mboost-dp1

Har du nogensinde haft en museskade?


Gå til bund
Gravatar #1 - PinHigh
28. dec. 2012 10:57
Yeps..... Og det gør NALLER.....

Husker stadig bedst Red Alert, for det månedslange smertehelvede spillet gav mig.

OK, årsagen var nærmere musens alt for lette midtertast, der gjorde at jeg sad og strittede med langefingeren.
Men mere skal der altså ikke til, så vær opmærksom og skift pegeredskab ved de første tegn på smerter.
Gravatar #2 - Montago.NET
28. dec. 2012 11:06
husker ikke decideret at have fået en museskade i de 15-16 år jeg har rodet med computer MEN:

- Har satme haft ondt i hovedet / nakken pga, spændinger mange mange gange

- Har problemer med venstre skulder som jeg læner mig op af alt for meget...

- Har haft ondt i ryggen i kortere perioder samt hold i nakken/ryggen

har dog altid været relativ aktiv med sport, svømning og cykling så det har nok holdt en masse flere problemer ved døren...

det er sku ikke sundt at side foran en skærm så mange timer som supernørder gør det :-(
Gravatar #3 - fidomuh
28. dec. 2012 11:14
En museskade. Stop crying -.-
#1 paapeger fint problemet:
Man kan maerke at det goer ondt men goer ikke noget ved det.

Det er lidt som at kalde det en soemskade, naar jeg hamrer et soem i ansigtet paa migselv.
If it hurts, stop doing it.. :D
Gravatar #4 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
28. dec. 2012 11:16
Nørd på noget lignende 18. år, og 7-9-13, har aldrig haft en skade, hverken muserelateret el. lign.

Er dog begyndt at få let hovedpine/trykken, men det er nok mest på grund af øjnene - det ligger til familien ^_^
Gravatar #5 - PinHigh
28. dec. 2012 11:40
fidomuh (3) skrev:
Det er lidt som at kalde det en soemskade, naar jeg hamrer et soem i ansigtet paa migselv.
If it hurts, stop doing it.. :D


Det er desværre ikke helt så simpelt, som du forsøger at gøre det til. Eller rettere, det er det, når du kender signalerne.

I mit tilfælde, mærkede jeg ikke andet end hvad jeg troede var en let muskelinfiltration. Dette ændrede sig pludselig drastisk. Skaden var allerede sket, inden det reelt gjorde ondt.

Men nej, i dag ville jeg ikke falde for det igen.
Gravatar #6 - BurningShadow
28. dec. 2012 11:50
Jeg har aldrig haft en museskade. Men jeg havde så heller aldrig (indtil for et par dage siden), haft influenza, så hvem ved hvad fremtiden byder på...
Gravatar #7 - fidomuh
28. dec. 2012 11:58
#5

Der maa jeg desvaerre skuffe dig, for jo, det ER saa simpelt.
Lad vaere med at vaere en idiot med din krop. Taenk over hvor du stikker nallerne hen og i hvilken vinkel og magisk klarer du den fint -.-

Vi har samme problem paa arbejdet og vi har nu haft 3 ergonomitosser ude og braege - og de siger sgu det samme allesammen:
Hvis det er ubehageligt, saa skift stilling! ;)
Gravatar #8 - Wraith
28. dec. 2012 12:20
Jeg har/har haft problemer med touchpads (udover apples), hvor jeg både får ondt i håndleddet og på pegefingeren (af at trykke på touchpad'en)... Og det er ikke altid at man husker mus.. :S
Gravatar #9 - Wikzo
28. dec. 2012 12:27
Ja, men her i sommers fik jeg en ny type mus, som virkelig har gjort underværker: Evoluent VerticalMouse.

Den har virkelig været alle pengene værd! Har blogget lidt om mine erfaringer her: http://www.wikzo.com/2012/07/evoluent-en-computerm...
Gravatar #10 - Bubbi
28. dec. 2012 12:44
#9
Shit den ser syret ud, men max behagelig.
Kender du en butik der sælger dem, så man evt. kunne få lov at føle lidt på den? :D
Gravatar #11 - Balios
28. dec. 2012 14:23
Som 24-årig begynder jeg at føle mig lidt gammel. Øjnene har brug for flere pauser end før i tiden. :P Kan ikke længere køre 10 timer i streg uden en længere pause.

Dog ingen museskader, men min Logitech G9 skal nok have æren for at jeg ikke har problemer med hånden. Den passer perfekt til min hånd så håndledet ikke ligger forkert.

