mboost-dp1

No Thumbnail

Her er de vigtigste annonceringer fra Teslas Battery Day

- Via The Verge -

I nat dansk tid løftede Teslas CEO, Elon Musk, sløret for sine planer for fremtiden.

Der vil blandt andet blive sendt en ny version af deres Model S på markedet i 2021, der har fået navnet Plaid. Den kan der læses mere om her.

Foruden den nye bil offentliggjorde Musk også sine planer om at producere Teslas egne batterier.

De nye batterier skal hjælpe med de produktionsproblemer, som Tesla har lidt under, da deres nuværende leverandører af batterier ikke kan følge med Teslas behov.

Teslas planlagte batterier er også en markant forbedring i forhold til dem, som de bruger i deres biler lige nu.

De nye batterier skulle have fem gange så meget kapacitet, være seks gange så kraftfulde og give 16 procent længere rækkevidde for deres biler.

Tesla har også planer om at selv producere katoder til deres biler, der skal sænke forsyningskædeomkostninger.

Desuden vil Tesla også producere billigere biler i fremtiden. Målet er en bil til 25.000 dollars.

Dette mål er ifølge Musk realistisk med Teslas nye batterier, da prisen per kWh sænkes betydeligt og derfor sænkes prisen for en Tesla-bil.





Gå til bund
Gravatar #1 - Vanthus
24. sep. 2020 05:26
Men underligt nok er videoen på youtube fra battery-day blokeret i danmark (og måske også andre lande)



Gravatar #2 - Mach
24. sep. 2020 07:25
Spøjst hvordan "fem gange så meget kapacitet" og "seks gange så kraftfulde" kun giver 16 procent længere rækkevidde.

De må være fysisk større.
Gravatar #3 - Mach
24. sep. 2020 07:54
Vanthus (1) skrev:
Men underligt nok er videoen på youtube fra battery-day blokeret i danmark (og måske også andre lande)





virker fra UK.
Gravatar #4 - T_A
24. sep. 2020 09:41
Mach (2) skrev:
Spøjst hvordan "fem gange så meget kapacitet" og "seks gange så kraftfulde" kun giver 16 procent længere rækkevidde.

De må være fysisk større.


Ja det er en dum måde at sige 5x så store men 6x så meget kapacitet.

* Ved at lave batterierne større mindsker det spild til emballage.
Gravatar #5 - MarsontheRocks
24. sep. 2020 10:30
Mach (2) skrev:
Spøjst hvordan "fem gange så meget kapacitet" og "seks gange så kraftfulde" kun giver 16 procent længere rækkevidde.

De må være fysisk større.


Ja cellerne er 46x80mm, hvor deres nuværende er hhv. 18650 eller (18x65mm) og 2170 (21x70mm). Ved at øge tykkelsen, 5 dobles kapaciteten i volumen. Normalt ville man så tænke, at så gør man jo bare cellerne super tykke, men det har normalt det minus, at varmen har svært ved at undslippe cellen, lige som der dannes mere varme des tykkere cellen er. Ved at anvende deres nye metode (cap less), frigøres elektroderne hurtigere fra cellens centrum, ved at have en kortere distance at rejse. Derfor kan batterierne teoretisk, og ifølge Tesla, i praksis, også lades og aflades hurtigere. Sagt på en anden måde; de kan modtage og frigive mange gange mere energi, end nogen celle i den størrelse og sammensætning.
Gravatar #6 - MarsontheRocks
24. sep. 2020 10:36
"Dette mål er ifølge Musk realistisk med Teslas nye batterier, da prisen per kWh sænkes betydeligt og derfor sænkes prisen for en Tesla-bil."

Betydeligt skal forstås som 56%...bare for batteriet. Dette er en utrolig besparelse og optimering i produktionsmetoderne. Ud over dette har Tesla formået at spare dele til samlingen av deres Model Y og 3. Nuværende besparelse er fra 79 separate dele, som nu er én støbt del. Dette fortsætter Tesla med, og vil gå fra 450'ish dele, ned til 3 (hvis jeg husker korrekt). Dette er ved at støbe kæmpe aluminumsdele i ét/3 del(e). Som også har reduceret omkostningerne ved samling af biler.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login