mboost-dp1

HTML5 eller Flash?


Gå til bund
Gravatar #51 - mat
26. jun. 2010 12:55
#50

I mine øjne er det stadig work arounds, for at opnå nogle af de fordele andre sprog fødes med (i eksemplets tilfælde AS3). Og de virker så mere eller mindre.

Hvad er begrundelsen så for det kører så ringe som det gør på Linux?
Især for at de ikke kan håndtere tastetur input ligeså godt som andre programmer kan.


Det ved jeg ikke, men jeg vil gætte på at Flash Playeren til Linux ikke får helt den samme kærlighed fra Adobe (markedet har traditionelt set både været imod lukket software og lille)?

Men med Flash Player 10.1 til Android kan det være det ændrer sig, Android bor jo på en Linux?

Det gør jeg også i JS...


Faktisk er det lib jeg omtaler et stykke Javascript, der kommunikerer med Flash Player :)

Men det ændrer ikke på at der er et hav af platform quirks man slås med i browserfortolkede teknologier, som man i langt højere grad kan se bort fra i plugins.
Google løser det så i HTML5 tilfældet ved at lave deres eget plugin der fortolker HTML5/JS på deres måde, to skridt frem og et tilbage?
Gravatar #52 - asdasfa
26. jun. 2010 13:10
[Indlæg er markeret som spam]
Gravatar #53 - m_abs
26. jun. 2010 14:28
mat (51) skrev:
Men med Flash Player 10.1 til Android kan det være det ændrer sig, Android bor jo på en Linux?

Jeg forventer ikke det kommer mig til gode. Android har ikke ret meget tilfælles med desktop systemerne.

Jeg tror problemet, jeg har med tastetur input er at Adobe har implementeret deres egen input-stak uden om platformens og det skal bare gå galt.

mat (51) skrev:
Men det ændrer ikke på at der er et hav af platform quirks man slås med i browserfortolkede teknologier, som man i langt højere grad kan se bort fra i plugins.

Det er ikke noget jeg mærker ret meget til, når jeg bruger jQuery. Der er nogle få tilfælde, hvor jeg har måtte lave speciel kode til IE men ellers ikke.

Og problemet bliver også mindre og mindre, efter der er kommet konkurrence på browser markedet om at følge standarderne. Selv IE er ved at være godt med.

For mig virker problemet med quirks som noget der bliver blæst op til at være et langt større problem end det reelt er.

mat (51) skrev:
Google løser det så i HTML5 tilfældet ved at lave deres eget plugin der fortolker HTML5/JS på deres måde, to skridt frem og et tilbage?

Mener du deres Chrome frame til IE? Den bliver forhåbentligt irrelevant når IE9 engang kommer.
Gravatar #54 - mat
26. jun. 2010 17:07
#53

Det er ikke noget jeg mærker ret meget til, når jeg bruger jQuery. Der er nogle få tilfælde, hvor jeg har måtte lave speciel kode til IE men ellers ikke.


Men det er jo heller ikke kun JS, det er også HTML og CSS der skal fortolkes i diverse browsere.

Min erfaring med HTML/CSS/JS er ikke så stor, men jeg synes ofte jeg hører brok fra folk der arbejder med det. Men de kan selvfølgelig gøre tingene forkert :)

Og problemet bliver også mindre og mindre, efter der er kommet konkurrence på browser markedet om at følge standarderne. Selv IE er ved at være godt med.


Det er muligt at problemet bliver mindre, desværre ser jeg også muligheden for at det bliver større med HTML5. Det vil tiden vise.

For mig virker problemet med quirks som noget der bliver blæst op til at være et langt større problem end det reelt er.


Det er muligt, men ingen røg uden ild? ;)

Mener du deres Chrome frame til IE? Den bliver forhåbentligt irrelevant når IE9 engang kommer.


Ja måske, nu har MS trods alt lige meldt ud at Canvas kommer med i IE9...men gør Sockets, Web Workers, Web SQL, custom fonte i CSS osv? Hvornår kan vi med rimelighed forvente at kunne benytte alle de nye features?

Det er meget muligt at HTML5 er arvtageren til plugins, men det bliver ikke foreløbig.