Til gengæld har jeg haft enkelte problemer med hold i nakken/forstrukket muskel, og spændinger i ryggen, men en ordentlig kontorstol ordnede dét problem.

#1 har ret. Bare vær opmærksom.
Gravatar #12 - lorric
28. dec. 2012 14:32
Jeg får smerter i underarmen hvis jeg bruger normal mus både hjemme og på arbejde. Så på arbejdet er jeg begyndt at bruge min gamle Logitech Trackman Marble FX (som ikke rigtig kan bruges til spil, men er fin til alt andet). Så har jeg ingen problemer.

Den trackball gør også at jeg holder hånden mere lodret, ligesom den ovennævnte Evoluent Verticalmouse.

Mon ikke alder og motionsniveau gør en betydelig forskel? Prøv at stille det samme spørgsmål blandt 50-årige, så skal du bare se. På den anden side har jeg en 66 årig chef, som fastholder at museskader er noget fis (nok mest fordi han selv aldrig har haft problemet).
Gravatar #13 - Wikzo
28. dec. 2012 14:52
Bubbi (10) skrev:
#9
Shit den ser syret ud, men max behagelig.
Kender du en butik der sælger dem, så man evt. kunne få lov at føle lidt på den? :D

Hehe, får tit at vide, at den ligner et eller andet slags rumskib :P

Kender desværre ingen fysiske butikker, hvor man kan prøve den. Jeg tog selv "chancen" og købte den gennem Komplett. Selvom den er ret dyr, er det for mig alle pengene værd. Hellere dét end at ødelægge mit håndled.

Har haft min trådløse højrehånds-udgave i et halvt år nu, og jeg er stadig glad for den. Har endnu ikke udskiftet det medfølgende batteri.
Gravatar #15 - Jakob Jakobsen
28. dec. 2012 15:59
#3
Hvis du kan mærke at der er en seneskedehindebetændelse på vej og stopper med at bruge musen før det er for sent, er du altså sej!


Dem jeg har lagt mærke til har problemer, er ofte dem der bruger hele underarmen til at styre musen, hvilket jeg slet ikke kan forstå at man gør.

Selv ligger min håndrod fast på underlaget og jeg bevæger kun fingrene når jeg skal bevæge musen.

Jeg har aldrig haft generelle computerproblemer, men har dog også altid sørget for at have gode stole, borde osv.

Havde dog rygproblemer efter et fald på et tidspunkt, hvilket gav smerter når jeg sad foran computeren.
Det der virkede perfekt på det, var at anskaffe en 80cm træningsbold og bruge som stol i et godt stykke tid.
Det træner og styrker ryggen, da man ikke bare kan sidde 100% afslappet på den.

Gravatar #16 - Daniel-Dane
28. dec. 2012 16:54
#15
Man kan også få kontorstole med løse sæder. De er lidt nemmere at sidde på.
Gravatar #17 - PinHigh
28. dec. 2012 19:50
fidomuh (7) skrev:

Der maa jeg desvaerre skuffe dig, for jo, det ER saa simpelt.
Lad vaere med at vaere en idiot med din krop. Taenk over hvor du stikker nallerne hen og i hvilken vinkel og magisk klarer du den fint -.-

Vi har samme problem paa arbejdet og vi har nu haft 3 ergonomitosser ude og braege - og de siger sgu det samme allesammen:
Hvis det er ubehageligt, saa skift stilling! ;)


Åhhh, lad nu være med at gøre dig selv til ekspert på dette område også.

Det er kun nemt at undgå, hvis du kender sammenhængen mellem let ubehag, og så de smerter det kan resultere i, hvis du ikke reagerer prompte på ubehaget.

Din nedladne holdning til ergoterapeuter og henslåning af problemet hjælper ikke til at bibringe andre denne forståelse.
Gravatar #18 - fidomuh
29. dec. 2012 02:19
#17

Åhhh, lad nu være med at gøre dig selv til ekspert på dette område også.


Jeg er langt fra ekspert paa "dette omraade", men eftersom det er mig der skal lave en arbejdsskadevurdering og rent faktisk argumentere for indkoeb af saerlige redskaber (RollerMouse, specielle stole, borde, etc) saa ved jeg efterhaanden en hel del om emnet.
Og ja, jeg har vaeret igennem en del kurser og ergoterapeuter efterhaanden.

Det er kun nemt at undgå, hvis du kender sammenhængen mellem let ubehag, og så de smerter det kan resultere i, hvis du ikke reagerer prompte på ubehaget.


