mboost-dp1

HTML5 eller Flash?


Gå til bund
Gravatar #1 - Wassini
25. jun. 2010 06:59
HTML5 - men KUN hvis der er nogen, der "opfinder" en ad-killer til det!
Gravatar #2 - caffery
25. jun. 2010 07:13
Stemmer på Flash da det virker NU i ALLE browsere.
Gravatar #3 - ghostface
25. jun. 2010 07:19
HTML5 er ikke klar endnu, kan ikke det samme som flash endnu og er ikke bedre end flash endnu, bruger ikke mindre ressourcer end flash endnu.

Så jeg stemmer flash, lidt endnu :)

Hvis en reklame som den fra Samsungs LED tv (som pt kører på newz) blev lavet i HTML5 idag ville det hakke gevaldigt og din maskine lette. Dermed ikke sagt at det skal være reklamerne der bestemmer det men de er oftest et godt benchmark.
Gravatar #4 - Montago.NET
25. jun. 2010 07:26
Silverlight for helvede da !
Gravatar #5 - LupusGrey
25. jun. 2010 07:53
Stemte blankt fordi, hvorfor ikke begge?
Gravatar #6 - Nicolai_H
25. jun. 2010 08:09
Stemte blankt. Det kommer fuldstændig an på formål og målgruppe.
Gravatar #7 - Corholio
25. jun. 2010 08:35
caffery (2) skrev:
Stemmer på Flash da det virker NU i ALLE browsere.


*host* Safari på iPhone *host*
Gravatar #8 - Hald
25. jun. 2010 08:49
Read it and weep Adobe!

Flash er simpelthen for usikkert og tungt til at det burde eksistere idag. Ja flash ser godt ud, og er blevet meget populært, men det er seriøst 80% af gangene min computer på arbejde eller privat går i sænk og crasher, pga Flash.. useless..

HTML5 go go go...
Gravatar #9 - ghostface
25. jun. 2010 09:27
#8 og det gør den ikke når det samme skal vises i HTML5? Jeg har endnu ikke set nogle krævende ting som HTML5 klarer (ressourcemæssigt) bedre en flash. Så snart der skal til at være bevægende elementer på siden så fyrer HTML5 direkte i bund performance mæssigt.

http://html5games.net/game/classic-bricks/

se lige performance på kuglen der. Det er fanme ikke i nærheden af at kunne hamle op med flash
Gravatar #10 - flywheel
25. jun. 2010 09:52
Flash burde have været frasorteret ved fødslen.

HTML5 giver mulighed for en nogenlunde frisk start - med et vist potentiale.
Gravatar #11 - Nightcover
25. jun. 2010 10:12
#9 Det ved jeg nu ikke, altså kuglen bevæger sig fuldstændig flydende ved mig?

Tilgengæld så er HTML5 på Youtube noget **** for mig.
Gravatar #12 - ghostface
25. jun. 2010 10:22
#11 nyeste version af chrome på min IC2D 2,4ghz (3GiB) laver den en del små "hak" rundt. Den kører på ingen måde flydende.

Det er vel også endnu et problem. Implementationen af det er vidt forskellig fra browser til browser. Jeg håber dælen satme ikke vi ender ud i at skulle lave browser specikke scripts som skal testes og optimeres til hver tænkelig browser.
Gravatar #13 - Henrik S
25. jun. 2010 11:43
Jeg savnede også muligheden for Flash & HTML 5. Så stemte Flash fordi der er så mange fanboys der whiner over Flash. Jeg finder næsten ugentligt nye sider som slet ikke er mulige og er lavet på så fed en måde så jeg bliver direkte imponeret. Det sker bare ikke med HTML 5 sider.

Fanboys og snæversynet idioti er tydeligvis udpræget i denne afstemning. Enjoy.
Gravatar #14 - m_abs
25. jun. 2010 12:12
ghostface (12) skrev:
#11 nyeste version af chrome på min IC2D 2,4ghz (3GiB) laver den en del små "hak" rundt. Den kører på ingen måde flydende.

Jeg får også nogle små haks med Firefox, ikke mange men de er der.

Flash gør dog ofte min browser ubrugelig pga. reklamer, det er derfor jeg har Flash blocker. Det har også den effekt, at jeg kan bruge TV2s hjemmeside uden at få blæst mine trommehinder ud pga. en reklame, jeg håber ikke de opdager HTML5 :)

ghostface (12) skrev:
Det er vel også endnu et problem. Implementationen af det er vidt forskellig fra browser til browser. Jeg håber dælen satme ikke vi ender ud i at skulle lave browser specikke scripts som skal testes og optimeres til hver tænkelig browser.

