvalg til brugerne?
Gravatar #3 - arne_v
26. nov. 2021 14:18
#2

Lyder ikke overbevisende.
Gravatar #4 - arne_v
26. nov. 2021 14:23
Rust projektet har iøvrigt en lille intern strid.

Rust projektet består af forskellige teams:
- core team som bestemmer
- teams for forskellige specifikke opgaver
- moderation team som er ansvarlig for at se at projektets code of conduct overholdes

Alle 3 medlemmer af moderation team trådte tilbage i protest mod at core team ikke ville lade sig moderere af dem.
Gravatar #5 - larsp
26. nov. 2021 17:16
#4 Lol. Af en eller anden grund er jeg lettet over at det var folk fra moderation team og ikke core team der trådte tilbage.

Uden at vide noget som helst om sagen lyder det som om at core team bare vil være i fred og have lov til bramfri diskussion.
Gravatar #6 - CBM
27. nov. 2021 08:53
arne_v (3) skrev:
#2

Lyder ikke overbevisende.

næh

det var blot et vildt skud i tågen
Gravatar #7 - Claus Jørgensen
27. nov. 2021 15:02
larsp (5) skrev:
Uden at vide noget som helst om sagen lyder det som om at core team bare vil være i fred og have lov til bramfri diskussion.


"bramfri diskussion" aka. sexisme, racisme, osv.?
Gravatar #8 - arne_v
27. nov. 2021 16:49
#7

Jeg kender intet til Rust core team, men udfra hvordan den slags normalt fungerer så finder jeg det langt mere sandsynligt at det er:

"det der er en skod løsning - programmerer du i beruset tilstand eller hvad - enhver kan se at den kode har et problem hvis foobarptr er null"

"vores standard siger at curly brackets skal være sådan - kun totale begyndere vil placere dem sådan her"

etc.etc.

Køn og racer passer ligesom ikke ind i konteksten.
Gravatar #9 - Claus Jørgensen
27. nov. 2021 18:34
#8

Måske. Men så er det jo bare uprofessionelle code reviews (jeg blev nært fyret fra mit første job for at lave den slags kommentarer, og lærte ret hurtigt at det ikke var OK)

Imo. er en udvikler der ikke kan finde ud af at lave et konstruktivt code review ikke en særlig dygtig udvikler. Og hvis man ikke kan forklare hvorfor man synes noget kode er forkert så betyder det jo at man ikke forstår koden man kommentere på.
Gravatar #10 - arne_v
27. nov. 2021 23:46
#9

Måske var mine eksempler ikke helt gode - jeg vil formode at core team beskæftiger sig med mere principielle problem stillinger og ikke så meget med decideret code review.

Men min pointe er at fundamentalt tekniske diskussioner godt kan blive meget ophidsede og i nogle tilfælde blive meget personlige.

Hvis bare det var sådan at de teknisk dygtige altid have de basale sociale færdigheder i orden også, så var der næppe noget problem her (jeg kender ikke personerne i Rust core team, men jeg tror ikke at man kommer i Rust core team uden at være dygtig), men sådan er det ikke. Der er folk som er teknisk dygtige men som ikke forstår eller er ligeglad med hvordan andre påvirkes af det de siger.

Hvis vi opdeler udviklere i:
A) uduelige
B) under gennemsnittet
C) gennemsnitlige
D) over gennemsnittet
E) usædvaneligt dygtige
så er min hypotese at C+D typisk kan finde ud af at opføre sig civiliseret, men at der både i A+B og E findes nogen som ikke kan.
Gravatar #11 - Claus Jørgensen
28. nov. 2021 12:31
#10

Ja, men det gør det jo ikke okay. I en seriøs virksomhed bliver den slags opførsel ikke toleret, så det virker absurd at Rust's core team ikke vil underlægge sig lign. regler.

Specielt da hele ideen med deres moderation team var at de-eskalere ophidsede diskussioner (ifølge dem selv på reddit)

Og man kan faktisk lære at kommunikere ordenligt. Det er ikke et skillset alle har med fra begyndelsen (faktisk de færreste vil jeg tro), så det er jo vigtigt at man vælger at lære det.

