mboost-dp1

Hvem er bedst til programmering..?


Gå til bund
Gravatar #1 - bodhiBit
5. jan. 2012 12:25
Hvem har typisk mest forstand på software-udvikling..?

En datamatiker eller en datatekniker med speciale i programmering..?
Gravatar #2 - Montago.NET
5. jan. 2012 12:28
Tjae... min kollega er Datamatiker og er på nogenlunde samme niveau som vi to ingeniører som sidder i firmaet - til at programmere...

men det er også fordi han elsker at programmere og har lært en masse selv, selve studiet skulle ikke være så godt.

Datalog på KU og den lettere IT Ingeniør på DTU er efter min mening bedre valg, hvis du kan komme ind.

IT Ingeniør er ikke så slem at komme ind på, men halvsvær at komme igennem...
Gravatar #3 - Montago.NET
5. jan. 2012 12:30
generelt lære du mere af bare at sætte dig ned og programmere og måske få et job eller blive padowan et sted..

jeg har lært mere som programmør de første 2 år i job end jeg gjorde på IT Ingeniør studiet..

til gengæld lære man en masse måder at tænke på, på Ingeniør studiet.
Gravatar #4 - Montago.NET
5. jan. 2012 12:32
Den dygtigste jeg kender, startede i job og arbejdede i 3 år inden han startede på DTU...

han klarede sig bedre end os andre og har i dag et top$ job hos Microsoft.
Gravatar #5 - Hubert
5. jan. 2012 12:33
Montago (3) skrev:

til gengæld lære man en masse måder at tænke på, på Ingeniør studiet.


Er det ikke det der gør udviklere dygtige? Altså at de kan vurdere hvilken tilgang der er bedst til at løse et givent problem?
Gravatar #6 - bodhiBit
5. jan. 2012 12:47
Efter sigende, så vælger dem som vil programmere en datamatiker-uddannelse frem for datatekniker.. ikke mange datateknikere vælger programmerings specialet..

men så er der også nogen som siger at datamatikere "ikke kan en skid".. :p
Gravatar #7 - fjols
5. jan. 2012 12:52
Nu er der ikke nogen datateknikere med programmeringsspecialet der er færdiguddannede nu, så det er ret svært at sige.

Jeg har selv gået på uddannelse som datamatiker, men skiftede senere til datatekniker, hvor jeg blev færdig for et halvt år siden.

På min læreplads er der potentiale for at datateknikerne bliver bedre end en datamatiker kan nå.
Datamatiker tager 2 (½?) år og datatekniker tager over 5 år, så hvis en datatekniker kan få god undervisning på sin læreplads så vil jeg påstå de kan blive meget bedre.
Gravatar #8 - Windcape
5. jan. 2012 13:19
KarmicMind (1) skrev:
En datamatiker eller en datatekniker med speciale i programmering..?
En datamatiker kan udvikle software, hvor en datatekniker kan rette scripts til.

En datatekniker er en tekniker, ikke en udvikler. Og min personlige mening er at datatekniker studiet overhovedet ikke er kvalificerede som programmør.

fjols (7) skrev:
På min læreplads er der potentiale for at datateknikerne bliver bedre end en datamatiker kan nå.
Datamatiker tager 2 (½?) år og datatekniker tager over 5 år, så hvis en datatekniker kan få god undervisning på sin læreplads så vil jeg påstå de kan blive meget bedre.
Fordi 2½ års professionel erfaring som software udvikler, er det samme som 2½ års erfaring som LÆRLING ??

Det er altså useriøst. Du kommer aldrig i et rigtig softwareudvikler job som datatekniker lærling, der kun har folkeskolen og et par ugers kursus bag dig.

Så kunne man ligeså godt lære en autodidakt op. Som datamatiker (eller ingenør/datalog) bliver du ansat som udvikler, på lige vilkår med de andre ansatte, og har samme arbejdsopgaver. Virksomheden forventer at du kan finde ud af at udvikle software fra dag 1, og ikke at de skal lære dig grundlæggende programmering.

Som datatekniker kan du kun kode meget grundlæggende, virksomheden skal lære dig massere, og du vil mangle forståelse for software-design, arkitektur, patterns, osv.

