mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #1801 - kblood
2. jan. 2021 02:34
CBM (1800) skrev:
Har forresten lige bestilt et amiga 1200 desktop kabinet fra plexilaser.De til min ene amiga 1200. Det bliver min fødselsdagsgave

https://www.plexilaser.de/Acrylglas-Gehaeuse-fuer-...

Nice :) Jeg har egentlig også fået købt en Apollo 1260 udvidelse til min Amiga 1200. Godt nok dyrt, kostede mig vidst 6000 kr. Nok lidt spild af penge, men så har jeg også sådan en. Skal have leget lidt mere med den, testet hvad den kan køre.
Gravatar #1802 - CBM
2. jan. 2021 17:36
kblood (1801) skrev:
CBM (1800) skrev:
Har forresten lige bestilt et amiga 1200 desktop kabinet fra plexilaser.De til min ene amiga 1200. Det bliver min fødselsdagsgave

https://www.plexilaser.de/Acrylglas-Gehaeuse-fuer-...

Nice :) Jeg har egentlig også fået købt en Apollo 1260 udvidelse til min Amiga 1200. Godt nok dyrt, kostede mig vidst 6000 kr. Nok lidt spild af penge, men så har jeg også sådan en. Skal have leget lidt mere med den, testet hvad den kan køre.

Cool

Jeg glæder mig også til at få min ene amiga 1200 i et desktop kabinet med ekstern USB tastatur, joystick og mus

Men det er uden acelleratorer...

Jeg vil ikke bruge en hel masse penge på amiga grej

Eneste mulighed for en ordentlig Nextgen amiga er alligevel en 1200 med nye stumper på et nyt Bundkort og en vampire

Da standalone vampire ikke understøtter ægte floppydrev hverken intern eller ekstern

Og mist skal nærmest bruge sort magi for at det lykkedes

Derfor er en moderne pc med amiga emulering på en Linux med en USB floppy controller alligevel bedste mulighed for en ng amiga og den vil kunne læse og skrive amiga disketter

Jeg kan ikke se hvorfor de ikke kunne have smidt et par floppy pin headers på vampire stand alone så man kunne have koblet 4 pc floppydrev på
Gravatar #1803 - brostenen
2. jan. 2021 21:11
CBM (1800) skrev:
kblood (1799) skrev:
CBM (1798) skrev:
#1797

Kan man læse og skrive amiga disketter med et pc floppydrev på en MIST?


Ja, det er det som en af dem har kunne gøre.
Der er en lang tråd om hans løsning her. Han er ved at finpudse og teste den noget mere, for han håber på at kunne gøre det på en lidt anden måde men han har delt sin kode og noget information om hvad han har gjort:
https://misterfpga.org/viewtopic.php?f=4&t=153...

Cool

Har forresten lige bestilt et amiga 1200 desktop kabinet fra plexilaser.De til min ene amiga 1200. Det bliver min fødselsdagsgave

https://www.plexilaser.de/Acrylglas-Gehaeuse-fuer-...


De laver også nogle cool produkter.
Gravatar #1804 - CBM
3. jan. 2021 10:03
brostenen (1803) skrev:
CBM (1800) skrev:
kblood (1799) skrev:
CBM (1798) skrev:
#1797

Kan man læse og skrive amiga disketter med et pc floppydrev på en MIST?


Ja, det er det som en af dem har kunne gøre.
Der er en lang tråd om hans løsning her. Han er ved at finpudse og teste den noget mere, for han håber på at kunne gøre det på en lidt anden måde men han har delt sin kode og noget information om hvad han har gjort:
https://misterfpga.org/viewtopic.php?f=4&t=153...

Cool

Har forresten lige bestilt et amiga 1200 desktop kabinet fra plexilaser.De til min ene amiga 1200. Det bliver min fødselsdagsgave

https://www.plexilaser.de/Acrylglas-Gehaeuse-fuer-...


De laver også nogle cool produkter.

Jep

Jeg glæder mig til at få min amiga i kabinettet med gotek drev, harddisk, flash kort, lys og koble usb keyboard, mus og joysticks til

Kan være jeg bliver nødt til at finde et led panel med røde dioder i stedet for de normale amiga 1200 lysdioder

Gravatar #1805 - kblood
4. jan. 2021 18:02
CBM (1802) skrev:
kblood (1801) skrev:
CBM (1800) skrev:
Har forresten lige bestilt et amiga 1200 desktop kabinet fra plexilaser.De til min ene amiga 1200. Det bliver min fødselsdagsgave

https://www.plexilaser.de/Acrylglas-Gehaeuse-fuer-...

