mboost-dp1

No Thumbnail

Tesla bekræfter planer om billig, selvkørende elbil til 170.000 kr

- Via Computerworld -

Tesla har bekræftet deres planer om at producere en billig, selvkørende elbil til en pris på omkring 170.000 kroner.

Ifølge kilder fra Teslas leverandører forventes produktionen af bilen at begynde i midten af 2025.

Den kommende model, der går under kodenavnet ‘Redwood’, forventes at være en kompakt crossover og vil være en potentiel konkurrent til billigere benzin-drevne biler samt kinesiske elbiler.

Selvom prisen på bilen er lav, vil den stadig have avancerede funktioner ifølge Teslas CEO Elon Musk.

Han har tidligere udtalt, at bilen vil være fuldt ud selvkørende, men senere har han indikeret, at den primært vil operere autonomt.

Tesla har længe arbejdet på at udvikle fuldt selvkørende biler, men dette er endnu ikke blevet fuldt realisere





Gå til bund
Gravatar #1 - nwinther
29. jan. 2024 06:08
Hold nu kæft med jeres FSD. Det kommer ikke til at ske, og slet ikke, hvis man sigter efter FSD fra begyndelsen.

Sigt i stedet efter en motorvejs-udgave, hvor den kan køre selv, på motorvejen. Det er dér det giver noget; at hvis jeg skal fra Esbjerg til København, så er den "trælse del", turen fra lidt før Oksvang til Avedøre. Den del der tager ca. 3 timer. Det er ikke problemet med at komme ud af min indkørsel - og så finde en parkeringsplads - men de 3 timer, jeg reelt kunne lave noget andet.

Når så man har fået det til at fungere på motorvejen, skruer man motor-trafikveje på, så hovedveje og så landeveje.

Men det bliver ALDRIG FSD, fordi der altid vil være situationer, hvor man har behov for at være præcis ift. en parkering eller en standsning eller at bilen skal vende om, i forhold til et eller andet. Men pis da med dét. Vi henter 99% af gevinsten på alt det andet.
Gravatar #2 - MOA
29. jan. 2024 11:20
#1 Selvfølgelig vil FSD en dag kunne klare det hele selv, se hvor langt det system er kommet siden oktober 2015(!).

Vi er 9 år inde i udviklingen, hvor tror du ikke de er om 10 år, eller om 20 år... ting skal udvikles, det kommer ikke bare ud af det blå.
Gravatar #3 - arne_v
29. jan. 2024 12:25
171000 er med 2024 afgifter:

bil 171000
moms 42750
afgift 120443

ialt 334193

(per min lille udregning)
Gravatar #4 - MOA
29. jan. 2024 12:43
#3 Hahahaha lad os håbe det ikke bliver tilfældet, for så bliver DK et rent Cuba fremover - elbiler er desværre markant dyrere pga. batterierne, og brændstofbiler udfases... jøsses et helvede for gennemsnittet så.
Gravatar #5 - arne_v
29. jan. 2024 12:45
#2

Der er vel ikke sket meget med Tesla FSD.

* kunderne betaler dyrt nu for den fremtidige mulighed
* der tales om et stort gennembrud indenfor 1-2 år

Der er sket store fremskridt hos andre leverandører.

Mercedes kan levere level 3 idag.
Gravatar #6 - MOA
29. jan. 2024 15:23
arne_v (5) skrev:
#2

Der er vel ikke sket meget med Tesla FSD.

* kunderne betaler dyrt nu for den fremtidige mulighed
* der tales om et stort gennembrud indenfor 1-2 år

Der er sket store fremskridt hos andre leverandører.

Mercedes kan levere level 3 idag.

FSD er nået til v12 nu, hvis du har mulighed så tjek Youtube med optagelser af kørslen - der er Mercedes og andre årtier bagud.
Gravatar #7 - arne_v
29. jan. 2024 15:24
#4

Det er så vidt jeg har forstået gældende regler.

