mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #1401 - demolition
28. apr. 2019 12:09
brostenen (1400) skrev:
Jeg har selv en C64 som skal recappes, ellers har jeg renset et C64 tastatur som jeg havde liggende. Men glæder mig til at få gang i det her projekt. Første skridt er at finde et metalbor som kan gå igennem stål.

Jeg er endnu aldrig stødt på en 64er der trængte til en recap, så hvad er grunden til at du vurderer at din skal? Det er selvfølgeligt fint nok bare at gøre det for sjovs skyld. Det skader jo heller ikke (hvis det er gjort ordentligt). :-)

Mht. metalbor, så er de designet til stål (HSS = High Speed Steel). For at få et pænt hul og ikke slide boret op på ingen tid, så skal du huske køling med f.eks. sprit.
Gravatar #1402 - CBM
28. apr. 2019 13:11
Min erfaring med c64 maskiner er at de er ekstremt hårdføre det modsat c16 maskiner
Gravatar #1403 - brostenen
28. apr. 2019 20:29
#1401 + 1402
Den udviser samme symptomer som den C64-C jeg recappede for noget tid siden.

- Støj på billede ved spil som Giana Sisters.
- Ved "bootscreen" eller "ready" billedet, er der radiostøj.
- Ikke korrekt lyd i sjældne tilfælde.
- Problemer ved at loade få spil.
- Udviser en lidt sjusket måde at fungere på.

Man siger at en C64 ikke skal recappes, men det er ikke korrekt. Altså godt nok brugte de gode kvalitets kondensatorer. Men alle kondensatorer har altså en vis levetid. Selv Japanske kvalitets kondensatorer fra 1983/1984. Desuden kan trætte kondensatorer skade de følsomme chips, og jeg har ikke lyst til at rende ud og bruge 350 til 400 på en 6581 Chip eller en 12volt Vic-II Chip.
Gravatar #1404 - brostenen
28. apr. 2019 20:42
Med henblik på gode kvalitets kondensatorer. Så har jeg set et estimat på omkring 12000 til 18000 timer. Det er fra lige under halvandet år til 2 år. Så hvis en computer fra 1984/85 ikke er begyndt at vise problemer, så skulle den gerne begynde at gøre det i løbet af de næste par år. Den er jo trods alt lidt over 35 år gammel. Prøv f.eks. at se den video som MS. Mad lemon har uploadet omkring loade problemer. Hun recappede, og så fungerede maskinen som ny igen.
Gravatar #1405 - CBM
29. apr. 2019 04:22
#1404: ok, well det kan da godt tænkes at det kunne blive nødvendigt så

Gravatar #1406 - demolition
29. apr. 2019 06:58
brostenen (1404) skrev:
Med henblik på gode kvalitets kondensatorer. Så har jeg set et estimat på omkring 12000 til 18000 timer. Det er fra lige under halvandet år til 2 år.

En levetid på 15000 timer er typisk for en elektrolytkondensator, men det er vel at mærke hvis de ligger på deres angivne maks. temperatur, typisk 105 grader. Ved lavere temperaturer stiger levetiden markant.
Fra http://www.rubycon.co.jp/en/products/alumi/pdf/lif...

4.1. Life and Ambient Temperature Life of aluminum electrolytic capacitor is temperature dependant and it is doubled when ambient temperature is 10°C lower, based on Arrhenius’s Law. Thus, the relation of life and ambient temperature is given per equation 4.1.

Bruger vi den ligning til at udregne levetiden ved konstante 25 grader, så får vi:
15.000 x 2^((105-25)/10) = 15.000 x 256 = 3.840.000 timer eller 438 år
Nu er der nok andre ting der dominerer her da de næppe overholder specs i 438 år, men bare for at slå fast at de 15000 timer du snakker om kan du ikke bruge til noget i denne sammenhæng.
Men igen, det skader ikke at skifte dem så hvis man er i tvivl så gør man det bare.
Gravatar #1407 - brostenen
29. apr. 2019 08:37
Tja... Jeg ved jo heller ikke hvad maskinens historie med henblik på varme og brug er. Men når en C64'er begynder at brokke sig, er det tid til at teste chippene. Og hvis der hverken er fejlmeldinger i testprogrammet eller fejlen udbedres ved at skifte chip. Ja så tager jeg fat i lodde kolben.
Gravatar #1408 - brostenen
29. apr. 2019 21:50
Jamen så er jeg i gang med at recappe mother/system boardet i min brødkasse. Men det er sgu blevet for mørkt, så jeg når kun halvdelen i dag.
Gravatar #1409 - brostenen
30. apr. 2019 12:27
Jeg blev færdig med at recappe. Nu er følgende problemer løst.

