mboost-dp1

PC eller Mac til filmredigering?


Gå til bund
Gravatar #151 - markjensen
14. okt. 2016 07:34
kblood (149) skrev:
For ellers kan man da sagtens markere tekst med en hånd uden at have gestures til det.


Sådan som jeg tidligere har markeret på andre inferior touchpads har været tryk og så flyt fingeren på touchpad på en meget akavet måde. Det er jo stadig en form for gesture. Jeg taler ikke om at du skal tegne en makreldåse med fingeren og så markere den automatisk et afsnit.

kblood (149) skrev:
At slå ting op i en ordbog? Du mangler vidst en right click der?


Var det ikke dig der talte om at minimere kliks? :)

kblood (149) skrev:

Med Opera kan du netop gå frem og tilbage i browseren med touch, eller lukke en side, åbne en ny side, åbne en kopi af den side du er på osv.


Smart nok. Så må vi håbe at Kina ikke misbruger dig.

kblood (149) skrev:
Kan du huske hvor meget mus der var i gamle bærbare? Både en lille underlig knap der kunne styre musen, mousepad og nogle gange mere end det. I en bærbar.


Jep, den der lille røde dims? det var den værste opfindelse nogensinde.
Gravatar #152 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. okt. 2016 09:41
kblood (147) skrev:
Nu er den Mac jo så 3 år gammel, men ændre ikke helt på at prisen jo så er et problem med Mac computere.
[...]
Dengang jeg købte min Mac var 256gb ikke en mulighed for Macbook Air, så did argument falder sådan lidt hurtigt til jorden syntes jeg.


Liar liar, pants on fire! Min er fra 2010, og den har 256 gb, så hvis din er tre år gammel - altså fra 2013 - så havde du helt klart mulighed for en større harddisk.

så did argument falder sådan lidt hurtigt til jorden syntes jeg.
Gravatar #153 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. okt. 2016 09:44
markjensen (151) skrev:
kblood (149) skrev:
Kan du huske hvor meget mus der var i gamle bærbare? Både en lille underlig knap der kunne styre musen, mousepad og nogle gange mere end det. I en bærbar.


Jep, den der lille røde dims? det var den værste opfindelse nogensinde.


1: det var ikke på gamle bærbare. Lenovo kører stadig med klatten klitten

2: hvis man først får lært at bruge den, er det faktisk en praktisk ting sammenlignet med et touchpad der bliver forvirret hvis din hånd kommer for tæt på.
Gravatar #154 - Slettet Bruger [3466209139]
14. okt. 2016 09:45
PHP-Ekspert Thoroughbreed (153) skrev:
markjensen (151) skrev:
kblood (149) skrev:
Kan du huske hvor meget mus der var i gamle bærbare? Både en lille underlig knap der kunne styre musen, mousepad og nogle gange mere end det. I en bærbar.


Jep, den der lille røde dims? det var den værste opfindelse nogensinde.


1: det var ikke på gamle bærbare. Lenovo kører stadig med klatten klitten

2: hvis man først får lært at bruge den, er det faktisk en praktisk ting sammenlignet med et touchpad der bliver forvirret hvis din hånd kommer for tæt på.


Klitten! <3

markjensen (151) skrev:

kblood (149) skrev:

Med Opera kan du netop gå frem og tilbage i browseren med touch, eller lukke en side, åbne en ny side, åbne en kopi af den side du er på osv.


Smart nok. Så må vi håbe at Kina ikke misbruger dig.


Eh, Kina, USA eller Danmark. Who cares.
Gravatar #155 - markjensen
14. okt. 2016 11:08
IT-ekspert Yvossen (154) skrev:
Eh, Kina, USA eller Danmark. Who cares.


Jeg håber at du er klar over at et kinesisk firma har købt Opera

Edit: nå, du var så en anden bruger. Men jeg håber da også at du ved det.
Gravatar #156 - Slettet Bruger [3466209139]
14. okt. 2016 11:14
markjensen (155) skrev:
IT-ekspert Yvossen (154) skrev:
Eh, Kina, USA eller Danmark. Who cares.


Jeg håber at du er klar over at et kinesisk firma har købt Opera

Edit: nå, du var så en anden bruger. Men jeg håber da også at du ved det.


Er jeg helt med på. Men, stoler jeg mere på et amerikansk firma? Ikke rigtigt. Stoler jeg i sidste ende mere på et dansk firma? Nej. Overhovedet ikke. Hverken med at respektere mit privatliv eller at holde mine oplysninger sikre. Er der større risiko for at jeg vil blive påvirket hvis et amerikansk eller dansk firma misbruger mine data? Ja, det frygter jeg.
Gravatar #157 - kblood
14. okt. 2016 13:40
Hånter (150) skrev:
kblood (147) skrev:


Dengang jeg købte min Mac var 256gb ikke en mulighed for Macbook Air, så did argument falder sådan lidt hurtigt til jorden syntes jeg.