25% moms

afgift basis = pris + moms - 500 per KWh batterikapacitet op til 45

25% afgift under 70200
85% afgift mellem 70200 og 218100
150% afgift over 218100
Gravatar #8 - arne_v
29. jan. 2024 15:32
#6

Det er jo fakta at Mercedes er på level 3 og Tesla kun er på level 2.

Gravatar #9 - nwinther
30. jan. 2024 06:09
MOA (2) skrev:
Vi er 9 år inde i udviklingen, hvor tror du ikke de er om 10 år, eller om 20 år... ting skal udvikles, det kommer ikke bare ud af det blå.


Vi er et sted mellem 30-120 år inde i udviklingen (tro det eller ej, Musk opfandt ikke hjulet), men det er ikke køreturen som er problemet. Det er begyndelsen og slutningen af turen. Vi kører jo ikke bare fra en adresse til den næste, som angivet på et matrikelkort. Vi skal finde en parkeringsplads, vi skal have justeret parkeringen, vi skal bakke op til en trailer, vi skal have noget læsset i og ud af bagagerummet, vi skal køre et sted, som ikke er en adresse.

Når du ser en fingeret reklame for Teslas FSD, er det bare en person der kører ud af motorvejen, og når turen slutter, er det altid i et stærkt kontrolleret miljø, sat op til at se godt ud i en reklame.
Men i virkeligheden skal vi ud til foderstoffen og hente nogle fuglefrø, og selvom bilen kan finde til adressen, kan den ikke finde rundt på adressen - fordi foderstoffen er en stor fabrikslignende bygning.
Og tilsvarende med læssevis af andre steder. Hvis folk skal parkere hos mig, vil en FSD aldrig finde ind i min indkørsel. Den vil holde ude på vejen.
Endnu værre bliver det i større byer, hvor du måske godt kan finde adressen på Store Kongensgade, men der er ingen ledige parkeringspladser. Så nu skal du til at finde sådan én. Og helst lidt tæt på. Eller... kan man parkere på den anden side af gaden? Eller inde i smøgen? Hvad er adressen dér?

Men som jeg skriver, så er det de sidste 1% af tiden i bilen, som går med at finde parkering mv. Ved at være lidt mindre ambitiøs, kan man formentlig komme i mål, både teknologisk (der er vi nok allerede) og juridisk, og så "Motorway Self Drive" og så skal jeg ikke længere sætte en appelsin fast i rattet, når jeg tager en lur eller laver arbejde, på vej mellem Århus og København.
Gravatar #10 - JesperBentzen
30. jan. 2024 14:47
Elon Musk forveksler ofte ønsketænkning med virkelighed, og som artiklen nævner, er hans vilde løfter fra 2016 ikke realiseret, selv i dag. Det kan tolkes som hans ønske, men jeg håber, det bliver virkelighed. Så bliver han nødt til at sænke prisen for FSD-softwareopgraderingen i de nuværende Tesla'er fra Kr. 58.300 til noget mere rimeligt. Det er prissat, som om alle vil få en robotaxi, men virkeligheden er noget andet. FSD-softwaren er ikke godkendt i EU endnu. Det er kun Level 2 – hvis jeg alligevel skal sidde med en hånd på rattet og kigge opmærksomt på trafikken for ikke at blive dræbt, synes jeg, prisen er alt for høj. Selvkørende biler skal nok komme, men der er lidt vej endnu (selvom FSD v.12 ser godt ud). Held og lykke med at køre på en vej dækket til med sne uden at kunne se afstribningen nogen steder. Vi bor ikke alle sammen i Californien :-) Men man kan måske sætte afskærmninger/info tavler op som EVer kan aflæse mens de køre. Vejene er bygget til mennesker som det er nu.
Gravatar #11 - MOA
30. jan. 2024 21:53
nwinther (9) skrev:
MOA (2) skrev:
Vi er 9 år inde i udviklingen, hvor tror du ikke de er om 10 år, eller om 20 år... ting skal udvikles, det kommer ikke bare ud af det blå.


