mboost-dp1

Shutterstock

Starlink: Medlemstal skyder i vejret med omkring 90.000 brugere på verdensplan

- Via cnbc -

SpaceX-CEO Elon Musks bredbåndsselskab, Starlink, har for nylig rundet 90.000 brugere fordelt over 12 lande, lyder det i en opdatering fra SpaceX.

Det rapporterer CNBC om SpaceX’s Starlink, som er verdens største satellitkonstellation med mere end 1.700 satellitter til dato.

Selskabet kom med denne opdatering d. 29. juli i et opkald med en række embedsmænd fra Federal Communications Commission (FCC). Ifølge opdateringen er medlemstallet, der tæller antallet af hustande i besiddelse af en såkaldt “Starlink dish” (selve wi-fi-systemet), vokset med 20.000 brugere den seneste måned.

Læs også: Elon Musk sigter efter 500.000 Starlink-brugere inden for det næste år.

Starlink er SpaceX’s kapitalintensive projekt med et mål om at bygge et sammenkoblet bredbåndsnetværk via tusindvis af satellitter designet til at levere højhastighedsinternet til forbrugere i størstedelen af verden.

Tjenesten blev udrullet som et beta-program, hvor udvalgte forbrugere fik adgang for 99 dollar om måneden. I det forløbne år har selskabet søgt om myndighedsgodkendelse til at teste netværket under flyvning samt at udvide servicen til store transportmidler i bevægelse såsom skibe og lastbiler.

I opdateringen til FCC udmeldte SpaceX også, at det planlægger at begynde en lancering af nye Starlink-satellitter med hurtigere hastigheder, lavere latency og mere backhaul capacity.

Rumfartsselskabet understregede også sine planer om at opsende satellitter via dets massive Starship-raketter. Dets Falcon 9-raket kan opsende 60 Starlink-satellitter ad gangen, mens Starship-raketten kan opsende op mod 400 satellitter ad gangen, ifølge SpaceX president Gwynne Shotwell.





Gå til bund
Gravatar #1 - T_A
5. aug. 2021 09:47
Så en opgørelse over hvad antal brugere man mente de skulle have for at få det til at løbe rundt (med den levetid på hver Starlink og prisen for opsendelse).
Og det var mange millioner brugere som alle betalte fuld pris.
Gravatar #2 - arne_v
5. aug. 2021 11:40
#1

Ja. 90000 brugere er ingenting.
Gravatar #3 - arne_v
5. aug. 2021 11:42
#1

Ja. 90000 brugere er ingenting i US/global ISP sammenhæng.
Gravatar #4 - AppleSheep
5. aug. 2021 14:54
90.000 brugere som hver betaler 700 kr pr mdr = 63.000.000 kr Elon for ind på firmakontoen pr mdr med lidt groft lommeregnerregning.

Jeg tør snart ikke tænke på hvad der ryger ind på hans konto, når han først mangedobler antallet af kunder samt alle de tunge udgifter er betalt.
Gravatar #5 - arne_v
5. aug. 2021 16:08
#4

Det lyder af meget men er det ikke.

Elon Musk var ude for nylig og sige at StarLink vil kræve investeringer op til 30 milliarder dollars.

Hvis han har ret. Og hvis vi antager at investorerne vil forvente en forrentning på 10% (det er en lidt risikabel investering så forrentning skal være langt højere end for en sikker investering).

Så finder vi at der skal være et overskud på knap 50 millioner kroner om dagen.

Og så er en omsætning på 63 millioner kroner om måneden ligesom ikke så meget.
Gravatar #6 - nwinther
5. aug. 2021 21:59
Var det Thunderf00t der regnede på, hvad det vil koste, bare at erstatte de satellitter, der bliver udtjent. Forventet levetid er 10 år, iirc, så hele satellitystemet skal erstattes hver 10 år, 4000 satellitter om året i snit, eller noget i den retning.
Gravatar #7 - Googus
6. aug. 2021 07:22
$99/må for Starlink med ca. 150mbit forbindelse og ingen data cap.

