mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål


Gå til bund
Gravatar #1 - vandfarve
2. feb. 2009 20:02
... som du ikke normalt ville turde at spørge i fuld offentlighed.

Denne tråd er til alle jer (og mig), der har gået og undret jer over noget, som andre nok ville dø af grin af, hvis de hørte. Hvis du snart er ved gå i spåner over, at du endnu ikke har fundet et svar og derfor gerne vil have det løst, så er det tid nu.

Glem alt om ære og værdighed. Tag det som en mand (eller kvinde) og få i stedet din nysgerrighed stillet. Jeg lægger dermed ud med de første bare for at vise, at der ikke findes dumme spørgsmål, men kun trolls på Newz.dk.

Spørgsmål 1: Nu har jeg længe undret mig over, hvad det betyder for effektiviteten, hvis sadlen på ens cykel ikke er i tilpas højde. Jeg mener selv at kunne mærke, at der er en forskel, men jeg har svært ved at forstå hvorfor. Hvor meget energi mister man, hvis sadlen ikke er tilpas højde, og hvilken betydning har det for den stempel-lignende bevægelse, som benene udfører?

Svar 1: ?

Spørgsmål 2: I en milliard nyheder på MacNation henvises der hele tiden til "Apple-producenter" - altså, flertal. Så vidt jeg ved, så findes der kun én Apple-producent, og de hedder Apple. Hvorfor snakkes der så altid om Apple-producenter, når der kun er Apple?

Svar 2: ?
Gravatar #2 - Zombie Steve Jobs
2. feb. 2009 20:32
Svar 1: det er dine muskler, der ved for lav højde ikke kan udvide/trække sig ordentligt sammen og ved for høj bruger du for meget energi på at rokke frem og tilbage på sadlen.
Præcist hvor meget energi man mister aner jeg ikke.

Overstående er for øvrigt et gæt og nogle småting jeg mener at kunne huske.
Gravatar #3 - Makey
2. feb. 2009 20:41
Spørgsmål 3: Hvorfor har Logitech fjernet den en række makroer fra det nye fancy orange G15-keyboard?

Svar 3: ?

Spørgsmål 4: Hvor kommer de der små sølvfarvede dimser med mange ben på ens badeværelsesgulv fra?

Svar 4: ?
Gravatar #4 - Jonasee
2. feb. 2009 20:43
#1 mangler en Respekt rating
Gravatar #5 - MiniatureZeus
2. feb. 2009 20:43
Svar 2:
Adobe "producere" Photoshop til Apple, Monster producere kabler til Apple-computere, altså er Adobe og Monster producenter til Apple, altså Apple-producenter.. Ved dog ikke om det er sådan det menes, men det har jeg altid synes...

Spørgsmål 5:
Hvorfor er mange mac-ejere så meget imod at bruge piratsoftware, men ikke har noget imod at lave sort arbejde (f.eks. en hjemmeside eller noget grafisk) for venner og bekendte?

Desuden, så findes der jo ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar ;-)
Gravatar #6 - Zombie Steve Jobs
2. feb. 2009 21:03
Svar 4: De trives ved høj varme og høj fugt og kaldes "sølvfisk".
De gemmer sig i gulvet og mørke steder om dagen. De spiser mel, sæbe, døde insekter og andet godt. De kan ikke holde til kulde.
Gravatar #7 - Dreadnought
2. feb. 2009 22:03
#2 Det er helt korrekt. Jo mere udstrakt benet er jo mindre energi skal man bruge for at skubbe pedalen den samme afstand ned.

Spørgsmål 6
Hvorfor kan kvinders øjne opfatte fire farver når vi mænd kun kan opfatte 3?
Gravatar #8 - Mort
2. feb. 2009 22:09
Dreadnought (7) skrev:
Spørgsmål 6
Hvorfor kan kvinders øjne opfatte fire farver når vi mænd kun kan opfatte 3?


Rød, grøn, blå og dårlig tøjsmag ?
Gravatar #9 - engfeh
2. feb. 2009 22:10
Dreadnought (7) skrev:
Spørgsmål 6
Hvorfor kan kvinders øjne opfatte fire farver når vi mænd kun kan opfatte 3?