- Colour bleed væk, ved brug af korrekt kabel.
- Ingen pulserende lys-styrke.
- Ingen "radiostøj" i billedet i Giana.
- Loadning er helt stabil.
- Lyd fungerer optimalt igen.
- Kontrast og skarphed er spot on igen.
- Bogstaver og tal står knivskarpt igen.
- Få spil der ikke loadede, loader igen.

Maskinens funktion er gennemgribende optimeret og er igen 100% stabil. Nu er det nok ikke nødvendigt med recap på en C64-C endnu, men min maskine er fra uge 48 i 1983. Det er følgende board model: Assy 250407 Rev. B men benytter kondensator pakken der er beregnet til Rev C. Medens jeg nu var ved det, så fik VIC-II chippen også noget nyt kølepasta. Jeg regner med at min brødkasse kan de næste minimum 20 til 25 år igen.
Gravatar #1410 - brostenen
2. maj 2019 22:56
Jeg håber denne hjemmelavede VIC-II adaptor virker. Det finder jeg først ud af i løbet af weekenden. Men det er en prototype adaptor jeg har bygget i hast, som skulle gøre et C64 12volt board klar til at køre med en 5 volt VIC-II chip. Meget godt hvis man ikke kan finde andet end 5 volt udgaver.




Gravatar #1411 - brostenen
5. maj 2019 09:42
Så virker det.... En 5volt VIC-II chip i et 12volt board, uden board modefikation. Perfekt til at teste alle udgaver af VIC-II chip's, hvis man kun har et 12volt board til at teste med.





Næste skridt er at montere en kondensator, så volt bliver mere stabil. Bare fordi....
Gravatar #1412 - CBM
5. maj 2019 11:45
Nice
Gravatar #1413 - brostenen
15. maj 2019 22:15
Tester et nyt Amiga500 Rev.6a board som jeg har fået ind af døren for noget tid siden. Tastaturet er lidt gult, men fint nok til at teste med.


Gravatar #1414 - brostenen
23. maj 2019 17:26
Jeg gav min C64 brødkasse (model 250407) en ny SID chip i dag. Den gamle chip var defekt, og da den oprindeligt var loddet direkte på boardet, så fik jeg installeret en sokkel.





Nu skal jeg enten have fat på en af de seneste revision af 12volt VIC-II chippene, eller bygge mig en ny og mere lav-profilet socket adaptor. Hvis det bliver adaptoren, så benytter jeg en Lumafix. Årsagen er at de keramiske 12volt VIC-II chippe, har en forfærdentlig kontrast og farverne er udvisket. Derfor skal der en VIC-II fra et 250466 board eller en 5volt VIC-II chip til, for at billedet bliver awesomme.

Boardet blev også recappet for noget tid siden, hvor jeg kom af med diverse fejl i billedet og forskellige grimme ustabiliteter.
Gravatar #1415 - brostenen
24. maj 2019 16:01
I dag har jeg så den GeodeNX 1500+ CPU på testbænken, som jeg købte for noget tid siden. Selv med CPU køleren skruet ned på laveste hastighed, kommer CPU'ens core temperatur ikke over 30 grader i idle tilstand. Når den bliver kørt på fuld hammer, ligger den omkring 34/35 grader celcius. Ikke værst. Når jeg benytter dette setup, kan jeg ikke rigtigt mærke forskel på en hurtig P3 (1ghz og op) eller en langsom Athlon (1800). Boardet og grafikkortet er 100% Win98 kompatibelt med DirectX-7. Så det er en perfekt spillemaskine til NFS Porche2000, UT99, Diablo2 og såen. God performance og kan køres som low noise Win98 maskine, hvis man ikke kan finde P3 hardware. Bruger også mindre strøm end Athlon og Pentium4. Jeg skal have testet med et GF4-ti4200 kort og skal også have testet med et GF2-GTS kort. Desuden skal jeg undersøge om den kan køre med et YMF-724 kort. Men Dos spil understøttelse er ikke et must, så jeg kunne godt klare det med et SB PCI-128 kort i stedet for. Største fordel, er at en GeodeNX ikke er hård med henblik på 5volt rail. Derfor er det nemmere at finde en moderne strømforsyner som ikke har +30amp på 5volt.