Nice :) Jeg har egentlig også fået købt en Apollo 1260 udvidelse til min Amiga 1200. Godt nok dyrt, kostede mig vidst 6000 kr. Nok lidt spild af penge, men så har jeg også sådan en. Skal have leget lidt mere med den, testet hvad den kan køre.

Cool

Jeg glæder mig også til at få min ene amiga 1200 i et desktop kabinet med ekstern USB tastatur, joystick og mus

Men det er uden acelleratorer...

Jeg vil ikke bruge en hel masse penge på amiga grej

Eneste mulighed for en ordentlig Nextgen amiga er alligevel en 1200 med nye stumper på et nyt Bundkort og en vampire

Da standalone vampire ikke understøtter ægte floppydrev hverken intern eller ekstern

Og mist skal nærmest bruge sort magi for at det lykkedes

Derfor er en moderne pc med amiga emulering på en Linux med en USB floppy controller alligevel bedste mulighed for en ng amiga og den vil kunne læse og skrive amiga disketter

Jeg kan ikke se hvorfor de ikke kunne have smidt et par floppy pin headers på vampire stand alone så man kunne have koblet 4 pc floppydrev på

Jeg savner også at den Vampire Standalone kunne bruges i en Amiga casing, oven i at den burde understøtte et floppy drev.

Når det gælder en moderne Amiga, så er der Stephen Jones og hans nye Kickstarter. Han har været med til at få lavet en Amiga opsætning på en Raspberry Pi 4 hvor at Amiga emulatoren i den kan tilgå Linux delen, så man kan bruge Workbench, men fra Workbench can tilgå Chrome, Office og andre ting fra Linux delen.

Det giver da det bedste fra begge verdener syntes jeg. Men stadigt ikke noget floppy drev. Til gengæld burde den Amiga emulator den bruger kunne bruge IPF floppy images hvis jeg ikke tager fejl, og iso cue images.

Den bedste løsning er nok alligevel MiSTer for at have en fuld Amiga oplevelse. Kan bruges i et Amiga kabinet hvor man har USB porte, bruger Amiga tastaturet, adgang til COM porte og sådan, og så burde man endda kunne bruge den med et floppy drev. Jeg mener den understøtter op til 128mb RAM, RTG og dens 020 CPU skulle være lidt hurtigere end en 030. Det burde jo være nok til det meste.

Den kan også bruge CDer, men understøtter ikke cd lyd, og man skal bruge noget Amiga emulation for at kunne spille CD32 spil. Men mange af dem kan allerede fås som WHDLoad.
Gravatar #1806 - CBM
4. jan. 2021 19:59
kblood (1805) skrev:
CBM (1802) skrev:
kblood (1801) skrev:
CBM (1800) skrev:
Har forresten lige bestilt et amiga 1200 desktop kabinet fra plexilaser.De til min ene amiga 1200. Det bliver min fødselsdagsgave

https://www.plexilaser.de/Acrylglas-Gehaeuse-fuer-...

Nice :) Jeg har egentlig også fået købt en Apollo 1260 udvidelse til min Amiga 1200. Godt nok dyrt, kostede mig vidst 6000 kr. Nok lidt spild af penge, men så har jeg også sådan en. Skal have leget lidt mere med den, testet hvad den kan køre.

Cool

Jeg glæder mig også til at få min ene amiga 1200 i et desktop kabinet med ekstern USB tastatur, joystick og mus-

-så man kunne have koblet 4 pc floppydrev på

Jeg savner også at den Vampire Standalone kunne bruges i en Amiga casing, oven i at den burde understøtte et floppy drev.

Når det gælder en moderne Amiga, så er der-

-mange af dem kan allerede fås som WHDLoad.

Men igen

Hvorfor så ikke bare smide en Linux og en uae på en rando pc og evt smide den i et amiga kabinet som fx en miniitx i et a500 kabinet?

Evt med en USB floppy controller
Gravatar #1807 - brostenen
5. jan. 2021 21:15
RMC lavede en sort Checkmate maskine med mister i ;-)

Ellers har jeg købt to ting til min samling. En PI-1541 i fastloader cartridge form og så endnu en af de RGBtoHDMI Amiga adaptorer. Den jeg har nu har købt, er version 2, og er en universel OCS/ECS model. Den skal naturligvis i min Rev 8a.1 Amiga500 maskine, så jeg kan nyde de der sweet pixels på moderne fjensyn uden lag.
Gravatar #1808 - brostenen
18. jan. 2021 20:27
Den her er en awesome lille dims....


Gravatar #1809 - kblood
22. jan. 2021 19:27
CBM (1806) skrev:
Men igen

Hvorfor så ikke bare smide en Linux og en uae på en rando pc og evt smide den i et amiga kabinet som fx en miniitx i et a500 kabinet?