Jeg har ikke bemærket at min Asus bærbars touchpad kun "næsten" skulle være lige så god som Apples, men min 7 gamle ASUS gaming bærbar havde også en meget fin touchpad, der er jo en grund til at jeg ikke har bemærket at Apple skulle have nogen specielt god touchpad, for både før og efter havde de bærbare jeg havde meget fine touchpads. Den gamle gaming bærbar kostede så også 14000 kr. men der kom så ikke nogen bærbar fra Mac som kunne måle sig med den før omkring 2 år senere...


... enten er du fuld af løgn ellers har du en af de første MacBook Air's (fra 2008-2010), som bestemt ikke var ret meget værd.

Jeg købte en i sin tid, og det var inden touchpaden blev redesignet i glas. Den nuværende model er langt bedre.

Jeg forstår bare ikke, at du gider blive ved? Du hader Apple af et dårligt hjerte, og intet de gør er godt nok til den Windows-tilbedende måde du gør ALTING på. - lad være med at købe en Mac, og køb du en PC, så bliver du nok LANGT mere glad og tilfreds.


Fuld af løgn fordi jeg ikke syntes Macbooks har en super fantastisk touchpad? Fordi alle er da nød til at syntes at deres touchpad er over mega super fantastisk? Nej, desværre, jeg synes ikke den er vildt fantastisk. Kan da godt være jeg skal prøve at lave en side om side test. Min Macbook Air er fra medio 2012.
Gravatar #158 - kblood
14. okt. 2016 13:51
markjensen (151) skrev:
kblood (149) skrev:
For ellers kan man da sagtens markere tekst med en hånd uden at have gestures til det.


Sådan som jeg tidligere har markeret på andre inferior touchpads har været tryk og så flyt fingeren på touchpad på en meget akavet måde. Det er jo stadig en form for gesture. Jeg taler ikke om at du skal tegne en makreldåse med fingeren og så markere den automatisk et afsnit.

kblood (149) skrev:
At slå ting op i en ordbog? Du mangler vidst en right click der?


Var det ikke dig der talte om at minimere kliks? :)


Huh? Om det er et klik eller en gesture... tror nu lige jeg foretrækker at lave et klik.

markjensen (151) skrev:
kblood (149) skrev:

Med Opera kan du netop gå frem og tilbage i browseren med touch, eller lukke en side, åbne en ny side, åbne en kopi af den side du er på osv.


Smart nok. Så må vi håbe at Kina ikke misbruger dig.

kblood (149) skrev:
Kan du huske hvor meget mus der var i gamle bærbare? Både en lille underlig knap der kunne styre musen, mousepad og nogle gange mere end det. I en bærbar.


Jep, den der lille røde dims? det var den værste opfindelse nogensinde.

Ja, jeg var heller aldrig specielt glad for dem, og åbenbart er der stadig bærbare som har dem. Men et scroll hjul ville jeg ikke være ked af at se i en bærbar.

PHP-Ekspert Thoroughbreed (152) skrev:
kblood (147) skrev:
Nu er den Mac jo så 3 år gammel, men ændre ikke helt på at prisen jo så er et problem med Mac computere.
[...]
Dengang jeg købte min Mac var 256gb ikke en mulighed for Macbook Air, så did argument falder sådan lidt hurtigt til jorden syntes jeg.


Liar liar, pants on fire! Min er fra 2010, og den har 256 gb, så hvis din er tre år gammel - altså fra 2013 - så havde du helt klart mulighed for en større harddisk.

så did argument falder sådan lidt hurtigt til jorden syntes jeg.


Så var det ikke default setup. Min fætter er også mega glad for Apple, og han købte en Macbook til 10000 kr. men ville have mere hard disk plads, så han købte en 512gb hard disk til den også, igennem Apple, så det var lige 10000 kr. ekstra... mener det var i 2010 eller 2011.

Jeg vil da ikke give 5000 kr. ekstra for at have 128gb mere hard disk. Specielt ikke når de ellers kunne fås til under det halve.

Bare se på hvad det koster at få en bærbar med 512gb hard disk i dag? Man kan måske allerede customize en Macbook Air til at komme med en 512gb SSD? Prøv lige at finde prisen på sådan en :P
Gravatar #159 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
14. okt. 2016 19:23
Gravatar #160 - markjensen
14. okt. 2016 21:49
http://arstechnica.com/gadgets/2016/10/pc-oems-dit...

Jeg faldt lige helt tilfældigt over denne artikel i dag. Der er åbenbart flere der synes at Apple er langt foran hvad angår touchpads.
Gravatar #161 - markjensen
14. okt. 2016 21:51
> Huh? Om det er et klik eller en gesture... tror nu lige jeg foretrækker at lave et klik.

Højreklik + venstreklik = 2 klik. Medmindre du vil have definitionen direkte i context-menuen, men det har jeg nu aldrig set før.
Gravatar #162 - kblood
14. okt. 2016 22:40
markjensen (160) skrev:
http://arstechnica.com/gadgets/2016/10/pc-oems-ditch-the-custom-touchpad-drivers-give-us-precision-touchpad/

Jeg faldt lige helt tilfældigt over denne artikel i dag. Der er åbenbart flere der synes at Apple er langt foran hvad angår touchpads.