Vi er et sted mellem 30-120 år inde i udviklingen (tro det eller ej, Musk opfandt ikke hjulet), men det er ikke køreturen som er problemet. Det er begyndelsen og slutningen af turen. Vi kører jo ikke bare fra en adresse til den næste, som angivet på et matrikelkort. Vi skal finde en parkeringsplads, vi skal have justeret parkeringen, vi skal bakke op til en trailer, vi skal have noget læsset i og ud af bagagerummet, vi skal køre et sted, som ikke er en adresse.

Når du ser en fingeret reklame for Teslas FSD, er det bare en person der kører ud af motorvejen, og når turen slutter, er det altid i et stærkt kontrolleret miljø, sat op til at se godt ud i en reklame.
Men i virkeligheden skal vi ud til foderstoffen og hente nogle fuglefrø, og selvom bilen kan finde til adressen, kan den ikke finde rundt på adressen - fordi foderstoffen er en stor fabrikslignende bygning.
Og tilsvarende med læssevis af andre steder. Hvis folk skal parkere hos mig, vil en FSD aldrig finde ind i min indkørsel. Den vil holde ude på vejen.
Endnu værre bliver det i større byer, hvor du måske godt kan finde adressen på Store Kongensgade, men der er ingen ledige parkeringspladser. Så nu skal du til at finde sådan én. Og helst lidt tæt på. Eller... kan man parkere på den anden side af gaden? Eller inde i smøgen? Hvad er adressen dér?

Men som jeg skriver, så er det de sidste 1% af tiden i bilen, som går med at finde parkering mv. Ved at være lidt mindre ambitiøs, kan man formentlig komme i mål, både teknologisk (der er vi nok allerede) og juridisk, og så "Motorway Self Drive" og så skal jeg ikke længere sætte en appelsin fast i rattet, når jeg tager en lur eller laver arbejde, på vej mellem Århus og København.

Hele dette skriv vidner om du slet ikke har fulgt med.

Jøsses.

Du kan gå på Youtube og se alle FSDs svagheder og styrker, du kan se den tager fra den ene ende af byen til den anden, der er så mange brugervideoer af folk der både er kritiske og fans.
Fælles er dog at FSD faktisk virker godt, især med deres v12 som netop er lanceret.

Her er 30 min. igennem en by:
Gravatar #12 - nwinther
31. jan. 2024 06:32
JesperBentzen (10) skrev:
Men man kan måske sætte afskærmninger/info tavler op som EVer kan aflæse mens de køre. Vejene er bygget til mennesker som det er nu.



Det er derfor jeg siger, begynd med at lave en udrulning til motorveje, hvor der netop er infrastruktur der let kan aflæses af elektronikken, og hvor enhver ændring (reparationer mv.) annonceres og planlægges nøje, og hvor vi så også kan få erfaringer med de "dynamiske" dele af infrastrukturen, som jo også skal indrettes til elektronisk aflæsning.

For der er ingen tvivl om, at vores veje og vores tilgang til reparationer, vejrfænomener osv. skal indrettes til, at biler selv kan navigere i det. Det duer ikke, at man ikke skilter ordentligt, at man pludselig begynder at grave en vej op, laver omkørsler osv. som i bedste fald er gode nok for mennesker, men hvor en selvkørende bil kan risikere at komme til at køre i cirkler.
Tilsvarende med beredskaber af en slags, som kan fortælle alle biler, at "her er der store mængder vand på vejbanen" (eller hvad det nu måtte være) så her skal I ikke køre igennem og alle de titusind andre situationer som opstår i by og på land.

Efterhånden som vi lærer - og så infrastrukturen indrettet, kan vi lukke mere og mere op for FSD, på stadig mindre veje for til sidst at gøre det noget nær universel.
Gravatar #13 - nwinther
31. jan. 2024 06:55
@11

Du har ikke forstået en promille af problemet.

Det handler ikke om, at det er lykkes.

Det handler om, at det aldrig må fejle.

Tesla selv, siger at v12 kun er testet i godtvejrskørsel og selv fanboys siger, at v12 er en skuffelse i regnvejr.

