mboost-dp1

Hvem er bedst til programmering..?


Gå til bund
Gravatar #151 - Spiderboy
22. jan. 2012 17:27
Det er noget bullshit, at kandidatuddannelsen kun er til forskningsbrug.

En kandidatgrad i 2 fag er et krav for at blive gymnasielærer, og skønt jeg kun har været det i 1½ år, har jeg faktisk allerede anvendt stof jeg lærte på kandidatuddannelsen.

Windcape (147) skrev:
Men hvis der er nogen som tager mine erfaringer, for "den eneste sandhed", så er de godt nok idioter.

Du lyder selv som om, at du tager dine egne erfaringer som "den eneste sandhed". :-)
Gravatar #152 - arne_v
22. jan. 2012 17:33
Windcape (147) skrev:
Men hvis der er nogen som tager mine erfaringer, for "den eneste sandhed", så er de godt nok idioter.


Umiddelbart virker det nu som om der er mange som ikke tager dine erfaringer for den eneste sandhed.

:-)

Gravatar #153 - arne_v
22. jan. 2012 17:36
Windcape (147) skrev:

Men hvis der er nogen som tager mine erfaringer, for "den eneste sandhed", så er de godt nok idioter.


Men uanset om folk har en sund skepsis overfor nogle af dine påstande, så bør du stadig sikre dig at dine påstande giver et retvisende billede udfra det som de baseres på.
Gravatar #154 - dkbooster
22. jan. 2012 18:15
Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...

Hvad der gælder for andre bachelor/kandidatuddannelse vil jeg ikke udtale mig om, dog er magister/teologi/medicin/jura glimrende eksempler på uddannelser, hvor en bachelor i hvert fald i Danmark ingen værdi har, og således kan kandidatgraden ikke kaldes forskningsrettet...

[EDIT]
Det skal lige bemærkes at jeg færdes i DTU Byg, og derfor kan det være anderledes i andre sektorer.
Gravatar #155 - apkat
22. jan. 2012 22:41
dkbooster (154) skrev:
Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...

I call bullshit
Gravatar #156 - arne_v
22. jan. 2012 23:19
Windcape (11) skrev:
Datamatikerne (og Softwareudviklerne fra ITU) er de bedste til at programmere, der er ingen tvivl.


Nu er det meget svært at finde objektive kriterier for bedst til at programmere.

Men jeg har prøvet at tage:

http://www.dina.kvl.dk/~abraham/fame/fame.html

som baserer sig på Google referencer og checket alle dem som kan siges at beskæftige sig mere eller mindre med programming.

Resultat:

Jakob Nielsen - PhD HCI @ DTU
John Gøtze - PhD Tech @ DTU
Bjarne Stroustrup - master Math+CS @ AU, PhD CS @ Cambridge
Rasmus Lerdorf - bachelor Eng @ Waterloo
Jens Axboe - dropout CS @ KU
David Heinemeier Hansson - bachelor CS+BA @ CBS
Poul Henning Kamp - autodidakt
Frank Damgaard - ?
Anders Hejlsberg - dropout Eng @ DTU
Peter Makholm - bachelor CS @ KU
Peter Toft - PhD Math @ DTU
Sune Vuorela - bachelor BA+CS @ CBS, master CS @ ITU (?)
Ask Bjørn Hansen - ?
Keld Jørn Simonsen - master Econ+Law @ KU, bachelor CS @ KU

Ikke en eneste datamatiker.

Langt de fleste har en universitets uddannelse i enten datalogi eller ingeniør fra DTU, KU eller CBS.

Gravatar #157 - Windcape
23. jan. 2012 00:40
#156

Forid det er super relevant, at sammenligne med folk der blev uddannet i en tidsperiode hvor uddannelsen ikke nødvendigvis eksisterende?

Folk blev jo forhelvede uddannet som matematikere, svagstrøms ingenører, eller ligesom dig selv, økonomer.