Ja, jeg har også pointeret at jeg har set at man generelt syntes den er bedre, og at jeg undre mig over hvorfor, da jeg ikke har bemærket det. Har så også bemærket hvordan mange af dem synes touch padden er god, men ikke OSX og derfor vælger at køre Windows på deres Mac.

markjensen (161) skrev:
> Huh? Om det er et klik eller en gesture... tror nu lige jeg foretrækker at lave et klik.

Højreklik + venstreklik = 2 klik. Medmindre du vil have definitionen direkte i context-menuen, men det har jeg nu aldrig set før.


Så med en gesture åbner den en side som slår ordet op? Troede egentlig du mente som en ordbog, ikke til forklaring af ord. For så højre-klikker man og vælger et ord på en liste. Ikke så tit jeg bruger det men 1 klik syntes jeg er langt bedre end en gesture, to kliks så ser jeg det lidt som same thing. Så når jeg har en mus med 5 taster og måske en tast til at styre følsomhed, så er to af dem til at gå frem og tilbage i browseren. Det ser jeg da som bedre end selv den rimeligt simple gesture i Opera til at gå frem og tilbage, men siden jeg har Opera på alle computere men ikke altid sådan en mus, så har jeg vænnet mig lidt mere til gestures.

Men hvad angår det med at slå ord op, så er Opera igen lige lidt foran. Når man markere et ord så kommer der to valg op, kopier eller søg, så det er stadigt kun et klik for mig. Eller skal du ikke engang markere ordet når du bruger gestures?
Gravatar #163 - kblood
14. okt. 2016 22:55
http://www.wsj.com/articles/windows-10-or-os-x-a-m...

Denne artikel opsummere mange fordele og ulemper når man sammenligner Windows og Mac. Denne person sværger også til Apples touchpad, men savner touchscreen og.. Cortana lyder det til. Synes ikke Cortana har virket så godt for mig, men heller ikke så nemt at få til at virke her i Danmark, man skal installere en masse og vidst endda får computeren til at tro den er i USA eller bare "ikke Danmark". Den computer jeg fik det til at virke på, der virkede dens voice recognition til at være... ikke særlig god. Så ikke lige den digitale assistent jeg har haft mest held med. Forstår ikke helt hvorfor Apple endnu ikke har fået Siri til at fungere på OSX.

Så ja, forstår ikke hvorfor folk savner Cortana når man bruger Mac, men måske mangler jeg bare at prøve det lidt mere. Hvilket da sikkert også er tilfældet med den touchpad, jeg har ikke prøvet gestures på min bærbar som kræver mere end to fingre, synes bare at den reagere fint når jeg bruger den. Måske er det ligesom at jeg vænner mig til lag i spil, og derfor ikke rigtigt bemærker det er der, medmindre skærmen holder direkte pauser. Men jeg har vidst lidt opsummeret hvorfor gestures af den type ikke virker specielt relevante for mig. De gestures jeg bruger i Opera er lavet til almindelige mus og touch pad, så de krævet generelt kun en finger.
Gravatar #164 - markjensen
15. okt. 2016 11:20
Ahva? macOS har Siri. Og endda på dansk. Uden man skal installere alt muligt.
Gravatar #165 - CBM
15. okt. 2016 12:15
@kblood: enten køb en pc uden win 10 og køb så osx eller win10 ved side af

Eller køb en pc med Windows 10 og køb osx ved siden af...

Du kan så installere osx ente som virtuel eller muætiboot eller som det eneste os med et par tricks der kan findes på nettet


Vupti! En "mac", der koster det halve.
Skal du bruge hardcore 3D er du dog stadig tvunget til enten Linux eller Windows 10.

Gravatar #166 - kblood
15. okt. 2016 20:46
markjensen (164) skrev:
Ahva? macOS har Siri. Og endda på dansk. Uden man skal installere alt muligt.


Lyder da godt nok til at den opdatering jeg mangler for nyligt har fået Siri til OSX, som så er begyndt at hedde MacOS. Det var da også på tide. Så skal jeg da vidst lege lidt med min Mac igen alligevel.

På Dansk endda? Jeg mener jeg fik fundet min kode frem til min Apple konto igen, så jeg burde kunne sætte den til at opdatere. Hvis der er plads, sucks med kun 128 gb hard disk. Jeg kan jo 6 doble dens plads med et SD kort, men både den og min skole Asus bærbar gør så at SD kort stikker ud af siden i stedet for at det klikker i. Bedre end slet ikke at have understøttelse af SD kort, men hvis det ikke var sådan ville jeg da bare lade et kort side i den konstant og bruge den til ting der ikke kræver særligt med hastighed på data læsning og skrivning.