(edit: og her tænker jeg også på hvor hurtigt markedet tager opdaterede versioner af browsere til sig, det er langsomt)
Gravatar #55 - caffery
26. jun. 2010 18:15
fidomuh (44) skrev:

Men er det ikke ret saa muligt at lave med HTML5? Endda native i browseren?
Ikke lige pt da HTML5 ikek reelt eksisterer, men naar de engang om 2 aar er faerdige? (Forhaabentligt :D)


Sikkert. Men som du selv nævner så er HTML5 ikke færdig endnu. Går ud fra at afstemningen gælder idag og ikke om x antal år :)

fidomuh (44) skrev:
Du tror ikke at man laver platform tests i Flash, eller?
Men det er maaske derfor at Flash fungerer saa daarligt paa alt andet end Windows ......


Nu henviser jeg også til forskellige browsere på samme platforme.

fidomuh (44) skrev:

De fleste brugere installerer faktisk Flash-player på deres maskiner idag


Nej?
Langt de faerreste goer det selv.


Min erfaring viser at rigtig mange gør det selv. Når de støder på en Flash-side bliver de jo gjort opmærksom på det af browseren og bliver spurgt om Flash skal installeres...de vælger Ja..og vupti.

fidomuh (44) skrev:

(mange får den præ-installeret)


Ding ding ding ding ;)


As in...den kommer præ-installeret med Windows når de køber en laptop.

fidomuh (44) skrev:

Mjoh, det er bare ikke platformsuafhaengigt paa nogen maade, men omvendt saa er HTML5 jo paa stort set alle platforme allerede idag?
Opera til Linux, fx, har HTML5 og kan compiles paa et ret bredt udvalg af arkitekturer ;)


Jo, men så længe HTML5 ikke er færdig osv. så bruger webudviklere ikke specielt meget tid på at implementere HTML5 funktioner. Og den alm. bruger aner jo ikke hvilken browser han/hun skal bruge for at få det bedste ud af HTML5-baserede sites (hvis han/hun da overhovedet aner hvad HTML5 er og om det er nødvendigt).
Gravatar #56 - m_abs
26. jun. 2010 20:16
mat (54) skrev:
Men det er jo heller ikke kun JS, det er også HTML og CSS der skal fortolkes i diverse browsere.

jQuery løser også nogle af CSS problemerne. Fx. gennemsigtighed.

Men man er altså nødtil at være lidt villig til at lære noget om det miljø man arbejder i og undgå de værste faldgrupper. ;)

mat (54) skrev:
Ja måske, nu har MS trods alt lige meldt ud at Canvas kommer med i IE9...men gør Sockets, Web Workers, Web SQL, custom fonte i CSS osv? Hvornår kan vi med rimelighed forvente at kunne benytte alle de nye features?

Det var også det vigtigste at få Canvas med i IE9, de andre features håber jeg kommer senere.

Jeg synes, vi er lidt ude i du forventer fuld understøttelse af alt ellers er intet brugbart. Men det er ikke altid nødvendigt at have den perfekte løsning, nogle gange er det nok at have en løsning der er god nok.
Hvis jeg ikke har brug for at have en database i brugerens browser, hvorfor skulle jeg så bekymre mig om IE9 har "Web SQL Database Storage" eller ej. Det samme kan siges om alle de punkter du nævnte.

Men hvis man skal bruge de feature, så må man vælge en anden teknologi. Har Flash mulighed for en lokal SQL-database i Flash-playeren?

Jeg forventer på ingen måde af Flash forsvinder lige foreløbigt, men jeg håber, det vil få stærk konkurrence fra HTML5 over de næste år.

Vi er på et meget tidligt tidspunkt i HTML5s brugbarhed, så Flash står pt. stærkere med hensyn til features.

caffery (55) skrev:

Sikkert. Men som du selv nævner så er HTML5 ikke færdig endnu. Går ud fra at afstemningen gælder idag og ikke om x antal år :)

Jeg fik udfra at de mente hvilken technologi man helst så vinde. ;)

caffery (55) skrev:
Nu henviser jeg også til forskellige browsere på samme platforme.

Den har vi også haft med Flash. :)
Man kan åbenbart have forskellige flash-plugins i Firefox og IE på Windows.
Vi havde en bug som jeg havde i alle mine browsere, Firefox/linux, Chromium/Linux, Arora/Linux, Firefox/XP og IE8/XP som en udvikler ikke kunne genskabe. Det var så indtil at han prøvede med den anden browser som havde samme version som min maskine.
Gravatar #57 - mat
26. jun. 2010 21:10
#56

Jeg synes, vi er lidt ude i du forventer fuld understøttelse af alt ellers er intet brugbart.