Test setup:
- Asrock K7S41 (ikke den forkrøblede GX version)
- GeodeNX 1500+
- 512mb Ram
- NorthQ kober CPU køler. (med manuel RPM dongle)
- Mindre interessant Radeon9600se Card.
- Floppy. DVD-Drev og 40gb ATA-133 HDD.
- Windows98se som styresystem.




Gravatar #1416 - CBM
25. maj 2019 03:12
Jeg har den køler på mit athlon system. Jeg kan huske at jeg købte den i en lille pc butik i Aalborg før mange år siden. Den er lukket for længst.

Den var/er langt bedre end dens standard køler

Gravatar #1417 - brostenen
26. maj 2019 09:45
CBM (1416) skrev:

Den var/er langt bedre end dens standard køler


True that.... Den køler rigtig godt, og er produceret i 60, 80 og 120 millimeter udgaver. Den jeg har, er kun en 60'er. Den er måske overkill for et GeodeNX setup, men fordelen er så at den kan skrues ned til laveste omdrejninger.
Gravatar #1418 - brostenen
27. jul. 2019 21:23
Byggede mig en VIC-II adaptor. Den giver mig mulighed for at bruge en 8565 Chip i et board designet til 6569 chip's (jeg lavede to styk i dag)


Gravatar #1419 - brostenen
29. jul. 2019 23:46
Opgraderede et Amiga500 Rev 6a board til 1mb onboard ChipMem. Det er sgu dejligt.
Gravatar #1420 - brostenen
31. jul. 2019 19:43
I dag har jeg skåret RF skjoldet fra en Amiga500 til, så det passer ind i et PC kabinet. Min Amiga500 i et PC kabinet er så småt sparket i gang.
Gravatar #1421 - CBM
5. aug. 2019 07:04
brostenen (1420) skrev:
I dag har jeg skåret RF skjoldet fra en Amiga500 til, så det passer ind i et PC kabinet. Min Amiga500 i et PC kabinet er så småt sparket i gang.

Bliver spændende at følge.
Jeg har smidt en ryzen ind i c64 kabinettet i stedet for,
da jeg ikke vil låse mit mekaniske tastatur til min 1200.
Men det giver ryzen maskinen et "ratrod" udseende.

Min 1200 skal i stedet for i mit COMET desktop kabinet, sammen med strømforsyning, drev mm

Den får stadig lov at bruge et gaming keyboard med rødt lys og får rødt lys inde i kassen samt en sort logitech mus med rødt lys i siden som kan bruges med en micromys adaptor

min ryzen, der måtte jeg låne en ATX forsyning fra en IBM pentium 4 maskine i stedet for den codegen 300w forsyning den havde før... men nu kører den også godt, den anden forsyning resulterede i grafik fejl med vega 8 grafik

codegen skulle efter sigende også være noget skrammel

jeg har taget en c64c med hjem fra sommerhuset som jeg overvejer at bruge til en ny maskine i 2020 med Ryzen + nVidia (grøn lys)

Gravatar #1422 - brostenen
5. aug. 2019 17:34
CBM (1421) skrev:
brostenen (1420) skrev:
I dag har jeg skåret RF skjoldet fra en Amiga500 til, så det passer ind i et PC kabinet. Min Amiga500 i et PC kabinet er så småt sparket i gang.

Bliver spændende at følge.