Til Windows skal jeg installere Engelsk sprogpakke, sætte dens land til et Engelsk land og alt muligt. Synes jeg virker lidt underligt. Danmark har da uden tvivl engelsk som andet mest brugte sprog, og vi er da ikke det eneste land, så hvorfor ikke tillade bare at opfatte sprog talt på Engelsk eller andre sprog der er under støttet i stedet for at den siger "dit sprog er ikke under støttet".

CBM (165) skrev:
@kblood: enten køb en pc uden win 10 og køb så osx eller win10 ved side af

Eller køb en pc med Windows 10 og køb osx ved siden af...

Du kan så installere osx ente som virtuel eller muætiboot eller som det eneste os med et par tricks der kan findes på nettet


Vupti! En "mac", der koster det halve.
Skal du bruge hardcore 3D er du dog stadig tvunget til enten Linux eller Windows 10.



Har læst at det burde være muligt, men indtil videre er det ikke lykkedes mig at få lagt OSX ind på en PC. Så vidt jeg ved er Apple også stadigt imod det og det jo så egentlig er brud på licensen. Ikke at det nu holder mig tilbage, men prøvede det engang og det lykkedes ikke rigtigt. Så er der også det med at for at et kan virke optimalt skal computeren man gør det på helst have noget hardware som OSX allerede understøtter eller i det mindste at nogen har hacket det til at understøtte på en eller anden måde.

Minder mig om at jeg mener da jeg har læst at der var en som købte en stationær Mac og satte et GTX 10x0 kort i den. Men mangler der ikke drivere så? Og understøtter OSX sådan noget som touch skærm overhovedet?

Jeg burde måske spørge min kæreste om hun savner touch padden på Maccen, nu hun bruger en Lenovo PC til 3000 kr. med 1 tb hard disk og touch skærm. Det var et tilbud i El-Giganten mener jeg.

Man kan jo også købe "hackingtosh" computere. Virker nu lidt som spild af en computer for mig, men hvis den kan komme med Dual-Boot så giver den da det ekstra.
Gravatar #167 - CBM
16. okt. 2016 07:41
@kblood: det skal være en Intel CPU og visse ting skal aktiveres i bios mv. Men der er masser af guides på nettet.

Jeg har selv haft en virtuel osx kørende på en alt i en touch pc. Jeg havde koblet et gammelt Apple usb tastatur på som blev dedikeret til den VM. Ret cool at bruge osx med touchscreen. Dog et ret useless O/S IMO så den VM blev ret hurtigt slettet igen.
Har dog stadig en AEROS og en Debian VM på den pc.

Men Mac hardware er pc hardware så kan ikke se hvordan Apple kan gøre det ulovligt at installere på pc hardware blot fordi det ikke er produceret af Apple og købt fra humac o.l. til 3x normal prisen



Gravatar #168 - dub
16. okt. 2016 11:55
CBM (167) skrev:
Men Mac hardware er pc hardware så kan ikke se hvordan Apple kan gøre det ulovligt at installere på pc hardware blot fordi det ikke er produceret af Apple og købt fra humac o.l. til 3x normal prisen

Fordi Apple kun sælger licenser til macOS sammen med deres computer.
Gravatar #169 - CBM
16. okt. 2016 14:56
@dub: så burde Apple sætte prisen ned på deres grej og samtidig sætte prisen op på deres osx

Gravatar #170 - dub
16. okt. 2016 16:17
CBM (169) skrev:
@dub: så burde Apple sætte prisen ned på deres grej og samtidig sætte prisen op på deres osx

macOS er gratis fordi det kun kører på Apple computere. Fint at hardware måske koster lidt mere (eller mindre hvis man køber lige efter release) men man får så osse 5-6 gratis releases af macOS. Freeloaders som dig behøver de ikke tænke på.
Gravatar #171 - kblood
16. okt. 2016 20:11
dub (170) skrev:
CBM (169) skrev:
@dub: så burde Apple sætte prisen ned på deres grej og samtidig sætte prisen op på deres osx

macOS er gratis fordi det kun kører på Apple computere. Fint at hardware måske koster lidt mere (eller mindre hvis man køber lige efter release) men man får så osse 5-6 gratis releases af macOS. Freeloaders som dig behøver de ikke tænke på.


Det er ikke helt gratis, det kan jo rent faktisk købes. Jeg har aldrig betalt for en version af OSX, de har det med at blive gratis efter lidt tid hvis de ikke starter med at være det.

Det macOS er nu ret nice at man kan bruge Siri, fungere endda ret godt på dansk. Så skal jeg bare have skiftet det til min kærestes Apple konto så hun kan synce hendes kalender med hendes iPhone 4 og iPad... men kan det stadigt lade sig gøre med iPhone 4? Lyder til at der er noget nyt SteamCloud og mistænker at det kræver en nyere version end iOS end man kan få til iPhone 4
Gravatar #172 - CBM
17. okt. 2016 05:33
@dub: jeg har ikke osx kørende nogen steder og skal heller ikke have det :-)

Så hellere Linux og Windows dual boot :-)

Gravatar #173 - markjensen
17. okt. 2016 06:32
kblood (171) skrev:
Det er ikke helt gratis, det kan jo rent faktisk købes.