$61/må for gennemsnits abon i US med en gennemsnits forbindelse på 143mbit og et gennemsnitlig data cap på 142gb/må.

Mens mange husstande i amerikanske storbyer kan slippe med $35/må for 1000mbit og 2TB data cap. Så må mange husstande på landet betale $49/må for 25mbit og 250GB data cap.

Og når man kigger på at ca. 200.000 familier lever off-grid i US, og må ty til Satelit forbindelser på 2-5mbit og data forbrug på 20GB for $130/må.

I DK har vi mange fastliggere på Campingpladser, fritidsbåde og Sommer-/Kolonihavehuse som ikke har nogen mulighed for telefoni og internet, andet end mobilt netværk, som mangesteder ikke er de bedste altid.

Kender flere Campingpladser på Sjælland hvor jeg sjældent kunne få mere end 20mbit på Telia og TDC's netværk.
Gravatar #8 - bobolobo
6. aug. 2021 09:13
Nu er antallet vel også begrænset af et invite system lige pt.

Oplagt for dem at gå efter fly, lastbiler, både. Mon ikke sådanne kommercielle abonnementer til større skibe og fly kan sælges til højere pris.

Det har jo aldrig været meningen at dem der bor i byer og adgang til kabel/fiber med god hastighed, at det skulle være interessant for dem.
Gravatar #9 - SukkerFri
6. aug. 2021 09:52
Jeg arbejder lidt med IT løsninger til skibsindustrien og her koster en 5Mbit SAT forbindelse uden datacap voldsomme summer. Så hvis det her Starlink bliver så godt som alle håber på, så vil jeg som SAT udbyder nok begynde at overveje min markedsposition. Det er lidt HDD vs SSD, det der er gang i her.
Gravatar #10 - larsp
6. aug. 2021 11:01
Velkommen til en fremtid med garanteret internetforbindelse. Altid og overalt. Når Starlink og lignende services kommer på plads vil der næsten altid være to forbindelser og typisk tre forbindelser til rådighed: wifi, mobilnet og starlink, så chancen for helt at miste forbindelsen vil være fraværende.

Man kan dermed gå all-in med cloudløsninger og pendulet vil for alvor svinge tilbage til client-server modellen. Alt bliver online, selv udvikling. Jeg mener at have læst en kommentar om at udviklere hos Google allerede bruger cloud baserede tools hele tiden(?), så der ikke ligger nogen state på de lokale maskiner.

Jeg skriver dette med en lidt dårlig smag i munden, for jeg har tit talt imod "all-cloud all-the-time" modellen, men man må nogle gange æde sine gamle hatte og acceptere den vej udviklingen går. (jeg forbeholder mig dog ret til at grine i skægget når verden går i stå efter en systemisk netværks fejl, og jeg kan køre videre med mit lokale setup)
Gravatar #11 - AppleSheep
6. aug. 2021 13:45
bobolobo (8) skrev:
Nu er antallet vel også begrænset af et invite system lige pt.

Oplagt for dem at gå efter fly, lastbiler, både. Mon ikke sådanne kommercielle abonnementer til større skibe og fly kan sælges til højere pris.

Det har jo aldrig været meningen at dem der bor i byer og adgang til kabel/fiber med god hastighed, at det skulle være interessant for dem.


Du siger noget der. Jeg kommer til at tænke på alle de enorme krydstogtskibe som egentlig er en fuld funktionsdygtig by der flyder rundt ude på havet. Her kommer et lille gæt, fordi jeg ikke helt ved hvordan det fungere i praksis. Mon de skibe vil få opsat en pæn del Starlink antenner som vil pege i alle mulige retninger, så de ikke alle peger på samme satellit og tvinger den i knæ? Jeg tænker lidt, at sætter de tyve Starlink antenner op, er der vel 20 abennementer lige der. Og hvis samlige cruisere vil have 20 eller flere antenner, er der også en slat kunder der til Elon M. lige der. Nu ved jeg ikke hvor mange cruisere der på verdensplan, men jeg har på formennelsen, at der er mange flere end man sådan lige tror fordi de er så store.
Gravatar #12 - nwinther
6. aug. 2021 20:21
AppleSheep (11) skrev:
bobolobo (8) skrev:
Nu er antallet vel også begrænset af et invite system lige pt.