WTF? Den har jeg aldrig hørt før... Hvor har du det fra?
Gravatar #10 - Dreadnought
2. feb. 2009 23:55
#9 Det har jeg læst et eller andet sted. Det er blandt andet grunden til at der er 10x flere mænd som er farveblinde.
*EDIT*
http://en.wikipedia.org/wiki/Colorblind
Another possible advantage might result from the presence of a tetrachromic female. Owing to X-chromosome inactivation, women who are heterozygous for anomalous trichromacy ought to have at least four types of cone in their retinae. It is possible that this affords them an extra dimension of color vision, by analogy to New World monkeys where heterozygous females gain trichromacy in a basically dichromatic species
Gravatar #11 - zin
3. feb. 2009 09:43
Spørgsmål 7:
Hvorfor eksisterer denne tråd?
Ikke i praksis forstand, men i logisk forstand. Det er et rigtig godt spørgsmål! GO!
Gravatar #12 - MiniatureZeus
3. feb. 2009 09:48
Svar 7:
Fordi vandfarve oprettede den....
Gravatar #13 - fidomuh
3. feb. 2009 11:22
Svar 5:

Fordi "sort arbejde" og "piratkopiering" er to helt forskellige ting.
Lad mig spoerge dig om noget andet: HVorfor kan nogen folk lide marcipan, men ikke lide aebler?
- It makes no sense! ...

Sort arbejde er typisk ogsaa set som en "venne tjeneste", hvorfor det er meget naerliggende for, ja, alle ( ? ) at lave "sort arbejde".
Det er, fx, ogsaa "sort arbejde" hvis man kommer ud og maler for sin kammerat, og han som "tak" laver mad og saetter en kasse oel paa bordet.
Gravatar #14 - zin
3. feb. 2009 11:24
#13, altså Spørgsmål 8:
Hvorfor kan nogen folk lide marcipan, men ikke aebler?
Svar nummer 8:
Fordi æbler smager syrligt og marcipan smager sødt.
Jeg kan f.eks. godt lide æbler men ikke marcipan.
Gravatar #15 - fidomuh
3. feb. 2009 11:27
#14

Det var ikke et spoergsmaal, men et eksempel paa at hans spoergsmaal ikke giver mening.
Gravatar #16 - MiniatureZeus
3. feb. 2009 11:30
#15
Det skal jo ses moralsk set.. Altså at lave sort arbejde er da lige så slemt som at bruge piratstuff på sin mac...
Gravatar #17 - fidomuh
3. feb. 2009 11:40
#16

Nej, det er ikke "lige saa slemt".
Det er ikke det samme, det er ikke de samme aarsager og konsekvensen er heller ikke den samme.

Faktisk er de to ting, imo, ret langt fra hinanden :)
Gravatar #18 - vandfarve
3. feb. 2009 13:01
Spørgsmål 8.1
Hvorfor bliver ALLE tråde på Newz.dk derailet?
Gravatar #19 - Norrah
3. feb. 2009 13:07
Spørgsmål 9:

Hvem kom først, kvinden eller manden?

*Ohh yeah i did
Gravatar #20 - fidomuh
3. feb. 2009 13:10
#19

Igaar gjorde jeg.

*ahem* :D
Gravatar #21 - myplacedk
3. feb. 2009 15:11
Dreadnought (7) skrev:
Spørgsmål 6
Hvorfor kan kvinders øjne opfatte fire farver når vi mænd kun kan opfatte 3?

Det kan de heller ikke. Både mænd og kvinder ser normalt 3 farver.

Genfejl kan så betyde at man kan se 0, 2 eller 4 farver.

Og hvor det er (meget) mere normalt for mænd at være farveblinde, mener man at 4-farvet syn er mest normalt hos kvinder.

Det meste af det lys du ser opfattes med "farveløse" receptorer ("stave"), som opfatter hele det synlige spektrum. Desuden er der tre forskellige receptorer ("tappe"), som kun opfatter et begrænset område af det synlige spektrum.
Stave og tappe kan sammenlignes med pixels i et digital-kamera, men er altså ikke jævnt fordelt i et gitter-mønster.
Hvor et digitalt kamera har 25% røde, 50% grønne og 25% blå pixels, består et (normalt) menneskeøje primært af de farveløse stave, og så forholdsvist få tappe til farverne.

Det er derfor alle katte er grå i mørket: Når der er mørkt nok har du for få tappe til at de kan bruges, men måske tilstrækkeligt mange stave til at se noget alligevel.