Det ser ikke ud til at have været et problem for spillet bricks, da deres kode ikke gør brug af browser specifik kode.

Flash giver mig på enkelte sider et ret "spændende" problem, jeg kan ikke skrive æ, ø, å eller @ på mine Linux maskiner uden at der kommer sære tegn eller tabulatorer med.

HTML5 er ikke færdig endnu og der sker stadig udvikling og browser udviklerne er ikke helt enige om hvad der skal med. Fx. mener FF udvikerne ikke at vi skal have "Web SQL Database Storage" mens at Chrome allerede har understøttelse af det.

HTML5 er endnu ikke klar til at overtage for Flash, men jeg håber det kommer (snart).
Gravatar #15 - fidomuh
25. jun. 2010 12:14
#2

Stemmer på Flash da det virker NU i ALLE browsere.


Jeg stemmer paa HTML5, da jeg kan flyve.
(Hint: Flash virker ikke i andet end Chrome.)
Gravatar #16 - ghostface
25. jun. 2010 12:18
#15 hvad er det for noget vrøvl. Flash er da understøttet på godt og vel alt. Er det et dårligt forsøg på ironi?
Gravatar #17 - fidomuh
25. jun. 2010 12:19
#12

nyeste version af chrome på min IC2D 2,4ghz (3GiB) laver den en del små "hak" rundt. Den kører på ingen måde flydende.


Koerer 100% flydende her, og med stort set intet udsving i cpu-forbruget.
- Og det er i Opera, som stadig har rimeligt skidt understoettelse af HTML5.

Det er vel også endnu et problem. Implementationen af det er vidt forskellig fra browser til browser.


HTML5 er ikke faerdigt?

Jeg håber dælen satme ikke vi ender ud i at skulle lave browser specikke scripts som skal testes og optimeres til hver tænkelig browser.


Det skal du allerede idag.
Gravatar #18 - m_abs
25. jun. 2010 12:28
Demo der får min firefox til at gå næsten kold på HTML5... http://html5demos.com/worker

Jeg kan dog komme tilbage til en brugbar browser uden at slå den ihjel, havde det været en Flash animation som gjorde det havde jeg været nød til at dræbe firefox.

ghostface (16) skrev:
#15 hvad er det for noget vrøvl. Flash er da understøttet på godt og vel alt. Er det et dårligt forsøg på ironi?

Undtagen visse mobil telefoner og arkitekture som Adobe ikke lige mener skal være understøttet :)

Adobe har lige stoppet deres 64-bit plugin... http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/6...
Gravatar #19 - fidomuh
25. jun. 2010 12:33
#16

hvad er det for noget vrøvl.


Hvad mener du? Der er ikke flash i Opera, Firefox eller noget som helst andet end Chrome.. Og Safari tror jeg faktisk har det..

Flash er da understøttet på godt og vel alt.


Jojo, Silverlight er ogsaa understoettet paa et faatal af platforme, men det er ogsaa et 3. parts plugin.

Er det et dårligt forsøg på ironi?


Nej, det er et forsoeg paa at faa dig til at se virkeligheden i oejnene.
HTML5 (broken som det er) er understoettet paa flere platforme end Flash, allerede nu.
Gravatar #20 - fidomuh
25. jun. 2010 12:35
#18

Demo der får min firefox til at gå næsten kold på HTML5... http://html5demos.com/..


Koerer 100% flydende i Safari og alt virker fint.
Virker ikke i Opera, men deres HTML5 support er lidt sparsom medmindre man koerer alpha builds :/

Jeg kan dog komme tilbage til en brugbar browser uden at slå den ihjel, havde det været en Flash animation som gjorde det havde jeg været nød til at dræbe firefox.


Win ! :D
Gravatar #21 - HenrikH
25. jun. 2010 12:50
Man kan da ikke andet end at stemme blankt, medmindre man foretrækker den ene eller den anden af rent religiøse grunde. Der står jo ikke hvad det er til?
Gravatar #22 - ghostface
25. jun. 2010 12:52
#19 Det er vel stadig 3. Parts i Chrome selv om de inkluderer det pr default.
Gravatar #23 - fidomuh
25. jun. 2010 12:56
#22

Det er vel stadig 3. Parts i Chrome selv om de inkluderer det pr default.


Mjah, er vil jeg dog gaa med til at det er 'built-in', da det maintaines af Google, saadan at opdateringer, etc, skal foelge Chrome.

Det er, som jeg forstaar det, vist det samme med OS X og Safari.. :)
Gravatar #24 - Bllets
25. jun. 2010 14:58
I bund og grund kan HTML5 ikke erstatte Flash 100%, så stemmer flash for at få en mere lig afstemning.