Mjaaa.... Jeg poster kun teasere. Som det ser ud nu, mangler jeg stadig at skære RF skjoldet helt til, og så skære lidt mere hul i kabinettet. Så regner jeg med at bruge en plade af plastik under RF skjoldet, for at få det løftet et sted mellem 1 og 2 millimeter og have noget som skruer kan gå i, for at kunne fæstne boardet. Jeg skal ligeledes have recappet den oprindelige PSU fra kabinettet og have fundet en måde at give boardet strøm på. Jeg satset på at genanvende et par AT PSU connectorer fra et dødt AT motherboard og så et prototype PCB til en eller anden form for løsning, så jeg kan skifte strømforsyneren ud en gang i fremtiden.
Gravatar #1423 - brostenen
5. aug. 2019 17:46
CBM (1421) skrev:

Min 1200 skal i stedet for i mit COMET desktop kabinet, sammen med strømforsyning, drev mm


Jeg mener også at det var din oprinde plan. Et cometkabinet er også langt mere cool at have stående. Det er bygget som en kampvogn. Et andet kabinet som ville være cool at få nallerne i, er en Piccoline. Rene linjer og en af de mest awesomme power knapper. Så er det bare et spørgsmål om at få erstattet bagpladen i kabinettet med et stykke metal der har fået skåret de korrekte huller til Amigaen's porte.
Gravatar #1424 - CBM
6. aug. 2019 08:50
brostenen (1423) skrev:
CBM (1421) skrev:

Min 1200 skal i stedet for i mit COMET desktop kabinet, sammen med strømforsyning, drev mm


Jeg mener også at det var din oprinde plan. Et cometkabinet er også langt mere cool at have stående. Det er bygget som en kampvogn. Et andet kabinet som ville være cool at få nallerne i, er en Piccoline. Rene linjer og en af de mest awesomme power knapper. Så er det bare et spørgsmål om at få erstattet bagpladen i kabinettet med et stykke metal der har fået skåret de korrekte huller til Amigaen's porte.

præcis.

Jeg har dog også kig på dette kabinet fra tyskland:

https://www.plexilaser.de/Acrylglas-Gehaeuse-fuer-...



dog vil de have 70 euro for det, men det kunne se fedt ud med rødt led lys og extern mus og keyboard med rødt lys

så kunne jeg evt bygge en c64 + 1541 ind i comet kabinettet, i stedet for og så bruge mit c64sx keyboard som tastatur

selv om min a1200 var pladsbesparende i c64 kabinettet, så fungerer en a1200 ikke optimalt hvis den ikke har et komplet keyboard
Gravatar #1425 - brostenen
6. aug. 2019 21:31
Måske det kunne være fedt nok med C64 i Comet kabinettet i stedet for. Men så skal du også opgradere den heftigt, og lave de fedeste hardware mod's til boardet. :-P

I dag fik jeg færdiggjort skæring af RF-Skjold og PC-Kabinet, så der nu kan sidde et Amiga500 board i kabinettet. Jeg grubler lidt over hvordan det skal kunne fæstnes inde i kabinettet, og er kommet til en midlertidig beslutning. Den oprindelige åbning i kabinettet, krævede at jeg fik skjold og board løftet mellem 1.0 og 1.5 millimeter. Det kunne lige klares, ved at lægge et par prototype-pcb'ere mellem. Men hvordan får jeg så boardet til at sidde fast? Den løsning har jeg også næsten fået på plads. Men det kræver lige at jeg tester selvskærende skruer af, på forskellige materialer, og så lægge det under RF skjoldet og have skruerne igennem de huller man normalt skruer boardet fast i et oprindeligt 500 kabinet.