Nej det siger jeg ikke, lidt har også ret, men når Adobe releaser en Flash Player så kan du i vid udstrækning regne med at du har de features til rådighed som Adobe siger du har på de tilgængelige platforme.

Det er bare ikke det samme med HTML5, overhovedet. Det må du da kunne se betyder noget?

Har Flash mulighed for en lokal SQL-database i Flash-playeren?


Nej Flash har cookies som Javascript har. Men det har til gengæld sockets, muligheden for at køre tunge processer seperat, det har custom fonte, og det har alt andet som HTML5 vil tilbyde og mere til. Der er no contest på features og understøttelse, det er slet ikke samme liga. Endnu.
Gravatar #58 - m_abs
27. jun. 2010 00:36
mat (57) skrev:
Det er bare ikke det samme med HTML5, overhovedet. Det må du da kunne se betyder noget?

Jeg kan se det betyder noget, hvis man skal bruge de features.

Hvis jeg ikke skal bruge et feature, så interessere det mig meget lidt om det er understøttet. Det der interessere mig er de features jeg skal bruge er understøttet og implementeret ordenligt.

mat (57) skrev:
Nej Flash har cookies som Javascript har.

Flash har så vidt jeg husker også en form for cache (mener det hedder "Local Shared Object"?) som man har kontrol over, jeg mener at HTML5 WebStorage er inspireret/kopieret fra det. Men det nu var det SQL du bragte op :)

Cookies er helt igennem en ringe løsning. Det er langt fra alt data jeg har lyst til at sende frem og tilbage mellem klient og server, ved hver request.

mat (57) skrev:
...Der er no contest på features og understøttelse, det er slet ikke samme liga. Endnu.

Så som iPad og iPhone? ;) Ej, driller bare.

Du har ret Flash har pt. overhånden med hensyn til udbredelsen. Også selvom implementering på ikke-Windows platforme er en noget utilfredsstillende oplevelse.
Gravatar #59 - fidomuh
28. jun. 2010 10:34
#48

Blandt andet fordi at man kan lave apps uden at lægge source koden ud. Det kan du tilsyneladende ikke se fordelen i, men det kan en masse erhvervsdrivende.


Det kan jeg sagtens se fordelen i?

Nej fordi det findes.


Mkay.

Jeg undrer mig tit over at du gør det, for alle dine meninger er færdigstøbte.


Men i det mindste formaar jeg at have viden om hvad ordet 'debat' betyder.

#49

Hvis man vil bruge scrollhjulet inkluderer man et lib, det er opsummeret dit platformstjek i Flash. I forhold til HTML/JS/CSS er det billigt sluppet.


Eh okay?
Jamen saa giver det fint mening at Flash er saa udpraeget en omgang lort som det nu engang er.

Nej på Macs er det fordi Apple ikke stiller de samme hooks til styresystemet til rådighed som Microsoft gør.


Lies, men du er velkommen til at gaa tilbage og laese de tidligere nyheder om emnet.
Dertil kommer saa, at alt muligt andet koerer ganske fint uden disse 'magiske' hooks.

Saa det skyldes 112% af Adobe ikke gad arbejde paa en platform der var anderledes end windows.
Men eh, hvorfor fungerer det saa af lort paa Linux?
Eller slet ikke, idet at Adobe reelt ikke maintainer deres flash player specielt godt.

Hvis du mener det link jeg gav dig så er det ikke en imponerende opsummering. Det eksempel du refererer til lå som seneste entry på thefwa. Det er ikke en "nummer 1" position, og thefwa er ikke noget "flash rating site".


Naadada, det var ellers det link jeg fik som 'zomg det her kan du kun i flash'-eksemplet.

JAmen saa vil jeg tage det som at der ikke er noget eksempel, overhovedet, endnu :)

Og hvis omtalte site skulle laves i HTML5 ville det være faktor 5-10 i omkostninger


OK? Jamen jeg tror det vil vaere halv pris.

og være understøttet i så ringe grad at ingen forstandige mennesker ville anbefale det.


