mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål


Gå til bund
Gravatar #51 - MiniatureZeus
8. feb. 2009 12:55
Bjørn (48) skrev:
Spørgsmål 11
Hvorfor har min netto ophørsudsalg? Den ligger lige ved Tagensvej/Jagtvej krydset 2200 KBH N.

Ophørsudsalg er normalt når butikken ´sælger ud` for at få tømt butikken med henblik på at lukke?

Det ville bare undre mig da de renoverede for nyligt og der må være 5000 kunder om dagen.


De har opRørsudsalg :D Det er sådan en kampagne de kører en gang hver andet - tredje år, så de forvirrer en masse kunder... Min kæreste sidder i kassen på Ndr. Frihavnsvej, som er kbh.'s største, og er ved at være rimelig træt af den kampagne, da en masse kunder spørger hvorfor dog de lukker...
Gravatar #52 - Norrah
8. feb. 2009 14:08
#48 Netto har et meget specifikt eksistensgrundlag. Og deres forretnings metoder er derfor ens hele vejen rundt. Derfor bliver deres varelager bygget op efter præcist hvad der kan være i en lastbil.

Hvis de ikke kan tage imod en hel lastbil af gangen. Så bliver butikken lukket.

Ellers har jeg aldrig hørt om en netto der blev lukket. Så du må havde læst forkert som de andre nævner.
Gravatar #53 - Bjørn
8. feb. 2009 16:01
# 50, 51 & 52

Ahhh... Så er jeg ganske rolig.

Jeg bemærkede blot skiltet med opRørsudalg da jeg var på vej ud af butikken og må have læst forkert i farten.

Så er der jo ingen panik :-)
Gravatar #54 - MiniatureZeus
8. feb. 2009 16:24
Norrah (52) skrev:
#48 Netto har et meget specifikt eksistensgrundlag. Og deres forretnings metoder er derfor ens hele vejen rundt. Derfor bliver deres varelager bygget op efter præcist hvad der kan være i en lastbil.

Hvis de ikke kan tage imod en hel lastbil af gangen. Så bliver butikken lukket.

Ellers har jeg aldrig hørt om en netto der blev lukket. Så du må havde læst forkert som de andre nævner.


De fleste Netto'er har sådan set ikke noget varelager, andet måske lige med plads til 2-3 paller og får altså alt hvad de skal bruge, direkte fra centrallageret i Køge med lastbil næsten hver dag. Chefen for nettoen kan heller ikke bestemme hvilke vare de vil have hjem eller hvor mange, derimod har de et system udfra hvad der bliver udsolgt og derudfra udregner hvor meget de skal have hjem af hver vare. Ganske smart og effektivt.
Men blandt andet derfor kan man rigtig tit i Netto (og Fakta sådan set også) finde mange ting til halv pris, fordi der skal være plads til nye Spot-vare. (det er dog oftest kun i provinsen, hvor der ikke er et så stort kundegrundlag som i kbh.)
Gravatar #55 - MiniatureZeus
8. feb. 2009 16:32
Spørgsmål:
I filmen "Behind Enemy Lines" med Owen Wilson og Gene Hackman (fyi så blev den sendt igår aftes på TV2 - igen) hvor Owen Wilson spiller en Amerikansk navigatør i et fly som flyver ind over Bosnien under krigen, hvor han så bliver skudt ned og må flygte fra RV til RV, der har hans forfølgere (Serbiske oprører?) danske flag på deres tanks og militærbiler (men ikke på deres uniformer). Hvorfor det?

Har fået at vide at det Danske Forsvar er nogle af de "flinkeste" i europa til at udlåne deres militærmatriel til filmproduktioner, men virker underligt at de (instruktøreren...) så ikke har pillet de danske flag af bilerne... Hvis det da er der danske flag...

Det er noget jeg har gransket over hver eneste gang jeg har set filmen, men har ikke kunne få et svar nogle steder endnu...
Gravatar #56 - myplacedk
8. feb. 2009 16:54
Spørgsmål:
Hvorfor er dette én tråd, i stedet for en brugerkategori med en tråd pr. spørgsmål?
Gravatar #57 - myplacedk
8. feb. 2009 16:56
Gravatar #58 - vandfarve
8. feb. 2009 17:02
#56 Jeg bliver nødt til at se filmen bare for at sikre mig, at det er rigtigt, at det er så tydeligt!