Bullshit.
Hvis du gider at bruge bare et par minutter til lige at maerke efter, saa kan du nemt finde ud af om du sidder forkert med mus/keyboard.
Det er langt vaerre med nakken, fordi det er hele skulder/hals omraadet du "laaser", samt at det kan afstedkommes af den maade du sidder med roeven, og ikke noedvendigvis skyldes at de ting du bruger "nakke omraadet" til, staar forkert ... :)
Tilgengaeld er det "nemt" at slippe af med "hold i nakken", kontra seneskedehindebetaendelse (hvilket museskade ioevrigt ikke per definition er, selvom det kan indgaa i det man ser som "museskade").

Din nedladne holdning til ergoterapeuter og henslåning af problemet hjælper ikke til at bibringe andre denne forståelse.


Jeg har ikke en nedladende holdning til ergonomitosserne. Jeg synes en stor del af deres arbejde er at minde os om ting vi allerede godt ved, hvilket de fleste af dem jeg har moedt ogsaa selv siger, men udover det er det jo et job som alle andre.
Gravatar #19 - fidomuh
29. dec. 2012 02:26
#15

Hvis du kan mærke at der er en seneskedehindebetændelse på vej og stopper med at bruge musen før det er for sent, er du altså sej!


... Hvorfor skulle jeg faa seneskedehindebetaendelse af at sidde forkert med musen? Og hvorfor skulle det loese problemet at jeg stopper med at bruge en mus?

Det er en ret misforstaaet loesning og det er stort set kun folk der lever af at saelge RollerMouse og andre "ikke en rigtig mus"-loesninger der proklamerer at det er loesningen.
Ergotosserne vi har haft ude, anbefaler istedet at man bruger en "ergonomisk" mus (fx Logitech MX400), men saetter den midt imellem krop og keyboard, fremfor ved siden af keyboardet.

Dem jeg har lagt mærke til har problemer, er ofte dem der bruger hele underarmen til at styre musen, hvilket jeg slet ikke kan forstå at man gør.


Ja, det kommer, i min erfaring, oftest af at folk har saa meget lort liggende paa deres skrivebord, at de ikke har plads til at slappe af i armen naar de bruger musen.
Fx holder de hele underarmen i luften, eller spaender i hele underarmen og flytter kun musen med fingrene (The Claw, kalder FPS gamerne det vidst).

Selv ligger min håndrod fast på underlaget og jeg bevæger kun fingrene når jeg skal bevæge musen.


Og det kan saa give seneskedehindebetaendelse, da du med "fingrene" mener at du laver meget smaa ryk i haandleddet. Eller typisk spaender i haandled for at holde haanden fri af musen.

Det er dog naeppe et problem for de lidt mere "garvede" wankere ... Ahem, gamere... Om man vil ;)

Jeg har aldrig haft generelle computerproblemer, men har dog også altid sørget for at have gode stole, borde osv.


Jeg har altid haft crap og brugt lortet forkert, men traening overvinder stort set alt.
Noerd fra baby-stadiet og museskade er en sega blot :D

Havde dog rygproblemer efter et fald på et tidspunkt, hvilket gav smerter når jeg sad foran computeren.


Well, jeg faldt 2.5 meter ned paa et trappetrin med ryggen og rev en muskel loes i laenden. Det gav dog ikke museskade, men jeg var paent emo over ikke at kunne sidde ordentligt i 3 maaneder or so :D
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
29. dec. 2012 10:37
fidomuh (19) skrev:
Og det kan saa give seneskedehindebetaendelse, da du med "fingrene" mener at du laver meget smaa ryk i haandleddet. Eller typisk spaender i haandled for at holde haanden fri af musen.


Nope.
Mit håndled er 100% afslappet. Men jeg har så også så stor hånd, at selv på store mus, er det kun fingerspidserne der rører musen.
Gravatar #21 - smiley
29. dec. 2012 14:02
Har heldigvis ikke haft noget, med mindre der har været overdrevet brug, så som Diablo 2 eller Minecraft(hvor du nærmest klikker dig selv lam i hånden) eller diverse Blizzard RTS'er hvor bygningerne bliver hurtigere færdige hvis du klikker på dem.