Det er i øvrigt også derfor fx. JPEG opdeler billedet i lightness, hue og saturation. Lightness ses med de mange stave, og gemmes i fuld opløsning. Hue og saturation ses med de færre tappe, og gemmes derfor ofte i lavere opløsning.

Der står mere om mennesker med 4-farvet syn her: http://en.wikipedia.org/wiki/Tetrachromacy#Possibi...
Gravatar #22 - Caek of Doom
3. feb. 2009 16:28
Spørgsmål 10
Hvor mange gange er det normalt at skide om dagen? xD
Gravatar #23 - fidomuh
3. feb. 2009 17:06
#22

Svar 10: 1-2 gange.
Alt under/over det, er tegn paa maveinfektioner eller "ikke passende" kost.
Gravatar #24 - vandfarve
3. feb. 2009 18:12
#23 Jeg har et afsindigt højt stofskifte, hvorfor jeg kan spise umådeligt meget uden at tage på - men derfor også har en voldsom appetit og kan "make number 2" op til 3-5 gange om dagen.

Derfor vil jeg sige, at det varierer utroligt meget.
Gravatar #25 - Caek of Doom
3. feb. 2009 19:01
#23 hmm... jeg skider ellers 3-4 gange om dagen xD Men det er nok fordi jeg spiser meget mere end jeg plejer, synes da ikke det er mere "upassende" kost end det jeg før har spist (og hvor jeg iøvrigt ikke sked særligt meget xD).

eh
Gravatar #26 - GormDK
3. feb. 2009 19:03
(Svar 5, fortsat)
MiniatureZeus (16) skrev:
Det skal jo ses moralsk set.. Altså at lave sort arbejde er da lige så slemt som at bruge piratstuff på sin mac...

Jeg forestiller mig denne forskel:
Piratsoftware: Man snyder en stor, grisk virksomhed.
Sort arbejde: Man snyder staten, samfundet, os alle sammen.
Gravatar #27 - MiniatureZeus
3. feb. 2009 19:17
GormDK (26) skrev:
(Svar 5, fortsat)

Jeg forestiller mig denne forskel:
Piratsoftware: Man snyder en stor, grisk virksomhed.
Sort arbejde: Man snyder staten, samfundet, os alle sammen.


Når du downloader piratsoftware, snyder du jo reelt set også staten (og dig) da firmaet jo så ikke har solgt et produkt hvorved staten mister indtjening fra momsen, og at firmaet mister omsætning, hvorved staten også mister indtjening i form af skat og afgifter...
Gravatar #28 - Emil
3. feb. 2009 19:18
Teoretisk spørgsmål

Hvis intet kan bevæge sig hurtigere end lyset, men man lægger en snor ud i rummet, der er f.eks. 10 lysår lang, og man hiver i den ene ende, vil man så kunne signalere til personen i den anden ende hurtigere end lyset ville kunne have signaleret samme besked?

Hvis ikke, hvad sker der så i den anden ende, når man hiver i snoren?
Gravatar #29 - trylleklovn
3. feb. 2009 19:21
#28 Forstår ikke helt spørgsmålet. Da lyset jo i hvert fald vil bevæge sig hurtigere end nogen anden masse vil det altså også bevæge sig hurtigere end du kan nå at bevæge tråden.

Dvs. at hvis modtageren kunne se dig ville denne kunne se dig trække i tråden, før tråden ville bevæge sig i din ende. Det behøver tråden ikke være 10 lysår lang for, det kan den også bare være 100 meter lang for at illustrere.
Gravatar #30 - Daniel.S
3. feb. 2009 19:25
MiniatureZeus (27) skrev:
GormDK (26) skrev:
(Svar 5, fortsat)

Jeg forestiller mig denne forskel:
Piratsoftware: Man snyder en stor, grisk virksomhed.
Sort arbejde: Man snyder staten, samfundet, os alle sammen.


Når du downloader piratsoftware, snyder du jo reelt set også staten (og dig) da firmaet jo så ikke har solgt et produkt hvorved staten mister indtjening fra momsen, og at firmaet mister omsætning, hvorved staten også mister indtjening i form af skat og afgifter...


