mboost-dp1

Sorte udsigter?


Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
5. dec. 2019 08:22
Hvorfor er det sort?

Det overrasker mig ikke. Der er bare nogle skarpe gener i omløb i Asien. Det slog mig at de fire højst placerede i Classic Tetris World Championship 2019 (se youtube vidoerne, det er en fed e-sport) alle er asiatisk af udseende: https://thectwc.com/results/

Det tragiske er først og fremmest Kina's regering.
Gravatar #3 - cnr
5. dec. 2019 09:14
Min storebror havde en udvekslingsstudent fra Taiwan boende, der gik i dansk folkeskole. Når det kom til færdighedsregning, så var det hurtigere at spørge ham end at bruge en lommeregner, men ved problemregning brugte min bror rigtig mange kræfter på at forklare opgaverne og bryde dem ned til de grundlæggende matematiske problemstillinger. Når det kom til den praktiske applikation af teorierne, var han på fuldstændig bar bund
Gravatar #4 - Claus Jørgensen
5. dec. 2019 09:59
#1

Eh? Alle ved at Kina snyder med PISA tests. Det er kun de absolut klogeste boern der maa tage testen paa deres absolut elite skoler. Resten er ikke inkluderet.

Jeg er sikker paa at Danmark ville slaa Kina hvis vores tests kun blev givet til de allersmarteste boern.
Gravatar #5 - Claus Jørgensen
5. dec. 2019 10:14
Gravatar #6 - arne_v
10. dec. 2019 01:08
larsp (2) skrev:

Hvorfor er det sort?


Sorte udsigter for Danmark/Europa/vesten at kineserne satser hårdt på god uddannelser mens vi satser på unge bare skal gøre som det passer dem.
Gravatar #7 - arne_v
10. dec. 2019 01:33
Claus Jørgensen (4) skrev:

Eh? Alle ved at Kina snyder med PISA tests. Det er kun de absolut klogeste boern der maa tage testen paa deres absolut elite skoler. Resten er ikke inkluderet.


Det vidste jeg ikke.

:-)

Claus Jørgensen (5) skrev:

https://www.washingtonpost.com/education/2019/12/0...


Og det ved WAPO's journalist og deres ekspert tilsyneladende heller ikke.

De fortæller nemlig kke at kineserne snyder som du beskriver.

De fortæller at:
* stigningen i score fra 2015 til 2018 er så stor at det er urealistisk at et land kan forbedre sig så meget på 3 år
* at stigningen må skyldes ændringen i de deltagne provinser fra Beijing + Shanghai + Jiangsu + Guangdong til Beijing + Shanghai + Jiangsu + Zhejiang

Og det skal nok passe.

PISA forklarer helt åbent hvilke provinser der har deltaget fra Kina i de forskellige år.

Ikke noget snyd.

Er der dækning for avis-overskifter som siger at Kina er #1. Strengt taget ikke. Det er 4 provinser i Kina som er #1.

Men det er værd at bemærke at de 4 provinser (Beijing + Shanghai + Jiangsu + Zhejiang) har 20 + 23 + 79 + 54 = 176 millioner indbyggere.

Så PISA viser at 4 provinser med 176 millioner indbygere har skolebørm som kan langt mere end i vesten.

Og er det sandsynligt at alle de resterende 1252 millioner ligge runder vesten?

Nej. Med en eller anden paddehat-fordeling må man antage at flere hundrede millioner er lidt bedre end vesten, flere hundrede millioner er på samme niveau som vesten og flere hundrede millioner er under vestens niveau.

Det er ikke usandsynligt at der er flere på højere eller samme niveau end vesten end det er indbyggere i vesten.
Gravatar #8 - arne_v
10. dec. 2019 02:11
#3

Det er en del af dansk selvforståelse at: Danmark ikke er helt i top med udenadslære færdigheder, fordi vi fokuserer på at lære eleverne at tænke selvstændigt og bruge deres viden, så vi er meget bedre end færdighedstests viser.

Men det er vist en myte.

I 2012 testede PISA individuel problem løsning og i 2015 gruppe problem løsning udover de standard læsning, matematik og naturvidenskab.

2012 placeringer

læsning - Singapore:2, Japan:3, Sydkorea:4, Norge:20, USA:22, Danmark:23, Sverige:34
matematik - Singapore:1, Sydkorea:4, Japan:6, Danmark:20, Norge:28, USA:34, Sverige:36
naturvidenskab - Singapore:2, Japan:3, Sydkorea:6, Danmark:25, USA:26, Norge:29, Sverige:36
individuel problem løsning - Singapore:1, Syskorea:2, Japan:3, USA:18, Norge:21. Danmark:23, Sverige:25

Danmark er ikke bedre til individuel problemløsning end færdigheder (23 vs 23/20/25). Asiaterne er i top med det hele. Og USA klarer sig lidt bedre til individuel problemløsning end færdigheder (18 vs 22/34/26).