En bachelor i svagstrøm, vil aldrig være mere kompetance-givende i software-udvikling, end en datamatiker. At påstå noget i den retning er direkte fjollet.

Softwareudvikling på ITU (som er den eneste overbygning for en Professionsbachelor i Softwareudvikling -- overbygningen for Datamatiker studiet), er jo netop skabt på baggrunde af MANGEL på sådan en uddannelse!

Hele ITU eksistere fordi at de eksisterende universiteter ikke dækkede alle de nødvendige fag godt nok.
Gravatar #158 - arne_v
23. jan. 2012 01:43
Windcape (157) skrev:
Forid det er super relevant, at sammenligne med folk der blev uddannet i en tidsperiode hvor uddannelsen ikke nødvendigvis eksisterende?


Datamatiker blev faktisk oprettet som forsøg allerede i 1984 og blev almindelig i 1991.

Forgængeren EDB-Assistent blev oprettet i 1974.

Alle under 56 kunne have taget den uddannelse - og det er vist de fleste på listen.



Gravatar #159 - arne_v
23. jan. 2012 03:03
Windcape (157) skrev:
Softwareudvikling på ITU (som er den eneste overbygning for en Professionsbachelor i Softwareudvikling -- overbygningen for Datamatiker studiet), er jo netop skabt på baggrunde af MANGEL på sådan en uddannelse!


Windcape (157) skrev:
Hele ITU eksistere fordi at de eksisterende universiteter ikke dækkede alle de nødvendige fag godt nok.


ITU blev vel oprettet fordi:
* der var et ønske om at få flere IT kandidater
* der ikke var udsigt til at kunne skaffe nok med en bachelor i IT
* de eksisterende uddannelser ikke var villige til at give en kandidat i IT til nogen med en bachelor i ikke-IT

Jeg har aldrig hørt at ITU skulle være oprettet fordi der ikke var uddannelser som gav de ønskede kompetancer i software udvikling.
Gravatar #160 - arne_v
23. jan. 2012 04:03
Windcape (11) skrev:
Datamatikerne (og Softwareudviklerne fra ITU) er de bedste til at programmere, der er ingen tvivl.


Windcape (69) skrev:

Men igen, skrev jeg programmering. En datamatiker er bør være bedre end en datalog til at programmere rent praktisk, men kan være dårligere til f.eks. at forstå algoritmer.


Windcape (119) skrev:
Og "matematik med programmering" aka. datalogi, virker heller ikke synderligt relevant.


Jeg tror altså at du har et lidt forkert indtryk af andre uddannelser.

Ifølge:

http://www.eaaa.dk/files/Videreg%C3%A5ende%20uddan...

skal datamtikere have:
* 40 ECTS i programmering
* 25 ECTS i system udvikling

Og ifølge:

http://www.eaaa.dk/videreg%C3%A5ende+uddannelser/i...

http://cphbusiness.dk/om-akademiet/studieordninger...

så fordeles de som:

* 25 ECTS i software konstruktion
* 15 ECYS i software arkitektur og distribuerede systemer
* 10 ECTS i software design
* 15 ECTS i system udviklings metoder

Oveni dette kommer så 50 ECTS i speciale, praktik og eksamensprojkt, hvor man må formode at dem md interesse i udvikling vælger noget med udvikling.

Ifølge:

http://www.science.ku.dk/uddannelser/bachelor/data...

http://www.science.ku.dk/studerende/studieordninge...

skal en bacelor i datalogi med specialisering i applikations udvikling på KU have:

* 7.5 ECTS i introduktion til programmering
* 7.5 ECTS i object orienteret programmerimg og design
* 7.5 ECTS i database og web programmering
* 7.5 ECTS i algoritmer og datastrukturer
* 15 ECTS i systemudvikling
* 7.5 ECTS i menneske-datamaskine interaktion
* 7.5 ECTS i IT-projektledelse

ialt 60 ECTS

Oveni dette kommer så 37.5 ECTS i valgfrie fag udover dem krævet for specialisering og projekt.