Oplagt for dem at gå efter fly, lastbiler, både. Mon ikke sådanne kommercielle abonnementer til større skibe og fly kan sælges til højere pris.

Det har jo aldrig været meningen at dem der bor i byer og adgang til kabel/fiber med god hastighed, at det skulle være interessant for dem.


Du siger noget der. Jeg kommer til at tænke på alle de enorme krydstogtskibe som egentlig er en fuld funktionsdygtig by der flyder rundt ude på havet. Her kommer et lille gæt, fordi jeg ikke helt ved hvordan det fungere i praksis. Mon de skibe vil få opsat en pæn del Starlink antenner som vil pege i alle mulige retninger, så de ikke alle peger på samme satellit og tvinger den i knæ? Jeg tænker lidt, at sætter de tyve Starlink antenner op, er der vel 20 abennementer lige der. Og hvis samlige cruisere vil have 20 eller flere antenner, er der også en slat kunder der til Elon M. lige der. Nu ved jeg ikke hvor mange cruisere der på verdensplan, men jeg har på formennelsen, at der er mange flere end man sådan lige tror fordi de er så store.


Der kan være tusindvis af mennesker på et cruise skib. De vil forvente at være online hele tiden. Dvs. Hundredevis af forbindelser. Mindst.

Men der skal mange millioner abonnenter til, for at få det til at løbe rundt, bare ift. Running cost. Udvikling og vedligehold kommer derudover.
Gravatar #13 - migogdig
7. aug. 2021 01:48
<-- Mulig fremtidig bruger. I resten af verden er internet ikke internet som i DK som altid er stabilt og fungerer. Det er helt sikkert en niche, men niche som "worldwide" nok skal kunne give kunder nok. Jeg tror på det...
Gravatar #14 - Googus
7. aug. 2021 09:21
migogdig (13) skrev:
<-- Mulig fremtidig bruger. I resten af verden er internet ikke internet som i DK som altid er stabilt og fungerer. Det er helt sikkert en niche, men niche som "worldwide" nok skal kunne give kunder nok. Jeg tror på det...


Planfader år 2035 skrev:

Bliv internetfader for en landby i Uganda. For bare 25 kr om dagen kan du give en landby adgang til viden og underholding.
Gravatar #15 - lundbergpo
9. aug. 2021 04:35
Var det Thunderf00t der regnede på, hvad det vil koste for en almindelig spiller, bare at erstatte de satellitter, der bliver udtjent. Forventet levetid er 10 år, iirc, så hele satellitystemet skal erstattes hver 10 år, 4000 satellitter om året i snit, eller noget i den retning.
Gravatar #16 - arne_v
10. aug. 2021 23:17
larsp (10) skrev:

Man kan dermed gå all-in med cloudløsninger og pendulet vil for alvor svinge tilbage til client-server modellen. Alt bliver online, selv udvikling. Jeg mener at have læst en kommentar om at udviklere hos Google allerede bruger cloud baserede tools hele tiden(?), så der ikke ligger nogen state på de lokale maskiner.

Jeg skriver dette med en lidt dårlig smag i munden, for jeg har tit talt imod "all-cloud all-the-time" modellen, men man må nogle gange æde sine gamle hatte og acceptere den vej udviklingen går. (jeg forbeholder mig dog ret til at grine i skægget når verden går i stå efter en systemisk netværks fejl, og jeg kan køre videre med mit lokale setup)


Jeg aner ikke hvad Google gør, men når man kan køre office i browser så må man også kune køre IDE i browser.

AWS Cloud9, Eclipse Che etc. er eksempler.

Men jeg kan ikke lide at kalde cloud for client-server.

Det er grundliggende en egenskab ved arkitejturen og uafhængig af hosting business model.

I princippet kan man fint køre en 1 tier application på en AWS instans, bare SSH'e ind og køre sin curses applikation. Det dog nok en lidt sjælden kombination.

Men
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login