Det ganske rigtigt, med mindre de penge personen sparer ved at hente software gratis, bliver brugt i en anden 'butik'. I såfald er det stadig "kun" den store grimme virksomhed der taber :)
Gravatar #31 - fidomuh
3. feb. 2009 19:27
#24

Jeg har et afsindigt højt stofskifte, hvorfor jeg kan spise umådeligt meget uden at tage på


Join the club.

- men derfor også har en voldsom appetit og kan "make number 2" op til 3-5 gange om dagen.


Jeg indtager, pt, noget der ligner 5000 kalorier om dagen - og jeg skider stadig kun 1 gang.
( Det er ikke saa fandens relativt til hvor meget man spiser, naermere hvor meget kroppen optager. )

Derfor vil jeg sige, at det varierer utroligt meget.


Faktisk ikke.
Det er normen at det er 1-2 gange.

Det har noget at goere med fordoejelses systemet og det, at det faktisk er skadeligt for maven at skide saa mange gange :)

Men altsaa, vi er alle forskellige.
Min laege paastaar ogsaa at min lever aldrig har set draaben af alkohol, paatrods af at jeg drak naesten en liter vodka rent sidste weekend. :)

#25

hmm... jeg skider ellers 3-4 gange om dagen xD Men det er nok fordi jeg spiser meget mere end jeg plejer


Jeg vil gerne laegge 1000kr paa bordet, og sige at jeg spiser mere end du goer ;)
Jeg skider 0-1 gange om dagen :P

synes da ikke det er mere "upassende" kost end det jeg før har spist (og hvor jeg iøvrigt ikke sked særligt meget xD).


Derudover er det faktisk et tegn paa at man har en daarlig optagelsesevne i kroppen, saaledes at systemet bare koerer det hele i skraldespanden, og ikke naar at tage det der er behov for. :)
Gravatar #32 - Caek of Doom
3. feb. 2009 19:31
#31 ..hmmm... det håber jeg da ikke D:
Gravatar #33 - Emil
3. feb. 2009 19:36
#29 > Men det er jo netop også paradokset i mit spørgsmål. For min logik siger mig, at hvis man hiver i noget i den ene ende, så flytter det sig med det samme i den anden ende også. Så hvis man f.eks. hiver i en snor i den ene ende, så vil personen i den anden ende kunne mærke et ryk med det samme. Dermed siger min logik mig derfor også, at et ryk i en snor bevæger sig hurtigere end lyset.

Nu ved jeg selvfølgelig, at både lyset og tyngekraften har samme hastighed, så derfor er der noget galt her - men hvad er det? For hvis man hiver i snoren, men rykket ikke ankommer med det samme i den anden ende, hvad er der så sket med den længe snor, jeg har rykket i, indtil rykket kommer frem i den anden ende?

Er jeg til at forstå?
Gravatar #34 - trylleklovn
3. feb. 2009 19:41
#33 Når du hiver rykker du jo bare den håndfuld molekyler du har fat i, som afhængigt af stoffet hænger mere eller mindre sammen med resten af molekylerne, som tråden er opbygget af. De skal altså alle sammen sættes i bevægelse, hvilket selvfølgelig ikke sker med det samme. De skal reagere med hinanden.
Gravatar #35 - fidomuh
3. feb. 2009 19:45
#32

Faktisk betyder det ofte ogsaa at kroppen optager mere fedt end den ellers ville, da det er hurtigere at optage fedt i kroppen, end proteiner (fx).

Det ville nok hjaelpe dig at spise ad flere omgange og mindre portioner, fx :)
Gravatar #36 - Norrah
3. feb. 2009 19:51
#33 til at starte med vil det bare betyde at snoren ville blive længere..
Men alt afhængigt af hvilken ekstern påvirkning snoren har, så vil den enten forsøge at trække sig sammen igen. Eller knække.

Det mest sandsynlige ville dog være at du ved at trække i snoren trækker dig selv hen til den.
Gravatar #37 - DiZaster
3. feb. 2009 20:05
#28 Emil & andre

Emnet berøres i nedenstående link, og er blot et google hit ud af mange baseret på samme spørgsmål.

http://curious.astro.cornell.edu/question.php?numb...