Derudover er der emner som organisationsteori, kravsspecifikation, osv. som heller ikke ligefrem er emner der er vildt fokus på , på en håndværker uddannelse.
Gravatar #9 - Windcape
5. jan. 2012 13:22
KarmicMind (6) skrev:
men så er der også nogen som siger at datamatikere "ikke kan en skid".. :p
Jeg er datamatiker, blevet headhuntet til begge mine jobs, hvor af det seneste er som Windows Phone udvikler hos Skype i Stockholm.

Så at sige at man ikke kan noget, er nok misvisende. Der er godt nok flere useriøse studerende på datamatiker studiet end på Ingeniør studiet, men modsat er der endnu flere useriøse studerende på de tekniske skoler.

Og så er en datamatiker altså en videregående uddannelse, hvilket er betydeligt højere rangeret på CV'et, end en uddannelse fra en teknisk skole.
Gravatar #10 - Windcape
5. jan. 2012 13:25
Montago (2) skrev:
Datalog på KU og den lettere IT Ingeniør på DTU er efter min mening bedre valg, hvis du kan komme ind.
Softwareudvikling på ITU er et endnu bedre valg. Men alle 3 er i København, hvilket er en udfordring i sig selv rent studie og boligmæssigt.

Hvis man bor i Aalborg vil jeg anbefale Datalogi, og i Århus og Odense vil jeg anbefale Datamatiker -- hvis man stræber mere efter softwareudvikling, end at blive matematiker.

(Datalogi på AU er en historie for sig selv)
Gravatar #11 - Windcape
5. jan. 2012 13:29
Anyway, så er "best til at programmere" ikke afgørende. Datamatikerne (og Softwareudviklerne fra ITU) er de bedste til at programmere, der er ingen tvivl.

Men hvis du skal arbejde med elektronik, er det bedre at være ingeniøruddannet, eller hvis du skal arbejde med databaser, eller datanalyser, er det bedre at være datalog.

Datamatiker er fint all-around, og definitivt kvalificerende til langt de fleste udviklingsjobs du finder i Danmark. (Men de er alle sammen kedelige)

Man skal dog være lidt speciel, og profilere sig en del, for at få et af de helt spændende jobs som datamatiker. Men enhver der er dygtig nok, kan også gøre det.
Gravatar #12 - fjols
5. jan. 2012 13:30
Uanset hvad du siger, så kender jeg flere datateknikere der er ansat som programmører efter de er færdiguddannede.
Der hvor jeg havde læreplads havde vi også kurser om Scrum, XP osv. Det var ikke den retning jeg ville gå, men det har været interessant at få et indblik i.

Jeg er klar over at mange datateknikere ikke laver andet end support, fejlsøgning og hvad ved jeg på deres lærepladser, men det er ret tydeligt at du ikke kender noget til hvordan det foregår i den virkelige verden.

Så hvis OP til lære at programmere igennem en datatekniker uddannelse, så go for it. Du bliver næppe verdens bedste programmør, der kommer til at arbejde på kæmpe systemer, men du kan helt sikkert godt komme til at få programmeringsjobs senere.
Gravatar #13 - Windcape
5. jan. 2012 13:36
fjols (12) skrev:
Uanset hvad du siger, så kender jeg flere datateknikere der er ansat som programmører efter de er færdiguddannede.
"flere" ... end hvad? Datamatikerne har noget i retning af 98% der kommer i job med det samme.

Det kan du ikke sige om datateknikere.

fjols (12) skrev:
Der hvor jeg havde læreplads
Igen, læreplads. Du kunne ligeså godt være autodidakt. At forvente en virksomhed lærer dig at programmere og arbejde systematisk, er i min verden ikke optimalt. Alt hvad du kan lære ved at studere intensitivt i 2 år, bør læres der, og ikke mens du får løn af en virksomhed.

fjols (12) skrev:
men det er ret tydeligt at du ikke kender noget til hvordan det foregår i den virkelige verden.
Det gør jeg i den grad, og jeg kender nok flere programmører end de fleste andre!

Men igen, du antager at en lærling, der dårligt nok har lært at kode hello world, vil have samme arbejdsopgaver som en uddannet professionel programmør der for 30k om måneden?