Det er næsten det samme som datamatiker - og jeg vil tillade mig at antage at niveauet er højere end på datamatiker.

Men så er der jo kandidat i datalogi med software development profil som ifølge:

http://www.diku.dk/english/Studyprogrammes/uddanne...

så tilføjer:

* 7.5 ECTS i Software Design and Software Architecture
* 7.5 ECTS i Advanced programming
* 7.5 ECTS i Advanced algorithms and data structures
* 15 ECTS i Software development studio

Ialt 37.5 ECTS.

Plus 60 ECTS i valgfrie fag og kandidatafhandling.

Og så har de haft et sted mellem halvanden og dobbelt så meget software udvikling som datamatikere.





Gravatar #161 - arne_v
23. jan. 2012 04:20
Windcape (89) skrev:
Jeg kan godt tillade mig at antage at f.eks. teori om gaussian functions er mig ligegyldige som udvikler, så længe jeg kan implementere en algoritme der bruger dem (hvilket jeg gjorde den anden dag).


Tør man spørge hvad du skulle bruge den til?
Gravatar #162 - lorenzen
23. jan. 2012 06:51
apkat (155) skrev:
dkbooster (154) skrev:
Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...

I call bullshit


Absolut ikke bullshit, når man læser ingeniørvidenskab er det meget normalt hvis mann ikke vil forske inden for byg. at stoppe som diplomingeniør. Selvom vom det hele bliver kaldt ingeniør er der dog en del historiske og kulturelle forskelle som betyder en del.

Gravatar #163 - Windcape
23. jan. 2012 07:06
arne_v (161) skrev:
Tør man spørge hvad du skulle bruge den til?
Koordinat-konventering fra RT90 (Rikets Triangelnät) til WGS84 (Alm. latitude/longitude).

(Jeg bliver jo svensker om lidt)
Gravatar #164 - dkbooster
23. jan. 2012 07:56
#155

Jeg ved hvad jeg har hørt, så det rager mig egentlig en papand om du tror på mig eller ikke.
Gravatar #165 - apkat
23. jan. 2012 20:03
lorenzen (162) skrev:
apkat (155) skrev:
dkbooster (154) skrev:
Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...

I call bullshit


Absolut ikke bullshit, når man læser ingeniørvidenskab er det meget normalt hvis mann ikke vil forske inden for byg. at stoppe som diplomingeniør. Selvom vom det hele bliver kaldt ingeniør er der dog en del historiske og kulturelle forskelle som betyder en del.


Mindes ikke byg delen stod der, ved ikke hvad i bygger render rundt og laver. At det gælder generelt er ihvertfald bullshit.

dkbooster (164) skrev:
#155

Jeg ved hvad jeg har hørt, så det rager mig egentlig en papand om du tror på mig eller ikke.


Det lyder ulækkert :(
Gravatar #166 - dkbooster
23. jan. 2012 20:07
apkat (165) skrev:
lorenzen (162) skrev:
apkat (155) skrev:
dkbooster (154) skrev:
Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...

I call bullshit


Absolut ikke bullshit, når man læser ingeniørvidenskab er det meget normalt hvis mann ikke vil forske inden for byg. at stoppe som diplomingeniør. Selvom vom det hele bliver kaldt ingeniør er der dog en del historiske og kulturelle forskelle som betyder en del.


Mindes ikke byg delen stod der, ved ikke hvad i bygger render rundt og laver. At det gælder generelt er ihvertfald bullshit.

dkbooster (164) skrev:
#155

Jeg ved hvad jeg har hørt, så det rager mig egentlig en papand om du tror på mig eller ikke.