Ville hellere stemme HTML5 & Flash.
Gravatar #25 - mark.
25. jun. 2010 14:59
#12 det der spil kører flydende i Safari, dog er det bugget da man ikke kan vinde det :P

Men helt sikkert html5, for flash er døden for performance...
Gravatar #26 - terracide
25. jun. 2010 15:04
Sammenligne burhøns med motorcykler ville være mere relevant, hvilken ignorant It-spasser fandt på denne afsteming?!

Flash og HTML5 er IKKE samme side af mønten...
Madre mia...

Terra - og newz.dk skulle være et nørdsite *host*my ass*host*
Gravatar #27 - m_abs
25. jun. 2010 17:23
fidomuh (20) skrev:
Koerer 100% flydende i Safari og alt virker fint.
Virker ikke i Opera, men deres HTML5 support er lidt sparsom medmindre man koerer alpha builds :/

Også efter du har trykket start? Imponerende.

Hmm. Har lige prøvet den i Chromium og her kører den også okay. Animationen nedenunder kører dog lidt langsommere men langt bedre end FF.
Gravatar #28 - knasknaz
25. jun. 2010 18:19
Det havde været interessant at se hvordan denne afstemning havde set ud før Steve Jobs opfordrede til hetz mod flash.
Gravatar #29 - mat
25. jun. 2010 18:33
http://www.flashlab.com/html5/ - nuff said.

HTML5/CSS/JS ville være fedt hvis det:

a) Var understøttet (ens) af noget som helst
b) Var udholdeligt at lave apps i
c) Kunne holde trit med de muligheder Flash/Silverlight giver
Gravatar #30 - m_abs
25. jun. 2010 19:03
mat (29) skrev:
http://www.flashlab.com/.. - nuff said.

Du må undskylde, men jeg tager hvad producenten af Flash siger om en konkurrence teknologi med et gram salt. Det svarer til du linkede til Microsofts "Get the facts" kampagne for at vise det er for dyrt at køre Linux.

Det er altså ikke et argument imod HTML5 at Apple er nogle hatte og har lavet en demo side der kun virker i deres egen browser, men det er præcis hvad Adobe gør på den side.
Og jeg kan ikke tjekke deres tal, da ingen af deres links virker i min Flash i Chromium på Ubuntu 10.4.

mat (29) skrev:
a) Var understøttet (ens) af noget som helst

Det er understøttet at de fleste populære browsere og næste version af den mest populære browser har også understøttelse af det. Der er quirks, men det er derfor vi har biblioteker som fx. jQuery som gør det meget rart at arbejde med JS.

Det er heller ikke fordi du uden videre kan regne med fordi du har lavet det i Flash, så virker det på alle maskiner. Det er en del nemmere end det historisk har været med HTML/CSS og JS, men det er ikke uden problemer.
Forskellige versioner af Flash-player og forskellige arch som playeren kører på. Fx er der flere Flash-side som min N900 ikke kan vise på en rimelig måde, selvom den imodsætning til iPhone har Flash support.
Jeg kommer også ud for problemer på flere af mine linux maskiner pga. Flashs måde at håndtere tasteture desværre ikke altid virker ordenligt, det gør at jeg tit ikke kan skrive @ eller mit navn som har danske tegn uden at jeg skriver det et andet sted og c/p'er det ind på Flash-siden. Men hvis du som udvikler er ligeglad med den slags, så kan du jo ligeså godt være ligeglad med det i JS. ;)

mat (29) skrev:
b) Var udholdeligt at lave apps i

Nu har jeg set, hvordan det er at udvikle apps med Flash CS4 og AS3, det er noget jeg er meget glad for jeg ikke skal.

mat (29) skrev:
c) Kunne holde trit med de muligheder Flash/Silverlight giver

Så som?

Man kan lave nogle ret fede ting i Flash, firmaet jeg arbejder for gør det, men meget af det kunne sagtens laves ved at IDE'en eksporterede til HTML5/CSS og JS i stedet for SWF.
Gravatar #31 - mat
25. jun. 2010 19:21
#30

a)
Såvidt jeg umiddelbart kan se er siden i mit link ikke lavet af Adobe. Den er lavet en en person med preference for Flash, det er åbenlyst.
Det ændrer ikke rigtigt på det lettere humoristiske i Apples "showcase".

b)
De problemer Flash har med understøttelse er dwarfed af HTML5s problemer med samme (indtil videre).

c)

Nu har jeg set, hvordan det er at udvikle apps med Flash CS4 og AS3, det er noget jeg er meget glad for jeg ikke skal.