Det ville vaere bredere understoettet, og rent faktisk virke ordentligt i en browser.

Hvilken kilde har du det fra? Jo det kan.


Har du nogen anelse om hvad ordet 'kontekst' betyder?

#55

Sikkert. Men som du selv nævner så er HTML5 ikke færdig endnu. Går ud fra at afstemningen gælder idag og ikke om x antal år :)


Mjah, jeg gik nu ud fra at det handlede om hvilken teknologi man bedst kunne lide, men altsaa, der staar jo ikke noget konkret, saa det er op til fortolkning. :)

Nu henviser jeg også til forskellige browsere på samme platforme.


Que? Hvorfor saa naevne 'platforme' ?

Min erfaring viser at rigtig mange gør det selv. Når de støder på en Flash-side bliver de jo gjort opmærksom på det af browseren og bliver spurgt om Flash skal installeres...de vælger Ja..og vupti.


Hmm, min erfaring siger det stik modsatte.
Folk bliver ioevrigt ret overraskede naar jeg saa stikker dem en omgang Opera med Flash slaaet fra.. "Omg internettet er saa hurtigt nu!" ... Hehe :D

As in...den kommer præ-installeret med Windows når de køber en laptop.


En uddateret version der ikke virker med det indhold der er rundt omkring, wee :D

Jo, men så længe HTML5 ikke er færdig osv. så bruger webudviklere ikke specielt meget tid på at implementere HTML5 funktioner. Og den alm. bruger aner jo ikke hvilken browser han/hun skal bruge for at få det bedste ud af HTML5-baserede sites (hvis han/hun da overhovedet aner hvad HTML5 er og om det er nødvendigt).


HTML5 er understoettet i den kommende version af IE, saa det er et lidt ligegyldigt argument.
Men ja, hvis du kigger 100% noegternt paa forholdende nu, saa vil det ikke give mening at vaelge html5, men derfor ser jeg det nu mere som et 'hvad vil du helst benytte af teknologi i fremtiden'-spoergsmaal, hvor HTML5 burde vaere et klart valg for langt de fleste :)
Gravatar #60 - gnаrfsan
28. jun. 2010 12:40
fidomuh (59) skrev:
Det kan jeg sagtens se fordelen i?

Ok. Flash kan. HTML kan ikke. See the point? Derfor er Flash mere interessant for udviklere, der vil beskytte deres source kode. Og af den grund tror jeg at det varer rigtigt længe før HTML 5 kommer til at erstatte Flash, også efter at HTML 5 er færdigt.
fidomuh (59) skrev:
Men i det mindste formaar jeg at have viden om hvad ordet 'debat' betyder.

Næh, du gør ikke meget andet end at forsøge at skrifte spor og fordreje modpartens indlæg.
Gravatar #61 - XorpiZ
28. jun. 2010 12:51
gnarfsan (60) skrev:
Næh, du gør ikke meget andet end at forsøge at skrifte spor og fordreje modpartens indlæg.


Du glemte, at han konsekvent påkalder sig "kontekst!!!!!!", hvis man påviser, han tager fejl - og at han aldrig nogensinde har haft en kilde til sine påstande. Beder man om dem, får man svaret "find dem selv" - beder man om dem nok gange, så forsvinder han ud af tråden til sidst.
Gravatar #62 - mat
28. jun. 2010 14:02
#59

Har du nogen anelse om hvad ordet 'kontekst' betyder?


Det troede jeg da jeg havde. Men i dette tilfælde har jeg svært ved at se hvordan "konteksten" understøtter din påstand, så det kan da godt være jeg ikke ved hvad det betyder.?

Du må meget gerne belære mig om hvordan "konteksten" understøtter påstanden om at Flash ikke understøtter DRM.
Gravatar #63 - fidomuh
28. jun. 2010 14:36
#60

Ok. Flash kan. HTML kan ikke. See the point?


Nej?
Jeg kan sagtens se fordelen i at gemme sovsen?

Derfor er Flash mere interessant for udviklere, der vil beskytte deres source kode.


Ja?

Og af den grund tror jeg at det varer rigtigt længe før HTML 5 kommer til at erstatte Flash, også efter at HTML 5 er færdigt.