Evt med en USB floppy controller


Det gode ved MiSTer FPGA og original Amiga er at man ikke skal vente på noget boot. En Pi eller PC tager gerne 30 sekunder eller mere. Det fungere bare en hel del bedre syntes jeg. Fandt først ud af hvor meget det betød for mig efter jeg fik den MiSTer.

Med Checkmate 1500 er det at tage en Amiga og smide den i et mini-ITX. Det er bare et mini-ITX som er lavet til det. Et almindeligt mini-ITX ville mangle porte lavet til at understøtte Amiga.

Ikke at jeg er helt imod software emulering af Amiga, jeg bruger det hele. Næsten uundværligt at opsætte en Amiga disk med WinUAE for at klaregøre noget til brug på FPGA eller Amiga hardware.

Har lige bestilt en ny Argon One casing til min Pi 4. Var virkelig træt af at den har fået micro-HDMI stik, men denne Argon One casing har indbygget adapter til to fuldstørrelse HDMI stik, og understøtter M.2 disk:
https://raspberrypi.dk/en/product/argon-one-m-2-ca...
Gravatar #1810 - CBM
4. feb. 2021 15:10
jeg skal snart have smidt min 1200 i dens nye desktop kabinet

jeg smider nogle fotos når jeg går i gang

og så er dobbelt garagen i sommerhuset, der bliver mit nye retrolab, snart bygget færdig
Gravatar #1811 - brostenen
7. feb. 2021 11:50
CBM (1810) skrev:
jeg skal snart have smidt min 1200 i dens nye desktop kabinet

jeg smider nogle fotos når jeg går i gang

og så er dobbelt garagen i sommerhuset, der bliver mit nye retrolab, snart bygget færdig


Lyder godt.... Glæder mig til et par billeder. Er stadig mega splittet om jeg overhovedet skal have en 1200 eller ej. Det er en fed maskine, men pris versus hvor meget jeg får sådan en benyttet, er stadig et mega dilemma for mig.

OT:
Jeg fik lige smidt endnu en video op på youtube. Den omhandler de få mod's jeg har gjort på min Commodore64 igennem de sidste par år.
Gravatar #1812 - CBM
7. feb. 2021 13:19
brostenen (1811) skrev:
CBM (1810) skrev:
jeg skal snart have smidt min 1200 i dens nye desktop kabinet

jeg smider nogle fotos når jeg går i gang

og så er dobbelt garagen i sommerhuset, der bliver mit nye retrolab, snart bygget færdig


Lyder godt.... Glæder mig til et par billeder. Er stadig mega splittet om jeg overhovedet skal have en 1200 eller ej. Det er en fed maskine, men pris versus hvor meget jeg får sådan en benyttet, er stadig et mega dilemma for mig.

OT:
Jeg fik lige smidt endnu en video op på youtube. Den omhandler de få mod's jeg har gjort på min Commodore64 igennem de sidste par år.

nice

well måske kan du bytte dig til en amiga 1200 på et tidspunkt
Gravatar #1813 - brostenen
8. feb. 2021 10:27
CBM (1812) skrev:
brostenen (1811) skrev:
CBM (1810) skrev:
jeg skal snart have smidt min 1200 i dens nye desktop kabinet

jeg smider nogle fotos når jeg går i gang

og så er dobbelt garagen i sommerhuset, der bliver mit nye retrolab, snart bygget færdig


Lyder godt.... Glæder mig til et par billeder. Er stadig mega splittet om jeg overhovedet skal have en 1200 eller ej. Det er en fed maskine, men pris versus hvor meget jeg får sådan en benyttet, er stadig et mega dilemma for mig.

OT:
Jeg fik lige smidt endnu en video op på youtube. Den omhandler de få mod's jeg har gjort på min Commodore64 igennem de sidste par år.

nice

well måske kan du bytte dig til en amiga 1200 på et tidspunkt



Det tror jeg desværre ikke der er nogen Amiga ejere der vil. :-( Med mindre der er nogen som vil bytte med to 486 computere.
Gravatar #1814 - CBM
8. feb. 2021 14:04
brostenen (1813) skrev:
CBM (1812) skrev:
brostenen (1811) skrev:
CBM (1810) skrev:
jeg skal snart have smidt min 1200 i dens nye desktop kabinet

jeg smider nogle fotos når jeg går i gang

og så er dobbelt garagen i sommerhuset, der bliver mit nye retrolab, snart bygget færdig


Lyder godt.... Glæder mig til et par billeder. Er stadig mega splittet om jeg overhovedet skal have en 1200 eller ej. Det er en fed maskine, men pris versus hvor meget jeg får sådan en benyttet, er stadig et mega dilemma for mig.