Jeg tror det er tilvænning af at bogstaveligt talt have vokset op med en mus i hånden.
Til gengæld har jeg et svagt greb og har problemer med alt fra et glas syltetøj til at åbne kapsler, så det hænger måske sammen.
Gravatar #22 - fidomuh
29. dec. 2012 14:09
#20

Arh, medmindre din haandflade ligger paa musen, saa spaender du i haandleddet.
Det er ikke magi at din haand vipper opad ;)
Gravatar #23 - Jakob Jakobsen
29. dec. 2012 14:14
#22

Ehh... nope.

Hvis du ligger din underarm og hånd afslappet på bordet, er din hånd så helt flad mod bordet?

Hvis du er normal, så er svaret nej.
Gravatar #24 - fidomuh
29. dec. 2012 14:16
#23

Saa din mus er ~1cm hoej? Eller har du bare en mumbo-jumbo-mega haand? :D

Og naar du saa loefter fingrere, saa spaender dit haandled, etc.
Gravatar #25 - Jakob Jakobsen
29. dec. 2012 14:21
Nej, ja og nej, mine fingre hviler på musen, de svæver ikke magisk i luften.

Men jeg synes det er ufatteligt så meget du ved om hvordan jeg holder min mus. :)
Gravatar #26 - fidomuh
29. dec. 2012 14:23
#25

Hvis du er normal, hoho, saa er der faktisk kun meget faa maader at holde en mus paa, uden at faa serioest ondt i haandleddet. Saa det giver sig selv. Hvis du bruger fingrene og ikke har haandfladen paa musen, saa bruger du "The Claw" - eller har en MEGET lille mus, eller MEGET lange fingre og en helt flad mus :D
Gravatar #27 - Jakob Jakobsen
29. dec. 2012 14:29
#26

Nope.
Gravatar #28 - fidomuh
29. dec. 2012 14:32
#27

Jamen cool, du har en magisk haand, magisk mus og kan omgaa fysikkens love :D
Gravatar #29 - Jakob Jakobsen
29. dec. 2012 14:35
#28
Ja, er det ikke bare synd for dig :)
Gravatar #30 - watser
29. dec. 2012 15:58
#26 gør noget af det samme som "the claw". Har et underlag bestående af gamle skolenoter som hæver min hånd op på samme niveau som min mus :p og så elelrs kun primær kontakt fra mine fingre
Gravatar #31 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
29. dec. 2012 17:20
Smiley (21) skrev:
diverse Blizzard RTS'er hvor bygningerne bliver hurtigere færdige hvis du klikker på dem.



What? WHAT? WHAAAAT?

Som hærdet Blizzard fan (indtil WoW altså) - så har jeg dog alligevel aldrig hørt om det før o_O
Gravatar #32 - Papis
29. dec. 2012 17:23
sad engang på et skab, i en ret så akavet vinkel, ved en kammerat som ikke havde mere bordplads. Jeg endte med at min arm var låst fast i en 90% graders position i en 12-15 timer men det gjorde ret ondt men ikke så slemt som andre folk herinde!
Gravatar #33 - smiley
29. dec. 2012 18:04
#31

Virkelig gammel exploit. Testede den lige i WCIII, men det virker ikke længere.

Fx i custom games gav du en bygning gruppe 1 - 2 - 3 og klikkede på den mens du spammede de tre knapper. Det gik typisk dobbelt så hurtigt at få noget op at stå, men temmelig upraktisk i normale matches, fordi du ikke har tid til at spam-klikke en bygning.
Gravatar #34 - Magten
29. dec. 2012 20:58
fidomuh (18) skrev:
Hvis du gider at bruge bare et par minutter til lige at maerke efter, saa kan du nemt finde ud af om du sidder forkert med mus/keyboard.
Det virker jo udelukkende hvis du ved hvad du skal mærke efter. Det er langt fra alle der ved det.

fidomuh (18) skrev:
Jeg har ikke en nedladende holdning til ergonomitosserne. Jeg synes en stor del af deres arbejde er at minde os om ting vi allerede godt ved, hvilket de fleste af dem jeg har moedt ogsaa selv siger, men udover det er det jo et job som alle andre.


fidomuh (19) skrev:
Ergotosserne vi har haft ude, anbefaler istedet at man bruger en "ergonomisk" mus (fx Logitech MX400), men saetter den midt imellem krop og keyboard, fremfor ved siden af keyboardet.
Så burde i hyre nogen der rent faktisk ved noget om det og kan skelne mellem skolebøger, praktisk brug og forskellige mennesker.
Gravatar #35 - fidomuh
30. dec. 2012 00:46
#34

Det virker jo udelukkende hvis du ved hvad du skal mærke efter. Det er langt fra alle der ved det.