Selv ingeniører, der er ingeniørpraktik, for ikke fuldt ud seriøse opgaver, og det er til trods for at ingeniørpraktikken giver cirka. 12000 kr. om måneden i løn (mig bekendt mere end en datatekniker!)

fjols (12) skrev:
Så hvis OP til lære at programmere igennem en datatekniker uddannelse, så go for it.
Min mening er stadigvæk det er spild af tid, når han kan lære det dobbelte, på den halve tid -- forudsat at OP har en studentereksamen!

fjols (12) skrev:
men du kan helt sikkert godt komme til at få programmeringsjobs senere
Man kan også få et godt job uden at have en uddannelse.
Gravatar #14 - fjols
5. jan. 2012 13:37
Du får ret, jeg får fred :)
Gravatar #15 - Windcape
5. jan. 2012 13:39
Og lige for at slå min, personlige, mening helt fast med syvtommersøm:

Jeg mener at enhver uddannelse relateret til IT, der tages på en teknisk skole er spild af tid, og statens penge.

Datamatiker uddannelsen var også tæt på at være spild af tid/penge, indtil den blev opgraderet med strengere krav, og en overbygning her for små 2 år siden.

fjols (14) skrev:
Du får ret, jeg får fred :)
Hvorfor giver i altid op så hurtigt? Det er vel kun rimeligt at OP for argumenter fra begge sider.

Gravatar #16 - Alrekr
5. jan. 2012 13:40
Windcape (13) skrev:
Selv ingeniører, der er ingeniørpraktik, for ikke fuldt ud seriøse opgaver, og det er til trods for at ingeniørpraktikken giver cirka. 12000 kr. om måneden i løn


Hvilken slags ingeniør? Der er stor forskel på diplom- og civilingeniører.
Gravatar #17 - Windcape
5. jan. 2012 13:43
Alrekr (16) skrev:
Hvilken slags ingeniør? Der er stor forskel på diplom- og civilingeniører.
Ingeniørpraktikken er en del af (diplom/bachelor) delen af studiet, typisk på 5. semester.

30 ECTS points for 5 måneders praktik i en virksomhed, med løn.

Og modsat elever fra de tekniske skoler, så bliver ingeniørstudernede tilbudt praktikpladser i overflod. Man kan vælge og vrage, til modsætning fra på teknisk skole hvor folk tit søger i månedesvis.
Gravatar #18 - fjols
5. jan. 2012 13:43
Windcape (15) skrev:
Jeg mener at enhver uddannelse relateret til IT, der tages på en teknisk skole er spild af tid, og statens penge.


Tjae, sig det når du har oplært 4 gutter med en eller anden fancy universitetsuddannelse fra Ungarn som aldrig har prøvet at skille en PC ad.

Desuden så havde vi også mange utrolig dygtige IT supportere, men det mener du måske også man skal have en uni uddannelse for at klare?

Windcape (15) skrev:
Hvorfor giver i altid op så hurtigt? Det er vel kun rimeligt at OP for argumenter fra begge sider.


Han spørger bare ikke efter det du skriver, derfor jeg giver op. Jeg har bedre ting at lave. Alt er faktisk bedre end at fortsætte i det spor ;)
Gravatar #19 - Windcape
5. jan. 2012 13:46
fjols (18) skrev:
Tjae, sig det når du har oplært 4 gutter med en eller anden fancy universitetsuddannelse fra Ungarn som aldrig har prøvet at skille en PC ad.
Det er jo ihvertfald ikke et programmørjob der involvere at skille en PC ad :)

fjols (18) skrev:
Desuden så havde vi også mange utrolig dygtige IT supportere, men det mener du måske også man skal have en uni uddannelse for at klare?
Min mening er at man ligeså godt kunne have IT-supporter som en kort-videregående uddannelse.

Det ville sætte niveauet op, til gavn for alle.

fjols (18) skrev:
Han spørger bare ikke efter det du skriver, derfor jeg giver op
Han spørger ind til uddannelserne, og jeg forklare om datamatiker uddannelsen, da jeg nu engang er uddannet datamatiker.

Og så sammenligner jeg en videregående uddannelse, med en teknisk skole uddannelse hvor folk direkte fra folkeren kan vandre ind med 02 i samtlige fag.