OT:
Jeg fik lige smidt endnu en video op på youtube. Den omhandler de få mod's jeg har gjort på min Commodore64 igennem de sidste par år.

nice

well måske kan du bytte dig til en amiga 1200 på et tidspunkt



Det tror jeg desværre ikke der er nogen Amiga ejere der vil. :-( Med mindre der er nogen som vil bytte med to 486 computere.

jeg tænker der skal lidt mere til... fx en recapped amiga 600 evt med en accellerator
Gravatar #1815 - brostenen
8. feb. 2021 17:39
CBM (1814) skrev:
brostenen (1813) skrev:
CBM (1812) skrev:
brostenen (1811) skrev:
CBM (1810) skrev:
jeg skal snart have smidt min 1200 i dens nye desktop kabinet

jeg smider nogle fotos når jeg går i gang

og så er dobbelt garagen i sommerhuset, der bliver mit nye retrolab, snart bygget færdig


Lyder godt.... Glæder mig til et par billeder. Er stadig mega splittet om jeg overhovedet skal have en 1200 eller ej. Det er en fed maskine, men pris versus hvor meget jeg får sådan en benyttet, er stadig et mega dilemma for mig.

OT:
Jeg fik lige smidt endnu en video op på youtube. Den omhandler de få mod's jeg har gjort på min Commodore64 igennem de sidste par år.

nice

well måske kan du bytte dig til en amiga 1200 på et tidspunkt



Det tror jeg desværre ikke der er nogen Amiga ejere der vil. :-( Med mindre der er nogen som vil bytte med to 486 computere.

jeg tænker der skal lidt mere til... fx en recapped amiga 600 evt med en accellerator


Det kommer jo også an på hvad de to 486'ere er bygget af. ;-)

F.eks. så er selve bundkortet på en af maskinerne, noget som i sig selv, ligger på mellem 500 og 1000 kroner alene. :-D Der er også et af de absolut bedste ET4000 kort i den anden maskine. Sådan et lavet af selve Orchid.

Jeg kunne jo også dele dem ud, så kan jeg sikkert skrabe penge sammen til en 1200 og have dele i overskud. ;-)
Gravatar #1816 - CBM
8. feb. 2021 18:00
brostenen (1815) skrev:
CBM (1814) skrev:
brostenen (1813) skrev:
CBM (1812) skrev:
brostenen (1811) skrev:
CBM (1810) skrev:
jeg skal snart have smidt min 1200 i dens nye desktop kabinet

jeg smider nogle fotos når jeg går i gang

og så er dobbelt garagen i sommerhuset, der bliver mit nye retrolab, snart bygget færdig


Lyder godt.... Glæder mig til et par billeder. Er stadig mega splittet om jeg overhovedet skal have en 1200 eller ej. Det er en fed maskine, men pris versus hvor meget jeg får sådan en benyttet, er stadig et mega dilemma for mig.

OT:
Jeg fik lige smidt endnu en video op på youtube. Den omhandler de få mod's jeg har gjort på min Commodore64 igennem de sidste par år.

nice

well måske kan du bytte dig til en amiga 1200 på et tidspunkt



Det tror jeg desværre ikke der er nogen Amiga ejere der vil. :-( Med mindre der er nogen som vil bytte med to 486 computere.

jeg tænker der skal lidt mere til... fx en recapped amiga 600 evt med en accellerator


Det kommer jo også an på hvad de to 486'ere er bygget af. ;-)

F.eks. så er selve bundkortet på en af maskinerne, noget som i sig selv, ligger på mellem 500 og 1000 kroner alene. :-D Der er også et af de absolut bedste ET4000 kort i den anden maskine. Sådan et lavet af selve Orchid.

Jeg kunne jo også dele dem ud, så kan jeg sikkert skrabe penge sammen til en 1200 og have dele i overskud. ;-)

det kunne muligvis være interessant at høre mere om specifikationerne på de to 486 maskiner
Gravatar #1817 - brostenen
8. feb. 2021 23:16
CBM (1816) skrev:
brostenen (1815) skrev:
CBM (1814) skrev:
brostenen (1813) skrev:
CBM (1812) skrev:
brostenen (1811) skrev:
CBM (1810) skrev:
jeg skal snart have smidt min 1200 i dens nye desktop kabinet

jeg smider nogle fotos når jeg går i gang

og så er dobbelt garagen i sommerhuset, der bliver mit nye retrolab, snart bygget færdig


Lyder godt.... Glæder mig til et par billeder. Er stadig mega splittet om jeg overhovedet skal have en 1200 eller ej. Det er en fed maskine, men pris versus hvor meget jeg får sådan en benyttet, er stadig et mega dilemma for mig.