2015 placeringer

læsning - Singapore:1, Sydkorea:7, Japan:8, Norge:9, Sverige:17, Danmark:18, USA:24
matematik - Singapore:1, Japan:5, Sydkorea:7, Danmark:12, Norge:19, Sverige:24, USA:40
naturvidenskab - Singapore:1, Japan:2, Sydkorea:11, Danmark:21, Norge:24, USA:25, Sverige:28
kollektiv problem løsning - Singapore:1, Japan:2, Sydkorea:4, USA:13, Danmark:14, Sverige:17, Norge:19

Igen er asiaterne helt i top i alt. Danmark er en anelse bedre i kollektiv problemløsning end færdigheder (14 vs 18/12/21). USA er langt bedre i kollektiv problemløsning end færdigheder (13 vs 24/40/25).

[jeg håber jeg har aflæst alle tal rigtigt - det er mange tal]

Der er ikke noget belæg for den myte.
Gravatar #9 - cnr
10. dec. 2019 05:32
Myte og myte, jeg gav et konkret eksempel. Jeg ved godt at 1 er elendig empiri, men hvis du læser det jeg skriver, så konkludere jeg heller ikke noget generelt.

Men interessante tal du kommer med, kunne godt være lidt nysgerrig efter, hvad PISA definere som problemløsning.
Gravatar #10 - Claus Jørgensen
10. dec. 2019 11:33
#7

Det er ikke alle skoler i de provinser som er inkluderet, kun deres elite skoler. Du kan sagtens finde andre kilder og beskrivelser, WAPO var bare den foerste jeg fandt.

Det er ret naivt at tro at Kina faktisk er #1.
Gravatar #11 - arne_v
10. dec. 2019 16:29
#10

Det er muligt.

PISA er en stikprøve. De har kun testet 600000 elever worldwide. Og jeg ved ikke hvordan man udvælger skoler/elever. Så måske kan der udvælges for at få et misvisende resultat.

Men jeg ved det ikke. Og WAPO journalist og ekspert ved det tilsyneladende heller ikke. Og du har heller ikke postet noget link til dokumentation.

Det er vel ikke naivt at tro at en officiel undersøgelse ikke er fusket når der ikke er fremlagt bevis eller indicier på fusk.


Gravatar #12 - arne_v
10. dec. 2019 16:34
#11

Og det virker altså ikke helt usandsynligt at Kina kunne score godt.

Kinas økonomi har vokset meget de sidste årtier. De har pengene til at investere i uddannelse - ihvertfald i den 1/8 af befolkningen som de 4 regioner dækker.

Kina har store ambitioner for teknologi og økonomi.

Kinesere er ikke bange for hårdt arbejde.

penge + ambitioner + hårdt arbejde = resultater



Gravatar #13 - arne_v
10. dec. 2019 16:36
arne_v (12) skrev:

Kinesere er ikke bange for hårdt arbejde.


https://en.wikipedia.org/wiki/996_working_hour_sys...


The 996 working hour system ... is a work schedule commonly practiced in the People's Republic of China. It derives its name from its requirement that employees work from 9:00 am to 9:00 pm, 6 days per week; i.e. 72 hours per week. A number of Chinese internet companies have adopted this system as their official work schedule.

Gravatar #14 - arne_v
10. dec. 2019 17:05
Med hensyn til asiatisk syn på børn og undervisning, så findes der et begreb tigermødre om mødre som presser deres børn hårdt for at være dygtige i skolen.

Begrebet blev vistnok kendt med den her bog:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_Hymn_of_the_T...

Når man først læser om det så tror man ikke rigtigt på det.

Men jeg tror på det efter at min tidligere chef fortalte lidt om hvordan hans børn blev opdraget. Han er inder men har boet i USA i over 25 år og er ret progressiv/venstreorienteret (pacifist, vegetar, klima-bekymret etc.). Men med hensyn til børn og undervisning så var ham og hans kone meget langt fra danske principper. Børnene måtte kun se fjernsyn i weekenden - om aftenen på hverdage skulle der laves lektier. Der var kun en acceptabel karakter A - et B var uacceptabelt (amerikansk skala er A-F med A som højest). De tog enkelte fag 1-2 klasser over deres normale klasse - og A var stadig den eneste acceptable karakter.

Med en sådan indsats er en høj score i PISA test vel næsten givet.
Gravatar #15 - arne_v
10. dec. 2019 19:26
cnr (9) skrev:

Myte og myte, jeg gav et konkret eksempel. Jeg ved godt at 1 er elendig empiri, men hvis du læser det jeg skriver, så konkludere jeg heller ikke noget generelt.


Sandt nok.

Så lad os betragte #8 som noget jeg kom til at tænke på efter at have læst #3 fremfor et svar på #3.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login