Gravatar #20 - Windcape
5. jan. 2012 13:47
#16 ... burde du faktisk ikke vide det? Læser du ikke selv ingeniør? :P
Gravatar #21 - Alrekr
5. jan. 2012 13:51
Windcape (17) skrev:
Alrekr (16) skrev:
Hvilken slags ingeniør? Der er stor forskel på diplom- og civilingeniører.
Ingeniørpraktikken er en del af (diplom/bachelor) delen af studiet, typisk på 5. semester.

30 ECTS points for 5 måneders praktik i en virksomhed, med løn.

Og modsat elever fra de tekniske skoler, så bliver ingeniørstudernede tilbudt praktikpladser i overflod. Man kan vælge og vrage, til modsætning fra på teknisk skole hvor folk tit søger i månedesvis.


SDU, civilingeniøruddannelse, bachelordelen.
efterår 2011 fagudbud
Forår 2011 fagudbud
Kandidatdelen
Fagudbud forår 2011
Fagudbud efterår 2011

Jeg ser ikke nogen praktik noget sted.

Windcape (20) skrev:
#16 ... burde du faktisk ikke vide det? Læser du ikke selv ingeniør? :P


Jeg spurgte netop fordi jeg mener at vi ikke har praktik på civilingeniøruddannelserne.
Gravatar #22 - fjols
5. jan. 2012 13:52
Windcape (19) skrev:
Det er jo ihvertfald ikke et programmørjob der involvere at skille en PC ad :)


Nu sagde du alle IT uddannelser på tekniske skoler, så er vi ude over programmørjob.


Windcape (19) skrev:
Han spørger ind til uddannelserne, og jeg forklare om datamatiker uddannelsen, da jeg nu engang er uddannet datamatiker.

Og så sammenligner jeg en videregående uddannelse, med en teknisk skole uddannelse hvor folk direkte fra folkeren kan vandre ind med 02 i samtlige fag.


Ja, og det var også fint, men jeg synes dit budskab drukner i din fordømmelse af en uddannelse du ikke kender.

Jeg ved hvor påståelig du er, hvilket er grunden til jeg skrev at du får ret og jeg får fred.
Og nu vil jeg have min fred.
Gravatar #23 - Windcape
5. jan. 2012 14:00
Alrekr (21) skrev:
Jeg ser ikke nogen praktik noget sted.

6. semester for jer: http://www.sdu.dk/information_til/studerende_ved_s...

Alrekr (21) skrev:
Jeg spurgte netop fordi jeg mener at vi ikke har praktik på civilingeniøruddannelserne.
Civilingeniør er kandidat-delen af studiet. Praktikken er en del af bacheloren.

Nej, du uddanner dig ikke til civilingeniør sålænge du er bachelor studerende.
Gravatar #24 - Windcape
5. jan. 2012 14:03
fjols (22) skrev:
Nu sagde du alle IT uddannelser på tekniske skoler, så er vi ude over programmørjob.
At bruge 5 minutter på at lære hvad en skruetrækker er, så man kan samle en PC, burde ikke kræve en seperat uddannelse.

fjols (22) skrev:
Ja, og det var også fint, men jeg synes dit budskab drukner i din fordømmelse af en uddannelse du ikke kender.
Jeg kender de tekniske skoler godt nok til at fordømme uddannelserne.

Og det er ikke uddannelses snobberi. Jeg synes bare ikke de er seriøse nok. Also: http://politiken.dk/debat/ECE1496709/velkommen-til...

Gravatar #25 - fjols
5. jan. 2012 14:05
Jeg er enig i de fleste af skolerne er pivringe, men hvor man virkelig lærer noget er på lærepladserne.
Gravatar #26 - Windcape
5. jan. 2012 14:05
Alrekr: Så vidt jeg kan se er Robotteknologi et lidt specielt tilfælde. I har åbenbart ikke praktik, ligesom diplom+civil betragtes som én uddannelse (ligesom Medicin/Læge), hvilket er utraditionelt for ingeniøruddannelserne (og de videregående uddannelser generelt).

Gravatar #27 - Alrekr
5. jan. 2012 14:07
Windcape (23) skrev:
6. semester for jer: http://www.sdu.dk/information_til/studerende_ved_s...