OT:
Jeg fik lige smidt endnu en video op på youtube. Den omhandler de få mod's jeg har gjort på min Commodore64 igennem de sidste par år.

nice

well måske kan du bytte dig til en amiga 1200 på et tidspunkt



Det tror jeg desværre ikke der er nogen Amiga ejere der vil. :-( Med mindre der er nogen som vil bytte med to 486 computere.

jeg tænker der skal lidt mere til... fx en recapped amiga 600 evt med en accellerator


Det kommer jo også an på hvad de to 486'ere er bygget af. ;-)

F.eks. så er selve bundkortet på en af maskinerne, noget som i sig selv, ligger på mellem 500 og 1000 kroner alene. :-D Der er også et af de absolut bedste ET4000 kort i den anden maskine. Sådan et lavet af selve Orchid.

Jeg kunne jo også dele dem ud, så kan jeg sikkert skrabe penge sammen til en 1200 og have dele i overskud. ;-)

det kunne muligvis være interessant at høre mere om specifikationerne på de to 486 maskiner


Den ene maskine er en 5x86-133 maskine.
Den anden er en 486dx33 maskine.

5x86-133:
Lucky Star LS-486e motherboard (PCI og ISA)
AMD 5x86-133 CPU (med aktiv køler)
16mb Ram.
Cirrus Logic CL5446-PCI GFX
Lydkort.
AT Kabinet.

486dx33:
UMC-486 motherboard (med original manual)
Intel 486dx33 CPU (med aktiv køler)
8 eller 16mb Ram (mener det er 16, ellers har jeg til opgradering)
Orchid Prodesigner-II ET4000 ISA grafikkort
ISA Controller.
Lydkort.
AT Kabinet.

Jeg mener at have en del ekstra forskelligt hardware liggende, som jeg ikke benytter til noget. Jeg forventer heller ikke nogen form for krid hvid 1200 kabinet, men på den anden side så vil jeg heller ikke have maskiner, hverken commodore eller andet, som er urin-gule. (Du kender det selv)
Gravatar #1818 - CBM
9. feb. 2021 09:35
#17

de kabinetter jeg har er gule

men det er også en del af grunden til den ene snart flytter over i sit nye desktop kabinet
Gravatar #1819 - CBM
9. feb. 2021 10:19
jeg savner mange af de retro maskiner jeg havde som ung som min far tog fra mig og smed ud engang i slutningen af 90erne

3 icl comet maskiner
3 ibm ps/2 maskiner
1 ibm ps/2 high tower server
1 cbm pc10
1 cbm pc20
1 cbm pet
1 cbm pet dual diskdrive
1 lambda computer
1 zx81 computer
og der har muligvis været flere
Gravatar #1820 - brostenen
9. feb. 2021 11:12
CBM (1818) skrev:
#17

de kabinetter jeg har er gule

men det er også en del af grunden til den ene snart flytter over i sit nye desktop kabinet


Man kan jo også spraymale som absolut sidste udvej. Der er et polsk firma som har produceret så korrekt farve som muligt til de forskellige vintage computere. Men så vidt jeg ved, så kæmper de stadig med at finde eksport licens ud af polen. Noget med kemikalier og lovgivning.
Gravatar #1821 - brostenen
9. feb. 2021 11:19
CBM (1819) skrev:
jeg savner mange af de retro maskiner jeg havde som ung som min far tog fra mig og smed ud engang i slutningen af 90erne

3 icl comet maskiner
3 ibm ps/2 maskiner
1 ibm ps/2 high tower server
1 cbm pc10
1 cbm pc20
1 cbm pet
1 cbm pet dual diskdrive
1 lambda computer
1 zx81 computer
og der har muligvis været flere


Pet og zx81 maskiner er forholdsvis nemme at reproducere systemboard til. Der er en del homebrew projekter der ude.
Gravatar #1822 - CBM
9. feb. 2021 14:41
brostenen (1821) skrev:
CBM (1819) skrev:
jeg savner mange af de retro maskiner jeg havde som ung som min far tog fra mig og smed ud engang i slutningen af 90erne

3 icl comet maskiner
3 ibm ps/2 maskiner
1 ibm ps/2 high tower server
1 cbm pc10
1 cbm pc20
1 cbm pet
1 cbm pet dual diskdrive
1 lambda computer
1 zx81 computer
og der har muligvis været flere


Pet og zx81 maskiner er forholdsvis nemme at reproducere systemboard til. Der er en del homebrew projekter der ude.