Hvor?! så vidt jeg har forstået, kan det ikke købes mere fordi det er "gratis".
Gravatar #174 - _tweak
17. okt. 2016 08:44
Jeg husker at man betalte for.. var det Snow Leopard ?
Gravatar #175 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
17. okt. 2016 09:12
#174

Kun SL server udgaven kostede penge. Nu findes server udgaven ikke mere, men er derimod et engangsbeløb i AppStore.

Det udgik samtidig med MacMini Server-edition hvis jeg ikke husker helt forkert.
Gravatar #176 - _tweak
17. okt. 2016 09:54
PHP-Ekspert Thoroughbreed (175) skrev:
#174

Kun SL server udgaven kostede penge. Nu findes server udgaven ikke mere, men er derimod et engangsbeløb i AppStore.

Det udgik samtidig med MacMini Server-edition hvis jeg ikke husker helt forkert.


Jeg er ret sikker på jeg har købt et nok-server OS til min MacBook Pro 17" (2009). Tæt på da jeg købte den endda.

Umiddelbart bekræftet af denne wired artikel : https://www.wired.com/2013/10/apple-ends-paid-oses...

After four releases that cost $129, Apple dropped the operating system’s upgrade price to $29 with 2009’s OS X 10.6 Snow Leopard, and then to $19 with last year’s OS X 10.8 Mountain Lion.
Gravatar #177 - kblood
17. okt. 2016 15:00
Jeg mener det var min bror eller fætter, som begge bruger Mac computere til deres arbejde som webudvikler og andre former for IT udvikler.

De sælger også stadig Mountain Lion:
http://www.apple.com/shop/product/D6106Z/A/os-x-li...

Jeg har godt nok undret mig en del over hvad det betyder at man kan købe OSX, for ja, hvis man køber en Mac følger det jo med, og de Macs som er så gamle at de havde PowerPC arkitektur istedet for x86 / x64, de kan jo ikke kører disse uanset, og det de kan køre er vidst noget tungt for de maskiner, eller i hvert fald for min, som kører noget bedre med MorphOS, bare ikke så tit jeg bruger MorphOS. Så det virker jo til at det må være til hvis man hacker en "ikke Mac" computer? Eller måske man købte en brugt Mac, eller man kom til at fjerne OSX fra sin Mac?

Dunno. Troede jo også det var et krav fra Apple at det skulle kræve OSX at builde og compile, noget til OSX eller iOS, men nu kan Unity 3D gøre det uden en Mac, uden en iPhone og uden nogen form for remote Mac... hvilket da er fedt og på tide, men syntes bare ikke jeg har læst at Apple rent faktisk ændrede mening omkring dette.
Gravatar #178 - kblood
17. okt. 2016 15:10
CBM (167) skrev:
@kblood: det skal være en Intel CPU og visse ting skal aktiveres i bios mv. Men der er masser af guides på nettet.

Jeg har selv haft en virtuel osx kørende på en alt i en touch pc. Jeg havde koblet et gammelt Apple usb tastatur på som blev dedikeret til den VM. Ret cool at bruge osx med touchscreen. Dog et ret useless O/S IMO så den VM blev ret hurtigt slettet igen.
Har dog stadig en AEROS og en Debian VM på den pc.

Men Mac hardware er pc hardware så kan ikke se hvordan Apple kan gøre det ulovligt at installere på pc hardware blot fordi det ikke er produceret af Apple og købt fra humac o.l. til 3x normal prisen


Hvorfor har du egentlig AEROS forresten? Jeg vil til at installere det på en Raspberry Pi på et tidspunkt. Har en Pi 3 på vej og en Pi 2 i en modded C64. Virker til at kunne være smart, og med et bluray, DVD eller CD-ROM drev kan man vidst kører Amiga CD32 og Amiga CD-TV spil og programmer på den.
Gravatar #179 - _tweak
17. okt. 2016 18:02
kblood (177) skrev:

Dunno. Troede jo også det var et krav fra Apple at det skulle kræve OSX at builde og compile, noget til OSX eller iOS, men nu kan Unity 3D gøre det uden en Mac, uden en iPhone og uden nogen form for remote Mac... hvilket da er fedt og på tide, men syntes bare ikke jeg har læst at Apple rent faktisk ændrede mening omkring dette.


Så vidt jeg ved er det stadig kun et Xcode projekt man kan bygge ? Eller har ting ændret sig på det sidste ?
Gravatar #180 - kblood
17. okt. 2016 18:37
_tweak (179) skrev:
kblood (177) skrev:

Dunno. Troede jo også det var et krav fra Apple at det skulle kræve OSX at builde og compile, noget til OSX eller iOS, men nu kan Unity 3D gøre det uden en Mac, uden en iPhone og uden nogen form for remote Mac... hvilket da er fedt og på tide, men syntes bare ikke jeg har læst at Apple rent faktisk ændrede mening omkring dette.


Så vidt jeg ved er det stadig kun et Xcode projekt man kan bygge ? Eller har ting ændret sig på det sidste ?