Fra dit link:
Netop det er kernen i diplomingeniøruddannelsen

Windcape (26) skrev:
Så vidt jeg kan se er Robotteknologi et lidt specielt tilfælde


Du ville ikke være i tvivl hvis du så dem jeg læser med :)

Windcape (23) skrev:
Nej, du uddanner dig ikke til civilingeniør sålænge du er bachelor studerende.


Men en bachelor er ikke det samme som en diplomuddannelse.
Gravatar #28 - Windcape
5. jan. 2012 14:07
fjols (25) skrev:
Jeg er enig i de fleste af skolerne er pivringe, men hvor man virkelig lærer noget er på lærepladserne.
Så ens læring er fuldstændigt overladt til et terninge kast...

Der er tekniske skoler som ikke ligger i København og Århus, og chancen for at finde en praktikplads hvor du kan arbejde seriøst med programmering uden for de to byer, er minimal (programmørjobs på Fyn? I don't think so!).

Hvor imod at uddanne sig som datamatiker, datalog eller ingeniør er et fedt, da det er mere eller mindre samme overordnet pensum.
Gravatar #29 - Windcape
5. jan. 2012 14:08
Alrekr (27) skrev:
Men en bachelor er ikke det samme som en diplomuddannelse.
Jo, det er det. Diplomingeniør er en såkaldt professionsbachelor (fordi man har ½ års praktik).
Gravatar #30 - fjols
5. jan. 2012 14:15
Ja, det er læringen netop. Det er også derfor jeg prøver at fortælle dig at der er kæmpe forskel på datateknikere.
Derudover så tror jeg du undervurderer hvor meget software der skrives ude i diverse større produktionsvirksomheder.
Gravatar #31 - Magten
5. jan. 2012 14:30
Windcape (15) skrev:
Jeg mener at enhver uddannelse relateret til IT, der tages på en teknisk skole er spild af tid, og statens penge.
Hvorfor? Og hvor skulle fx IT supporter uddannelser
ellers foregå? På universitetet?

Windcape (28) skrev:
Så ens læring er fuldstændigt overladt til et terninge kast...
Den er nok mere overladt til en selv. Man kan lige så godt gå på en god skole og have en elendig læreplads- hvilket imo er langt værre end en dårlig skole og en god læreplads.
Gravatar #32 - Windcape
5. jan. 2012 14:31
fjols (30) skrev:
Derudover så tror jeg du undervurderer hvor meget software der skrives ude i diverse større produktionsvirksomheder.
Produktions IT er dødens pølse, just sayin'

Jeg er udemærket klar over at der skrives en masse utrolig dårlig software, der er et mareridt at maintaine, i diverse afdelinger hvor man stadigvæk ikke tror på at IT er noget man skal bruge penge på.

Og hvis du havner sådan et sted, så bliver du med sikkerhed aldrig en god udvikler.

Ja, en engangeret datatekniker som ender i en god virksomhed, hvor der er seriøse udviklere, der vil bruge massere af virksomhedens tid på at lære ham/hende at udvikle software, kan godt blive dygtig.

Men i så fald, var uddannelsen jo ikke andet end et springbræt til at få en læreplads, og det er jo fjollet. Hvis man gerne vil uddanne sig, så er en rigtig uddannelse en god ide.

Og hvis man allerede har en studentereksamen, så vil jeg på det kraftigste anbefale at man læser en videregående uddannelse, frem for en uddannelse hvor niveauet er lavere end gymnasiet.

Hvilket du altså burde give mig ret i fjols. Det er spild af en studentereksamen at gå tilbage på teknisk skole, når man har mulighederne for at læse videre på de videregående uddannelser.
Gravatar #33 - Windcape
5. jan. 2012 14:35
Magten (31) skrev:
Hvorfor? Og hvor skulle fx IT supporter uddannelser ellers foregå? På universitetet?
Nu er der jo tradition for at have mange små uddannelser i Danmark, frem for store universiteter,

Så jeg tænkter, at de foregik på et akademi (og dermed krævede en studentereksamen som adgangskrav).

Man kunne jo oppe niveauet lidt, og mulighederne for f.eks. internship hos CISCO, og diverse certificeringer. Der er flere penge i videregående uddannelser, hvilket typisk giver bedre muligheder (både teoretisk, og praktisk, som i udstyr/labs).