Der er et hav af måder at udvikle Flash på (f.eks Flash Builder og Flex). Og de IDE'er du beskriver eksporterer ikke til HTML5, og grunden er muligvis punkt b?

jQuery er fikst nok, men det er stadig javascript.

Så som?


Nu kan jeg forstå du ikke kan se mit link, men det burde ellers fremgå deraf. Der er umiddelbart nogle fine eksempler.
Gravatar #32 - m_abs
25. jun. 2010 20:27
mat (31) skrev:
a)
Såvidt jeg umiddelbart kan se er siden i mit link ikke lavet af Adobe. Den er lavet en en person med preference for Flash, det er åbenlyst.

Sorry, min fejl. Kan godt se at det ikke er deres domæne.

mat (31) skrev:
Det ændrer ikke rigtigt på det lettere humoristiske i Apples "showcase".

Ja, det var ret åndsvagt af Apple, men det er ikke et argument imod HTML5 :) men imod dårlige demoer.
Jeg ville gerne se, hvad Apple prøver at vise, men Safari eksistere ikke til min platform så...

De skriver også at HTML5 ikke er en standard i dag, dette er korrekt, men det samme gælder Flash som ikke engang er på vej mod at blive en standard. :)

Det er heller ikke et argument imod HTML5 af Apples "showcase" ikke har fullscreen video, Youtube kan uden problemer kører i fullscreen med deres HTML5-beta. Det er tilgengæld et argument at firefox og opera ikke understøtter h264. Det håber jeg dog bliver et mindre issue med VP8, som de begge vil understøtte.

Deres galleri eksempel er meget dårlig reklame for Flash, den var enormt lang tid om at loade og da den var loadet performede den helt af helvedet til.

De nævner også at det er umuligt at lave en photoshop klon i HTML5, men vi så for nogle måneder siden et tegneprogram lavet med HTML5-canvas http://mugtug.com/sketchpad/ Det har ikke nær så mange features som Sumo paint har, men det er en god start.

mat (31) skrev:
Der er et hav af måder at udvikle Flash på (f.eks Flash Builder og Flex). Og de IDE'er du beskriver eksporterer ikke til HTML5, og grunden er muligvis punkt b?

Jeg mindes kun at have nævnt et IDE, Flash CS4, AS3 er kort for "Actionscript 3.0" :)

Jeg er godt klar over der er flere måder. Personligt har jeg kun haft muligheden for at kigge på Adobes eget (Flash CS4), da jeg tit skal hjælpe med at spore fejl i AS3-kode, fordi dens fejlbeskeder ofte er direkte misvisende.

mat (31) skrev:
jQuery er fikst nok, men det er stadig javascript.

Du siger det som om det er en skidt ting. Der er jeg direkte uenig, Javascript er et fantastisk sprog, med mange gode muligheder. jQuery gør bare sproget endnu mere lækkert.

mat (31) skrev:
Nu kan jeg forstå du ikke kan se mit link, men det burde ellers fremgå deraf. Der er umiddelbart nogle fine eksempler.

Det jeg ikke kunne se, var hvad der ligger til grund for:
"0.87% of all online users use an iPhone or iPad"
"97% of all online users has flash player 10 installed"
"87% of all online users CAN'T see HTML5 video in h264"
Eller deres speed tests.

Men det kan jeg så nu... ved ikke lige hvad der skete for Flash før.

Flash har pt. overhånden, men spørgmålet er hvornår HTML5 er godt nok, ikke hvornår det er bedre men hvornår det er godt nok.
Gravatar #33 - m_abs
25. jun. 2010 20:35
Ehm. må vist lige tage den med fullscreen i mig igen.
Chromium 5.0.375.70 betyder fullscreen på youtube åbenbart maksimeret at den fylder hele fanen.
Hvilket jeg ikke forstår, mente bestemt at jeg havde brugt det før.
Gravatar #34 - mat
25. jun. 2010 20:52
#32

[...]da jeg tit skal hjælpe med at spore fejl i AS3-kode, fordi dens fejlbeskeder ofte er direkte misvisende.


Af ren nysgerrighed vil jeg gerne have et eksempel. Min erfaring er at compileren er lidt nærig med oplysninger, men decideret misvisende kan jeg ikke mindes? (det kommer også an på hvilke modes du bruger). Men derudover så er det jo også derfor der findes debuggers som Flash Builders.

Du siger det som om det er en skidt ting. Der er jeg direkte uenig, Javascript er et fantastisk sprog, med mange gode muligheder. jQuery gør bare sproget endnu mere lækkert.