Jeg tvivler.
HTML5 og Flash er to teknologier som vil have hver deres plads.
Flash vil blive udfaset til reklamer og 'hjemmeside' ting, er mit bud, men vil stadig sidde paa 'spil' og de lidt tungere 'tools'.

Næh, du gør ikke meget andet end at forsøge at skrifte spor og fordreje modpartens indlæg.


Jeg spurgte bare om et eksempel som baggrund for dit valg af Flash.

#61

Mmm.. Det er rart at se at du stadig ikke har forstaaet noget som helst :)

Velkommen i boernehaven.

#62

Det troede jeg da jeg havde. Men i dette tilfælde har jeg svært ved at se hvordan "konteksten" understøtter din påstand, så det kan da godt være jeg ikke ved hvad det betyder.?


Det ser saadan ud.

Du må meget gerne belære mig om hvordan "konteksten" understøtter påstanden om at Flash ikke understøtter DRM.


Derudover saa kan Flash heller ikke DRM.. Eller.. Det kan faktisk slet ikke noget .... MEdmindre du sidder paa Windows eller OS X (hvor der ioevrigt stadig er en del problemer).. :)


Du kan evt. proeve at laese *hele* paragraffen og saa spoerge dig selv om "Flash" har DRM, naar "Flash" slet ikke virker, paa andet end OS X eller Windows.

Hvis du mener at det har det, vil jeg da gerne vide hvordan du goer brug af det, uden at Flash virker.
Gravatar #64 - mat
28. jun. 2010 17:25
#63

Ok så når jeg spørger til din kilde i #49. svarer du med at det fremgår af konteksten, som er din egen fucking præmis om at Flash slet ikke virker? Så din kilde er dig selv med en falsk præmis?

Vorherre til hest...
Gravatar #65 - fidomuh
28. jun. 2010 22:26
#64

Jeg ser at ironi ikke er forstaaeligt for dig, saa vi proever igen.
Er vi enige om at Flash ikke har DRM, hvis det ikke eksisterer eller virker paa en given platform? Eller at det som minimum er ligegyldigt om det virker?

#Flash

Man ved at flash er nice, naar man har nyeste version, og Flash stoppede alt input fra keyboard og mus til computeren.

Mmmm... :)

Det virkede dog at gaa ind og ud af sleep mode.
Gravatar #66 - done
29. jun. 2010 00:04
Slap af der er gang i den her :)

Men om ikke andet syntes jeg nu at debatten er lidt ved siden af.

Jeg ved ikke om der er nogen der sådan har tænkt over det men Flash er et program, som Adobe sælger. HTML5 er den næste generation af html sproget.

Det er sku lidt svært at sameligne syntes jeg, da det intet har med hinanden og gøre.

Jeg har svært ved at se at HTML5 skal kunne vippe Flash af på nogen måder i de næste mange år da der er så mange ting der skal gå op i en større enhed. HTML5, Javascript samt CSS skal vises 100% ens i alle browsere for at det skal blive et hit og det ser lidt svært ud nu hvor Apple gør alt for at få tyvstartet HTML5 og laver en masse GrimmerHacks i deres motor får at få HTML5 vise bare lidt af HTML5's kommende potentiale. Lidt ligesom Microsoft gjorde med HTML4 ;)

Og lur mig ikke hvis HTML5 bliver så godt som mange mener at det bliver at Adobe levere en HTML5 eksport funktion.

Men at flashplayeren skal have så mange tæsk som den får er lidt synd, da største delen af skylden bør ligge på udvikleren. Men som det er idag er prisen jo presset på webudvikling så skal man jo heller ikke regne med at det er verdens bedste programmør man får og skal nok osse regne med at tit at koden bliver lidt for jappet.
Og at kaste rundt med vector objecter eller andet er sku bare resurse krævende om det er Flashplayeren eller HTML5 motoren i browseren.

Men jeg stemmer for at Flash bliver det fortrukne program til udvikling af dynamisk content om så at outputtet bliver SWF eller HTML5 er jeg fløjtene ligeglad med.