Magten (31) skrev:
Den er nok mere overladt til en selv.
Hvis man ikke er guds gave til programmering, så bør man ikke overlades til sig selv.
Gravatar #34 - Alrekr
5. jan. 2012 14:37
Windcape (29) skrev:
Alrekr (27) skrev:
Men en bachelor er ikke det samme som en diplomuddannelse.
Jo, det er det. Diplomingeniør er en såkaldt professionsbachelor (fordi man har ½ års praktik).


BSc != BE.
Gravatar #35 - fjols
5. jan. 2012 14:39
Windcape (32) skrev:
Produktions IT er dødens pølse, just sayin'

Jeg er udemærket klar over at der skrives en masse utrolig dårlig software, der er et mareridt at maintaine, i diverse afdelinger hvor man stadigvæk ikke tror på at IT er noget man skal bruge penge på.


Det kan godt være det er sådan nogen steder, men der er også steder hvor der bliver brugt tid og penge på at lave ordentlig software.

Windcape (32) skrev:

Hvilket du altså burde give mig ret i fjols. Det er spild af en studentereksamen at gå tilbage på teknisk skole, når man har mulighederne for at læse videre på de videregående uddannelser.


Jeg har en studentereksamen og "gik tilbage" til en teknisk skole efter at have læst 1½ år Datamatiker, fordi jeg var skoletræt og egentlig gerne ville ud på arbejdsmarkedet.
Jeg har ikke et sekund fortrudt.
Gravatar #36 - Windcape
5. jan. 2012 14:40
Alrekr (34) skrev:
BSc != BE.
BSc != Professionsbachelor. (Faktisk bruger vi BSe)

Lad os tage den helt klassiske, bygningsingeniør:

http://www.iha.dk/Bygning-1401.aspx

- 3½ års diplomingeniør (ink. 5 måneders praktik)
- 2 års civilingeniør

Diplomingeniørdelen giver dig en Professionsbachelor, hvorefter du kan læse en kandidatoverbygning i enten Byggeri eller Teknisk geologi, hvilket begge udbydes af Århus Universitet, og ikke Ingeniørhøjskolen.

Der gælder de samme regler, 1 bachelor (professions or not), og ligeså mange kandidater du har lyst til.

Det er ved at være nogle år siden at de lavede det om, for at få ingeniørene til at passe ind i systemet med resten af de videregående uddannelser.
Gravatar #37 - Windcape
5. jan. 2012 14:42
fjols (35) skrev:
Det kan godt være det er sådan nogen steder, men der er også steder hvor der bliver brugt tid og penge på at lave ordentlig software.
Som også tager 16 årige ind fra teknisk skole?

Det må høre til en absolut sjældenhed :o

fjols (35) skrev:
Jeg har en studentereksamen og "gik tilbage" til en teknisk skole efter at have læst 1½ år Datamatiker, fordi jeg var skoletræt og egentlig gerne ville ud på arbejdsmarkedet.
Så du vælger at komme ud på arbejdsmarkedet 3 måneder før du ellers ville, for at være lærling i næsten 5 år, frem for at starte som professionel med fuld løn?

Det giver overhovedet ikke mening i mit hovede.

Gravatar #38 - Magten
5. jan. 2012 14:43
Windcape (33) skrev:
Nu er der jo tradition for at have mange små uddannelser i Danmark, frem for store universiteter,

Så jeg tænkter, at de foregik på et akademi (og dermed krævede en studentereksamen som adgangskrav).
Hvad skal en IT supporter bruge en studentereksamen til?

Windcape (33) skrev:
Man kunne jo oppe niveauet lidt, og mulighederne for f.eks. internship hos CISCO, og diverse certificeringer.
Du er rustet til både Cisco og MS certificeringer efter du har fuldført fx IT-supporter uddannelsen.

Windcape (33) skrev:
Der er flere penge i videregående uddannelser, hvilket typisk giver bedre muligheder (både teoretisk, og praktisk, som i udstyr/labs).
Det må du godt lige uddybe. Mener du at lønnen er højere? Og hvad skulle det give af bedre muliger?