Jeg er ikke sikker på hvad du mener. At det kun er et Xcode projekt som man kun kan bygge på Mac og at alt andet lavet til iOS eller MacOS godt kan laves på Windows? Hvis jeg skal compile / builde noget til iOS eller OSX i Visual Studio igennem Xamarin, så bruger det da godt nok XCode på en Mac og at XCode og nogle andre ting så skal være installeret på en Mac som man forbinder til den PC man udvikler på, eller man kan kører Windows på en af de måder man kan det på den, nok helst med noget lignende Parallels, da dual boot i dette tilfælde vil være et problem. Jeg ved bare at Unity plejede at kræve en Mac og nu gør den ikke.

Men er det fordi man ikke behøves at compile og builde med XCode?
Gravatar #181 - _tweak
17. okt. 2016 19:39
#180: det er min forståelse unity stadig kræver en Mac. Den laver et Xcode projekt der så skal compiles på Mac.

Men det lyder interessant hvis den kan det andet. Troede ikke man kunne Signe pakker til AppStore på andet end en Mac
Gravatar #182 - _tweak
17. okt. 2016 20:07
det er min forståelse unity stadig kræver en Mac

rettelse/klarhed: "det er min forståelse at unity stadig kræver en mac, for at compile til mac/ios/watchos/etc."
Gravatar #183 - CBM
18. okt. 2016 07:55
@kblood: kunne godt tænke mig at prøve morphos engang. Det virker mega cool udfra hvad jeg har læst.

Jeg har ikke prøvet at køre aeros på pi men kører det mest i en VM. Det er for at kunne køre både aros og Linux programmer med samme os.

68k software er emuleret i aeros pga.
AeroS ligesom aros ikke kan køre på ppc ligesom morphos gør.

Det kunne dog være sweet hvis der blev lavet et pcie kort med en A1200 på om så kunne bruges til at køre 68k software

Eller en vampire (fpga baseret accelerator som er 68k kompatibel) som pcie kort

:-)






Gravatar #184 - kblood
18. okt. 2016 10:40
CBM (183) skrev:
@kblood: kunne godt tænke mig at prøve morphos engang. Det virker mega cool udfra hvad jeg har læst.

Jeg har ikke prøvet at køre aeros på pi men kører det mest i en VM. Det er for at kunne køre både aros og Linux programmer med samme os.

68k software er emuleret i aeros pga.
AeroS ligesom aros ikke kan køre på ppc ligesom morphos gør.

Det kunne dog være sweet hvis der blev lavet et pcie kort med en A1200 på om så kunne bruges til at køre 68k software

Eller en vampire (fpga baseret accelerator som er 68k kompatibel) som pcie kort

:-)


Ja, FPGA er super lovende og Vampire kortene har virkeligt vidst hvor utroligt kraftige de kan være, og netop gøre det muligt at gøre det forholdsvis billigt at få en almindelig Amiga som en Amiga 500 eller 600 til at kunne blive hurtigere end selv de største Amiga 4000 Amigaer, altså inden de skiftede til PPC alligevel.

MorphOS kræver desværre PPC, men det er ret billigt at købe en gammel PPC Mac eller MacBook i dag. Jeg havde en alligevel, og den blev jo så nyttig igen da jeg opdagede man kunne gøre dette på den. MorphOS booter langt hurtigere på den og kører også generelt hurtigere. Men i gratis versionen capper den så computeren hastighed efter 30 minutter mener jeg det er. Så kan man genstarte for at få fuld hastighed igen, men ellers kan man nu stadigt bruge det.

Jeg håber lidt på at man kan finde en FPGA som er specielt stor og så lave en ultimativ retro-gaming computer som rent faktisk kan kører flere forskellige af de gamle computere ved bare at skifte konfiguration på den, endda DOS og ældre Windows ved at få den til at fungere som en 268 op til Pentium som om de havde det rigtige hardware og CPU. Jeg mener allerede man har den information der skal til, men tror bare ikke det er lavet endnu så man kan lave en 486 baseret FPGA f.ex.

Det plejer vidst at være det største problem at man skal reverse engineer sig frem til hvordan de fungerede fordi man ikke altid har den information da det aldrig blev frigivet.

Jeg har været med i en Kickstarter hvor Aeros bliver brugt til at lave et emulations miljø på en Pi, så den kan køre Amiga spil og meget andet, men det vigtigste er så nok at de får en online butik og andre services til at gøre det nemmere at bruge.
Gravatar #185 - CBM
18. okt. 2016 10:53
@kblood: helt enig.
det kan så også undre mig at der ikke er lavet et "kod selv" fpga pcie kort til pcie ... sådan et kort vil ligesom
Pi m.fl. være super nyttigt


Men måske kan en pi via USB og med et RTOS gøre noget derhenad
Gravatar #186 - kblood
18. okt. 2016 11:11
@CBM Har du set den Matrix Creator som er på vej? Det er et board som har en lille FPGA på, mest for at kunne bruges som et interface til alle de sensorer den har så vidt jeg har forstået, et interface som kan tilpasses til det som den skal kunne gøre.

