mboost-dp1

Gamle computere...


Gå til bund
Gravatar #2101 - brostenen
26. aug. 2021 15:18
Så er jeg den lykkelige ejer af en hjemmebygget Commodore64 i ATX form faktor.... Med andre ord, så er jeg færdig med at bygge min fra bunden af.
Gravatar #2102 - brostenen
12. okt. 2021 05:01
Lille heads up til Amiga1200 ejere....

På amigastore(dot eu) har de lanceret to ny acceleratorer til a1200. Der er Tsunami som blev revet væk og er udsolgt indtil videre, men de har også lanceret TF-1230 i enten 64 eller 128 megabyte varianter. Og de er knagme billige, set i forhold til kort fra 1990'erne. Nå ja. Lige nu, hvor jeg skriver dette, kan man også købe en Vampire V1200 på samme webshop. Men der er for meget kontrovers til at jeg gider at købe en.

Fucking sjovt at man absolut skal være tilhænger eller modstander af Vampire kortene. Sådan lidt i retning af de gamle "krige" vi så i 80'erne og 90'erne. Hvis man siger bare lidt negativt er man bare den værste ifølge apollo team'et, og hvis man bare siger lidt positivt er man fanboy og af værste skuffe ifølge modstanderne. What a waste.... Jeg kan godt se fordelen og syntes det er fedt at folk kan få moderniseret platformen på denne måde, men stadig holde fast i den gamle måde at gøre tingene på, men samtidig er det ikke for mig, da jeg vil bruge Amiga platformen som vi gjorde det i 1990'erne.

Så jeg købte mig en TF-1230 med 64 megabyte Ram. 128 er for meget for mig og jeg vil kun boote fra onboard IDE controller. Så nu får den 1200 jeg købte og fiksede op fra vrag til fungerende maskine en dejlig opgradering som er hvad jeg havde i den 1200 jeg solgte i 2006. Men bare med lidt mere skrald i form af mere Ram....

Det er nemlig det jeg satser på at få fat på igen. At "genskabe" den 1200 jeg kom af med den gang. Bare med lidt mere. Så nu mangler jeg bare en scandoubler, kickstart 3.1 og så en af de 90-graders IDE adaptorer.
Gravatar #2103 - CBM
7. nov. 2021 15:21
ja lidt synd... jeg oplevede det samme på youtube hvor en gik amok fordi jeg ikke skamroste vampire kort
Gravatar #2104 - brostenen
8. nov. 2021 08:59
CBM (2103) skrev:
ja lidt synd... jeg oplevede det samme på youtube hvor en gik amok fordi jeg ikke skamroste vampire kort


True.... Der er så mange som blindt tror at Vampire er det eneste der fungerer. Det er jo ikke sådan at når man køber et, så er det bare fryd og gammen. Der er en del WHD-Loader opsætning som skal fin justeres og de er ikke 100% kompatible med alt gammelt software. Nøjagtig som 060 baserede acceleratorer. Her tænker jeg både TF-1260 og Warp-1260. Den største fejl folk gør, er at købe Vampire udelukkende til WHD-Loader. Det er en virkelig dum beslutning hvis vi tænker på hvad det koster. 400 euro og så bruger man det kun til spil. Men vi kan jo ikke tænke for andre.

Selv TF-1230 er der knas med. Men det er jo også det billigste som er på markedet lige for tiden. Desuden arbejder TF teamet stadig med kompatibilitet. Så på nuværende tidspunkt anbefaler jeg en Tsunami. Men det kunne nemt ændre sig med tiden, når TF teamet får endnu flere bugs fjernet. Min pengepung tillod dog kun TF-1230, og jeg er nu meget tilfreds. Jeg er ikke den store Demo forbruger, og jeg er lidt mere interesseret i kontor programmer og Mac emulering. Spil er jo fint nok som sådan, men jeg har ingen behov for at kunne spille alle spil. Der er rigtig mange spil jeg ikke gider, fordi de ikke fanger mig overhovedet.