Windcape (33) skrev:
Hvis man ikke er guds gave til programmering, så bør man ikke overlades til sig selv.
Nu snakkede jeg ikke programmering men om de uddannelser du sidder og basher.
Gravatar #40 - fjols
5. jan. 2012 14:47
Windcape (37) skrev:
Som også tager 16 årige ind fra teknisk skole?


Jeg tror de færreste 16 årige får læreplads for at være ærlig.
På min læreplads var de fleste lærlinge omkring min alder, +/- et par år.

Windcape (37) skrev:
Så du vælger at komme ud på arbejdsmarkedet 3 måneder før du ellers ville, for at være lærling i næsten 5 år, frem for at starte som professionel med fuld løn?

Det giver overhovedet ikke mening i mit hovede.


Nej, det var nok et år tilbage da jeg stoppede. Jeg begyndte så på noget andet. Der var en masse ting der gjorde det og der gik en del år før jeg startede som Datatekniker.
Gravatar #41 - Windcape
5. jan. 2012 14:47
Magten (38) skrev:
Hvad skal en IT supporter bruge en studentereksamen til?
Personen vil være 3 år ældre, være mere (ud)dannet, og dermed kunne starte på et højere undervisningsniveau.

Man kan jo spørge det samme for en Datamatiker, eller enhver anden uddannelse/job der ikke explicit kræver Matematik eller Fysik i hverdagen. Svaret er det samme.

Magten (38) skrev:
Det må du godt lige uddybe. Mener du at lønnen er højere? Og hvad skulle det give af bedre muliger?
De tekniske skoler er jo ikke ligefrem kendt for at have fantastisk med udstyr.

Jeg tænkte på bedre IT-udstyr til forsøg og undervisning.

Gravatar #42 - Windcape
5. jan. 2012 14:52
fjols (40) skrev:
Jeg tror de færreste 16 årige får læreplads for at være ærlig.
På min læreplads var de fleste lærlinge omkring min alder, +/- et par år.
Det i sig selv er vel et problem, når uddannelsen udbydes direkte efter 9 kl.

fjols (40) skrev:
Nej, det var nok et år tilbage da jeg stoppede.
Medmindre du stoppede inden for de sidste 2 år, så var uddannelsen 2 år og 3 måneder.

De sidste 3 måneder er hovedopgave, som typisk skrives i samarbejde med/hos en virksomhed. (Jeg skrev for Systematic). Det må have været tæt nok på "arbejdsmarkedet" for dig.

Ligeledes havde vi virksomhedskontakt (vi udviklede et system for Århus Kommune's Lønafdeling) på 4 semester. Så der var ikke meget "studie" over de sidste 9 måneder for mig.

Medregnet at du nok har brugt cirka. 3 måneder på skolebænken (grundforløb?) før du kom i arbejde, har du reelt vel kun sparet 3 måneder (eller mindre, hvis du skulle vente før du kunne starte).

Måske har du fået mere spændende arbejde, fordi de havde bedre kvalifikationer end dine medstuderende. Men ansvarsområde har alligevel været mindre end hvis du var færdiguddannet som datamatiker.

Man skal altid gøre hvad man har lyst til (det gør jeg), men jeg kan bare ikke personligt forstå din beslutning.
Gravatar #43 - Magten
5. jan. 2012 14:55
Windcape (41) skrev:
Personen vil være 3 år ældre, være mere (ud)dannet, og dermed kunne starte på et højere undervisningsniveau.
For mit vedkomne skullet jeg have slæbt mig igennem 3 år af fag som absolut ikke interesserer mig. Istedet havde jeg fag som interesserede og tid til at fokusere på det jeg ville, frem for at spilde min tid på at lære noget jeg aldrig ville få brug for.

Jeg ved godt hvad jeg foretrækker. Men vi har vist også hele tiden været uenige om hvad man lærer mest af.

Og når jeg kigger på dem i min klasse som havde en studentereksamen, så er det ikke fordi de sidder i fede jobs idag. Tværtimod.

Windcape (41) skrev:
PDe tekniske skoler er jo ikke ligefrem kendt for at have fantastisk med udstyr.