Men den kommer med, eller er lavet til, at blive brugt med en Raspberry Pi 3 og er lavet til at man udvikler på/til den. Så den kan bruges med droner, robotter, som en smart assistent til sit hus og hvad man ellers kan finde på.

Så det kan da lade sig gøre. Har ikke undersøgt om der er lavet FPGAer til PCIE, men jeg tror måske at det faktisk er sket.
Gravatar #187 - CBM
18. okt. 2016 14:43
@kblood: interessant.

Mon ikke sådan en fætter kunne kodes til at kunne afvikle 68k og ppc kode?

Så mangler der så også winuae support for det

Jeg tænker at pcie kort med mulighed for native at køre 68k og ppc kode kunne være fremtidens Amiga og en måde at forene de forskellige Amiga fraktioner.

Gravatar #188 - CBM
18. okt. 2016 14:54
Endnu bedre ville være en cw mk5

Den skulle være som mk4+ men med

- pcie interface i stedet for pci
- 64bit Windows, Linux og osx drivere
- on board 68xxx til native 68k kode
- on board ppc til native ppc kode
- on board eeprom til kickstarts
- on board eeprom til AmigaOS?
- on board amiga chipsets?


Så kunne et simpelt wrapper program køre diverse Amiga programmer native

Plus man kunne tilgå gamle amiga disketter og benytte
Gamle amiga keyboards, mus, joysticks, paddles m.m.

Dog kunne 68xxx, PPC og chipsets nok klares med en FPGA

Der er alligevel forskel på om ting emuleres eller afvikles i dedikeret hardware vs software emulering. .. for nogle...


Gravatar #189 - CBM
18. okt. 2016 15:05
_tweak (181) skrev:
#180: det er min forståelse unity stadig kræver en Mac. Den laver et Xcode projekt der så skal compiles på Mac.

Men det lyder interessant hvis den kan det andet. Troede ikke man kunne Signe pakker til AppStore på andet end en Mac


Jeg får pludselig dårlige minder fra dengang jeg befandt mig i Symbian signing hell :-)

Jeg er taknemmelig for at jeg blot kan kopiere en apk til min telefonnet installere den uden bøvl.

Tænk hvis jeg skulle igennem den process med Windows eller Linux software. ..aaargh :-)

Gravatar #190 - kblood
18. okt. 2016 15:48
CBM (189) skrev:
_tweak (181) skrev:
#180: det er min forståelse unity stadig kræver en Mac. Den laver et Xcode projekt der så skal compiles på Mac.

Men det lyder interessant hvis den kan det andet. Troede ikke man kunne Signe pakker til AppStore på andet end en Mac


Jeg får pludselig dårlige minder fra dengang jeg befandt mig i Symbian signing hell :-)

Jeg er taknemmelig for at jeg blot kan kopiere en apk til min telefonnet installere den uden bøvl.

Tænk hvis jeg skulle igennem den process med Windows eller Linux software. ..aaargh :-)



Ahh ja. Glemte jeg vidst at svare på. Jeg har selv prøvet at builde til Mac fra Windows, jeg havde nemlig også selv svært ved at tro det var muligt.

Her skriver man lidt om det:
http://answers.unity3d.com/questions/1114042/no-ma...
Gravatar #191 - kblood
18. okt. 2016 15:50
@CBM Angående den Matrix Creator, så håbede jeg da lidt den måske kunne køre Amiga, men desværre ikke, den er for lille igen. Det er den mindste i sin serie af FPGA. Det er nok til at kunne blive sat op til hvilken hardware der skal være adgang til fra RPi3en, men ikke til så meget andet.

Lyder spændende med den FPGA. Det skal jeg da vidst undersøge lidt om man kan alt det med den.
Gravatar #192 - kblood
18. okt. 2016 16:05
@CBM

https://forums.xilinx.com/t5/PCI-Express/PC-commun...

Hmmm, tror egentlig det er et problem med at have en FPGA som PCIE. Man kan sikkert godt kommunikere med den og programmere den, men hvis den f.eks. skal køre som en Amiga, så kan den Amiga den kører som ikke snakke med den PC som den er installeret i, da en Amiga ikke har drivers osv. til PCI-E. Amiga 4000 havde vidst godt nok PCI, men der er nok lidt forskel på at have en PCI port og snakke igennem en PCI port man sidder i.

Så den ville nok skulle bruge sit eget alt, eget tastatur, kabel til skærm osv.

Men kan da godt være man også kan komme omkring det, men tror ikke det er så nemt.

Jeg mener godt man kan få dem til at køre som en PPC, og det lyder det også til her, at man kan:
https://forums.xilinx.com/t5/Spartan-Family-FPGAs/...

Men det er så bare noget billigere at købe en gammel Macbook med PPC, for de kan købes til 500 kr. og ofte mindre sidst jeg kiggede. Hvis man vil kunne køre MorphOS, så skal man så lige sikre sig at der er noget bestemt hardware i den, det er ikke alt PPC Mac hardware det kan køre på.