I nedenstående link findes det samme svar, men smider linket til alle spørgsmålene da der er mange interessante klassikere imellem :-)

http://sssf.byethost31.com/physics1/index.htm
Gravatar #38 - Caek of Doom
3. feb. 2009 20:13
#35 det gør jeg allerede :(
Gravatar #39 - vandfarve
3. feb. 2009 21:49
#Emil & Trylleklovn

Det er vist en generelt accepteret tommelfingerregel, at informaition ikke kan bevæge sig hurtigere end lyset. Dermed ikke være sagt, at intet kan bevæge sig hurtigere end lyset, da det er blevet observeret med spinnende elektroner, men indtil videre kan intet "information" bevæger sig hurtigere end lyset.

Desuden vil jeg give Trylleklovn ret i, at snoren ikke ville rykke sig med det samme. Det er én lang kædereaktion, der sker, hvorfor det vil tage tid, og at denne tid givetvis vil tage længere tid end lysets hastighed. Alene det faktum, at du bevæger hånden langsommere end lysets hastighed, gør, at det ikke kan lade sig gøre at snyde reglerne på denne måde.

Ellers er der en masse gode information i DiZasters link, hvis man er lidt nysgerrig på dette område.
Gravatar #40 - Christoffer Poulsen
3. feb. 2009 22:06
#4:
Og nu har jeg jo brugt den sidste time på wikipedia for at lære alt om sølvfisk og deres nærmeste arter.

Bonusinfo: Ørentviste hedder Earwigs på engelsk. Et af de mindre pæne artsnavne.
Gravatar #41 - Zombie Steve Jobs
4. feb. 2009 00:23
#40 Bonusinfo:
De hedder ørentwiste / earwigs fordi man i gamle dage troede de kravlede ind i øret på folk og lavede ballade. Tyskerne kalder dem Ohrwürmer.

På svensk hedder de tvestjärter (sådan cirka tverøv, groft oversat)- et noget mere fornuftigt og virkelighedsnært navn, imo.
Gravatar #42 - coday
4. feb. 2009 08:18
Spg: Hvorfor kan man ikke se lys, men kun reflektionen?
Gravatar #43 - Mort
4. feb. 2009 08:43
coday (42) skrev:
Spg: Hvorfor kan man ikke se lys, men kun reflektionen?


Kig ind i en lommelygte og jeg kan love dig for at du kan se lys uden at det først er reflekteret.
Gravatar #44 - gnаrfsan
4. feb. 2009 08:50
#42: Det er fordi reflektionen er lys, der er kastes tilbage og rammer din nethinde. Når du opfatter lyset er det allerede væk og omsat til elektrisk energi af din nethinde.

Forestil dig det som sandblæsning af en overflade i et mørkt rum, hvor sandkorn hopper tilbage og rammer dig. Ud over lyden kan du ikke mærke andet en det, der rammer dig. Lys virker lidt på samme måde. Det er bare "fotoner" istedet for sandkorn.
Gravatar #45 - gnаrfsan
4. feb. 2009 09:46
#32: Kage forsvinder ikke bare når det passerer tungen :P
Gravatar #46 - JakobW
8. feb. 2009 08:47
Spørgsmål:
Hvorfor har MS fjernet muligheden for at indtaste sit navn på highscoren, når man vinder i Minestryger, i Vista?
(så vidt jeg husker, kunne man godt skrive sit navn i tidligere OS's?)
Gravatar #47 - zin
8. feb. 2009 10:45
#46 :
Svar: Tror du forveksler Minestryger med Pinball. :-)
Gravatar #48 - Bjørn
8. feb. 2009 11:06
Spørgsmål 11
Hvorfor har min netto ophørsudsalg? Den ligger lige ved Tagensvej/Jagtvej krydset 2200 KBH N.

Ophørsudsalg er normalt når butikken ´sælger ud` for at få tømt butikken med henblik på at lukke?

Det ville bare undre mig da de renoverede for nyligt og der må være 5000 kunder om dagen.
Gravatar #49 - JakobW
8. feb. 2009 11:11
#46
Det ville være rimelig underligt, iogmed at jeg har ikke spillet Pinball i et par måneder :0 - men jeg er da rimelig sikker på, at man kunne indtaste sit navn både i pinball og minestryger i XP, hvilket så ikke er muligt i Vista mere!? Hvertfald i minestryger...

edit: - fordi jeg er dårlig til at forklare...
Gravatar #50 - engfeh
8. feb. 2009 11:43
#48

Jeg var i en Netto for en uges tid siden, og der havde de "oprørsudsalg" (bemærk r'et). Er du sikker på det ikke var det der stod?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login