mboost-dp1

Pixabay

De amerikanske skattemyndigheder vil ikke beskatte virtuelle penge alligevel

- Via The Verge -

Onsdag ændrede amerikanske IRS deres online vejledning vedrørerende online valuta, der ellers har været gældende siden oktober.

Dermed trækker IRS den oprindelige betragtning tilbage, at V-bucks fra Fortnite og Robux skal beskattes.

IRS havde sidestillet V-bucks (Fornite) og Robux (Roblox) med Ethereum og Bitcoins, med begrundelsen at den er en “konverterbar valuta”, hvilket skulle betyde at den kan købes for penge og dermed har et konverterings-forhold til penge.

Det lader nu til at IRS’ inklusion af spil-valutaer var en fejl, men samtidig vil de ikke afvise at spilvaluter skal beskattes.

Spørgsmålet er også relevant i Europa hvor virtuelle penge flere gange har været debatteret – hvilket blandt andet har forårsaget at nogle spil har valgt at inkludere én valuta man kan tjene i spillet (ren spil valuta / “gold”) og en anden valuta man kun kan få ved at betale penge (ren penge-valuta / “gems”).

Problemet med virtuelle spil-penge så som “V-Bucks” er i skattemyndighedernes øjne, at man kan tjene dem inde i spillet, men man kan også købe dem for penge – hvilket kan sidestille “V-bucks” andre varer reele varer, og spillet Fortnite med et arbejde.

 





Gå til bund
Gravatar #1 - Sn3akr
14. feb. 2020 08:54
Spil er blevet et job for mange, og selvfølgelig skal de beskattes nøjagtigt som alle andre som arbejder! (undtaget de rigeste, men det er fordi fattigrøve ikke har råd til at købe politikere, så de kan ikke slippe med et par % her og der.)

Men, var det ikke bedre at bruge krudtet på at kræve skatter ind fra dem der benytter skuffeselskaber, skattely, skattesvindel osv. først.. De udhuler samfundsøkonomien langt mere ved ikke at bidrage, end lidt fiktivt valuta i nogle spil.
Gravatar #2 - Ni
14. feb. 2020 13:32
Helt enig :-)
Gravatar #3 - arne_v
14. feb. 2020 16:12
#0

Der er jo ingen tvivl hverken hos de amerikanske skattemyndigheder eller ifølge almindelig sund fornuft at værdistigninger i digitale aktiver principielt bør beskattes ligesom værdistigninger i fysiske aktiver.

Men der må jo være et relevanskrav førend skattevæsenet bruger resourcer på det. Og jeg formoder at det er her de er kommet i tvivl.

Er der store værdier? Er disse værdier reelt konverterbare til penge? Er der nogen som faktisk konverterer betydelige værdier?

Medmindre svarene er 3 x JA, så giver det måske ikke mening at oprette kontoeret for V-Bucks med 1 kontorchef, 2 jurister, 3 sagsbehandlere, 5 studentermedarbejdere og 1 sekretær.

(og da jeg intet kender til disse virtuelle valutaer, så kender jeg ikke svarene)
Gravatar #4 - kblood
16. feb. 2020 16:53
Ja, jeg tror Arne har ret. Der findes hvor mange forskellige virtuelle valutaer? Medmindre man kan automatisere det med machine learning eller noget i den stil, og det tror jeg egentlig ikke at man kan, så er det stort set en umulig opgave at holde styr på hvad man rent faktisk kan vurdere disse valutaer til egentlig at være værd, for hvad end værdi de rent faktisk har, så er der ofte ret store omkostninger ved at få dem udbetalt, og det er vidst ofte også en ret stor usikkerhed i hvad for en værdi de så vil have når de bliver udbetalt.

Jeg tænker der nok nemt er 10 gange så mange digitale valutaer som der er landes officielle valutaer. Og juridisk set tror jeg ikke det holder at f.eks. sige at det så kun skal gælde Bitcoin og guld i World of Warcraft f.ex.
Gravatar #5 - _tweak
16. feb. 2020 21:08
Det jeg kender til fra spil-verden er, at man frygter at det bliver pålagt virksomhederne at ajourføre skattebetalingen - ligesom kildeskat herhjemme. Det vil også betyde de kan blive underlagt ekstern revision, specifikt for den virtuelle valuta. Det er meget nemmere for skatteforvaltningen, at pålægge et lovkrav på udbyderen end på den enkelte.


Jeg har endnu ikke, udover IRS' fejl-skriv på deres side, hørt nogen snakke om at pålægge den enkelte at indrapportere den virtuelle valuta. Ulig bitcoins etc, er "udvindingen" af VBucks, Robux, World of Tank-Guld osv. osv. - centralt styret.
Gravatar #6 - simondk
17. feb. 2020 08:24
Så vidt jeg ved kan man jo ikke købe V-Bucks andre steder end i spillet, og du kan ikke overføre dem på en nem måde andet end som at gifte skins inde i Fortnite, og det er så typisk kun en dag et skin er i shoppen hvor det så kan lade sig gøre, og der skal man så i forvejen have været venner i 3 dage. Så det er jo ikke ligesom andre spil hvor man farmer Guld eller lignende.
Gravatar #7 - _tweak
17. feb. 2020 09:47
#6: nej netop - de kan ikke udbetales (som f.eks. Diablo3-guld kunne) hvilket ville have gjort det hele lidt mere klart hvorfor. Derimod repræsenterer de en værdi man /kunne/ have købt for rigtige penge, og dermed (kan de være) skattepligtige, som f.eks. hvis vi bliver i blizzard-verden, WoW-tokens.

I Fornite kan du købe V-Bucks men du kan også spille dig til V-Bucks. Dermed er V-Bucks også i farezonen for at kunne beskattes, hvis denne type beskatning indføres.

Derfor ser vi spil som f.eks. World of Tanks, der indfører "sølv" og "guld", hvor førstnævnte tjenes hovedsageligt ingame mens sidstnævnte hovedsageligt købes for penge.

Det hele handler altså om, at man udfører handlinger inde i spillet, der gør man kan købe noget man ellers ville have brugt rigtige penge på; altså en besparelse, hvilket har en værdi - og dermed en skattepligt.

(jeg siger ikke jeg er enig i ovenstående, men det er, som jeg har fået præsenteret det, logikken bag)
Gravatar #8 - CBM
17. feb. 2020 09:56
"V-Bucks", "WoW-tokens" mv. ROTFLMAO....

fantasi penge til at købe fantasi lort med, hvad er det dog for en verden vi lever i?

beskattes? LOL

at der så er mennesker der ville bruge rigtige penge på at få disse fantasi penge i et spil er så beklageligt

Gravatar #9 - kblood
20. feb. 2020 15:31
#8 Der er en ret stor industri bag at købe og sælge guld i WoW.
Gravatar #10 - CBM
20. feb. 2020 18:07
#9: det er idiotisk
Gravatar #11 - arne_v
20. feb. 2020 18:09
#10

Hvis nogen vil betale så er der normalt nogen som vil sælge.

Hvad mener du om:

https://money.cnn.com/2017/11/16/news/salvator-mun...

?
Gravatar #12 - CBM
20. feb. 2020 19:13
arne_v (11) skrev:
#10

Hvis nogen vil betale så er der normalt nogen som vil sælge.

Hvad mener du om:

https://money.cnn.com/2017/11/16/news/salvator-mun...

?

Alt for mange penge for et gammelt smøreri :-)

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login