Ja og nej. Langt de fleste vil kunne maerke naar der er noget galt, uden at vide specifikt hvad de skal foele efter.
Men det hjaelper naturligvis at have en vis ide om hvad ens krop kan og boer :D

Så burde i hyre nogen der rent faktisk ved noget om det og kan skelne mellem skolebøger, praktisk brug og forskellige mennesker.


Alle 3 har vaeret uddannede paa universitetet og haft random anatomi/biologi halloej, saa jeg tvivler paa at det har vaeret et problem.

Jeg tror nu langt mere paa at "museskade" er et problem folk hyler op om, uden reelt at vide hvad det er.
Gravatar #36 - Magten
30. dec. 2012 08:00
fidomuh (35) skrev:
Ja og nej. Langt de fleste vil kunne maerke naar der er noget galt, uden at vide specifikt hvad de skal foele efter.
Men det hjaelper naturligvis at have en vis ide om hvad ens krop kan og boer :D
Hvis der er et ubehag eller en smerte ja. Men det er der ikke nødvendigvis.

Og så er vi igen ude i at man skal vide hvad man skal mærke efter :)

fidomuh (35) skrev:
Alle 3 har vaeret uddannede paa universitetet og haft random anatomi/biologi halloej, saa jeg tvivler paa at det har vaeret et problem.
Netop, de har sikkert en fin uddannelse men det betyder ikke de er gode til deres job. IMO lyder det ikke som om de har gjort et særlig godt stykke arbejde.

fidomuh (35) skrev:
Jeg tror nu langt mere paa at "museskade" er et problem folk hyler op om, uden reelt at vide hvad det er.
Enig :)
Gravatar #37 - Athinira
30. dec. 2012 09:45
PinHigh (1) skrev:
Yeps..... Og det gør NALLER.....

Husker stadig bedst Red Alert, for det månedslange smertehelvede spillet gav mig.

OK, årsagen var nærmere musens alt for lette midtertast, der gjorde at jeg sad og strittede med langefingeren.
Men mere skal der altså ikke til, så vær opmærksom og skift pegeredskab ved de første tegn på smerter.


What he said.

Jeg har kun haft museskade en gang, og det var pga. min første trådløse mus.

Jeg kan huske at jeg på et tidspunkt hev den frem fra skuffen igen da min forrige trådløse var gået i stykker og jeg ventede på levering af en ny. Efter 5 dages brug sad jeg med massive smerter.

Redskabet er altafgørende. Jeg er en stærk Logitech-bruger, og har ikke haft musesmerter i 10 år efterhånden.
Gravatar #38 - tentakkelmonster
30. dec. 2012 13:15
Tæller mus i krybekælderen og rotter på loftet med? ;)
Gravatar #39 - PinHigh
30. dec. 2012 19:17
fidomuh (35) skrev:
Jeg tror nu langt mere paa at "museskade" er et problem folk hyler op om, uden reelt at vide hvad det er.


Ked af at sige det, men det virker nu mest af alt til at du, på trods af dine utallige kurser, stadig ikke har forstået problemet.
Hvilket din slå-søm-i-hovedet analogi viser med al ønskelig tydelighed.

Smerten opstår ikke nødvendigvis fra day one. Den kan komme snigende som et let ubehag, man fejlagtigt slår hen som noget der ikke er et reelt problem. Når det først smerten melder sig, så er det for sent at tage noget i opløbet.

Og inden du igen bræger "bullshit", så skulle du overveje om de 274 Newz brugere, der pt. har angivet at de har haft problemer, ikke meget klart fortæller at du tager fejl.

At du i øvrigt kan stille spørgsmålstegn ved at det kan give seneskedebetændelse, at bruge en mus uhensigtsmæssigt og hvorfor det skulle afhjælpe problemet at droppe musen, er direkte pinligt. Enten for de utallige kurser du har deltaget i, eller dit koncentrations niveau under disse kurser.

1. Det var i følge lægen netop seneskedebetændelse undertegnede fik.
2. At skifte fra mus til tegneplade, sikrede at jeg ikke belastede skaden yderligere

Det skete i øvrigt årevis før ordet "musseskade" blev opfundet, så nej det var ikke noget jeg opdigtede for at spille moderne.
Selv kaldte jeg det "mussearm". ;-)
Gravatar #40 - fidomuh
2. jan. 2013 09:03
#39

Ked af at sige det, men det virker nu mest af alt til at du, på trods af dine utallige kurser, stadig ikke har forstået problemet.


