Real-time ray tracing er på vej til Nvidias GTX-kort – dog med visse begrænsninger.
Indtil nu har real-time ray tracing kun været tilgængeligt på Nvidias RTX-grafikkort – deraf navne-skiftet fra GTX til RTX.
Men nu kommer ray tracing alligevel til Nvidias ældre GTX 10-serie – mere specifikt til alle GTX-kort fra 1060 og op efter.
Det sker dog med en visse begrænsninger.
Det nye “Battlefield 5” vil køre fint med ray tracing slået til på et GTX-kort på lave grafik-settings, men andre spil som sidste måneds “Metro Exodus” vil være næsten uspilleligt med de gamle kort og ray tracing-slået til.
Det er, fordi “Battlefield 5” kun bruger ray tracing til elementer som reflektioner, men “Metro Exodus” bruger ray tracing til såkaldte ‘global illumination’-effekter, der simulerer virkelighedens lys.
Nvidias nyeste grafikkort i GTX 1600-serien har heller ikke RT og tensor-kerner, som RTX-kortene har specifikt til ray tracing, men da de deler Turing-arkitekturen, vil de understøtte ray tracing noget bedre end kortene i GTX 10-serien.