mboost-dp1

SpaceX

Starship gennemfører første landing – og eksploderer

- Via The Verge -

SpaceX’ Starship SN10 gennemførte sin første landing, men problemer efter landing fik fartøjet til at eksplodere.

En ellers succesfuld testflyvning af Starship SN10 endte i flammer.

SN10 nåede en højde på 6,2 mil (ca. 10 km) og faldt derefter til jorden i en spektakulær maveplasker-manøvre.

Nedstigningen var også en succes, og SN10 fik orienteret sig rigtigt, hvilket tillod en blød landing.

Efter landingen lænede SN10 en smule, og der udbrød en lille brand ved rakettens base.

10 minutter efter landing eksploderede SN10. Præcist hvad der var årsagen til eksplosionen, vides endnu ikke.

Læs også: Starship SN9-test ender brat: Genstart af motor fejlede.

SpaceX’ hensigt med SN10-testflyvningen var at demonstrere de aerodynamiske vingers computer-kontrollerede bevægelser.

Det er de fire vinger på Starship-fartøjets side, der guider Starship under landingen.

SpaceX-ingeniør John Insprucker erklærede dermed også SN10-testflyvningen en succes.

Se hele testflyvningen her.





Gå til bund
Gravatar #1 - AppleSheep
5. mar. 2021 10:50
Det er test raketter. De skal crashtestes. Det skal prototyper af biler også. Og dem kører vi alle sammen rundt i. Intet mærkeligt i det, selvom det er voldsomt.
Gravatar #2 - arne_v
5. mar. 2021 14:44
#1

Jeg synes ikke at sammenligningen er helt god.

Når man crash tester en bil så er det med vilje at den crashes.

Her var det ikke med vilje at den eksploderede.

Så det må være mere relevant at sammenligne med en ny bil som ved en bane test ruller rundt og totalskades da den skulle lave "elg test".
Gravatar #3 - AppleSheep
5. mar. 2021 15:11
Ja ok
Gravatar #4 - MarsontheRocks
8. mar. 2021 09:11
arne_v (2) skrev:
#1

Jeg synes ikke at sammenligningen er helt god.

Når man crash tester en bil så er det med vilje at den crashes.

Her var det ikke med vilje at den eksploderede.

Så det må være mere relevant at sammenligne med en ny bil som ved en bane test ruller rundt og totalskades da den skulle lave "elg test".


Opsending, drejnings-manøvre til frit fald, frit falds manøvre/stabilisering og drejnings-manøvre fra horizontal til vertical position, gik fantastisk. Landingen var, trods denne skribents beskrivelse som "hvilket tillod en blød landing.", ikke blød. Den var faktiskt ret kraftig, men raketten blev stående. Men pga. div. tekniske årsager (små landingsben på prototyperne, ikke-helt-færdig landingsteknik, de-centraliserede positioner på raketmotorerne m.m.), gør det landingen meget besværlig, og det kan også forventes, at dele av raketten har taget skade ved den hårde landing, som har resulteret i lækage.
Gravatar #5 - MarsontheRocks
8. mar. 2021 09:17
arne_v (2) skrev:
#1
Her var det ikke med vilje at den eksploderede.

Så det må være mere relevant at sammenligne med en ny bil som ved en bane test ruller rundt og totalskades da den skulle lave "elg test".


Ved disse tests, er det fantastisk hvis man bare får genstartet motorerne igen, når landings-proceduren indtræder igen. Dette er prototyper, og kan derfor ikke sammenlignes som du gør ovenfor. I dit eksempel, handler det om færdig designede biler, der har været igennem alle disse tests (du beskriver den som ny, ikke prototype), og skulle derfor gerne klare en almindelig elg-test. Starship er langt fra dette punkt, og man ønsker helt at opdage disse ting nu, hellere end når mennesker sidder i... De andre to test-flyvninger (SN8 og 9) var også successer, ifølge SpaceX, da de fik en masse data ud af flyvningen, hvilket er formålet med disse tests.
Gravatar #6 - MarsontheRocks
8. mar. 2021 09:20
AppleSheep (1) skrev:
Det er test raketter. De skal crashtestes. Det skal prototyper af biler også. Og dem kører vi alle sammen rundt i. Intet mærkeligt i det, selvom det er voldsomt.

Faktisk crash-tester man ikke prototyper, men færdige fabriksbyggede biler. Inden dette crash-tester fabrikanten selv, sikkert både virtuelt og fysiskt, sine egne nær-produktionsmodeller, men ikke prototyper.
Gravatar #7 - AppleSheep
8. mar. 2021 15:19
Okidoki :-)
Gravatar #8 - arne_v
9. mar. 2021 16:11
MarsontheRocks (5) skrev:
arne_v (2) skrev:
#1
Her var det ikke med vilje at den eksploderede.

Så det må være mere relevant at sammenligne med en ny bil som ved en bane test ruller rundt og totalskades da den skulle lave "elg test".


Ved disse tests, er det fantastisk hvis man bare får genstartet motorerne igen, når landings-proceduren indtræder igen. Dette er prototyper, og kan derfor ikke sammenlignes som du gør ovenfor. I dit eksempel, handler det om færdig designede biler, der har været igennem alle disse tests (du beskriver den som ny, ikke prototype), og skulle derfor gerne klare en almindelig elg-test. Starship er langt fra dette punkt, og man ønsker helt at opdage disse ting nu, hellere end når mennesker sidder i... De andre to test-flyvninger (SN8 og 9) var også successer, ifølge SpaceX, da de fik en masse data ud af flyvningen, hvilket er formålet med disse tests.


Jeg formoder at bilfabrikkerne ikke færdigdesigner bilerne og producerer en million eksemplarer inden de laver en elg test.

De tester tidligt mens designet kan laves om uden de store omkostninger og hvis der er behov for at revidere designet, så gør de det.

Ligesom SpaceX.

Naturligvis er der større tekniske udfordringer med disse raketter end den typiske bil.

At SpaceX selv kalder det en success vil jeg ikke lægge så meget i. Selvfølgelig gør de det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login