Fra den 22. november er det slut med betalte reklamer for politikere og partier på Twitter.
I den seneste tid er Facebook blevet kritiseret fra alle sider for deres nye retningslinjer, der betyder, at de tillader misvisende og falske politiske reklamer på deres platform.
Nu har Twitter-chefen Jack Dorsey annonceret via Twitter, at de vil forbyde politiske reklamer helt fra den 22. november.
Ændringerne vil påvirke både kandidaters reklamer og reklamer, der har med specifikke politiker at gøre. Reklamer, der opfordrer til at stemme, vil dog stadig være tilladte.
Dorsey fremhæver problemerne med betalte reklamer, hvor man betaler for at nå ud til mange, hvilket kan medføre problemer, som den demokratiske infrastruktur endnu ikke kan håndtere, siger chefen.
Dorsey nævner også problemer som optimering gennem maskinlæring, ‘micro-targeting’ af specifikke målgrupper, deep fakes og misvisende information.
Misvisende og falsk information er det, som Facebook er blevet kritiseret for at tillade i politiske reklamer på deres platform. Dette har både fået politikere og endda Facebooks egne ansatte til at kræve ændringer.
Læs også Facebook-ansatte kritiserer nye retningslinjer for politiske reklamer.