(Muligt) svar: Dårlig stil fra instruktørens side - der sker ofte fejl, selvom de har masser af ansat til at undgå det.
Gravatar #59 - GormDK
8. feb. 2009 17:48
JakobW (49) skrev:
men jeg er da rimelig sikker på, at man kunne indtaste sit navn både i pinball og minestryger i XP,

I xp kan man godt indtaste navn når man får en rekord!
Se evt den her film (bla omkr 0:45)
Men hvorfor de har ændret det i den nye udgave af vista, det kan jeg ikke umiddelbart se nogen god forklaring på.

(ps: nej, i skal ikke spilde tid på at prøve at lave de trics han fortæller om i videoen - mig og en ven prøvede det for nogle måneder siden, og efter at have brugt noget tid på at lave den sværeste var vi godt trætte af at være blevet fuppet)
Gravatar #60 - MiniatureZeus
8. feb. 2009 18:49
vandfarve (58) skrev:
(Muligt) svar: Dårlig stil fra instruktørens side - der sker ofte fejl, selvom de har masser af ansat til at undgå det.


Bare underligt, at der ikke står noget omkring en så åbenlys fejl (hvis det er en fejl altså) på imdb...
Gravatar #61 - tazimn
8. feb. 2009 18:53
nogen som har et screenshot af det MZ snakker om..?
Gravatar #62 - MiniatureZeus
8. feb. 2009 18:55
#61 Har prøvet at finde et på google, men kan ikke...
Fandt lige det her: http://peecee.dk/upload/view/153866

http://movies.apunkachoice.com/names/owe/owen_wils... omkring 2:55 inde
Gravatar #63 - lorenzen
8. feb. 2009 20:44
#39
Kingons bevæger sig hurtigere end lyset. (jvnf. Discworld)
Gravatar #64 - Emil
8. feb. 2009 21:34
#55 > Det gør de, fordi Srpskas hær (som var dem, der jagtede Owen Willson) brugte samme flag som logo.

Våbenskjoldet / flaget for Army of the Republika Srpska ser således ud: http://www.nato.int/sfor/indexinf/articles/030528b...

Det er desuden langt fra kun Danmark, der anvender netop dette flag, området Savoy har et flag næsten identisk med Dannebrog, og i kraft af deres brug af flaget, bar det Tysk Romerske Kejserkrige også samme flag i en længere periode.

Et omvendt Dannebrog er desuden kendt som St George's Cross, ligesom vi kender det fra bl.a. England og Georgiens flag, og er et særdeles udbredt flag.

Edit: Serbiens flag ser desuden sådan ud - http://en.wikipedia.org/wiki/File:Flag_of_Serbia.s... - læg mærke til skjoldet, fuglende omgiver.
Gravatar #65 - Mort
9. feb. 2009 07:44
Næste dumme spørgsmål: Hvorfor er NATO's webside http://www.nato.int når NATO står for North Atlantic Treaty Organization og .org er reserveret til organizations ?
Gravatar #66 - Norrah
9. feb. 2009 08:16
#65 fordi så skulle den hede Nat.org
Og det ville ikke give mening.
Gravatar #67 - gnаrfsan
9. feb. 2009 08:57
#65: Det er nok mere en militær alliance med en tilknyttet stab end en egentlig organisation. Men jeg synes det er mærkeligt at de ikke har taget begge domæner.
Gravatar #68 - myplacedk
9. feb. 2009 09:03
#65
Synes du ikke "North Atlantic" lyder internationalt? Det er et samarbejde mellem et antal lande.