Men som sagt, jeg mener ikke, at gevinsten er at finde i de sidste få minutter af en køretur, men i det lange lige stræk - og der er "FSD" formentlig snart.
Gravatar #14 - nwinther
31. jan. 2024 07:15
@11

ca. 17 minutter inde i den video du linker til, går bilen i stå, fordi den ikke kan regne ud, hvordan den skal opføre sig i situationen. Og der er tale om en stor parkeringsplads/torv-lignende situation, sådan set med masser af plads og for et menneske ret let at over- og gennemskue. Men her står den stille.

Og det er dén slags situationer, som der i virkeligheden er tusindvis af. Det usædvanlige - steder, der ikke er opstribet, med ringe skiltning osv.
Hvis du har kørekort, vil du opleve, at du kan komme kørende på motorvejen, passere et vejarbejde, hvor folk er gået hjem, men har glemt at fjerne "40"-skiltet, eller hvor de godt nok er på arbejde, men 40-skiltet er væltet eller noget - situationer, hvor en kontekst hjælper menneskehjernen til at rationalisere.
Idéen med FDS er jo, at der INGEN menneskelig input er nødvendig, OVERHOVEDET, uanset situation (ellers er det jo ikke "Full").

Så er der jeg siger, at near-FSD sådan set er fint nok.
Gravatar #15 - larsp
31. jan. 2024 08:00
#11..14
FSD er nødvendig for den våde døm visse segmenter har om at bandlyse privatejede biler og kun have selvkørende biler uden chauffør, som man prajer efter behov. Da der ikke er chauffører bliver disse "taxier" billige og kan bruges til langture.

Alt mindre end FSD og ovenstående "drøm" går af fløjten. Automatikken er så bare endnu et niveau af driver-assist.

Jeg er IKKE tilhænger af den vision og tror ikke det kommer til at ske, måske undtaget for byområder hvor vejnettet tillader det og befolkningen går ind for det.
Gravatar #16 - nwinther
1. feb. 2024 06:05
larsp (15) skrev:
#11..14
FSD er nødvendig for den våde døm visse segmenter har om at bandlyse privatejede biler og kun have selvkørende biler uden chauffør, som man prajer efter behov. Da der ikke er chauffører bliver disse "taxier" billige og kan bruges til langture.

Alt mindre end FSD og ovenstående "drøm" går af fløjten. Automatikken er så bare endnu et niveau af driver-assist.

Jeg er IKKE tilhænger af den vision og tror ikke det kommer til at ske, måske undtaget for byområder hvor vejnettet tillader det og befolkningen går ind for det.


Måske. Min våde drøm er, at jeg kan sætte mig i bilen og køre - især de lange stræk - mens jeg laver noget andet, uden at gå på kompromis med fleksibilitet, frihed og funktionalitet.

Jeg tror andelen af folk som ønsker at forbyde privatbilisme er ret lille. Alt for stor en del af vores økonomi er baseret på bilmobilitet, især - men ikke udelukkende - af personer.

Her er det væsentligt at huske, at selvom persontransport er væsentlig, og i et vist omfang kan erstattes af taxa-lignende løsninger, så er der fortsat mega mange situationer, hvor det eneste praktiske, er din egen bil.
Hvis du skal have et barn med - eller fire børn med - som skal have barnesæde. Hvis du skal flytte indkøbsvarer, hvis du skal opbevare noget i din bil til senere brug, eller bare noget andet upraktisk/tungt. Eller hvis du bor udenfor de større byer. Landsbybeboerne vil ikke få en chance for at komme på arbejde, da der er 10-20 kilometer til den nærmeste ledige robottaxa, som i øvrigt er ved at flytte personer inde i byen. Robottaxaer vil i al væsentlighed være et storbyfænomen (hvis det nogensinde kommer, for der er en række andre funktioner, hvor folk kan have brug for hjælp til at komme ind i bilen eller medbringe en last).

Der hvor jeg ser en af fordelene ved (F)SD er sikkerheden, at hvis alle biler på motorvejen kører på den måde, vil der ske ekstremt få uheld, lastbiltransport vil kunne foregå i konvojkørsel, der vil kunne køres med højere hastighed eller med bedre økonomi osv.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login