Vampire, Warp-1260 og TF-1260 ser jeg som noget der ville være fedt at have, hvis jeg lavede video redigering på Amiga eller lavede 3D modellering på Amiga.
Gravatar #2105 - CBM
8. nov. 2021 13:37
vampirekort er for dyre i forhold til hvad det er
Gravatar #2106 - brostenen
8. nov. 2021 16:41
CBM (2105) skrev:
vampirekort er for dyre i forhold til hvad det er


True. Og med de nye 030 kort, er markedet for gamle 1990'er acceleratorer også blevet smadret for vildt.
Gravatar #2107 - arne_v
1. dec. 2021 21:02
Faldt over den her:

https://lemonspawn.com/turbo-rascal-syntax-error-e...

og tænkte straks på denne tråd.
Gravatar #2108 - DrHouseDK
6. dec. 2021 07:50
Nostalgien er ægte når man sidder og læser om brødkasser :-) Det vildeste i min samling af "retro" er vist 2 stk. IBM Aptiva, en P1-133 og en P1-200MMX. :-)
Gravatar #2109 - brostenen
16. dec. 2021 22:04
DrHouseDK (2108) skrev:
Nostalgien er ægte når man sidder og læser om brødkasser :-)


Dem bygger jeg selv. ;-)


DrHouseDK (2108) skrev:
Det vildeste i min samling af "retro" er vist 2 stk. IBM Aptiva, en P1-133 og en P1-200MMX. :-)


De er rigtig gode til at installere MS Dos 6.22 på, og så køre ren sen-æra Dos spil på.
Gravatar #2110 - CBM
24. dec. 2021 12:30
DrHouseDK (2108) skrev:
Nostalgien er ægte når man sidder og læser om brødkasser :-) Det vildeste i min samling af "retro" er vist 2 stk. IBM Aptiva, en P1-133 og en P1-200MMX. :-)

Nostalgi er bedre end cutting edge efterhånden ...

Nu hvor der er hardware kaos i IT verdenen
Gravatar #2111 - Gamle-Kaj
2. jan. 2022 11:43
Så fik jeg endelig hevet min “spritnye” Amiga 1200 frem. Har haft så travlt så jeg helt havde glemt den. Der følger endda også et frontdæksel med til en Commodore 1081 skærm. Det er da den omvendte verden. Så vidt jeg husker var det altid skærmen, der stod uden dæksel.

Nu skal jeg bare lige have lagt en plan for hvad jeg skal med den. Tror bare den skal være spillemaskine.

Den står som spritny i plastikken og lugter ikke af kattetis, så tror jeg lader elektrolytterne være.
Gravatar #2112 - CBM
2. jan. 2022 12:09
Gamle-Kaj (2111) skrev:
og lugter ikke af kattetis


vigtig egenskab for alt elektronik
Gravatar #2113 - brostenen
16. jan. 2022 16:35
Gamle-Kaj (2111) skrev:
Så fik jeg endelig hevet min “spritnye” Amiga 1200 frem. Har haft så travlt så jeg helt havde glemt den. Der følger endda også et frontdæksel med til en Commodore 1081 skærm. Det er da den omvendte verden. Så vidt jeg husker var det altid skærmen, der stod uden dæksel.

Nu skal jeg bare lige have lagt en plan for hvad jeg skal med den. Tror bare den skal være spillemaskine.

Den står som spritny i plastikken og lugter ikke af kattetis, så tror jeg lader elektrolytterne være.


Der findes Zeb's HDD image. Bare indlæs i Etcher og skriv til CF/SD kort. Hvis du har Kickstart 3,1 skal du ændre en linje i startup-sequence. Men det er beskrevet i readme filen. Så kan der være et issue med WHD not detected eller noget, og her skal du læse følgende blog-post Pistorm setup and Zeb's setup

Jeg anbefaler at bruge lidt ekstra på din 1200. Først skal du have den recappet, og det foregår bedst ved en recapper i københav området. Han hedder Jozsef Vamosi og kan findes på Amibay. Jeg gav 690 for en recap på mit board.

Så vil jeg anbefale en gang moderne accelerator's. Du kan enten finde Tsunami-1230 eller TF-1230. Tsunami er den mest compatible, men TF-1230 kan nemt benyttes også. Forskellen er at TF-1230 er 99.9 procent compatibel i forhold til Tsunami-1230, og kører højere clockfrekvens. TF-1230 er billigere. Begge koster en 1200/1300 kroner.

Sidst anbefaler jeg en IndivisionAGA-MK3 scandoubler. Den er awesomme, og jeg anbefaler en IDE-CF adaptor og et 16gb Sandisk Ultra CF kort.

Det bliver dyrt i længden, men du bliver glad for resultatet. Ny-produceret kabinetter kommer i handlen igen til februar, på Alenia og Amigashop. Beggge europæiske forhandlere. Hvis din 1200 er mega gul altså.
Gravatar #2114 - brostenen
16. jan. 2022 16:44
Jeg har fået mig en Amiga500 rev 8a.1 maskine....