Jeg bryder mig ikke om Javascript, men jeg anerkender at det formentlig er en smagssag (eller manglende indsigt).
AS1/AS2 og Javascript er to alen af et stykke. Adobe besluttede sig for at lave AS3, som gør udvikling lidt mere ren OO-ish, hvor ECMA-262 mest af alt er et scriptsprog med hack-lignende konstruktioner for at opnå noget der minder om OOP, og jeg har en præference for OOP.
Gravatar #35 - m_abs
25. jun. 2010 21:40
mat (34) skrev:
Af ren nysgerrighed vil jeg gerne have et eksempel. Min erfaring er at compileren er lidt nærig med oplysninger, men decideret misvisende kan jeg ikke mindes? (det kommer også an på hvilke modes du bruger). Men derudover så er det jo også derfor der findes debuggers som Flash Builders.

Jeg ville meget gerne give dig et, men jeg har ikke et konkret eksempel, da det ikke er mig der direkte sidder med det.

Det er lidt svært at beskrive ud fra hukommelsen, men ofte er det at vi får en fejl/exception/whatever fra en intern flash-funktion som vi ikke har direkte kaldt og herfra skal man så gætte at det er et helt andet sted i ens egen kode som fejlen opstår af. Og måden den fortæller det på er ikke-indlysende, heller ikke for en udvikler med flere års erfaring med flash udvikling som min kollega.

mat (34) skrev:
Jeg bryder mig ikke om Javascript, men jeg anerkender at det formentlig er en smagssag (eller manglende indsigt).

Jeg hælder mest til manglende indsigt, det var det i hvertfald for mig.
Da jeg startede mit gamle job, hvor langt det meste udvikling foregik i JS og C++, hadede jeg Javascript, men det var mest fordi jeg var faldet for det dårlige ry som JS har fået.
Men efter at have arbejdet med det og have lært at udnytte sprogets styrker og undgå de værste problemer i sproget, er jeg kommet til at holde meget af sproget og savner det til tider, når jeg i mit nye job sidder med PHP.

Nu er det ikke fordi JS ikke har OOP, det er skam indbygget men det fungere lidt anderledes end i andre sprog. En af de ting jeg savnede meget var private variabler på mine objekter, men dette kan nemt opnås via fornuftig brug af clousures.

var obj = {};
( function( o ) {
// private member variables
var p1 = 0;

// private member functions
function increase( ) {
p1 += 1;
}

function decrease( ) {
p1 -= 1;
if ( p1 < 0 ) {
p1 = 0;
}
}

// public functions
o.get = function( ) {
return p1;
};

o.set = function( _p1 ) {
if ( is_numeric( _p1 ) && _p1 >= 0 ) {
p1 = _p1;
}
}

o.public_increase = increase;
o.public_decrease = decrease;
} )( obj )


Det er en lidt anden måde at gøre det på end fx. en klasse erklæring og man mister også noget arv ved det her.

I Javascript er der generelt to scopes, det globale og funktions-scopet, man kan få have funktions-scope inde i et andet funktions-scope.
I mit eksempel har jeg en anonym funktion som jeg kalder med obj som jeg lige har oprettet. Inden i denne funktion har jeg et scope, med en intern variable og nogle funktioner. Alle under-funktioner i den anonyme funktion har adgang til den funktions variabler og andre interne funktioner.

Jeg begyndte at bruge denne opbygning for at efterligne den måde jeg ville opbygge en klasse i C++, derfor har jeg også brugt de betegnelser som jeg ville have brugt der. ;)

Jeg har kigget lidt på actionscript i forbindelse med det debugging jeg nævnte tidligere og bortset fra lidt syntax fnider omkring typer, ser det ganske fornuftigt ud.
Gravatar #36 - gnаrfsan
25. jun. 2010 22:00
HTML5 kommer ikke i nærheden af at tilbyde det samme som Flash på nuværende tidspunkt. Indtil HTML 5 er færdigt, stemmer jeg Flash.
Gravatar #37 - fidomuh
25. jun. 2010 23:12
#27

Animationen koerte, ioevrigt, flydende i Opera - det var kun PI-counteren der ikke virkede ;)

Men altsaa, det er ikke rigtigt et argument imod en teknologi der er i 'draft' stadiet, at det ikke er 100% korrekt implementeret alle steder ;)

#36

Kan du ikke pege paa bare 1 flash side som leverer noget laekkert og ekslusivt som ikke kan leveres af HTML5?