Men jeg tænker stadig. Måske jeg skal have løftet boardet med noget pap af korrekt tykkelse i stedet for PCB'erne.
Gravatar #1426 - kblood
7. aug. 2019 09:49


Jeg skulle snart få et af disse kabinetter :) Jeg tror måske jeg er nød til at få mig en ekstra Amiga 1200 for at kunne udnytte det, da jeg også har en virkelig nice casing til min almindelige A1200 der får sorte taster og alting.
Gravatar #1427 - CBM
7. aug. 2019 10:01
kblood (1426) skrev:


Jeg skulle snart få et af disse kabinetter :) Jeg tror måske jeg er nød til at få mig en ekstra Amiga 1200 for at kunne udnytte det, da jeg også har en virkelig nice casing til min almindelige A1200 der får sorte taster og alting.


nice, jeg overvejede checkmate, men jeg er ret vild med plexiglas og et moderne look til min ene 1200

min anden 1200 er i sit originale kabinet endnu
Gravatar #1428 - brostenen
7. aug. 2019 10:01
#1426
Det er det kabinet jeg har snakket om det sidste års tid eller noget. At det er en fantastisk bedrift, når det blev færdigt, men at det ikke er noget for mig. Jeg bryder mig ikke om det udvendige design. Havde han ladet være med at lave de fødder og havde han valgt et helt andet design til faceplaten, så var jeg hooked på det. Men et eller andet er ikke korrekt i designet. Jeg ved ikke helt hvad det er.
Gravatar #1429 - kblood
7. aug. 2019 10:06
Jeg er specielt glad for det han har gjort med keyboardet, så man kan gøre det eksternt. Det er en ret nice feature syntes jeg :)
Gravatar #1430 - CBM
7. aug. 2019 10:38
kblood (1429) skrev:
Jeg er specielt glad for det han har gjort med keyboardet, så man kan gøre det eksternt. Det er en ret nice feature syntes jeg :)

jeg vil benytte sum USB (som plexilaser også anbefaler) til at bruge eksterne USB keyboards på den 1200 som kommer i plexilaser kabinettet

så kan jeg både bruge et Amiga keyboard (mit Amiga keyboard i CDTV keyboard case med keyrah) og alle mulige andre USB keyboards på den maskine

Gravatar #1431 - brostenen
7. aug. 2019 11:14
Jeg spurgte faktisk manden bag checkmate 1500 plus, om han tilbyder keyboard case seperat. Det ville han, når han har fået gang i salget af selve kabinettet.
Gravatar #1432 - CBM
7. aug. 2019 11:25
brostenen (1431) skrev:
Jeg spurgte faktisk manden bag checkmate 1500 plus, om han tilbyder keyboard case seperat. Det ville han, når han har fået gang i salget af selve kabinettet.

ja men ellers kan man vel også selv nemt skrue noget på til formålet
Gravatar #1433 - brostenen
7. aug. 2019 20:09
#1432
Måske man kan lave noget selv, men jeg ville gerne købe et seperat tastatur kabinet.
Gravatar #1434 - brostenen
8. aug. 2019 17:34
Så er jeg færdig med at konstruere en måde at få a500 boardet monteret i kabinettet. Nu skal epoxy limen lige hærde helt. Så skal jeg takle en måde at give det strøm internt i kabinettet.

Jeg fik åbnet strømforsyneren, og kondensatorer ser fine ud.
Gravatar #1435 - brostenen
10. aug. 2019 10:06
Min a500 desktop case convertion fik strøm første gang i går, oh så fik jeg en sejers six-pack. Den skal have en anden floppy disk løsning, da drevet jeg har, ikke er den bedste. Men den kører og jeg fik brugt tre timer med Amiga demoer, Amiga spil og pillepallere.

Nu mangler jeg at lave en ekstern keyboard løsning og så skal jeg fokusere på at installere forskellige opgraderinger.
Gravatar #1436 - brostenen
10. aug. 2019 16:17
Jeg kan lige så godt poste to billeder jeg har taget af mit Amiga500 projekt. Jeg mangler stadig at lave en keyboard løsning. Og ja... Den virker sgu, da jeg sad og havde gang i den i går.




Gravatar #1437 - CBM
12. aug. 2019 06:37
brostenen (1436) skrev:
Jeg kan lige så godt poste to billeder jeg har taget af mit Amiga500 projekt. Jeg mangler stadig at lave en keyboard løsning. Og ja... Den virker sgu, da jeg sad og havde gang i den i går.






det ser mega godt ud! Hvad bruger du til at tilkoble CDROM drevet?
Gravatar #1438 - brostenen
12. aug. 2019 09:11
CBM (1437) skrev:
brostenen (1436) skrev:
Jeg kan lige så godt poste to billeder jeg har taget af mit Amiga500 projekt. Jeg mangler stadig at lave en keyboard løsning. Og ja... Den virker sgu, da jeg sad og havde gang i den i går.






det ser mega godt ud! Hvad bruger du til at tilkoble CDROM drevet?