For dem som ikke ved, så er det en 500-plus, nedgraderet til 512k Chipram og Kickstart 1.3 og uden batteri samt clock circuit og uden batteri. Meget sjælden maskine.

Jeg har ligeledes fået Kickstart 3.1, Tsunami-1230 og IndivisionAGA-MK3 i den 1200 jeg købte af bruger på Newz, som jeg fik recappet og installeret ny membran plus ny diskette drev. Den er mega awesomme...

Tusinde tak for handlen... Jeg mangler bare et nyt kabinet i grå farve, så er den helt perfekt som jeg ønsker. Jeg er stadig benovet over handlen og er så glad for den. Den bliver aldrig solgt og jeg vil hellere sælge mine 486 maskiner end at komme af med min 1200. Ja selv min 600 som er opgraderet maks, vil jeg hellere sælge.
Gravatar #2115 - kblood
22. feb. 2022 22:19
Jeg fik købt et Apollo 1260 da jeg ikke kunne få fat i et RTX 3080. Også bedst at vente på RTX 40 kort alligevel siden jeg har et RTX 2080ti nu. Men det tænker jeg på at set på her når der RTX 40 udkommer i slutningen af året. Så burde jeg kunne samle en maskine der sagtens kan klare sig i 4 år igen. Syntes nu heller ikke det er fordi det er helt vildt vigtigt at opgradere, men på den anden side vil jeg bare heller ikke vente 3-4 år på der kommer RTX 50 eller hvad det næste så bliver.

Men jeg fik også fat i et Vampire 1200 v2 kort og går og venter på v4 Icedrake kan bestilles. Jeg har skrevet til dem om det, men har ikke hørt fra dem endnu.

Men så er der også PiStorm 1200, det er et expansion kort med et Compute Module 4, så der ikke er noget med at skulle tage CPUen ud af computeren og sådan. Det vil fungere som et almindeligt expansion kort bare baseret på et Pi 4 Compute Module.

Når det gælder DOS og sådan, så syntes jeg godt nok emulation er vejen frem, jeg er bare ikke specielt glad for alt det PC hardware der var, og med PCem eller 86Box så kan man rent faktisk emulere alt cycle exact fra en 8086 op til en 266mhz Pentium 2 med MMX og 3DFx Grafik kort, Midi kort og så videre.

Men så er der også MiSTer FPGA, det er da helt klart den bedste retro ting jeg har. Den har lige fået fuld PS1 kerne, der understøtter CD lyd, save states, memory cards, cheats, at skifte mellem CDer, den kan endda afspille lyd CDer, og der er også en Saturn kerne på vej til den. Den har godt nok nogle nice core systemer at lege med og er noget nemmere at sætte op end en Pi syntes jeg, og er ofte bedre end en Pi når det gælder compatibilitet, specielt med arkade cores.

Men kommer man forbi PS1 performance, så er det stadigt en Pi, PC eller original hardware som skal til.

MiSTers 486SX 33mhz og Amiga kerne er nu også virkeligt imponerende. Amiga kernen kan køre som en 100mhz 020 Amiga 1200 med RTG og Midi, hvor man kan bruge Pi til at emulere PiMidi så de 6 kerner eller hvor mange det nu er som understøtter Midi kan bruge det. Man kan nu også bruge MiSTeren med rigtig MIDI hardware hvis man har det.
Gravatar #2116 - brostenen
26. mar. 2022 09:08
kblood (2115) skrev:
Jeg fik købt et Apollo 1260 da jeg ikke kunne få fat i et RTX 3080. Også bedst at vente på RTX 40 kort alligevel siden jeg har et RTX 2080ti nu. Men det tænker jeg på at set på her når der RTX 40 udkommer i slutningen af året. Så burde jeg kunne samle en maskine der sagtens kan klare sig i 4 år igen. Syntes nu heller ikke det er fordi det er helt vildt vigtigt at opgradere, men på den anden side vil jeg bare heller ikke vente 3-4 år på der kommer RTX 50 eller hvad det næste så bliver.

Men jeg fik også fat i et Vampire 1200 v2 kort og går og venter på v4 Icedrake kan bestilles. Jeg har skrevet til dem om det, men har ikke hørt fra dem endnu.