jep men jeg har ikke engang deres kabinetter mere

jeg har kun kabinettet fra den ene comet maskine og det er tomt

jeg har ikke tastaturerne fra dem heller

men jeg tænker den comet computer får et pc bundkort, jeg har både et moderne microITX bundkort og et moderne miniATX bundkort der begge er kandidater
Gravatar #1823 - brostenen
9. feb. 2021 20:48
Man kan købe et helt samle selv kit med en ZX81 eller Spectrum eller anden Sinclair maskine. Det er med kabinet og tastatur. Det er naturligvis ikke billigt, men så kan du få dig en sprit ny maskine som måske holder i mange år. I stedet for at købe en original brugt maskine i ukendt stand og holdbarhed.
Gravatar #1824 - dub
9. feb. 2021 21:28
brostenen (1813) skrev:
Det tror jeg desværre ikke der er nogen Amiga ejere der vil. :-( Med mindre der er nogen som vil bytte med to 486 computere.

Jeg har en Amiga 1200 liggende i et skab og den har ligget der i mange år. Men jeg vil ikke have nogen skod 486'er.
Jeg ved ikke hvor gul den er eller om batteriet har gjort den ubruglig, men jeg kan kigge på det imorgen.

Jeg gider ikke checke om den virker ude over tydelig visuel defekt og pris bliver efter hvad du vil betale efter du modtager den(+ Porto(Som kan være dyrt, mindst 5000kr :-) )).
Det jeg har er kun maskine og strømforsyning. Den har en 120MB harddisk men ellers er det en standrad 1200.
Gravatar #1825 - dub
10. feb. 2021 19:53
brostenen modtager en måske fungerene Amiga 1200 i næste uge. Kan jeg kræve det første spil han spiller er Frontier: Elite 2?
Gravatar #1826 - dub
10. feb. 2021 19:54
Eller Mega-Lo-Mania
Gravatar #1827 - CBM
11. feb. 2021 04:06
begge spil er klassikere

jeg har spillet rigtig meget mega lo mania :-D
Gravatar #1828 - brostenen
11. feb. 2021 20:13
dub (1825) skrev:
brostenen modtager en måske fungerene Amiga 1200 i næste uge. Kan jeg kræve det første spil han spiller er Frontier: Elite 2?


Det første spil bliver nok Deluxe Galaga AGA, da det var det sidste spil jeg spillede på den 1200 jeg desværre måtte sælge i 2006. MEN, jeg skal nok starte Elite2 op, og se om jeg kan finde ud af hvordan det fungerer. Elite serien er noget jeg aldrig har prøvet overhovedet. Ellers skal der testes Pinball Illusions af.

Det første der skal bootes, er systest og demo'er. Den skal testes grundigt igennem, for at finde ud af hvad der skal fikses, hvis der er noget overhovedet. Jeg regner med at have den på testbænken en uges tid, for at gennemgå den så grundigt som muligt. Det bliver en stor ære at have en 1200 igen.

En ting ved jeg, og det er at den skal være basis for en hurtig Amiga i min samling. Så målet bliver måske en Vampire1200 i sidste ende.
Gravatar #1829 - dub
12. feb. 2021 17:58
#1828 Elite 2 var med meget primitiv 3D grafik så det var spil hvor man kunne mærke at
CPUen var hurtigere end en A500.
Gravatar #1830 - brostenen
12. feb. 2021 19:33
dub (1829) skrev:
#1828 Elite 2 var med meget primitiv 3D grafik så det var spil hvor man kunne mærke at
CPUen var hurtigere end en A500.


Åh ja.... Jamen det kender jeg godt af udseende. Men jeg har aldrig set det køre på hardware. Men det skal testes af, sammen med alt muligt andet. Maskinen skal igennem en god gang test og så videre. :-)
Gravatar #1831 - brostenen
15. feb. 2021 23:27
Så har jeg betalt for en Amiga1200. Der var nogle issues, men så vidt jeg kan forstå, så har den også ligget en del år i et skab. Først skal den recappes, men det må jeg vente med til næste måned. Så skal der en ny membran til og der skal et nyt diskette drev til. Men jeg er en glad mand. Jeg er nu ejer af en Amiga1200. Den bliver ALDRIG solgt. Jeg skal fikse den op, og så skal den udvides til at kunne benyttes som skrivemaskine, MOD fil maskine og så som Demo maskine.

En super glad mand her. Tusinde tak for at jeg måtte købe den af dig.
Gravatar #1832 - dub
15. feb. 2021 23:41
brostenen (1831) skrev:
Så har jeg betalt for en Amiga1200. Der var nogle issues, men så vidt jeg kan forstå, så har den også ligget en del år i et skab. Først skal den recappes, men det må jeg vente med til næste måned. Så skal der en ny membran til og der skal et nyt diskette drev til. Men jeg er en glad mand. Jeg er nu ejer af en Amiga1200. Den bliver ALDRIG solgt. Jeg skal fikse den op, og så skal den udvides til at kunne benyttes som skrivemaskine, MOD fil maskine og så som Demo maskine.