Arh, det er meget soedt, men nej.

Hvilket din slå-søm-i-hovedet analogi viser med al ønskelig tydelighed.


OK? For det er ikke selvforskyldt, eller hvad ? :D

Smerten opstår ikke nødvendigvis fra day one.


Haenger ikke sammen med:
Den kan komme snigende som et let ubehag, man fejlagtigt slår hen som noget der ikke er et reelt problem.


Saa du kan maerke der er noget galt, men banker alligevel soemmet helt i bund.
Ja, det kan vaere svaert at maerke og jeg har da fuld forstaaelse for de 7-8 medarbejdere vi har her, som har problemet, men de siger selv at de godt kunne maerke noget var galt, men blot ikke rigtigt vidste at de skulel goere noget ved det.
"Set i bakspejlet, virker det lidt dumt", sagde den ene faktisk her til morgen, og ja, det ER dumt, ikke at goere noget ved et ubehag. IMO er problemet nok mere naar IT siger "Vi har ikke raad til at hjaelpe dig med at forebygge det."

Når det først smerten melder sig, så er det for sent at tage noget i opløbet.


Ja, det er typisk der man faar seneskedehindebetaendelse.
Det kan ioevrigt ogsaa opstaa rimeligt "instant", som min kammerat opdagede da vi traenede haandled, her for et par aar siden.

Og inden du igen bræger "bullshit", så skulle du overveje om de 274 Newz brugere, der pt. har angivet at de har haft problemer, ikke meget klart fortæller at du tager fejl.


Tager fejl i hvad? At folk ikke lytter til deres kroppe? Det er ikke noget nyt.

At du i øvrigt kan stille spørgsmålstegn ved at det kan give seneskedebetændelse, at bruge en mus uhensigtsmæssigt og hvorfor det skulle afhjælpe problemet at droppe musen, er direkte pinligt.


Det skyldes nok mest at du ikke selv aner en pind om emnet, eftersom det at droppe musen for at erstatte den med fx en RollerMouse, blot er et dyrt alternativ. Du kan fx flytte din arbejdsposition, hvilket jo er hele pointen med at bruge en Rollermouse. Derudover saa er der ret stor sandsynlighed for at du slet ikke har lyst til at roere et keyboard naar du har seneskedehindebetaendelse, eller i hvert fald at du benytter "den anden" haand til musen istedet.
(Hvilket ioevrigt ogsaa er klart anbefalet.)

Enten for de utallige kurser du har deltaget i, eller dit koncentrations niveau under disse kurser.


Pfft. I concentrate better when I'm sleeping! :)

1. Det var i følge lægen netop seneskedebetændelse undertegnede fik.


Congrats. Det er der mange der har faaet.
Ved du, rent fysisk, hvordan det opstaar? :)

2. At skifte fra mus til tegneplade, sikrede at jeg ikke belastede skaden yderligere


Ja, fordi du allerede har faaet et soem i ansigtet.
Spoergsmaalet er nok mere, om det havde sikret dig at skifte til tegneplade foer skaden opstod.

Der er en spoejs artikel fra ComputerWorld som jeg havde bookmarked for laenge siden:
http://www.computerworld.dk/art/102237/glem-alt-om...

Artiklen skrev:
Og det eneste fund, der peger i retning af, at det måske er usundt at sidde foran en computer i længere tid, er, at der er en tendens til, at folk, der har haft travlt i én uge, har haft større tilbøjelighed til at have smerter ugen efter.


Hvilket passer meget godt med vores erfaring her, nemlig at korte perioder med stress resulterer i museskade, hvis man ikke er opmaerksom paa problemet. :)

Det skete i øvrigt årevis før ordet "musseskade" blev opfundet, så nej det var ikke noget jeg opdigtede for at spille moderne.


Museskade (med et s, ioevrigt) er en term man har brugt ligesaa laenge jeg har vaeret interesseret i IT. Jeg tror foerste gang jeg hoerte termen, var tilbage i 95-96 (jeg er fra 85, ioevrigt, saa foer det hoerte jeg ikke saa meget om IT :D) or so, hvor min mors veninde (som var fysio-something), snakkede om at jeg fik museskade og tennisalbue af at spille saa meget computer.

Selve arbejdsskaden er foerst blevet anerkendt i 2010 eller saadan noget, hvilket jeg husker tydeligt fordi journalistforbundet kraevede at ALLE journalister i DK skulle have RollerMouse Pro til den nette sum af 2800kr ex. moms stykket.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login