Jeg tænkte på bedre IT-udstyr til forsøg og undervisning.
Det har du ret i, udstyret er ikke noget at råbe hurra for.
Gravatar #44 - fjols
5. jan. 2012 14:57
Windcape (42) skrev:
Det i sig selv er vel et problem, når uddannelsen udbydes direkte efter 9 kl.


Måske, men virksomhederne bestemmer jo selv hvem de ansætter.
Der var ikke så mange der fik læreplads kan jeg huske.

Windcape (42) skrev:
Medmindre du stoppede inden for de sidste 2 år, så var uddannelsen 2 år og 3 måneder.


Jeg vil tro det er 7-8 år siden jeg stoppede der. Dengang var der ingen virksomhedspraktik.

Windcape (42) skrev:
Medregnet at du nok har brugt cirka. 3 måneder på skolebænken (grundforløb?) før du kom i arbejde, har du reelt vel kun sparet 3 måneder (eller mindre, hvis du skulle vente før du kunne starte).


Da jeg havde en HHX kunne jeg springe over grundforløbet og kom ud i en virksomhed allerede efter en måneds tid.

Windcape (42) skrev:
Man skal altid gøre hvad man har lyst til (det gør jeg), men jeg kan bare ikke personligt forstå din beslutning.


Hvis du kendte til mit privatliv, så ville du kunne, men den kan vi tage over en øl på Newz-tur en gang.
Gravatar #45 - Windcape
5. jan. 2012 14:59
Magten (43) skrev:
Jeg ved godt hvad jeg foretrækker. Men vi har vist også hele tiden været uenige om hvad man lærer mest af.
Jeg mener heller ikke man lærer noget direkte af en studentereksamen. (Man er vel teknokrat). Men jeg kan alligevel godt se at der noget dannede i uddannelsen.

Og så det at den gør folk 3 år ældre, er et vigtigt punkt. Modenhed er meget relevant for seriøsitet.

Jeg er dog helt enig med dig i, at det har nul indflydelse på evt. jobs.
Gravatar #46 - Alrekr
5. jan. 2012 15:00
Windcape (39) skrev:
Alekr:

http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbachelorud...

Og Robotteknologi:

- Kandidat: http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannels...

- Bachelor: http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannels...


Jeg ved ikke lige hvad du prøver at sige. Anyways, en bachelor anses sjældent for at være en endelig uddannelse, men et springbræt til en kandidatuddannelse*, mens en diplomingeniør eller professionsbachelor kan tage arbejde efter endt uddannelse.

Hvad står BSe egentlig for? Mig bekendt får en diplomingeniør titlen Bachelor of Engineering, BE

*Især på min uddannelse.

Gravatar #47 - Windcape
5. jan. 2012 15:00
fjols (44) skrev:
Jeg vil tro det er 7-8 år siden jeg stoppede der. Dengang var der ingen virksomhedspraktik.
Det var der heller ikke da jeg gik der. (Det er der nu, og uddannelsen er 2½ år).

Men det forhindre jo dig ikke i at skrive speciale sammen med en virksomhed.

fjols (44) skrev:
Da jeg havde en HHX kunne jeg springe over grundforløbet og kom ud i en virksomhed allerede efter en måneds tid.
Fair point :)
Gravatar #48 - Windcape
5. jan. 2012 15:02
Alrekr (46) skrev:
mens en diplomingeniør eller professionsbachelor kan tage arbejde efter endt uddannelse.
Diplomingeniør == professionsbachelor.

Det var pointen ;-)

Og så betragtes civilingeniør (åbenbart) mere som en forskeruddannelse i dag. (Det sagde min studieleder, før jeg droppede ud)

Alrekr (46) skrev:
Hvad står BSe egentlig for? Mig bekendt får en diplomingeniør titlen Bachelor of Engineering, BE
Bachelor of Science in Engineering.

Typisk brugt om IT-ingeniører i USA, hvor BE er alm. ingeniører (elektronik/bygning)

Gravatar #49 - Alrekr
5. jan. 2012 15:04
Windcape (48) skrev:
Diplomingeniør == professionsbachelor


Really? Sygeplejersker er diplomingeniører? Det anede jeg ikke.

No sarcasm intended.
Gravatar #50 - Windcape
5. jan. 2012 15:22
Officielt betragtes det som samme niveau :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login