Tusinde tak. Jeg er også meget tilfreds. Men hvilke Amiga modeller ligner den mest?

Jeg har det ikke koblet op endnu. Jeg skal have solgt noget hardware og sparet lidt op, for at få nallerne i et IDE interface. Årsagen til at det er der, er simpelthen at jeg er løbet tør for blind dæksler.

Den skal have følgende opgraderinger: IDE interface, Scandoubler og muligvis en DF0/DF1 bootselector hvis der er plads under strømforsyneren.
Gravatar #1439 - CBM
12. aug. 2019 10:59
@brostenen:


ok..

jeg syntyes den ligner Amiga 4000 desktop mest




Gravatar #1440 - brostenen
12. aug. 2019 13:06
Det syntes jeg også, men den har også noget organisk, som man finder i 3000'erens design. Så kan jeg også se lidt 600/1200 over den. (Eller 500).

Alt i alt, så har jeg fundet et kabinet der er meget i den tids ånd, hvad design angår. Men hey, det er også produceret i 1994.
Gravatar #1441 - CBM
12. aug. 2019 13:24
brostenen (1440) skrev:
Det syntes jeg også, men den har også noget organisk, som man finder i 3000'erens design. Så kan jeg også se lidt 600/1200 over den. (Eller 500).

Alt i alt, så har jeg fundet et kabinet der er meget i den tids ånd, hvad design angår. Men hey, det er også produceret i 1994.

jeps, det passer meget fint til at kunne have haft været en tænkt officiel variation af fx en 4000

Gravatar #1442 - brostenen
12. aug. 2019 22:14
CBM (1441) skrev:
brostenen (1440) skrev:
Det syntes jeg også, men den har også noget organisk, som man finder i 3000'erens design. Så kan jeg også se lidt 600/1200 over den. (Eller 500).

Alt i alt, så har jeg fundet et kabinet der er meget i den tids ånd, hvad design angår. Men hey, det er også produceret i 1994.

jeps, det passer meget fint til at kunne have haft været en tænkt officiel variation af fx en 4000



Det tror jeg ikke. Kabinettet er designet i 1994 i Frankrig, til Unisys corporation. Som egentlig opstod ved fusion af Borroughs og Sperry Rand. Men det kunne være at der enten er taget udgang i Commodore eller også er det nogle tidligere designere ved Commodore der har designet det. Jeg kan bare se Commodores DNA i dette kabinet.

Anyway....
Build-Log omkring maskinen er skrevet.
https://to9xct.blogspot.com/2019/08/amiga500-in-pc...
Gravatar #1443 - CBM
13. aug. 2019 06:47
brostenen (1442) skrev:
CBM (1441) skrev:
brostenen (1440) skrev:
Det syntes jeg også, men den har også noget organisk, som man finder i 3000'erens design. Så kan jeg også se lidt 600/1200 over den. (Eller 500).

Alt i alt, så har jeg fundet et kabinet der er meget i den tids ånd, hvad design angår. Men hey, det er også produceret i 1994.

jeps, det passer meget fint til at kunne have haft været en tænkt officiel variation af fx en 4000



Det tror jeg ikke. Kabinettet er designet i 1994 i Frankrig, til Unisys corporation. Som egentlig opstod ved fusion af Borroughs og Sperry Rand. Men det kunne være at der enten er taget udgang i Commodore eller også er det nogle tidligere designere ved Commodore der har designet det. Jeg kan bare se Commodores DNA i dette kabinet.