Det lyder ulækkert :(


Jeg spotter en undskyldning for dit forhastede "bullshit" mellem linierne - Det er okay, du behøver ikke sige mere, du er tilgivet...
Gravatar #167 - apkat
23. jan. 2012 20:26
dkbooster (166) skrev:
apkat (165) skrev:
lorenzen (162) skrev:
apkat (155) skrev:
dkbooster (154) skrev:
Ikke for at tage windcape i forsvar (for det klarer han nok selv), men jeg har under et foredrag med en dekan fra DTU også hørt civilingeniør omtalt som en primært forskningsRETTET uddannelse...

I call bullshit


Absolut ikke bullshit, når man læser ingeniørvidenskab er det meget normalt hvis mann ikke vil forske inden for byg. at stoppe som diplomingeniør. Selvom vom det hele bliver kaldt ingeniør er der dog en del historiske og kulturelle forskelle som betyder en del.


Mindes ikke byg delen stod der, ved ikke hvad i bygger render rundt og laver. At det gælder generelt er ihvertfald bullshit.

dkbooster (164) skrev:
#155

Jeg ved hvad jeg har hørt, så det rager mig egentlig en papand om du tror på mig eller ikke.


Det lyder ulækkert :(


Jeg spotter en undskyldning for dit forhastede "bullshit" mellem linierne - Det er okay, du behøver ikke sige mere, du er tilgivet...


Tusind tak, nu kan jeg leve mit liv til fulde!
Gravatar #168 - dkbooster
23. jan. 2012 21:10
Det er ikke at takke for, vi er jo nødt til at hjælpe hinanden i denne verden.
Gravatar #169 - apkat
24. jan. 2012 09:25
dkbooster (168) skrev:
Det er ikke at takke for, vi er jo nødt til at hjælpe hinanden i denne verden.

Selvfølgelig skal vi det! (ps jeg aner ikke hvad vi snakker om - men det virker mere relevant end alt det andet lort der bliver lukket ud)
Gravatar #170 - Anti-ignorant
1. jun. 2022 20:33
Som uddannet Datafagtekniker(senere ændret til Datatekniker) i årene 2002-2007 på EUC Ringsted, kan jeg fortælle at visse udtalelser bevidner om at de fleste ved 0% om hvad en Datafagtekniker/Datatekniker kan. De kan f.eks. langt mere end "bare at rette scripts til" som Windcape påstår.

Den første halvdel af uddannelsen har fokus på de ting der gør man kan arbejde som IT-support og/eller IT-administrator, dog pyntet med programmering.
Bl.a.:
- Generel hardwareforståelse
- Normale server services (DNS, AD, osv.) på Windows, Linux og Novell systemer
- Netværk (inkl. Cisco CCNA)
- C og C++ programmering
- Access databaser
Pointen med min uddannelse er at man skal blive web/software/database-udvikler.

Jeg brugte nok 50-60% af hele uddannelsestiden på C#, ASP.net, MS SQL og lidt Java. Dog ikke meget fokus på den grafiske webdesign del. Dem som begyndte uddannelsen bare ét år efter mig, fik også mobil app udvikling med i hatten.

Der er dog vild kamp om praktikpladser til udviklerjobs. Administratorjobs ligeså. Langt de fleste udvikler/admin jobs ryger oftest til dem som har privat-kontakterne i orden.
Det er desværre generelt over 80% IT-uddannede der ender med at arbejde med support eller andet mindre relevant end uddannelserne berettiger til.

TLDR; Datafagteknikere/Datateknikere bruger faktuelt mere tid under uddannelsen på udvikling end Datamatikere. Men om de er BEDRE, er et meget godt spørgsmål som er svært at svare på uden at kende begge sider. Undersøg det i dybden før i udtaler jer. Der findes nok ikke én person i verden som har begge uddannelser til at kunne udtale sig objektivt og faktuelt om begge.

Personligt mener jeg det afhænger mere om individet end af uddannelsen om hvem der er bedst.
Gravatar #171 - arne_v
1. jun. 2022 23:55
#170

Du ved godt at du svarer på en 10 år gammel tråd?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login