mboost-dp1

Datalogistudiet / datalog


Gå til bund
Gravatar #1 - BadaBoom
21. maj 2016 12:49
Hejsa

Jeg skal starte på datalogistudiet i Aarhus her efter sommerferien og ville i den forbindelse høre jer ad, om I kan give nogle fif til, hvordan jeg kan forberede mig bedst.

Jeg har hørt, at der lægges stor vægt på matematik, hvilket jeg vil undersøge mulighederne for at få læst op på.

Derudover må jeg indrømme, at jeg ikke har kodet i mange år, så mine evner deri i er begrænset. Har dog fået af vide, at det nok skal blive lært og den store erfaring ikke er nødvendig inden studiestart.

Er der nogle online kurser eller nogle emner, I tænker, jeg kan studere inden? Undlad venligst at skrive "nyd din ferie" :)

Nogle gode erfaringer, I har gjort jer, som I tænker kunne være rart at dele ud til nye studerende?

Har forresten en hel almindelig MacBook Pro, som jeg påtænker er nok til studiestart - og så må jeg finde ud af, om jeg til den tid skal investere i noget andet.

Jeg håber, I kan hjælpe mig.
Gravatar #2 - arne_v
21. maj 2016 18:07
#1

Du skal ikke bekymre dig om programmering.

Sikre dig at du ikke er for rusten til matematik er nok en god ide.

Der er en del naturvidenskabelige studier (og lad os inkludere matematik og datalogi i disse per dansk tradition) hvor man ofte bruger LaTex til at skrive rapporter med. Måske var det værd at bruge lidt tid på at lære det.
Gravatar #3 - gramps2
21. maj 2016 21:50
Aller, aller, allevigtigste råd: Tag fat i studievejlederen for uddannelsen og hør der. Prøv at finde en studerende (helst efter 25. juni; de har nok travlt med eksamener nu) og spørg. De ved det bedre end mennesker på et forum (medmindre en studerende er herinde).

Dernæst:

Sæt dig ind i hvilke programmeringssprog du skal igennem, sæt dig ind i om der er nogle særlige udviklingsmiljøer som du skal bruge og som kun virker på et bestemt styresystem, og sæt din computer op til det. Gør det nu, så du er vant til f.eks. at bruge Ubuntu som supplement til OS X.

Jeg tvivler på at du får brug for en kæmpe computer. 4 tråde, 8 GB RAM er ganske fint, især kombineret med en SSD. 8 tråde er bedre, 16 GB RAM også bedre. Men ikke nødvendigt -- medmindre du skal simulere enorme situationer eller have store neurale netværk. En MB Pro er vidt udbredt på både tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Hold bare fast i den indtil den har brug for en udskiftning -- og læg så penge til side hver måned til at købe den næste.

Sørg for at have godt styr på differentialregning, integraler, partiel differentiering, numeriske metoder (jeg kan især anbefale Teukolsky og Press Numerical Recipes), lineær algebra, uni- og multivariat matematik og alt der har med det at gøre.

Og kig så godt på https://mit.au.dk/EDDI/webservices/DokOrdningServi... og se, hvad, som i starten, kan være et problem for dig.

Programmering er i virkeligheden let, så du skal ikke bekymre dig om at lære C++, Java, RoR, JS, Python, Perl endnu. Det, som er svært ved programmering, er, at skrive sikker, effektiv kode. Og dét lærer du ikke på de næste tre måneder, men i løbet af din uddannelse og bagefter -- især drevet af din egen nysgerrighed.

God fornøjelse med det - og stol nu ikke for meget på hvad tilfældelige mennesker på internettet prøver at fortælle dig ;-)
Gravatar #4 - BadaBoom
22. maj 2016 09:12
Til arne_v og gramps2 - mange tak for de yderst brugbare svar. Jeg har helt sikkert noget at gå efter nu og endda efter prioritet. Stor tommelfinger op for super hurtig og særlig konstruktiv respons.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login