Jeg har endnu ikke set noget eksempel som jeg enten ikke nemt kunne undvaere, virkede ekstremt daarligt - eller bare generelt manglede en del af de muligheder html5 giver ;)
Gravatar #38 - terracide
25. jun. 2010 23:21
#37:
DRM...det er vist det man kalder "eksklusivt"...
Gravatar #39 - caffery
26. jun. 2010 05:00
#36, jeg tror at Flash oftest bruges som et ekstra "lag" til at gøre navigation, animation og andre special effects mere flydende og dynamisk. (Du ved..ligesom Iphone...som iøvrigt også må bruge en del ressourcer/batteri på de features)

Allerede da du siger "som jeg enten ikke nemt kunne undvære..." har du dækket dig ind mod hvilket som helst eksempel du bliver præsenteret for så det er en umulig opgave for gnarfsan selvom der faktisk findes masser af flotte flash-sites som ikke kan laves på samme måde i HTML5 (som sikkert skal igennem utallige browser-kompatibilitets-tests = pain in the ass).

De fleste brugere installerer faktisk Flash-player på deres maskiner idag (mange får den præ-installeret) så selvom Flash ikke er en standard er den bredt (og nemt) tilgængelig.
Gravatar #40 - mat
26. jun. 2010 07:35
#35

Umiddelbart synes jeg de eneste eksempler jeg har set på arv i JS er ved enten at koble prototyper, eller ved at lave nogle funktionspointers? Det ligner "hacks" for at lave sprog features der ikke er der.
Der er formentlig andre måder at gøre det på, men er der en "rigtig", for der er ingen indbygget?

Hvad med interfaces? (eftersom JS ikke er typerstærkt er interfaces jo ikke nødvendige, men i en solid OO arkitektur er de nu meget rare at have).

Hvad med namespaces? jQuery og Prototype konflikter på navngivning gør de ikke?

Umiddelbart synes jeg ikke dit eksempel er særlig OO (men det kan være jeg ikke forstår det)?
Du dekorerer det generiske objekt "obj" i en anonym funktions scope, men hvad hvis du skal bruge mange "obj"?

Jeg kan godt forstå at Google bruger GWT til at generere Javascript ud fra et mere solidt udviklingssprog. Og at drafted til JS 2.0 rent faktisk har klasser. :)
Gravatar #41 - gnаrfsan
26. jun. 2010 07:39
fidomuh (37) skrev:
Kan du ikke pege paa bare 1 flash side som leverer noget laekkert og ekslusivt som ikke kan leveres af HTML5?

Lækkert og eksklusivt? Det behøver det ikke at være for at have et marked, og HTML5 er stadig ikke egnet til Flashlignende spil. Det er ikke attraktivt at lægge sourcekoden ud, som man skal med HTML 5. Og så er der stadig væsentligt flere muligheder med Flash, blandt andet med 3D.
Men med hensyn til hjemmesider, så har jeg endnu ikke set en i HTML5, der ser eksklusiv ud. Om det er fordi man ikke kan, eller fordi folk ikke er kommet omkring til at lave dem endnu, skal jeg ikke kunne sige. Indtil videre har jeg kun set ligegyldige eksperimenter og showcases i HTML5
Gravatar #42 - terracide
26. jun. 2010 08:15
#41:
Der går langt tid før du ser andet, for det er ikke før engang i 2012 af HTML5 forventes standardiseret...HTML5 er i alpha-stadie endnu, ikke engang beta.
Gravatar #43 - Craksy
26. jun. 2010 10:29
kommer jo ekstremt meget an på formålet.. det er to vidt forskellige teknologier, og kan slet ikke stilles op mod hinanden på denne måde.

det ville svare til spørgsmålet "CSS eller SQL?"
to teknologier man ikke kan sammenligne

mærkelig afstemning
Gravatar #44 - fidomuh
26. jun. 2010 11:17
#38

Sorry man, jeg ser ikke DRM som et plus.
Hvis du vil have en streaming service, saa ser jeg ikke rigtigt nogen fordel i at man ikke kan have det liggende lokalt..

Reelt set bliver filmen kopieret uanset om der er DRM paa eller ej, saa i sidste ende spilder du bare tid og oedelaegger det for dine betalende kunder..

#39

jeg tror at Flash oftest bruges som et ekstra "lag" til at gøre navigation, animation og andre special effects mere flydende og dynamisk. (Du ved..ligesom Iphone...som iøvrigt også må bruge en del ressourcer/batteri på de features)


Men er det ikke ret saa muligt at lave med HTML5? Endda native i browseren?
Ikke lige pt da HTML5 ikek reelt eksisterer, men naar de engang om 2 aar er faerdige? (Forhaabentligt :D)

Allerede da du siger "som jeg enten ikke nemt kunne undvære..." har du dækket dig ind mod hvilket som helst eksempel du bliver præsenteret for så det er en umulig opgave for gnarfsan selvom der faktisk findes masser af flotte flash-sites som ikke kan laves på samme måde i HTML5 (som sikkert skal igennem utallige browser-kompatibilitets-tests = pain in the ass).


