Tidligere i år vedkendte Google sig bøden, som Margrethe Vestager i sin funktion af Konkurrencekommissær i EU, tildelte virksomheden for dens prissammenligningstjeneste ”Google shopping” – da den blev set som konkurrenceforvridende.
Da sagen stod på, endte Google med at love, at andre prissammenlignings-agenter kunne komme ind på Google Shopping på lige vilkår som Google selv, hvilket skulle have til hensigt at liberalisere markedet.
Nu stiller blandt andet Forbrugerrådet tænk kraftig tvivl ved, om Google stadig overholder den oprindelige afgørelse, eller om man forsøger at omgå det ved hjælp af et snedigt trick; Google har siden sommeren 2019 kontaktet marketingsbureauer for at give dem og deres kunder rabat og fordele i Google Shopping, hvis de til gengæld oprettede prissammenligningsportaler der promoverede kundernes varer.
På den måde ville Google ende med at oversvømme deres egen Google Shopping med proforma prissammenligningsbutikker, og med kunstigt lave priser, udkonkurrere andre legitime aktører, f.eks. Pricerunner og Kelkoo.
Google står fast på at de efterlever EU-kommissionens afgørelse, ved at give alle prissammenligningsportaler, nye som gamle, adgang til Google Shopping.