En super glad mand her. Tusinde tak for at jeg måtte købe den af dig.

Det bedste til dig og min bedste ven omkring 93-95 frem til 99-01 (Jeg har ingen ide om de tal er korrekt(cirka) og jeg havde mennesker venner)
Gravatar #1833 - CBM
16. feb. 2021 04:42
ser ud til den har fået et godt hjem
Gravatar #1834 - brostenen
16. feb. 2021 05:56
Det første jeg skal have lavet ved den, er en recap. Men det må som sagt vente til næste måned.

Herefter står den på nyt disk drev, som jeg nok regner med at det bliver en form for Gotek.

Herefter skal der Kick 3.1.4 i maskinen og så er den klar til at modtage de store opgraderinger.

Så nu skal jeg til at sælge et par 486'ere. Det blev lige omvendt i denne omgang. Altså Amiga før salg af 486.
Gravatar #1835 - brostenen
26. feb. 2021 22:55
Så er mit 1200 board pakket forsvarligt ned til afsendelse, for at blive recappet. Jeg fandt også ud af at SID chippen i min brødkasse ikke fungerer optimalt. Få ting lyder lidt mærkeligt, men ikke alt. Jeg tænker at få den skiftet ud med en ARM-SID.
Gravatar #1836 - Gamle-Kaj
28. feb. 2021 18:24
Er der en grund til du ikke recapper selv?
Gravatar #1837 - brostenen
28. feb. 2021 20:37
Gamle-Kaj (1836) skrev:
Er der en grund til du ikke recapper selv?


Jeps. Jeg kan ikke lodde SMD.
Gravatar #1838 - Gamle-Kaj
1. mar. 2021 09:03
brostenen (1837) skrev:
Gamle-Kaj (1836) skrev:
Er der en grund til du ikke recapper selv?


Jeps. Jeg kan ikke lodde SMD.


Find noget gammelt skrot-elektronik at øve dig på. Det er ikke så fælt som der ser ud. Styr på temperaturen er det vigtigste. Hvis du er interesseret, har jeg vist et gammelt loddekursus i PDF liggende et sted.
Gravatar #1839 - CBM
1. mar. 2021 09:38
voodoo 5 6000 vender tilbage som pci kort med molex power

https://www.pcgamer.com/3dfx-never-released-a-quad...
Gravatar #1840 - brostenen
1. mar. 2021 17:09
Gamle-Kaj (1838) skrev:
brostenen (1837) skrev:
Gamle-Kaj (1836) skrev:
Er der en grund til du ikke recapper selv?


Jeps. Jeg kan ikke lodde SMD.


Find noget gammelt skrot-elektronik at øve dig på. Det er ikke så fælt som der ser ud. Styr på temperaturen er det vigtigste. Hvis du er interesseret, har jeg vist et gammelt loddekursus i PDF liggende et sted.


Så lidt som jeg skal lodde SMD, er det ikke noget jeg har interesse i. Det er kun Amiga boards som jeg skal have recappet, når vi snakker SMD. Ellers har jeg intet med SMD som jeg skal lodde.

Jeg lodder en del, men alt er sådan set hole-through. Jeg ejer heller ikke et temperatur styret lodde jern. Det jeg har, fungerer perfekt til det jeg skal lave. Jeg har faktisk loddet i dag på min SixtyClone. Men havde desværre ikke så meget tin. Det er nu bestilt. Med bly naturligvis.
Gravatar #1841 - brostenen
1. mar. 2021 17:11
CBM (1839) skrev:
voodoo 5 6000 vender tilbage som pci kort med molex power

https://www.pcgamer.com/3dfx-never-released-a-quad...


Dejligt at se at en privatperson har bygget nye prototyper.
Gravatar #1842 - CBM
2. mar. 2021 17:07
brostenen (1841) skrev:
CBM (1839) skrev:
voodoo 5 6000 vender tilbage som pci kort med molex power

https://www.pcgamer.com/3dfx-never-released-a-quad...


Dejligt at se at en privatperson har bygget nye prototyper.

jeps bliver spændende at se hvad det udvikler sig til
Gravatar #1843 - brostenen
3. mar. 2021 14:41
Så er næsten alt lodde arbejde færdigt på min SixtClone. Mangler bare en RF modulator af en art og så er den klar til at blive målt igennem med multimeter. Den skal renses op for flux og så skal den smoke-testes (også uden chips i soklerne). Når alt er klart, monterer jeg skjoldet over cartridge porten.