Du tror ikke at man laver platform tests i Flash, eller?
Men det er maaske derfor at Flash fungerer saa daarligt paa alt andet end Windows ......

Derudover saa nej, jeg har ikke daekket mig ind .. Jeg har set masser af eksempler, men har endnu ikke set noget som ikke var ren showcase af "Se hvad jeg kan lave i 3d i Flash"-eksempler, som reelt set vil vaere 100% pain in the ass hvis det var et website man reelt ville bruge.

De fleste brugere installerer faktisk Flash-player på deres maskiner idag


Nej?
Langt de faerreste goer det selv.

(mange får den præ-installeret)


Ding ding ding ding ;)

så selvom Flash ikke er en standard er den bredt (og nemt) tilgængelig.


Mjoh, det er bare ikke platformsuafhaengigt paa nogen maade, men omvendt saa er HTML5 jo paa stort set alle platforme allerede idag?
Opera til Linux, fx, har HTML5 og kan compiles paa et ret bredt udvalg af arkitekturer ;)

#41

Lækkert og eksklusivt? Det behøver det ikke at være for at have et marked


Nejda, men da Flash reelt set har vaeret noget lort i 10+ aar nu, saa er der behov for en afloeser..

og HTML5 er stadig ikke egnet til Flashlignende spil.


Mjah, en del ting kunne laves, men ja, stoerre spil boer ikke laves i HTML5 ... Men eh, de burde saa heller ikke laves i Flash ;)

Og så er der stadig væsentligt flere muligheder med Flash, blandt andet med 3D.


Hvor mange hjemmesider ser du, der bruger 3D?
Jeg kender ikke til nogen.

Eksempler, please, som jeg jo efterspurgte..
Det bedste eksempel jeg fik (som laa #1 paa et eller andet flash-rating-site) kunne meget nemt vaere lavet i HTML5 og saa rent faktisk ogsaa virke ... ;)

Men med hensyn til hjemmesider, så har jeg endnu ikke set en i HTML5, der ser eksklusiv ud.


Der er ikke nogen grund til at lave ting i HTML5 endnu, da der ikke reelt set er en standard .. :)

Om det er fordi man ikke kan, eller fordi folk ikke er kommet omkring til at lave dem endnu, skal jeg ikke kunne sige. Indtil videre har jeg kun set ligegyldige eksperimenter og showcases i HTML5


Og det er alt jeg ser i Flash.

Saa givf examples, please :D
Gravatar #45 - gnаrfsan
26. jun. 2010 11:26
fidomuh (44) skrev:
Saa givf examples, please :D

Hvorfor? Hvis du ikke kommer forbi sider, der bruger det, så kan du jo være ligeglad.
fidomuh (44) skrev:
Der er ikke nogen grund til at lave ting i HTML5 endnu, da der ikke reelt set er en standard .. :)

Exactly my point. HTML5 er ikke færdigt eller særligt udbredt endnu, derfor Flash.
Gravatar #46 - terracide
26. jun. 2010 11:29
#44:
At du ikke kan se en fordel ved DRM, ændre ikke ved at HTML5 ikke kan DRM...om igen fido-fail.
Gravatar #47 - fidomuh
26. jun. 2010 11:41
#45

Hvorfor? Hvis du ikke kommer forbi sider, der bruger det, så kan du jo være ligeglad.


Err? Hvorfor poster du paa et online forum? HVorfor snakker du i det hele taget med andre mennesker?

Maaske fordi jeg undrer mig over at man stemmer Flash, uden at give noget eksempel paa hvorfor.

Exactly my point. HTML5 er ikke færdigt eller særligt udbredt endnu, derfor Flash.


Saa dit valg af Flash skyldes altsaa udbredelse?

#46

Saa det er den eneste grund til at du kan lide Flash? At det kan oedelaegger brugeroplevelsen?

Derudover saa kan Flash heller ikke DRM.. Eller.. Det kan faktisk slet ikke noget .... MEdmindre du sidder paa Windows eller OS X (hvor der ioevrigt stadig er en del problemer).. :)
Gravatar #48 - gnаrfsan
26. jun. 2010 11:44
fidomuh (47) skrev:
Maaske fordi jeg undrer mig over at man stemmer Flash, uden at give noget eksempel paa hvorfor.