Gravatar #67 - diegovp
20. apr. 2020 19:43
ha de funcionar muy mal en linux! mi sitio con reseñas y opiniones de kaspersky vpn ha de interestarte, visitame en https://vpnparadise.com/es/opiniones/kaspersky-sec...
Gravatar #68 - eduvilla
8. maj 2020 01:51
Limpieza de comunidades en Alcalá de Guadaíra https://www.perfexya.com/
Gravatar #69 - juancruznava41
8. maj 2020 18:49

me llamo juan , un chico sencillo nuevo por aqui, ofrezco mis servicios de limpieza de comunidades en Móstoles atraves de https://www.laempresadelimpieza.com/ y solo estoy aqui para generar vinculos nuevos vale?
Gravatar #70 - singerhood
13. maj 2020 18:53

im a blogger of SingerHood Blog that contains a App for choral singers https://www.singerhood.com/ arts & familylover
Gravatar #71 - dub
13. maj 2020 20:27
Hvad sker der for alle de indlæg i en 10 år gamle tråd.

Anyway, Jobs havde ret og Flash døde fordi det var en dum ide.
Gravatar #72 - arne_v
13. maj 2020 22:06
dub (71) skrev:

Hvad sker der for alle de indlæg i en 10 år gamle tråd.


Spam.

dub (71) skrev:

Anyway, Jobs havde ret og Flash døde fordi det var en dum ide.


Altså vi taler om browsere der downloader binær kode fra server og udfører den lokalt.

Og hvis filerne hedder .SWF så er det en dum ide.

Og hvis filerne hedder .WASM er det en god ide.

Eller?

:-)

Gravatar #73 - dub
14. maj 2020 04:49
#72 Ja, WASM er bedre end SWF. Forskelen er at det ikke er Adobe der har total kontrol over WASM.
Gravatar #74 - CBM
14. maj 2020 10:21
dub (71) skrev:
Jobs havde ret


det kan være jeg skal hente et billede af steve jobs som jeg kan bruge som baggrundsbillede når min imac bliver mit nye alter ude i et lille rum i mit sommerhus og for ikke at besudle den med et minijack headset, så vil jeg bruge bluetooth headset på den :-)
Gravatar #75 - dub
14. maj 2020 10:52
CBM (74) skrev:
det kan være jeg skal hente et billede af steve jobs som jeg kan bruge som baggrundsbillede når min imac bliver mit nye alter ude i et lille rum i mit sommerhus og for ikke at besudle den med et minijack headset, så vil jeg bruge bluetooth headset på den :-)

Der er ikke noget irrationelt i at mener Jobs havde ret når det kom til Flash.
Men du er måske fan af store dele af internettet bliver styret af en virksomhed, med en lukket platform, 100% CPU konstant og en sikkerhed som en åben ladeport.
Gravatar #76 - arne_v
14. maj 2020 15:01
#73

Åbne standarder er som regel en god ting.

Men at Flash er ejet af et enkelt firma er vel ikke selve ideen i Flash.

Ideen i Flash er vel at udføre noget downloadet binært kode i browser for at lvere RIA.
Gravatar #77 - aerocamaras
15. maj 2020 18:52
inspeccion aerogeneradores con drones - https://aerocamaras.es/servicios-drones-profesiona...
Gravatar #78 - CBM
15. maj 2020 18:57
dub (75) skrev:
CBM (74) skrev:
det kan være jeg skal hente et billede af steve jobs som jeg kan bruge som baggrundsbillede når min imac bliver mit nye alter ude i et lille rum i mit sommerhus og for ikke at besudle den med et minijack headset, så vil jeg bruge bluetooth headset på den :-)

Der er ikke noget irrationelt i at mener Jobs havde ret når det kom til Flash.
Men du er måske fan af store dele af internettet bliver styret af en virksomhed, med en lukket platform, 100% CPU konstant og en sikkerhed som en åben ladeport.

Nej flash skulle væk og det kom det også

Og ja han havde jo ret

Men derfor kan jeg vel stadig bruge et billede af ham med regnbuefarvet baggrund som baggrundsbillede og tastatur + keypad + mus med regnbue farvet lys på min imac ? :-)

Spøg til side så er den gamle imac faktisk en sjov lille maskine og jeg vil lade den beholde sit mac osx

Den skal være musik afspiller

Jeg er dog spændt på om den kan klare frostgrader
Gravatar #79 - æLonly770m
24. nov. 2022 13:34
Jeg foretrækker html 5
Gravatar #80 - javiroccam
15. feb. 2023 18:23
[Indlæg er markeret som spam]
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login