BTW:

hhttp://en.wikipedia.org/wiki/Top-level_domain#Historical_TLDs skrev:
In the late 1980s InterNIC created the .nato domain for use by NATO. NATO considered none of the then existing TLDs as adequately reflecting their status as an international organization. Soon after this addition, however, InterNIC also created the .int TLD for the use by international organizations in general, and persuaded NATO to use the second level domain nato.int instead. The nato TLD, no longer used, was finally removed in July 1996.
Gravatar #69 - vandfarve
10. feb. 2009 16:35
Spørgsmål:

Er man en nørd eller bare ensom, når de mest spændende programmer på ens liste over foretrukne programmer (i XP) tæller Kommandoprompt og Notesblok?
Gravatar #70 - gnаrfsan
10. feb. 2009 17:01
#69: Bare nørd. Havde det været MUD, så var der ballade ;)
Gravatar #71 - vandfarve
10. feb. 2009 17:10
#70 Desværre, King's Bounty: The Legend er det eneste spil, som jeg har stående på den liste, men det er et stykke tid siden, at jeg har rørt det.
Gravatar #72 - gnаrfsan
10. feb. 2009 17:41
#71: det er slet ikke slemt. Det er da i det mindste grafisk. Det står langt værre til her... jeg har WoW!
Gravatar #73 - GormDK
10. feb. 2009 21:14
Og hvad så hvis 7-kabale ligger som nummer 2? :/
Gravatar #74 - plazm
10. feb. 2009 22:56
#73, så har man åbenbart ikke opdaget www.fantasticcontraption.com endnu
Gravatar #75 - Du3-
11. feb. 2009 08:31
Hva nu hvis man har Packet Tracer og Visual Basic Express? :-/
Gravatar #76 - zin
11. feb. 2009 17:42
#75: Så er du bare sørgelig. Kom igang med Dynamips og Visual Studio, din orm. :-)
Gravatar #77 - Du3-
11. feb. 2009 17:58
Undskyld ZiN, går igang nu.....

Eller, dvs. efter jeg kommer igennem H1 :P
Gravatar #78 - squad2nd
13. feb. 2009 23:29
Jeg vil gerne have at vide hvorfor der er nogen mennesker der godt kan lide at spise lort og ikke bliver syge? Mens andre bliver det....................................
Gravatar #79 - Dreadnought
14. feb. 2009 00:20
#78 Det er et spørgsmål om træning. Så velbekomme!
Gravatar #80 - vandfarve
15. feb. 2009 17:09
Spørgsmål 13 (?):
Min forældres hund fik stød i weekenden, da hun (ja, det er en tæve) havde snust og derved rørt ved en lygtepæl. Min far fik den fejlmeldt, og teknikeren bekræftede, at der var strøm i pælen, og det er det første af mine spørgsmål, for:

- Hvordan kan der være strøm i en lygtepæl? Jovist, der kan gå overgang i skidtet og så vil hele pælen opføre sig som jordstikket i en normal elledning, men, igen, hvordan? De burde da kunne tage højde for sådan nogle ting.

- Hvor mange watt ville sådan en fætter fyre ned i jorden, når der går overgang i den? Teknikeren fortalte, at spændingen var på 77 volt på ydersiden, og hvis mine forældres hund har overlevet stødet uden mén, så kan amperen da ikke være meget højere end 0,001-0,01, men hvad er jeres bud?

Jeg ville egentlig bare gerne vide, hvor mange watt der ville forsvinde ned i jorden. Jeg forestillede mig ellers, at den sagtens kunne trække 3 eller måske endda lave 4-cifrede værdier, da den i min verden ville makse sikringen ud.
Gravatar #81 - Dreadnought
15. feb. 2009 18:58
Spørgsmål 14:
Hvor længe kan kød holde sig i en fryser? f.eks svinekoteletter i forseglet indpakning.
Gravatar #82 - Makey
15. feb. 2009 19:06
Dreadnought (81) skrev:
Spørgsmål 14:
Hvor længe kan kød holde sig i en fryser? f.eks svinekoteletter i forseglet indpakning.

Se sidste holdbarhedsdato bag på pakningen.
Gravatar #83 - paradise_lost
15. feb. 2009 19:09
#83 hehe de er jo ligesom i en fryser, så kan du jo ikke regne med den dato.

#81 Vil umiddelbart sige 1-1½ år i en fryser
Gravatar #84 - engfeh
15. feb. 2009 20:05
Svar 14:

Til når miderne i det bliver større end din tommelfinger.



Det lader i hvert fald til at være den regel ("tommelfingerreglen") der gælder hos den lokale kineserrestaurant.
Gravatar #85 - MiniatureZeus
15. feb. 2009 20:15
Dreadnought (81) skrev:
Spørgsmål 14:
Hvor længe kan kød holde sig i en fryser? f.eks svinekoteletter i forseglet indpakning.