Når det gælder AmigaOS, det som de lavede til PPC, så er det vidst endnu mere besværligt når det gælder at køre det på PPC, for det kræver vidst noget ret dyrt PPC hardware.
Gravatar #193 - CBM
18. okt. 2016 16:09
kblood (191) skrev:
@CBM Angående den Matrix Creator, så håbede jeg da lidt den måske kunne køre Amiga, men desværre ikke, den er for lille igen. Det er den mindste i sin serie af FPGA. Det er nok til at kunne blive sat op til hvilken hardware der skal være adgang til fra RPi3en, men ikke til så meget andet.

Lyder spændende med den FPGA. Det skal jeg da vidst undersøge lidt om man kan alt det med den.


Hvis du får fat i en vampire så kunne du måske interface den til en pc hvis du laver et lille print som kunne tilbyde den til en pc via USB? Det kunne være en start. .. om USB 3 så er hurtigt nok er så uvist

Jeg ved at vampire bruger en FPGA... Den emulere en 68040? Og sidder vist ovenpå ? den oprindelige chip så vidt jeg husker

Gravatar #194 - kblood
18. okt. 2016 16:43
@CBM

Ja, men problemet er at den jo kører som en rigtig Amiga, og derfor forventer Amiga hardware og der er jo ikke rigtigt noget i den Amiga hardware som kan arbejde med USB3 hastighed. Amiga og PC kan snakke sammen, men så vil det nok kræve en serial forbindelse.
Gravatar #195 - CBM
18. okt. 2016 17:09
@kblood: hmm ja

Måske er pcie den bedste mulighed

Der blev engang lavet et pc kort til Amiga hvor en Amiga kunne køre pc software via et indstiks kort




486:
http://www.bigbookofamigahardware.com/bboah/produc...

286:
Http://www.bigbookofamigahardware.com/bboah/produc...

Jeg tænker at en pic kunne håndtere at sørge for kontakt til I/O med host maskinen som mus, keyboard, skærm mv.


Men Amiga i en pc er ikke en ny idé :

http://eab.abime.net/showthread.php?t=19361

Gravatar #196 - CBM
18. okt. 2016 17:26
@kblood:

Der er dog også denne

Http://access.amigaworld.de/index.php?page=10

Den kunne være interessant hvis man kobler den sammen med lidt extra hw såsom en usb video grabber


Største problem bliver at give den keyboard, mus og joystick stimuli fra en pc



Gravatar #197 - kblood
18. okt. 2016 17:31
@CBM De PC kort til Amiga havde lidt samme problem. Var en generelt underlig idé. Jeg troede også det ville være utrolig smart og så havde man 2 computere i en, men det fungere egentlig bare som to computere i et kabinet, ikke en computere der køre som to computere. Svarer vidst lidt til at du tager en MiniMig eller Mist FPGA som kan lave en Amiga og installere den i et kabinet hvor der allerede er en PC i. Den skal stadig bruge sin egen ledning til skærm, egne stik til lyd mm.

Jeg havde nemlig en idé med at jeg ville prøve at finde en Amiga der rent faktisk kunne bruge sådan et kort, da det ville være en fin retro computer som så også kunne køre DOS ting, men så luftede jeg idéen i en Amiga gruppe og de fortalte så om at det ikke var helt så smart som det lyder. Jeg ved ikke helt hvorfor det kort så skulle sidde i en PCI port, måske bare for at få strøm, eller måske de kunne dele RAM eller sådan noget. Er ikke helt sikker.

Kan da være at jeg forstod det forkert, for syntes ikke det giver meget mening.
Gravatar #198 - kblood
18. okt. 2016 17:39
CBM (196) skrev:
@kblood:

Der er dog også denne

Http://access.amigaworld.de/index.php?page=10

Den kunne være interessant hvis man kobler den sammen med lidt extra hw såsom en usb video grabber



Okay, den ser da spændende ud :) Hurtigere end en Amiga 1200 endda. Nu har jeg godt nok en Amiga 1200, og den har et ACA1221 som jeg kan opgradere så den får 64mb ram og 28MHz, så den er jo nu fin til alt der har med Amiga at gøre... men den ser godt nok lovende ud. Syntes ellers ikke jeg har hørt om den.

Men synes heller ikke jeg kan se meget info om de er færdige med den, om man kan få fat i den og så videre.
Gravatar #199 - kblood
18. okt. 2016 17:43
Fandt det her om den:

http://amiga.resource.cx/mod/access.html

Ser lidt ud til at den ikke bliver lavet længere og er nok ret svært at finde en.

Jeg prøver lige at spørge om den i en Amiga gruppe.
Gravatar #200 - kblood
18. okt. 2016 17:48
Jeg fik desværre dette svar:
"Never seen one in real life, they are RARE, probably easier to win the lottery then finding one."

Jeg tror han har ret, for den er jo fra 1997, og hvis den stadig blev lavet er jeg ret sikker på jeg havde hørt om den før.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login