Hvis alt løber som planlagt og jeg ikke har lavet fejl, så har jeg bygget min egen C64 fra bunden af. Et projekt der desværre tog over et år indtil nu.
Gravatar #1844 - CBM
3. mar. 2021 15:56
brostenen (1843) skrev:
Så er næsten alt lodde arbejde færdigt på min SixtClone. Mangler bare en RF modulator af en art og så er den klar til at blive målt igennem med multimeter. Den skal renses op for flux og så skal den smoke-testes (også uden chips i soklerne). Når alt er klart, monterer jeg skjoldet over cartridge porten.

Hvis alt løber som planlagt og jeg ikke har lavet fejl, så har jeg bygget min egen C64 fra bunden af. Et projekt der desværre tog over et år indtil nu.

jeg kommer nok forbi imorgen og tjekker det ud :-)
Gravatar #1845 - CBM
4. mar. 2021 04:21
nice. nu kan jeg med retropie og amiberry starte whdload spil direkte fra menuen og overføre dem direkte i lha format via lan

jeg fik også fikset reset og power knappen på min nes pi case+ ved at installere de scripts der er lavet til retropie

plus jeg fik aktiveret understøtning af mus der giver mulighed for at bruge min trådløse 8bitdo nes mus i fx amiga spil

og ellers har jeg mine trådløse nes controllere

jeg har også nes og snes spil på den

nintendo 64 er for krævende for en pi3 ser det ud til derfor vil jeg heller ikke forsøge med playstation spil
Gravatar #1846 - CBM
4. mar. 2021 14:14
@brostenen

tak for en hyggelig dag med veteran hardware

du har nogle rigtig fine maskiner i samlingen.

jeg glæder mig til at jeg kan komme i gang med at få styr på min samling af veteran maskiner ude i sommerhuset
Gravatar #1847 - CBM
4. mar. 2021 16:15
win xp udgaver

win xp integral edition - den commuinity distribution jeg bruger
win xp black edition
win xp ultimate edition
lastxp
win xp sp4
win xp gold
win xp 2021/2020/2019 edition
win xp dark edition
win xp performance edition
win xp 10 edition
win xp netbook edition
geek xp
winlsd sp3
microxp

og alle de officielle


Gravatar #1848 - brostenen
4. mar. 2021 18:03
CBM (1846) skrev:
@brostenen

tak for en hyggelig dag med veteran hardware

du har nogle rigtig fine maskiner i samlingen.

jeg glæder mig til at jeg kan komme i gang med at få styr på min samling af veteran maskiner ude i sommerhuset


Det var skide hyggeligt. :-) Det er jo en bette samling jeg har fået mig efterhånden, men glæder mig mest af alt til at få min SixtyClone lavet færdig. Vi skal have stablet noget computer halløj på benene på et tidspunkt i fremtiden. Jeg tænker at det skal mest henvende sig til os gamle som har haft veterancomputerne i vores ungdom.
Gravatar #1849 - CBM
4. mar. 2021 23:29
brostenen (1848) skrev:
CBM (1846) skrev:
@brostenen

tak for en hyggelig dag med veteran hardware

du har nogle rigtig fine maskiner i samlingen.

jeg glæder mig til at jeg kan komme i gang med at få styr på min samling af veteran maskiner ude i sommerhuset


Det var skide hyggeligt. :-) Det er jo en bette samling jeg har fået mig efterhånden, men glæder mig mest af alt til at få min SixtyClone lavet færdig. Vi skal have stablet noget computer halløj på benene på et tidspunkt i fremtiden. Jeg tænker at det skal mest henvende sig til os gamle som har haft veterancomputerne i vores ungdom.

jep

jeg kan evt lige smide et par billeder op af min 1200 når jeg har fået placeret den i dens desktop kabinet

Gravatar #1850 - brostenen
5. mar. 2021 16:09
CBM (1849) skrev:
brostenen (1848) skrev:
CBM (1846) skrev:
@brostenen

tak for en hyggelig dag med veteran hardware

du har nogle rigtig fine maskiner i samlingen.

jeg glæder mig til at jeg kan komme i gang med at få styr på min samling af veteran maskiner ude i sommerhuset


Det var skide hyggeligt. :-) Det er jo en bette samling jeg har fået mig efterhånden, men glæder mig mest af alt til at få min SixtyClone lavet færdig. Vi skal have stablet noget computer halløj på benene på et tidspunkt i fremtiden. Jeg tænker at det skal mest henvende sig til os gamle som har haft veterancomputerne i vores ungdom.

jep

jeg kan evt lige smide et par billeder op af min 1200 når jeg har fået placeret den i dens desktop kabinet



Det må du meget gerne....

Jeg er i gang med at uploade en YouTube video om min SixtyClone. Hint... Smoketest gik perfekt igennem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login