Men Rust teamet har i dette her tilfælde valg af sige "lol no"
Gravatar #12 - arne_v
28. nov. 2021 14:18
#11

I en ren virksomhedssammenhæng er det nemmere:
- de mest umulige ansatte stopper hurtigt med at være ansatte
- de mest "flammekasteivrige" ansatte ved at de får løn for at følge firmaets regler

Det er mere tricky i en gruppe af frivillige:
- man frasorterer sjældent frivillige p.g.a. manglende evner
- folk modtager ikke nogte fra gruppen (løn) men gruppen modtager noget fra folk (tid)
Gravatar #13 - Claus Jørgensen
28. nov. 2021 15:50
#12

Yup. Hvilket også var min fejl, jeg tog tonen fra det frivillige miljø (IRC, gammelt Stack Overflow, etc.) med ind på arbejdspladsen hvor man slet slet ikke kan kommunikere på samme måde (hvilket der altså ikke var nogen der havde fortalt 25 årige mig)

Men vi har jo set på Stack Overflow over de sidste 10 år at en sober tone faktisk er vigtigt. Stack Overflow havde (har?) et ry for at være utrolig uvenlige til nybegyndere af den grund.

Og der var jo balade i Go teamet for nyligt, https://newz.dk/forum/tagwall/ballade-i-go-teamet-... - hvad er sandsynligheden for at Rust ikke ender i et lign. problem uden CoC/moderation?

(Larsp synes også at det var unfair at fyre Peter Bourgon i den tråd, heh)
Gravatar #14 - arne_v
29. nov. 2021 00:44
#13

Der er masser af eksempler.

Linux Torvalds har også ved forskellige lejligheder været meget hård. Han gik dog i træning for at blive bedre.

Gravatar #15 - arne_v
29. nov. 2021 00:58
#13

Grundliggende er jeg ikke specielt sart med hensyn til den slags. Så længe der gåes efter bolden (koden) og ikke personen, så vil jeg have som udgangspunkt at det er OK. I praksis skal der justeres lidt efter konteksten: hvor godt kender personerne hinanden, hvilken kultur kommer de fra etc. (ikke alle er lige så direkte som danskere!). Men det er nemmest at kalde skod kode for skod kode i.s.f. at lave noget oratorisk balancekunst for at sige det samme på en pænere måde. Og i sidste ende er det vel også bedst for den der har skrevet koden at blive gjordt tydelig opmærksom på at det er skod kode.
Gravatar #16 - Claus Jørgensen
29. nov. 2021 12:50
#15

Svenskerne og Amerikanerne er ikke ligeså direkte som Danskerne, nej :P

De tager det et udtryk som "skod kode" personligt, heh.
Gravatar #17 - larsp
30. nov. 2021 12:30
Claus Jørgensen (7) skrev:
"bramfri diskussion" aka. sexisme, racisme, osv.?

Fra den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bramfri
Bramfri - Betydninger: uden omsvøb; som ikke er præget af generthed, forlegenhed eller tilbageholdenhed
Ser ikke hvor sexisme og racisme kommer ind her. Det må stå for din egen regning. Men, hvad, vi ved jo alle at:
hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med

talemåde - man kommer nemt til at røbe hvad der optager ens tanker mest

Andre navne for samme fænomen: Projektion. Tyv tror hver mand stjæler.

Man seriøst, det er ærlig talt lidt trættende konstant at få skudt den slags fyord i skoene, ud af det blå.
Gravatar #18 - larsp
30. nov. 2021 12:34
Claus Jørgensen (7) skrev:
(Larsp synes også at det var unfair at fyre Peter Bourgon i den tråd, heh)

Nej, læs hele tråden, fra #7
Hvis han er blevet bannet adskillige gange kan man vist ikke kalde det uden advarsel. Det virker som om han har fortjent en lidt mere seriøs lærestreg.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login