Men så er der også PiStorm 1200, det er et expansion kort med et Compute Module 4, så der ikke er noget med at skulle tage CPUen ud af computeren og sådan. Det vil fungere som et almindeligt expansion kort bare baseret på et Pi 4 Compute Module.

Når det gælder DOS og sådan, så syntes jeg godt nok emulation er vejen frem, jeg er bare ikke specielt glad for alt det PC hardware der var, og med PCem eller 86Box så kan man rent faktisk emulere alt cycle exact fra en 8086 op til en 266mhz Pentium 2 med MMX og 3DFx Grafik kort, Midi kort og så videre.

Men så er der også MiSTer FPGA, det er da helt klart den bedste retro ting jeg har. Den har lige fået fuld PS1 kerne, der understøtter CD lyd, save states, memory cards, cheats, at skifte mellem CDer, den kan endda afspille lyd CDer, og der er også en Saturn kerne på vej til den. Den har godt nok nogle nice core systemer at lege med og er noget nemmere at sætte op end en Pi syntes jeg, og er ofte bedre end en Pi når det gælder compatibilitet, specielt med arkade cores.

Men kommer man forbi PS1 performance, så er det stadigt en Pi, PC eller original hardware som skal til.

MiSTers 486SX 33mhz og Amiga kerne er nu også virkeligt imponerende. Amiga kernen kan køre som en 100mhz 020 Amiga 1200 med RTG og Midi, hvor man kan bruge Pi til at emulere PiMidi så de 6 kerner eller hvor mange det nu er som understøtter Midi kan bruge det. Man kan nu også bruge MiSTeren med rigtig MIDI hardware hvis man har det.


Det største problem jeg har med DosBox er OPL. Både OPL2 og OPL3 chippene lyder som crap ved emulering. Det samme gør SID også, hvis man kører Combian64 eller BCM64 på en raspberry pi. Det er og har altid været et akilleshæl. Selv som hardware, så er Creatives egen hardware løsning til Adlib noget crap at lytte til. Men så er det jo heldigt at man kan starte Munt op på Windows og med de oprindelige rom's, så har man MT32 of SC55 lyd på Dos. Det samme med GUS. Her er det bare bygget ind i DosBox og det eneste der skal benyttes er en fil med GUS soundbank. Så er de fleste populære Dos spil dækket ind, og der er ikke brug for OPL emulering som nærmest får øret til at bløde eller noget.
Gravatar #2117 - larsp
26. mar. 2022 15:43
#2116
I mit barndomshjem havde vi en rigtig Roland SC-55. Jeg synes stadig det er svært at finde en soundfont der kommer tæt på den originale vare. Jeg ved at Roland sælger en SC-55 software emulator for penge, så der er sikkert licens issues. Men er der nogen der kan anbefale en god sound font der kommer rigtig tæt på? F.eks. så Doom og Warcraft-2 kommer til at lyde optimalt?

MT-32 og CM-32L derimod er imponerende godt emuleret i dag.

Ellers er mit største problem med emulering latency. Og det skyldes jo hele kæden, emulatoren, sløve USB controllere og monitor/TV med op til flere frames i delay nogle gange.
Gravatar #2118 - brostenen
4. maj 2022 19:54
Så er min Amiga1200 som jeg vil have den. Mangler bare at der kommer nye keycaps på markedet. Ellers har den fået en rigtig god overhaling.

Jeg købte den oprindeligt som en rustbunke/defekt stand. Den havde kondensatorer et sted som begyndte at lugte fiskeagtigt, så den blev recappet. Den skulle også have et andet diskette drev og en ny membran til tastaturet.

Sidenhen er der købt følgende dele:

IndivisionAGA-MK3 scandoubler.
Tsunami-1230 accelerator (64mb Ram)
En CF-IDE adaptor (90 grader vinklet) med 40 Pin IDE port.
Cloanto Kickstart 3.1 rom.
16gb Sandisk Ultra CF kort.
Helt nyt gråt A1200.NET kabinet.
Nyt case-badge.

Jeg er super glad for at jeg fik lov til at købe den, og nu er den fikset og opgraderet som jeg lovede at jeg ville gøre under selve købet. Det tog sin tid, men nu er min "nye" Amiga1200 som jeg ønskede en drømme-Amiga.







Gravatar #2119 - brostenen
10. jan. 2023 20:15
Og så er den færdig restaureret....







Hvad syntes i??
Og tusinde tak fordi jeg måtte købe maskinen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login