Anyway....
Build-Log omkring maskinen er skrevet.
https://to9xct.blogspot.com/2019/08/amiga500-in-pc...

well det giver den i hvertfald et vintaqge look og syntes ikke den ville se ud som værende out of place ved siden af et A4000 desktop kabinet

men igen hvis kabinettet er fra 1994 så er det jo også fra omkring den ære, selv om det er et pc kabinet

CBM PC10 og PC20 havde også kabinetter der mindede meget om nogle af de kabinetter der blev brugt til desktop amigaerne

PC



AMIGA


Gravatar #1444 - CBM
13. aug. 2019 07:00
Amiga 2000 og PC 60 ligner hinanden



Gravatar #1445 - brostenen
14. aug. 2019 20:57
Jeg er begyndt at konstruere et tastatur til min 500-Desktop Amiga.





Når skallen er passet til, skal jeg genopbygge top-coveret på keyboard skallen. Jeg fandt et gammelt Keytronic membran (fy for satan, membran!) tastatur, som jeg har skåret til med en hobby kniv. Det er et af de der gamle Model-M wanna-be i designet, som er produceret tilbage i 1996. Så ABS plastikken er rimelig nem at arbejde med. Mega blødt at skære i. Sådan med måde, for det er stadig svært. Men en god skarp og spritny hobbykniv, kan altså gøre underværker.
Gravatar #1446 - CBM
19. aug. 2019 06:59
brostenen (1445) skrev:
Jeg er begyndt at konstruere et tastatur til min 500-Desktop Amiga.





Når skallen er passet til, skal jeg genopbygge top-coveret på keyboard skallen. Jeg fandt et gammelt Keytronic membran (fy for satan, membran!) tastatur, som jeg har skåret til med en hobby kniv. Det er et af de der gamle Model-M wanna-be i designet, som er produceret tilbage i 1996. Så ABS plastikken er rimelig nem at arbejde med. Mega blødt at skære i. Sådan med måde, for det er stadig svært. Men en god skarp og spritny hobbykniv, kan altså gøre underværker.

det ser godt ud!

du kan sikkert genbruge kablet fra skod membran tastaturet og så bruge fx nogle sub-d stik til kabel og kabinet til at koble keyboard på maskinen... de er nemlig ret nemme at arbejde med som du jo også selv ved fra da du skiftede porte

Gravatar #1447 - brostenen
19. aug. 2019 11:36
#1446
Jeg genbruger kablet. Det er et gammelt stort DIN stik, så jeg skal bare have købt mig et hun-stik, som skal monteres i kabinettet.
Gravatar #1448 - CBM
19. aug. 2019 11:53
brostenen (1447) skrev:
#1446
Jeg genbruger kablet. Det er et gammelt stort DIN stik, så jeg skal bare have købt mig et hun-stik, som skal monteres i kabinettet.

ok, vær forsigtig når du vælger hvilke signaler der skal placeres hvor i stikket, sådan at du ikke risikerer at kunne skade en ældre computer der bruger en almindeligt tastatur med DIN stik
Gravatar #1449 - brostenen
19. aug. 2019 19:23
CBM (1448) skrev:
brostenen (1447) skrev:
#1446
Jeg genbruger kablet. Det er et gammelt stort DIN stik, så jeg skal bare have købt mig et hun-stik, som skal monteres i kabinettet.

ok, vær forsigtig når du vælger hvilke signaler der skal placeres hvor i stikket, sådan at du ikke risikerer at kunne skade en ældre computer der bruger en almindeligt tastatur med DIN stik


Naturligvis. Jeg laver bare en passthrough gennem hele kablet. Checker naturligvis med multimeteret op til flere gange, så ved jeg at de rigtige ledninger er forbundet korrekt.
Gravatar #1450 - CBM
26. aug. 2019 05:54
#1449: hvordan går det med projektet?

Jeg er i gang med en gang doom igen... Spiller nogle levels jeg designede tilbage i 1997 :-)

Jeg har opdaget at der stadig er en meget aktiv mod community omkring doom 1 og 2

Jeg skal have prøvet flg mods

Gta
Shadow warrior
Sonic
Blood
mega man
reelism
golden souls
hocus
Chex quest
sky May be
wow
Uac
nuts
Gothic
imp
Mock
Slige
mordeth

Jeg hentede et moderne mod tool og har kunnet udtrække og udskifte monstre i alle spil der kører på doom motoren... Doom spil indtil doom 3 + heretic og expansions + Hexen og expansions og strife og freedoom episoder


Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login