Ville nok ikke have kødet liggende længere end 2 år... Og det kun hvis det var købt i Netto, fakta eller andre butikker hvor kødet er vakuumpakket, og altså ikke blevet rørt af mennesker.
Gravatar #86 - gnаrfsan
15. feb. 2009 21:21
Spørgsmål 14:

Jeg bruger den liste her:
http://www.cookipedia.dk/Opbevaring/Holdbarhed-i-f...

Som de skriver 6 måneder men det bliver ikke sundhedsskadeligt, bare kedeligt eller harskt.
Gravatar #87 - Dreadnought
15. feb. 2009 22:12
#86, jamen så ryger det 15 måneder gamle kød ud. :D
Gravatar #88 - gnаrfsan
15. feb. 2009 22:21
Hehe det ville jeg også gøre ;)
Gravatar #89 - vandfarve
16. feb. 2009 12:07
Spørgsmål 15:

Hvad betyder "MWC" foran nyhederne? WNZ står for WeekendNewZ, men MWC? Mandags Wildeste Cases?
Gravatar #90 - engfeh
16. feb. 2009 12:08
Svar 15: Mobile World Congress
Gravatar #91 - gnаrfsan
16. feb. 2009 12:08
#89 eller Meh, Who Cares?

6 sekunder for sent ;)
Gravatar #92 - Flemhans
16. feb. 2009 12:41
Ned i fangehullet med jer alle sammen
Gravatar #93 - Bjørn
16. feb. 2009 19:08
Spørgsmål 15
Hvorfor giver læger og andet personale på sygehuse hånden til patienter?

Det virker ikke særligt fornuftigt, når man tænker på hygiejnen.
Gravatar #94 - MiniatureZeus
16. feb. 2009 19:26
#93 Det troede jeg faktisk heller ikke de måtte? Der har da været snakket om det, som du siger at det er uhygiejnisk..

Men kan selvfølgelig være at det bliver for upersonligt og skræmmende, hvis man ikke har sagt hej med hånden til lægen...
Gravatar #95 - Emil
16. feb. 2009 19:47
#93 > Patiener bliver hurtigere raske, hvis de føler sig godt tilpas i den tid, de er på hospitalet/sygehuset. Det er bevist.

Se f.eks. dette link
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGE...

Her er de i Norge begyndt med at fokusere på selve arkitekturen af deres sygehuse. I Danmark er sygehusenes fælleslokaler typisk smalle kantineagtige områder med ringe belysning udefra. I Norge er de begyndt med at lave sygehusene, så korridorerne er kæmpe store med meterhøjde vinduer. Det giver en bedre atomsfære, der beviseligt helbreder patienterne hurtigere.

Så stemning og atmosfære betyder meget for patienternes helbredelse - herunder et håndtryk fra lægen, der behandler en :D
Gravatar #96 - Flemhans
17. feb. 2009 01:10
lidt klorhexadin og så er den potte ude, så kan de bare håndryste løs
Gravatar #97 - gnаrfsan
17. feb. 2009 08:21
#96: De bruger så sprit...
Gravatar #98 - Esquire
17. feb. 2009 11:43
#97 Ikke helt korrekt.
Til håndhygeine skal de bruge en desinficerende gel der dræber meget mere end ordinær sprit og som samtidig er noget mere skånsom mod hænderne. Kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder når jeg skal bruge det :S
Gravatar #99 - vandfarve
17. feb. 2009 15:23
#96-98

Kan forvirringen ikke have opstået ved, at gelen kraftigt lugter af sprit? Jeg kan huske, at vi havde det i vores kiosk, fordi vi også lavede sandwich m.m., men at vi droppede det, da vi blot kunne bruge almindelig håndsæbe, der ikke smadrer ens hænder - så voldsomt.

Når man har vasket hænder den 20. gange på en given dag, så skriger ens hænder på fugtighedscreme!
Gravatar #100 - gnаrfsan
17. feb. 2009 15:25
#99: Nej, jeg tænker helt specifikt på de automater, der hænger med hospitalssprit, ved siden af sæben på sygehuses toiletter...

Det er iøvrigt ikke engang denatureret ;) Eller var ihvertfald ikke før i tiden.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login