Blandt andet fordi at man kan lave apps uden at lægge source koden ud. Det kan du tilsyneladende ikke se fordelen i, men det kan en masse erhvervsdrivende.
fidomuh (47) skrev:
Saa dit valg af Flash skyldes altsaa udbredelse?

Nej fordi det findes.
fidomuh (47) skrev:
HVorfor snakker du i det hele taget med andre mennesker?

Jeg undrer mig tit over at du gør det, for alle dine meninger er færdigstøbte.
Gravatar #49 - mat
26. jun. 2010 12:09
#44

Du tror ikke at man laver platform tests i Flash, eller?


Hvis man vil bruge scrollhjulet inkluderer man et lib, det er opsummeret dit platformstjek i Flash. I forhold til HTML/JS/CSS er det billigt sluppet.

Men det er maaske derfor at Flash fungerer saa daarligt paa alt andet end Windows ......


Nej på Macs er det fordi Apple ikke stiller de samme hooks til styresystemet til rådighed som Microsoft gør.

Det bedste eksempel jeg fik (som laa #1 paa et eller andet flash-rating-site) kunne meget nemt vaere lavet i HTML5 og saa rent faktisk ogsaa virke ... ;)


Hvis du mener det link jeg gav dig så er det ikke en imponerende opsummering. Det eksempel du refererer til lå som seneste entry på thefwa. Det er ikke en "nummer 1" position, og thefwa er ikke noget "flash rating site".

Og hvis omtalte site skulle laves i HTML5 ville det være faktor 5-10 i omkostninger, og være understøttet i så ringe grad at ingen forstandige mennesker ville anbefale det.

Derudover saa kan Flash heller ikke DRM..


Hvilken kilde har du det fra? Jo det kan.
Gravatar #50 - m_abs
26. jun. 2010 12:20
mat (40) skrev:
Umiddelbart synes jeg de eneste eksempler jeg har set på arv i JS er ved enten at koble prototyper, eller ved at lave nogle funktionspointers? Det ligner "hacks" for at lave sprog features der ikke er der.

Arv i JS er at du kopiere prototype fra en definition til en anden fx.


function type1( ) {
// TODO
}

type1.prototype.do_something = function() {
// TODO
};

function type2() {
//TODO
}

type2.prototype = type1.prototype;


Problemet her er igen at JS ikke har private medlems variabler eller funktioner.

mat (40) skrev:
Hvad med interfaces? (eftersom JS ikke er typerstærkt er interfaces jo ikke nødvendige, men i en solid OO arkitektur er de nu meget rare at have).

Findes mig bekendt ikke. Jeg plejer at lave en dummy funktion som tager de forventede argumenter men ikke gør noget, men det er for at undgå mit program dør, hvis jeg kommer til at kalde en ikke-defineret funktion.

mat (40) skrev:
Hvad med namespaces? jQuery og Prototype konflikter på navngivning gør de ikke?

jQuery og prototype konflikter på navngivning som standard, men jQuery tilbyder en mulighed for at omgå det. Det er derfor at et godt skrevet plugin til jQuery bruger jQuery-objektet i stedet for $-objektet. :)

Der er ikke rigtige namespaces i javascript, men jeg plejer at udnytte at man dymamisk kan binde data til objekter for at opnå en lignede effekt.


var Data = {};

( function( Data ) {
if ( !isset( Data.ajax ) ) {
Data.ajax = {};
}

Data.ajax.post = function() {
// TODO
}
} )( Data );


Fordelen ved at gøre dette er at man så nemt kan indlæse funktionalitet som man skal bruge det.

mat (40) skrev:
Umiddelbart synes jeg ikke dit eksempel er særlig OO (men det kan være jeg ikke forstår det)?

Det er ikke fuldt OOP. da det modarbejder ordenlig arv. Men der er objekter, lagdeling, data separation mv. som er det jeg mest har brug for.

Man kan stadig have arv vha. prototyper, men så vil jeg hellere udvide mit objekt.

mat (40) skrev:
Du dekorerer det generiske objekt "obj" i en anonym funktions scope, men hvad hvis du skal bruge mange "obj"?

Så giver jeg den anonyme funktion et passende navn og kalder den med andre generiske objekter. :)

mat (49) skrev:
Hvis man vil bruge scrollhjulet inkluderer man et lib, det er opsummeret dit platformstjek i Flash. I forhold til HTML/JS/CSS er det billigt sluppet.

Det gør jeg også i JS...

mat (49) skrev:
Nej på Macs er det fordi Apple ikke stiller de samme hooks til styresystemet til rådighed som Microsoft gør.

Hvad er begrundelsen så for det kører så ringe som det gør på Linux?
Især for at de ikke kan håndtere tastetur input ligeså godt som andre programmer kan.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login